Sv: Spiltor.

(knapplån)

Olyckor beror INTE i första hand på om hästen står i spilta eller om den står i box, utan snarare på att folk är dåliga på att hantera hästar.

Många människor (absolut inte alla) som kommer från ridskolevärlden är direkt usla på att hantera hästar.

Man bör inte hålla på med hästen i boxen, boxen är hästens hem och det ska man respektera.
Vänta tills hästen kommer fram till dig i boxdörren, för det gör hästen även om det kan dröja lite, så ska ni se att ni löper avsevärt mycket mindre risk för att bli sparkade.

Och många hästar RÖR sig faktiskt i boxen, många delar tom in sin box i sovplats, toalett, matplats etc.

Jag tycker att en lagstiftning om att hästar skall vistas ute i hage och stå i box skulle vara det bästa som kan hända...

De ridskolor som inte kan uppfylla kraven på utevistelse mm får helt enkelt flytta eller upphöra, hästar hör inte hemma i en modern stad...
 
Sv: Spiltor.

nu var det spiltor som var frågan.. inte om boxar och utevistelse..

men hur mycket bättre har en häst det i en box än i en spilta? få de nödvändig motion av att kunna gå runt på en liten volt?
 
Sv: Spiltor.

Här kommer iaf bild på min stackars lidande 1½års ardenner som står i spilta mellan 16.00 och 09.00 varje dag. Äter och har legat ner, fläckig på sidorna. Väggen till vänster är bajs och kisshörnet.. Egen rumpvärmare.. Mer än vad dom andra har och gör.

PICT0044.jpg


Och har skaplig vattenhink och pannkliare..

PICT0015.jpg


Måste vara döende när som helst;)
 
Sv: Spiltor.

Har du ardenner själv??? min ardenner står i spilta och det har hon gjort sen hon var föl. inte f*n har hon lidit för det. Hon står inne mellan ca 21 - 07. håller med både Åke och Mul i allt dom säger.
 
Sv: Spiltor.

Russin8 skrev:
OJ oj hur kan du ha din stackars häst i spilta:eek: han ser verkligen lidande ut:eek:

:smirk:

Håller med, och så liten och trång. Stackarn kan ju stå på tvären i spiltan. Det t.o.m. växer katter på hästen. :eek:
 
Sv: Spiltor.

:rofl: :rofl: :rofl:

Har fotobevis på att den där mysko sjukdomen spridit sig till TVÅ stora bölder, fast i stallgången.. Ena bölden ramlade av när hon gick in i spiltan igen..:rofl: :rofl:

Usch ja trång och mörk spilta och en jätte döende och mager stackars unghäst.. utan mat..

Behöver ju iaf inte rida in henne, katterna har ju redan suttit in henne åt mig..:rofl: :rofl:
 
Sv: Spiltor.

Tacitus skrev:
(knapplån)

Olyckor beror INTE i första hand på om hästen står i spilta eller om den står i box, utan snarare på att folk är dåliga på att hantera hästar.

Många människor (absolut inte alla) som kommer från ridskolevärlden är direkt usla på att hantera hästar.

Man bör inte hålla på med hästen i boxen, boxen är hästens hem och det ska man respektera.
Vänta tills hästen kommer fram till dig i boxdörren, för det gör hästen även om det kan dröja lite, så ska ni se att ni löper avsevärt mycket mindre risk för att bli sparkade.

Och många hästar RÖR sig faktiskt i boxen, många delar tom in sin box i sovplats, toalett, matplats etc.

Jag tycker att en lagstiftning om att hästar skall vistas ute i hage och stå i box skulle vara det bästa som kan hända...

De ridskolor som inte kan uppfylla kraven på utevistelse mm får helt enkelt flytta eller upphöra, hästar hör inte hemma i en modern stad...

Utvistelse är jag helt för. Dock kan en häst röra sig i princip lika mycket som i en box. Där blir det oxå gärna skit plats, matplats å liggplats. Hur det ser ut för hästar som står i spilta när dom går ut ser precis lika dant ut som det gör i min ponnyx box när hon har gått ut, å då har jag änndå mitt hönätt på ett något knasigt ställe.

Jag tycker box å spilta är relatvivt samma sak å förderar att hästarna gärna är ute en 10 timmar minimum per dag.

Jo tyvär lär man sig inte hästahantering direkt på ridskolor en del lärs ut på spiltridskolan där jag praktiserat vilket nog är en anledning till varför dom har få olyckor där. Däremot missar dom en hel del annat vilket märks på min medryttare, så den hålls på å lärs upp.

JO det är tyvär en anledning till varför det blir en hel del olyckor som är relaterade till boxar, det finns inte nog med uppbindningsplatser på ridskolor å privatstall med boxar som gör så att man får plats att ställa upp hästen å göra den iordning där.

Jo precis flytta ridskolorna å lägg till bra buskomunikationer så löser det sig ganska bra, å så får vi ju hoppas att kommunerna hjälper till med pengar för uppbygnad av nya stall å allt annat som kommer behövas :)
 
Sv: Spiltor.

Va sött han var :love: Han är ganska ung va? Hur gamal är han?
 
Sv: Spiltor.

Tyvärr så är ju miljön på ridskolorna ofta inte särskilt hästvänlig.
Det kan vara stimmigt och alldeles för mycket olika människor som håller på med hästarna, "milslånga" stallgångar där man ofta har klämt in för många hästar på för liten yta.
Detta är faktorer som är stressande för hästarna...stressade djur blir ofta aggressiva, precis som stressade människor.

I en ordentligt stor box kan hästen gå undan och ställa sig vid den bortre väggen och på så sätt få nån meter mellan sig och springet i stallgången.
Det vore bra om man dessutom byggde många små stallgångar med riktiga väggar mellan varje stalldel...OCH att hästarna får vara ifred lite grann när dom så tydligt visar att dom behöver det (därav många bortslitna fingrar, söndersparkade käkar och överarmar etc).
 
Sv: Spiltor.

åke skrev:
Vill bara hoppa in lite här...Vad jag menade var att korna står inne hela vintern. Även om det är på lösdrift så tycker jag att det är fel. Vad det gäller dispanser så vet jag en gård i Kalmar län som har ca. 360 mjölkande kor. Dom har dispans hela året. Dom korna behöver inte gå ut. Därimot ungdjuren.

Jo, jag vet att en del stora gårdar med så många kor har lite problem med betesdriften. Väldigt få gårdar har bete till 360 kor så nära ladugården att det funkar. Tyvärr.

Vad gäller kor ute på vintern så funkar det utmärkt med köttdjur, och dom mår bra av att vara ute och röra på sig.

Mjölkor däremot kan inte vara ute på vintern. Kor har den dygnsrytmen att dom vräker it sig stora mängder mat på kort tid, sedan ligger dom och idisslar i flera timmar. Skulle mjölkkor ligga ute och idissla, på snö, frusen mark eller upptrampad gegga, så skulle dom bli sjuka. Juvret, som är mycket känsligt blir nerkylt och dom får juverinflammation. Så för kornas skull så är dom inne. Vad som kanske skulle funka är att dom får gå ut i rastgård någon enstaka timme, men det blir väldigt mycket extra arbete för lantbrukaren, som han inte får extra betalt för.

Kor som tillbringar vintern i en lösdrift har det väldigt bra. Dom kan röra sig, klia sig på borstar som sitter på väggarna, dom har fri tillgång till grovfoder och kan gå och äta kraftfoder ur automaten när dom vill.

SKa också tilläggas att nötkreatur inte alls ha samma behov av att röra sig som hästar. Vilda hästar vandrar och betar runt 18 timmar per dygn. "Vilda" kor gå ut på öppen mark och vräker i sig mat, sedan går dom undan till ett skyddat område, och ligger och idisslar. Jag skulle kunna tänka mig att korna ligger ner ca 10 timmar om dagen (OBS inte säker på timantalet...)

Hästar har alltås mer ont av att inte få röra på sig än var ex kor har. Korna mår dock betydligt bättre i lösdrift än uppbundna.

Häls Embla
 
Sv: Spiltor.

Tacitus skrev:
Tyvärr så är ju miljön på ridskolorna ofta inte särskilt hästvänlig.
Det kan vara stimmigt och alldeles för mycket olika människor som håller på med hästarna, "milslånga" stallgångar där man ofta har klämt in för många hästar på för liten yta.
Detta är faktorer som är stressande för hästarna...stressade djur blir ofta aggressiva, precis som stressade människor.

I en ordentligt stor box kan hästen gå undan och ställa sig vid den bortre väggen och på så sätt få nån meter mellan sig och springet i stallgången.
Det vore bra om man dessutom byggde många små stallgångar med riktiga väggar mellan varje stalldel...OCH att hästarna får vara ifred lite grann när dom så tydligt visar att dom behöver det (därav många bortslitna fingrar, söndersparkade käkar och överarmar etc).

Harkel tyvär det där stämmer inte alltid. Stallet med dom bortbitna fingrarna har få se nu måste räkna 9 st stallgångar om man räknar ordentligt med privathästarnas stallgångar räknar man inte ordentligt utan räknar med att man måste gå igenom en privatstallgång för att komma till 2 st mindre satllgångar så har dom 7 st stallgångar. Men dom har haft några hästar som nog inte bör stå på ridskola å såldes så fort det gick.

Spiltstallet ja du, privatisarna har ju relativt en egen stallgång, även om det står en å annan ridskolehäst där. Seddan står resten i en stallgång där det är spiltor. Å dom är lugna utav sig. Dock är det inte överdrivet med spring där, utan mest folk som ska ha lektioner å skötarna som håller på med sina hästar. Seddan stänger dom oxå av den stallgången med ett rep å släcker ner när hästarna ska få lung å ro å få äta i fred, vilket nog hjälper en hel del. Men det stallet är ju bra uppbyggt, ljust å trevligt å med rätt bred på stallgången. Seddan har dom ju inte så där många hästar å ponnysar som vissa andra ridskolestall har.
 
Sv: Spiltor.

Jo då är hon ganska så ung, syndes tyckte jag på henne.
 
Sv: Spiltor.

Ja, hon är inte så grov ännu, inte så hög heller, ca 150. Men kommer att bli en stadig bit på 160cm och 8-900kg. Kanon trevlig och tackvare spiltan inte ett smack bakskygg och lyssnar mycket bra på sidförande kommando. Inga problem med uppbindning, vilket är ju rätt tacksamt när det handlar om ganska många kilon. Har tingat en fölunge till nästa vinter,men den får första vintern stå i box, sedan blir det spilta för den med. Och då ska denna enligt planerna vara betäckt och få då bo i boxen. ;)
 
Sv: Spiltor.

Ja gud, stackars häst!! Håller fullkoligt med alla på spilt sidan!!
Själv tcker jag det är det bästa sättet att ha unghästar under natten, och nej, inte föl! Men när dom är 1-3 år bör alla hästar någon gång bott i spilta. Varför? För dom lär sig respektera att dom sitter fast, dom blir mindre rädda när man flera gånger dagligen måste in bredvid och hantera dom. Dom lär sig flytta sig åt sidan mmm. Så det tycker jag är super! Sen är det för mig ett måste att dom kommer ut varje dag!!
OCh för dom som säger att dom inte kan rör sig håller jag med Beastieabie: Dom i box rör sig inte så mycket heller. Det är ju inte så att dom vandrar och får stor rörelse i box, vill man har rörelse så skaffa lösdrift!

Kommer alltid vilja ha spiltor mitt stall men för det är inte boxar uteslutet!!
 
Sv: Spiltor.

Tacitus skrev:
Tyvärr så är ju miljön på ridskolorna ofta inte särskilt hästvänlig.
Det kan vara stimmigt och alldeles för mycket olika människor som håller på med hästarna, "milslånga" stallgångar där man ofta har klämt in för många hästar på för liten yta.
Detta är faktorer som är stressande för hästarna...stressade djur blir ofta aggressiva, precis som stressade människor.

I en ordentligt stor box kan hästen gå undan och ställa sig vid den bortre väggen och på så sätt få nån meter mellan sig och springet i stallgången.
Det vore bra om man dessutom byggde många små stallgångar med riktiga väggar mellan varje stalldel...OCH att hästarna får vara ifred lite grann när dom så tydligt visar att dom behöver det (därav många bortslitna fingrar, söndersparkade käkar och överarmar etc).

Det med att klämma in för många hästar på liten yta håller jag inte med om.. varje häst SKA ha en viss yta var och en viss luftvolym var för att stallet ska vara godkänt att ha hästar i, är det för litet kan en ridskola riskera stängning om man inte gör om..
men med stallgångarna har du rätt.. det bör istället vara flera olika rum/brandceller där man bara har 4-8 hästar i varje del beroende på om det är boxar eller spiltor.. kanske t.o.m 2 boxar och 4 spiltor i varje.. 6 hästar bör bli lagomt lugnt..

dock så är det inte speciellt bra med boxar såsom du förklarar här "I en ordentligt stor box kan hästen gå undan och ställa sig vid den bortre väggen och på så sätt få nån meter mellan sig och springet i stallgången." vad händer när en elev ska in till den häst som "dragit sig undan"? hästen kanske attackerar och visar "Låt mig vara ifred!".. i en spilta vet hästen om att sånt beteende inte är accepterat och därmed säkrare för eleverna..
men man bör se till att lugna ner miljön i stallet.. ordentliga regler, inget spring, inget skrik, inte smälla i dörrar, bara en person inna hos varje häst åt gången, inte förvara ryktlådor och annat jox i stallgången, inte sitta i stallgången osv osv.. det finns många småsaker som förbättrar avsevärt för hästarna..
 
Sv: Spiltor.

precis :bow:

alla hästar trivs inte i spilta heller.. på ena ridskolan jag rider på är det 2 hästar som bara hänger i grimskaftet tills det går av och hästarna trillar ut i stallgången.. dom 2 står i boxar precis som de 2 största hästarna som är för stora för de spiltor som finns just nu.. och det är bra att ha både boxar och spiltor tycker jag.. just för den saken att spiltor är säkrare och boxar för dom hästar som inte trivs i spilta.. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 069
Senast: mamman
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp