Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
VAD är det som säger att ALLA spilthästar mår skitdåligt och att ALLA boxhästar mår superbra??


Men förstår du inte detta, har du inte lärt dig genom denna tråd?
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Håller helt och fullt med. Har själv varit med om riskolehästar som både sparkat och tryckt upp en mot väggen i spiltan.
Och sett många hästar i spilta som väver och krubbiter.
jag ser många hästar i box som har ovanor.. men ovanor beror på dålig stallmiljö, inte pga spiltan..
 
Sv: Spiltor.

Gazzan skrev:
JAG vet ca 20 olyckor som hänt på ridskolor.. där hästarna står i...spiltor:smirk:

Allt ifrån ihjälsparkad till krossad käke, skallskador, sprucken mjälte krossade magor, krossade knän, brytna ben och armar och fingrad och revben.:crazy:


Har inte du lärt dig att amn INTE skall gå BAKOM en häst.. säg mig hur gör du när du ska gå in till en häst i spilta.
Flyger du över hästen för att sedan landa framför den:rofl:
Tack, jag minns när man som barn skulle fodra dessa ridskolehästar i spilta. Och de skulle försvara maten för grannen bredvid.
Det small i väggar och höggs i gallren, och där skulle man försöka ta sig in mellan häst och vägg.
De hände olycko även med normalt snälla hästar som inte menade nåt illa utan bara skulle visa grannen vem som bestämde.
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Jag sitter själv i fritidnämden och vet absolut att tjejsport över lag får mindre tilldelning av pengar, tider mm.
Men ridsporten skulle själv tjäna på att att ridsportförbundet eller jordbruksverket ställde krav eller regler.
Det gör tex fotbollsförbundet det krävs en viss ljusstyrka på belysningen vid matcher ( en dyr investering de är inga normala glödlampor), de krävs att spelarna ska kunna ta sig från omklädningsrum till plan säkert pga huliganer mm mm
Finns krav och regler från förbund måste kommunen leva upp till de oavsett kostnader.

För att få vara med i ridsportsförbundet finns det ju vissa krav, dock ges det för ofta dispans tilloch med på stora kända stallar. En ridskola här har ju nu utvidgat sin förre detta lite för smala stallgång för att få gå med i ridsportsförbundet. Desvärre så är det ju inget krav att man måste vara med i ridsportsförbundet för att få ha en så kallad ridskola. Däremot finns det ju vissa fördelar med att vara med.

Å det är ju mycket där det spricker, och likaså när man ansöker om bidrag för att som tillexempel ett utav stallen här ville bygga en till stallbyggnad elelr utvidga en utav stallbygnaderna för att alla ridskolehästar å ponnysar skulle få boxar så fick dom inte något bygglov. Fråga mig inte varför men jag anser klart å tydligen att utöver sådant så gör det att jag anser att ridskolevärlden inte får mycket stöd här i världen som fotboll med flera får. Vi har ju inte ens aktivitetsbidrag eller någonting. Å det är klart att det blir jäkligt svårt att få det hela att gå runt om man inte vill ta 200 till 300 kr per lektion, vilket vi inte har lust att betala direkt.
 
Sv: Spiltor.

mizz skrev:
Men förstår du inte detta, har du inte lärt dig genom denna tråd?
jo, att det jag skrev är spilthatarnas egna fantasivärld där alla pilthästar är halta och sjuka och avlider av sig själv under 10 års ålder och alla boxhästar är fullt friska grand prixhästar som lever tills dom är 50 år!

dvs inte ett dugg lik verkligheten.. men dom är ju också spilthatare..

:smirk:
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
alla spilthästar är halta och sjuka och avlider av sig själv under 10 års ålder och alla boxhästar är fullt friska grand prixhästar som lever tills dom är 50 år!


Äntligen ett vettigt inlägg :bow: :bow:
Precis så har mina hästar det och de står i spilta.
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Jag sitter själv i fritidnämden och vet absolut att tjejsport över lag får mindre tilldelning av pengar, tider mm.
Men ridsporten skulle själv tjäna på att att ridsportförbundet eller jordbruksverket ställde krav eller regler.
Det gör tex fotbollsförbundet det krävs en viss ljusstyrka på belysningen vid matcher ( en dyr investering de är inga normala glödlampor), de krävs att spelarna ska kunna ta sig från omklädningsrum till plan säkert pga huliganer mm mm
Finns krav och regler från förbund måste kommunen leva upp till de oavsett kostnader.

varför finns det inte krav på belysningstryrkan i ridhusen vid tävlingar?
varför investerar man inte i säkert underlag för alla hästar när dom vistas i hagen?
varför investeras det inte i säkrare stallar för ridskolehästar när så många olyckor inträffar på en ridskola?
varför ges det inte bidrag till ridskolor för att kunna köpa in säkrare handikapphästar och bättre utbildade ridhästar för undervisningen?

du har säkert konkrets siffror på det här.. jag är intresserad av hur mycket pengar som går till ridsport VS hockey varje år.. har du några summor åt oss som vi kan få ta del av?
 
Sv: Spiltor.

åke skrev:
Det måste vara en jävligt oseriös rid skola som behåller dessa hästar som sparkar mot människor. Kan det vara så att hästarna av misstag sparkat och skadat en människa när den skulle sparka mot en häst? Den ridskolan skulle man anmäla.:devil: :devil: :devil:
Och hur mycket hände på den oseriösa ridskola som du vistas på som du skrev i inlägget tidigare????
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Och hur mycket hände på den oseriösa ridskola som du vistas på som du skrev i inlägget tidigare????


Vore trevligt med lite nytt blod i debatten, men har nu märkt att det går inte att ta dig seriöst då du har ingen aning vem som skrivit vad. Håll dig endast till dina åsikter och skit i vad folk har och har inte gjort med sina hästar. Ty det har du blandat ihop rejält. Eller läs tråden.
 
Sv: Spiltor.

Tacitus skrev:
Det är en väldig massa människor här som verkar anse att det är säkrare med spiltor än boxar för att annars kan hästarna anfalla de stackars barnen...

Om ni håller på med hundar så inte f-n binder ni upp hunden i spilta för att barnen ska kunna klappa på hunden heller ?
Nej, då väljer man ut tålmodiga hundar och lär barnen vad man ska göra och inte göra med hunden.

Välj ut stresståliga hästar till ridskolorna och lär ungarna att tänka häst så ska ni se att dom överlever även om hästen står i box.

Vad jag har sett i stallar runt om i riket så står övervägande delen av privata ridhästar/ponnyer uppstallade i box, utan att antalet olyckor är märkbart högre, trots att även dom ofta hanteras av barn.

Vissa ridskolor kommer att få problem med ny lagstiftning med krav på utevistelse och boxboende, men på sikt kommer ridskoleverksamheten att återhämta sig.
Vissa ridskolor och även andra anläggningar kan komma att tvingas flytta, men på sikt kommer detta bara att vara bra för hästeriet.

Dessutom anser jag att det är bedrövligt om man skulle sätta några människors fritidsnöje före hästarnas bästa.

Kan tillägga att jag förutom att rida även kör och har kört in hästar som har stått hela sitt liv i box, jag binder upp hästar som har stått hela livet i box, jag har lasttränat och LASTAT hästar som har stått hela sitt liv i box.Och med torvbädd så gör dom flesta boxhästar inte heller av med så fruktansvärt mycket strö.

Det enda argumentet för spilta som inte går att prata bort är att det kräver mindre golvyta och färre uppbindningsplatser för rykt mm.
Men ökad golvyta går att fixa fram ganska enkelt...
Sverige är trots allt ganska glesbefolkat.
Tack, alla spiltförespråkare verkar tänka egoistiskt, de blir mindre jobb för mig, det blir billigare än att strö för 470 kr/ dagen.
 
Sv: Spiltor.

*KL*
Man kan ju fundera lite över varför stora välkända anläggningar plockar bort spiltanvändandet helt till fördel för boxar och lösdrift:angel:
För det beror ju knapast på att bespara personalen arbete och strökostnaden lär ju inte heller minska. Konstigt nog har inga/få hästar några olater och inga allvarligare olyckor har hänt i stallarna på ett bra tag. Kan det bero på att man lär ut vettig hästhantering och att hästarna trivs månde:angel: :devil:
Livet är visst fullt av överraskningar....:devil:

Angående min bakskygga häst. Eftersom de flesta är av åsikten att jag tror att hon ska avlida om hon måste stå i spilta - absolut inte! Hon kan säkert stå där men med tanke på att det inte går att köra henne med väggen i normalläga i släpen för att hon får panik och hon blir extremt orolig när hon inte kan se alllt som händer - tycker jag att det är ett uppenbart exempel på dålig hästhantering att tvinga in henne i någott som hon inte mår bra av.

BeastieBabe, ja stallgångar breddades och ventilation installerades för att det var tvunget ur miljö och djurskyddsynpunkt. Nu när man åter uppdaterar "systemet" funderar man på att ta bort spiltorna av samma orsak. Jag förstår varför när man ser till hästens natur.
Spiltor fyller i min värld en funktion, men i den funktionen ingår det inte att förvara hästen där över natten.

Apo
 
Sv: Spiltor.

apocalypsen skrev:
*KL*
Man kan ju fundera lite över varför stora välkända anläggningar plockar bort spiltanvändandet helt till fördel för boxar och lösdrift:angel:
För det beror ju knapast på att bespara personalen arbete och strökostnaden lär ju inte heller minska. Konstigt nog har inga/få hästar några olater och inga allvarligare olyckor har hänt i stallarna på ett bra tag. Kan det bero på att man lär ut vettig hästhantering och att hästarna trivs månde:angel: :devil:
Livet är visst fullt av överraskningar....:devil:

Angående min bakskygga häst. Eftersom de flesta är av åsikten att jag tror att hon ska avlida om hon måste stå i spilta - absolut inte! Hon kan säkert stå där men med tanke på att det inte går att köra henne med väggen i normalläga i släpen för att hon får panik och hon blir extremt orolig när hon inte kan se alllt som händer - tycker jag att det är ett uppenbart exempel på dålig hästhantering att tvinga in henne i någott som hon inte mår bra av.

BeastieBabe, ja stallgångar breddades och ventilation installerades för att det var tvunget ur miljö och djurskyddsynpunkt. Nu när man åter uppdaterar "systemet" funderar man på att ta bort spiltorna av samma orsak. Jag förstår varför när man ser till hästens natur.
Spiltor fyller i min värld en funktion, men i den funktionen ingår det inte att förvara hästen där över natten.

Apo
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
jo, att det jag skrev är spilthatarnas egna fantasivärld där alla pilthästar är halta och sjuka och avlider av sig själv under 10 års ålder och alla boxhästar är fullt friska grand prixhästar som lever tills dom är 50 år!

dvs inte ett dugg lik verkligheten.. men dom är ju också spilthatare..

:smirk:
Det är ingen här som ordagrant sagt att boxhästar är fullt friiska grand prixhästar som lever till 50 år och att spilthästar är sjuka och avlider vid 10 år........
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Det är ingen här som ordagrant sagt att boxhästar är fullt friiska grand prixhästar som lever till 50 år och att spilthästar är sjuka och avlider vid 10 år........
vad är då felet med spiltor?
 
Sv: Spiltor.

apocalypsen skrev:
BeastieBabe, ja stallgångar breddades och ventilation installerades för att det var tvunget ur miljö och djurskyddsynpunkt. Nu när man åter uppdaterar "systemet" funderar man på att ta bort spiltorna av samma orsak. Jag förstår varför när man ser till hästens natur.
Spiltor fyller i min värld en funktion, men i den funktionen ingår det inte att förvara hästen där över natten.

Apo

varför är boxar bättre "nattförvaring"?
 
Sv: Spiltor.

För att hästar till skillnad från människor inte ligger en hel natt på samma ställe.
Har du överhuvudtaget studerat en flock hästar på exempelvis sommarbete?
Har du studerat hästar i stallet nattetid?
Jag har gjort det åtskilliga gånger och även nattetid (vakat över fölston både på bete och i box)
Hästar reser på sig, rör lite på sig, tuggar lite på något, kollar vad grannen sysslar med för att sedan kanske lägga sig ner en stund igen.
Hästar sover inte från det att kvällshöet är slut tills dess att de hör morgonfodraren komma.
Visst är hästen reducerad kraftigt i rörelse i en box jämnfört med ett bete, men definitivt inte lika mycket som i en spilta. Därför ställer inte jag in en häst i spilta nattetid.

På The Royal Mews i London står bara hästarna i spiltor under dagen för att turisterna skall ha något att titta på när de passerar, efter stängning sätts hästarna i boxar under natten.
Man kanske ska fundera lite kring det agerandet:angel:
Det är ju inte för inte som drottningen av England är känd för sin snålhet, men konstigt nog väljer hon inte att spara in pengar på strö och konstigt nog går det att ha alla de hästarna i sina respektive par och fyrspann utan problem. För en häst hanteringsbarhet beror kanske mer på människan än vilken typ av förvaring den hålls i :angel:

Apo
 
Senast ändrad:
Sv: Spiltor.

har hästar ett behov av att verkligen röra sig när dom reser sig på natten? eller är det bara för att sträcka på sig? finns det forskning på att en häst i spilta faktiskt mår dåligt av att den inte får gå runt?
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
varför finns det inte krav på belysningstryrkan i ridhusen vid tävlingar?
varför investerar man inte i säkert underlag för alla hästar när dom vistas i hagen?
varför investeras det inte i säkrare stallar för ridskolehästar när så många olyckor inträffar på en ridskola?
varför ges det inte bidrag till ridskolor för att kunna köpa in säkrare handikapphästar och bättre utbildade ridhästar för undervisningen?

du har säkert konkrets siffror på det här.. jag är intresserad av hur mycket pengar som går till ridsport VS hockey varje år.. har du några summor åt oss som vi kan få ta del av?
Därför att ridportförbundet inte kräver det till skillnad mot fottbollsförbundet.
Och jag tycker det borde vara självklart att ridskolor skulle få bidrag till att köpa in hästar till verksamhet. Men det är inte lätt att få gehör när de flesta som sitter i nämden är äldre män intresserade av fotboll.
Det borde vara lika självklart att ridklubbarna har behov av hästar i sin verksamhet som att skidklubbar får extra pengar att köpa skoter för att spåra skidsår. ( Det behövs för att utöva sporten).
Hockeyn här i kommunen fick 60 000 ( 380 aktiva) och ridsporten 130 000 ( 25 6aktiva) i aktivitetsstöd, men sen förekommer andra utbetalningar också. Det är inte årets siffror, de har vi ej fått ännu.
Så här ser det inte illa ut hockey vs ridsport, men det skiljer från kommun till kommun.
Ring kommunen hos dig och be att få alla aktuella siffror. Som sagt olika sporter favoriseras i olika kommuner, och du vet nog bäst var du kan misstänka att pengar går till i din kommun.
Du kan också begära ut alla utbetalningar som görs till en viss förening från kommunen, dår kan mycket intressant hittas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 088
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 066
Senast: mamman
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp