Sv: Spiltor.

Säkerhet både för hästoch för de små barn som är i ridskolan..

Att gå in till en häst först via dens bakdel är för mig HELT idiotiskt,.
Hästar ser inget rakt bakåt och så kommer de in ett barn som glömt att säga hej och hästen kickar så ungen dör.
Vet många hämska sparkolyckor där hästen stod i spilta.


Sen kan hästen inte röra på sig jag tror och vet att de är inte bra för en häst att bara stå rakt upp och ner i 10 timmar om inte mer och bara stirra in i en vägg!
En häst skall kunna gå runt om de vill,
Varför tror du de är sååå många ridskolehästar som krubbiter och väver?? jo just för de står i en tråkig spilta!


Att ha en häst i en spilta 1 vecka om man är på ett läger är väl helt oki men inte som permanent !!

Jag kan inte rå för mitt tycke... JAG tycker spiltor är hämska saker.. du inte låt oss få tycka som vi vill:banana:
 
Sv: Spiltor.

Gazzan skrev:
Säkerhet både för hästoch för de små barn som är i ridskolan..

Att gå in till en häst först via dens bakdel är för mig HELT idiotiskt,.
Hästar ser inget rakt bakåt och så kommer de in ett barn som glömt att säga hej och hästen kickar så ungen dör.
Vet många hämska sparkolyckor där hästen stod i spilta.

Du verkade inte veta mycket, vad jag har märkt så blir hästar i box MER benägna att skydda sin box samt att lura in folk, dvs huvet fram, dörren öppnas, barn in, 180 gradessväng med bakutsparkt..
en häste i spilta blir INTE BAKSKYGG! och sparkar därför inte om hästen inte vantrivs med MILJÖN (dvs mycket folk ,mycket spring, många hästar)
Boxhästar på ridskola har större valmöjlighet om dom vill släppa in nån i boxen eller inte.. en spilthäst är lättare att hantera..


Gazzan skrev:
Sen kan hästen inte röra på sig jag tror och vet att de är inte bra för en häst att bara stå rakt upp och ner i 10 timmar om inte mer och bara stirra in i en vägg!
En häst skall kunna gå runt om de vill,
Varför tror du de är sååå många ridskolehästar som krubbiter och väver?? jo just för de står i en tråkig spilta!

jo hästen kan röra sig..
jo hästen kan röra sin hals och nacke..
jo hästen ser faktiskt ca 345-350 grader i sin omgivning när den har huvudet helt stilla..

VET du överhuvudtaget något om hästar och spiltor?
tror du att ALLA spiltor är isolerade skitsmå och mörka utrymmen? grow up!

Gazzan skrev:
Att ha en häst i en spilta 1 vecka om man är på ett läger är väl helt oki men inte som permanent !!

Jag kan inte rå för mitt tycke... JAG tycker spiltor är hämska saker.. du inte låt oss få tycka som vi vill:banana:

Tyck va du vill men ARGUMENTERA för det också tack..
 
Sv: Spiltor.

Gazzan skrev:
Säkerhet både för hästoch för de små barn som är i ridskolan..

Att gå in till en häst först via dens bakdel är för mig HELT idiotiskt,.
Hästar ser inget rakt bakåt och så kommer de in ett barn som glömt att säga hej och hästen kickar så ungen dör.
Vet många hämska sparkolyckor där hästen stod i spilta.


Sen kan hästen inte röra på sig jag tror och vet att de är inte bra för en häst att bara stå rakt upp och ner i 10 timmar om inte mer och bara stirra in i en vägg!
En häst skall kunna gå runt om de vill,
Varför tror du de är sååå många ridskolehästar som krubbiter och väver?? jo just för de står i en tråkig spilta!


Att ha en häst i en spilta 1 vecka om man är på ett läger är väl helt oki men inte som permanent !!

Jag kan inte rå för mitt tycke... JAG tycker spiltor är hämska saker.. du inte låt oss få tycka som vi vill:banana:

Personligen vet jag fler sparkskador som sket i box + 2 stycken som har förlorat en del av sitt finger inne i hos en häst i en box. Aldrig varit med om sparkskador från häst i spilta å då har jag ändå ridit på en ridskola som har spiltor å även jobbat på en. Likväl jobbat och rider på en ridskola med boxar. Känner till 2 hästar som var i princip helt galna i sina boxar. En var juförsig helt galen i almänhet men den andra funkade bra efter man fått tag på honom å knytit upp honom i boxen elelr ställt ut på gången.

Man ska alltid klapa hästen på rumoan innan man går in i en spilta för att hästen ska uppmärksammas på att det kommer någon in till sig. Gör man inte det får man dock skylla sig själv. detsamma gäller ju i en box med en häst som har rumpan vänd utåt.

Jag känner till en häst på ridskola som krubbiter å det gjorde han innan från det att han stog i box å har inget med spiltan att göra han är för inpräntad på det för att det ska funka utan operation. Juförsig han är nog såld nu när jag tänker efter så det är ingen. Däremot känner jag till fler boxhästar som har fler olater för sig. Så det där har nog snarare med att göra med dålig uppbygnad av stallet å spiltorna att göra. Å då är det byggnaden det är fel på å inte spiltan, om vi bortser ifrån att måtten på dom spiltorna nog är helt fel...

10 timmar rakt upp å ner gör alla hästar oavsett box eller spilta. Dom flesta hästar rör sig inte särskilt mycket i sina boxar. Därför tycker jag bra mått å utetid är viktigare än bra box å liten utetid.

Du får tycka som du vill. Däremot bör du ta reda på riktig fakta än att utgå från dåligt uppbygda spiltor och byggnader.
 
Sv: Spiltor.

Vill bara hoppa in lite här...Vad jag menade var att korna står inne hela vintern. Även om det är på lösdrift så tycker jag att det är fel. Vad det gäller dispanser så vet jag en gård i Kalmar län som har ca. 360 mjölkande kor. Dom har dispans hela året. Dom korna behöver inte gå ut. Därimot ungdjuren.
 
Sv: Spiltor.

moonlightgarden skrev:
Personligen vet jag fler sparkskador som sket i box + 2 stycken som har förlorat en del av sitt finger inne i hos en häst i en box. Aldrig varit med om sparkskador från häst i spilta å då har jag ändå ridit på en ridskola som har spiltor å även jobbat på en. Likväl jobbat och rider på en ridskola med boxar. Känner till 2 hästar som var i princip helt galna i sina boxar. En var juförsig helt galen i almänhet men den andra funkade bra efter man fått tag på honom å knytit upp honom i boxen elelr ställt ut på gången.

Man ska alltid klapa hästen på rumoan innan man går in i en spilta för att hästen ska uppmärksammas på att det kommer någon in till sig. Gör man inte det får man dock skylla sig själv. detsamma gäller ju i en box med en häst som har rumpan vänd utåt.

Jag känner till en häst på ridskola som krubbiter å det gjorde han innan från det att han stog i box å har inget med spiltan att göra han är för inpräntad på det för att det ska funka utan operation. Juförsig han är nog såld nu när jag tänker efter så det är ingen. Däremot känner jag till fler boxhästar som har fler olater för sig. Så det där har nog snarare med att göra med dålig uppbygnad av stallet å spiltorna att göra. Å då är det byggnaden det är fel på å inte spiltan, om vi bortser ifrån att måtten på dom spiltorna nog är helt fel...

10 timmar rakt upp å ner gör alla hästar oavsett box eller spilta. Dom flesta hästar rör sig inte särskilt mycket i sina boxar. Därför tycker jag bra mått å utetid är viktigare än bra box å liten utetid.

Du får tycka som du vill. Däremot bör du ta reda på riktig fakta än att utgå från dåligt uppbygda spiltor och byggnader.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Spiltor.

åke skrev:
Vill bara hoppa in lite här...Vad jag menade var att korna står inne hela vintern. Även om det är på lösdrift så tycker jag att det är fel. Vad det gäller dispanser så vet jag en gård i Kalmar län som har ca. 360 mjölkande kor. Dom har dispans hela året. Dom korna behöver inte gå ut. Därimot ungdjuren.

Jo det är fel, dom bör få vara ute på dagarna även på vintern.
 
Sv: Spiltor.

:bow: :bow:

Det viktigaste på allt är som flera skrivit, att hästen är ute oavsett box/spilta och stallmiljön. Som jag skrivit så står min ardenner i spilta från 16-17tiden på em till 9 på morgonen varje dag, med massor av hö att äta på och hlm och spån att ligga på ovanpå ett trägolv. Hon stortrivs och det är det viktigaste i allt.
 
Sv: Spiltor.

Du kan ju inte sitta och anklaga MIG för att inte veta nått..Bara för DU tycker si och så och då menar du att alal vi andra som INTE tycker som du inte vet nått??

Det är INTE att argumentera utan de är personangrepp och ska du hålal på att vara otrevlig och kalla mig saker kan vi lägga ner denna diskusion på en gång!:mad:


Jag har alltid stått i stall med box och ALDRIG sett eller hört en olycka som hänt i en box.
Visst gör amn fel och bara går in till en häst som visar tänderna och slänger baken åt så får man skylla sig själv
Men i en box vänder hästen mot dig och den kommer ram och du kan sätta på grimman och leda ut hästen!
När du ska ge den mat kan du slänga in höet genom luckan och de finns boxar som har kraftfoderlucka så du behöver inte ens gå IN i boxen för att ge hästen mat!

I en spilta måste du gå bakom hästen först för att ge den mat!


Och NEJ en häst i spilta kan inte röra sig lika mkt som i en box de fattar du väl själv???:crazy:


Ni som är FÖR spiltor får gasta hur mkt ni vill JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG är MOT spiöltor och kommer så vara livet ut!


Jag vill helst ha hästar på lösdrift DE är e bästa!:p
 
Sv: Spiltor.

Jo minst det, men man kan ju puta lite till seddan :angel:
 
Sv: Spiltor.

JAG vet ca 20 olyckor som hänt på ridskolor.. där hästarna står i...spiltor:smirk:

Allt ifrån ihjälsparkad till krossad käke, skallskador, sprucken mjälte krossade magor, krossade knän, brytna ben och armar och fingrad och revben.:crazy:


Har inte du lärt dig att amn INTE skall gå BAKOM en häst.. säg mig hur gör du när du ska gå in till en häst i spilta.
Flyger du över hästen för att sedan landa framför den:rofl:
 
Sv: Spiltor.

Jasså jag har varit med om allt det där + två stycken som blivit av med en del utav fingret på en ridskola med boxar. Våran ridlärare fick käken avsparkad utav en häst i box nu i våras tillexmpel.

Kankse gången är för smal då? Hur bred är den? Fiunns regler för sådant. Å så bör man ju faktiskt akta sig lite gran vid fodringar oxå...

Jag går relativt i mitten så jag inte bara springer rakt förbi röven på dom. Det kan ju bli lite ireterande för dom. seddan klappar jag på rumpan för att markera att jag kommer in seddan när hästen lagt märke till mig så går jag in. Å jag har ju som sagt var jobbat på denna ridskola och före det ridit där. När jag jobbade så borstade vi även av i princip varje häst efter ute gångstiden på höst å vår gegs tider. Å vi kollade igen alla. Jag gnodde tilloch med dagligen på hästen som var i princp vild när han kom dit å absurt kittlig oxå. Aldrig varit med om en olycka där som varit relaterade till att hästarna står i spiltor.
 
Sv: Spiltor.

Gazzan skrev:
JAG vet ca 20 olyckor som hänt på ridskolor.. där hästarna står i...spiltor:smirk:

Allt ifrån ihjälsparkad till krossad käke, skallskador, sprucken mjälte krossade magor, krossade knän, brytna ben och armar och fingrad och revben.:crazy:


Har inte du lärt dig att amn INTE skall gå BAKOM en häst.. säg mig hur gör du när du ska gå in till en häst i spilta.
Flyger du över hästen för att sedan landa framför den:rofl:
Att det händer mycket olyckor på ridskolor tror jag mer beror på att det är många okunniga som håller på med hästarna än spiltorna...

Sen behöver du inte gå direkt bakom hästen för att komma in till den, man kan faktiskt gå på sidan om den:angel: .

Många spiltor har fodergång framför så man inte behöver gå in till hästen för att ge den mat..

Tycker att du dömmer spiltor lite väl hårt. Själv klart väljer man väl box om man kan men det är ju inte alltid det går. Jag tycker att det är ok med spiltor men då måste hästen få vara ute större delen av dygnet...
 
Sv: Spiltor.

Gazzan skrev:
Du kan ju inte sitta och anklaga MIG för att inte veta nått..Bara för DU tycker si och så och då menar du att alal vi andra som INTE tycker som du inte vet nått??

Det är INTE att argumentera utan de är personangrepp och ska du hålal på att vara otrevlig och kalla mig saker kan vi lägga ner denna diskusion på en gång!:mad:

jag utgår enbart från fysiska och logiska RÄTTA altenativ, och rättbyggda stall med RÄTT omvårdnad av djuren..
jag stter inte å säger att alla spiltor är bra för att jag sett en bra..

du å andra sidan utgår bara från vad DU själv tycker om det lilla du tror om spiltor.. du kollar inte på några som helst uppbyggnader av stall, ifrågasätter inte om hästarna faktiskt MÅR bättre/sämre i box/spilta.. du bara tror saker, du verkar inte veta och inte heller bry dig om att veta..

Gazzan skrev:
Jag har alltid stått i stall med box och ALDRIG sett eller hört en olycka som hänt i en box.
Visst gör amn fel och bara går in till en häst som visar tänderna och slänger baken åt så får man skylla sig själv
Men i en box vänder hästen mot dig och den kommer ram och du kan sätta på grimman och leda ut hästen!
När du ska ge den mat kan du slänga in höet genom luckan och de finns boxar som har kraftfoderlucka så du behöver inte ens gå IN i boxen för att ge hästen mat!

I en spilta måste du gå bakom hästen först för att ge den mat!

du har ingen erfarenhet av spilthästar då du enbart vistas i box-stall..
Vippkrubbor har många stall, så även spiltstall, med fodergångar framför.. att kasta in hö är ingen fara sålänge man själv har en hjärna att ränka med och inte ställer sig inom skotthåll och retar den aktuella hästen genom att aldrig ge den fodret.. då förtjänar man en spark..

Gazzan skrev:
Och NEJ en häst i spilta kan inte röra sig lika mkt som i en box de fattar du väl själv???:crazy:

Hästar rör sig inte i boxen om dom inte har vatten, hö, foder, ingång i olika hörn..
 
Sv: Spiltor.

Får man flika in i diskussionen? =)

Började bara fundera på hur utvecklingen gått och varför. Kanske mestadels för att hästen inte längre gör så tunga jobb som dåtidens arbetshästar? Under vintern gick inte ens farfars hästar i hage. De jobbade ca. 4-6 timmar och sen fick de stå i spilta. Mådde de dåligt? Nja, inte direkt. De var glada och hemskt trötta efter arbetsdan.

Visst gör dagens hästar ett annat jobb som kanske också kan vara lika uttröttande, men jag är inte emot spiltor. Varför vara det? Så länge en häst sköts och får gå i hage en större del av dagen (alltså inte rasthage... fy för sådana under en hel vinter) borde det väl inte vara några problem med en spilta? Jag kan säga att såvida det inte är en massa ståhej i stallet så rör sig inte mina hästar mer på sig i en box. De står rakt upp och ner, äter sitt hö, sen står de stilla och vilar, sen kanske de ligger ner en stund... Det är inte direkt så att de rör sig en himla massa mer än de hade gjort i en spilta. Jag tycker det är viktigare att fokusera på hur mycket hästarna får vara ute om dagen och i vad för hagar.

Tycker bara så himla synd om ridskolorna, att ung. hälften i vårt län kommer få stänga om det blir ett förbud. Kul för framtida hästhållning, då alla lär sig grunderna på hemmaplan, utan övervakning av någon som är kunnig. Inga splitor, mindre ridskolor, sämre utbildning, dålig hästhållning...?

Ursäkta om jag hoppar in och stör er diskussion :cool:
 
Sv: Spiltor.

precis min mening.. :bow:
sålänge hästhållningen skärps med utevistelse i flock, bra foder, och motion som passar är det absolut inget fel på spiltor..

när det kommer forskning på att hästar både mår fysiskt och psykiskt dåligt i spiltor så kanske jag ändrar mig.. men om en häst mår dåligt idag är det pga brister i hästhållningen såsom för lite utevistelse, för lite motion och dålig stallmiljö (fel mått, mycket spring osv) och då gäller det inte bara spilthästar utan även boxhästar mår dåligt av allt det..
 
Sv: Spiltor.

Tyvärr, men nu måste jag lägga mig i diskussionen som börjar urarta..

Har själv blivit sparkad av en häst som stod i box, som tur var så klev inte hästen fram ett steg utan stod med rumpan snett brevid mig.. Fick tre rejäla smällar innan jag kunde öppna dörren och ta mig ut.. En annan ponny på ridskolan kickade en tjej i huvudet, sparkade av ens tjejs arm och sparkade av två revben för en tredje.. Den ponnyn kom på att så fort dörren öppnas minsta lilla är det bara att springa och gärna slå bakut när man for förbi någon. Så ett antal ha blivit översprungna, även jag..

Däremot har det hänt en enda olycka under dom sista 8 åren som jag varit aktiv i föreningen med en spilta. Det finns en häst som inte gillar sällskap och sparkade en av dom som arbetar på anläggningen. Prövat att ha den i box och då kommer hon måttandes så fort man ska in.. Med båda bakfötterna..

När det gäller olater så är det ingen skillnad mellan box och spilthästar.

Ska man gå in till en häst som står uppbunden, gäller även i stallgången, gå INTE en meter bort, hästen kan få in en riktig stjärnsmäll, gå nära, då träffas man inte så hårt. Om den mot förmodan skulle sparka. Hästar har en sparkradie på över en meter, lika så bitradie.. Oavsett om dom står i box, spilta eller hage..

Hur gör du när du ska borsta en häst i stallgången eller i boxen, du måste går runt den hur du än gör, hästar sparks faktiskt fram med!:confused: En märr i stallet sparkar i sidled med, hur gör du då??

Hon är fruktansvärd i box, hugger åt allt, har bitit tre personer på dom sista veckorna, snacka om att vara boxmodig! Riktigt snäll när man binder upp henne..

Dom tjugotalet som blivit skadade i spilta måste ha gjort det klassiska felet.. går en meter bakom, smyger fram till hästen och utstrålar osäkerhet.. Gärna skrämmer den med att inte prata med hästen INNAN man går in..Du kan göra samma fel hos en boxhäst och lyckas bli sparkad..
 
Sv: Spiltor.

mul skrev:
Tyvärr, men nu måste jag lägga mig i diskussionen som börjar urarta..

Har själv blivit sparkad av en häst som stod i box, som tur var så klev inte hästen fram ett steg utan stod med rumpan snett brevid mig.. Fick tre rejäla smällar innan jag kunde öppna dörren och ta mig ut.. En annan ponny på ridskolan kickade en tjej i huvudet, sparkade av ens tjejs arm och sparkade av två revben för en tredje.. Den ponnyn kom på att så fort dörren öppnas minsta lilla är det bara att springa och gärna slå bakut när man for förbi någon. Så ett antal ha blivit översprungna, även jag..

Däremot har det hänt en enda olycka under dom sista 8 åren som jag varit aktiv i föreningen med en spilta. Det finns en häst som inte gillar sällskap och sparkade en av dom som arbetar på anläggningen. Prövat att ha den i box och då kommer hon måttandes så fort man ska in.. Med båda bakfötterna..

När det gäller olater så är det ingen skillnad mellan box och spilthästar.

Ska man gå in till en häst som står uppbunden, gäller även i stallgången, gå INTE en meter bort, hästen kan få in en riktig stjärnsmäll, gå nära, då träffas man inte så hårt. Om den mot förmodan skulle sparka. Hästar har en sparkradie på över en meter, lika så bitradie.. Oavsett om dom står i box, spilta eller hage..

Hur gör du när du ska borsta en häst i stallgången eller i boxen, du måste går runt den hur du än gör, hästar sparks faktiskt fram med!:confused: En märr i stallet sparkar i sidled med, hur gör du då??

Hon är fruktansvärd i box, hugger åt allt, har bitit tre personer på dom sista veckorna, snacka om att vara boxmodig! Riktigt snäll när man binder upp henne..

Dom tjugotalet som blivit skadade i spilta måste ha gjort det klassiska felet.. går en meter bakom, smyger fram till hästen och utstrålar osäkerhet.. Gärna skrämmer den med att inte prata med hästen INNAN man går in..Du kan göra samma fel hos en boxhäst och lyckas bli sparkad..

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Precis, man måste vissa respekt för hästarna, annars får man skylla sig själv :smirk:
 
Sv: Spiltor.

Gazzan skrev:
JAG vet ca 20 olyckor som hänt på ridskolor.. där hästarna står i...spiltor:smirk:

Allt ifrån ihjälsparkad till krossad käke, skallskador, sprucken mjälte krossade magor, krossade knän, brytna ben och armar och fingrad och revben.:crazy:


Har inte du lärt dig att amn INTE skall gå BAKOM en häst.. säg mig hur gör du när du ska gå in till en häst i spilta.
Flyger du över hästen för att sedan landa framför den:rofl:

Det måste vara en jävligt oseriös rid skola som behåller dessa hästar som sparkar mot människor. Kan det vara så att hästarna av misstag sparkat och skadat en människa när den skulle sparka mot en häst? Den ridskolan skulle man anmäla.:devil: :devil: :devil:
 
Sv: Spiltor.

Ja eller så lär dom inte ut respekt för hästarna å har olagliga mått på stallgångens bred m.m. Dom kanske fodrade elelr något oxå å då ska man ju lungt påståt hålla sig undan...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 069
Senast: mamman
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp