Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
*suck* läs själv vad ni skriver.

Jag har sett MÅNGA ridskolor med spiltor och jag har inte hittat ngt ställe än där hästarna mår eller trivs bra där de står öht. Men finns det ngt ställe som har hästar i spiltor och där hästarna trivs så ja visst låt dem ha det då! Men av vad jag sett nu så ser jag framemot en lag som säger att spiltor är förbjudet.

Åh vad skriver vi då? Jo detta eftersom att en förtydligan tydligen krävs för att vi ska välja spilta:

1. Massa tid i hagen, inga fjuttider.
2. Godkända mått, på allting helst lite större är det aldrig fel på.
3. Ingen häst som inte trivs i spilta ska behöva stå i spilta.
4. Stallet ska vara trevlig uppbygt så som det bör se ut när man har spiltor (å även boxar för den delen)
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
Nej ve och fasa kan inte alla slänga bort gallerna för MIN skull ? :smirk:
Jag sa inte att alla skulle rätta sig efter det, jag framförde min åsikt och berättade också hur mina boxar såg ut och hur jag vill ha det åt mina hästar

Du påpekar oxå MIN MIN MIn hela tiden, trots att det är ett stall å det ser verkligen inte ut så på alla ställen å det kan inte se ut så på alla ställen.

Alla hästar kan inte ha boxar utan galler. Därför att en hel del hästar putar ner saker som hänger utan för boxen. Ett flertal hästar passar på at ge dom andra hästarna en massa bett m.m. vid fodringar å även alla andra tillfällen dom får. Vissa hästar är revirsbenägna i sina boxar å blir ju då en fara för allmänheten om den inte har galler.

Det är en sak att berätta så här är det hos oss å så vill jag ha det. Men du sitter å skriver MIN på sådant sätt så att det låter som att det ska vara så här hos alla, något annat finns inte för det existerar inte i MIN värld.

Jag står som sagt var faktiskt oxå i ett stall utan galler fast bara för min, mne det vet jag att det inte är så överalt å även om min kan ha det utan att puta ner saker så vet jag att alla hästar inte är på det sättet.
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
*suck* läs själv vad ni skriver.

Jag har sett MÅNGA ridskolor med spiltor och jag har inte hittat ngt ställe än där hästarna mår eller trivs bra där de står öht. Men finns det ngt ställe som har hästar i spiltor och där hästarna trivs så ja visst låt dem ha det då! Men av vad jag sett nu så ser jag framemot en lag som säger att spiltor är förbjudet.

KOmmer dom nog aldrig lyckas med tror jag, kommer blir för mycket liv. Tänk på alla som har lösdrift å ger sina hästar mat i spiltor å låter dom stå där när veterinären kommer ut. Nä ursäkta men ni måste ha boxar, shit vad mycket lov det kommer att bli :smirk: :devil:
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
*suck* läs själv vad ni skriver.

Jag har sett MÅNGA ridskolor med spiltor och jag har inte hittat ngt ställe än där hästarna mår eller trivs bra där de står öht. Men finns det ngt ställe som har hästar i spiltor och där hästarna trivs så ja visst låt dem ha det då! Men av vad jag sett nu så ser jag framemot en lag som säger att spiltor är förbjudet.
ja, många stall har för små spiltor, det är jag fullt medveten om.. detta för att många stall är väldigt gamla och några rekommendatirner eller lagar fanns kanske inte då, eller så var rekommendationerna mindre än vad dom är idag..

så visst kommer flera stall att få bygga om om dom har för små spiltor.. men att halvera besättningen av hästar eller bara låta ett par tre stycen gå.. ja jag vet vad många ridskolor väljer om dom inte får bygga ut/till stallen mer än den befintliga byggnaden..
 
Sv: Spiltor.

moonlightgarden skrev:
Åh vad skriver vi då? Jo detta eftersom att en förtydligan tydligen krävs för att vi ska välja spilta

Vadå VI ska välja spilta? Du skrev ju nyss att de som inte trivs i spilta inte ska behöva stå i en? Nu låter det som om att alla ska välja det.
 
Sv: Spiltor.

Nej det är du som uppfattar det fel. Tråden startades och många har framfört sina åsikter vad de tycker om spilta, jag hade en åsikt om att jag inte tycker om spilta, jag tror du helt enkelt har svårt för att acceptera att alla inte tycker om det, ibland får man helt enkelt inse att alla inte tycker likadant
 
Sv: Spiltor.

JA och jag sa att jag enbart har sett dåliga spilt anordningar därför har jag ingen bra uppfattning om det, har man bara sett dåligt av något så är det klart att man har svårt att tänka bra om det. Eller hur?
Jag vet inte vad jag ska ge dig för exempel? Har man bara sett en dålig sida av ngt hur i hela friden ska man då kunna ha en bra åsikt om det?
Om jag sett flera spiltanordningar som var bra då kanske jag kunnat börja ändra uppfattning, men om man sett runt 10 dåliga ställen hur ska det då gå till?
Jag är inte oäven att ändra uppfattning men då måste jag få bevis för det och inte ett utan flera
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
Vadå VI ska välja spilta? Du skrev ju nyss att de som inte trivs i spilta inte ska behöva stå i en? Nu låter det som om att alla ska välja det.

Mistolka så det knackar om det, argument för varför vi ska välja att behålla spiltor.

Å så kan du ju låta bli att klippa bort en del :smirk:
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
Nej det är du som uppfattar det fel. Tråden startades och många har framfört sina åsikter vad de tycker om spilta, jag hade en åsikt om att jag inte tycker om spilta, jag tror du helt enkelt har svårt för att acceptera att alla inte tycker om det, ibland får man helt enkelt inse att alla inte tycker likadant

Åsikter är en sak, men jag frågade ju alldeles nyss (å inte till dig du valde att börja ta den diskusionen) vad dom har för argument för att spiltor ska förbjudas.
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
JA och jag sa att jag enbart har sett dåliga spilt anordningar därför har jag ingen bra uppfattning om det, har man bara sett dåligt av något så är det klart att man har svårt att tänka bra om det. Eller hur?
Jag vet inte vad jag ska ge dig för exempel? Har man bara sett en dålig sida av ngt hur i hela friden ska man då kunna ha en bra åsikt om det?
Om jag sett flera spiltanordningar som var bra då kanske jag kunnat börja ändra uppfattning, men om man sett runt 10 dåliga ställen hur ska det då gå till?
Jag är inte oäven att ändra uppfattning men då måste jag få bevis för det och inte ett utan flera

Dåliga tycker ju inte heller jag om, men har ju sagt hela tiden att det ska vara med rätt mått m.m.
(Skulle inte vilja sätta upp min häst i hennes gmla box hos förra ägaren, inga fönster alls å även avstängt så bara dom som ska dit går ditt + fodringar, hur roligt är det. Där behövs det oxå en ombyggnad egentligen. Lika mycket fel som med felbygda spiltor, då är det inte saken det är fel på utan uppbygnaden å man bör ta i det i betänkandet innan man säger att alla är dåliga)

Du får söka dig till bättre spiltanordningar å strunta i att gå till dom gamla, inte så lätt att gånger. Men man kan ju tänka sig hur det skulle se ut om dom inta var byggda efter gamla normer. Äldre sverige hade inte så bra hästhållning jämt tyvärr.

Söka upp bevisen elelr säga just nu trivs jag inte med men jag har heller inte sätt några bra spiltor än så länge heller. Så jag inväntar en fullständig inmattning innan sista beslutet kommer.
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
Men om du fick välja mellan en stor box och en spilta hade du då verkligen valt en spilta framför det? :confused:
Till en ettårig ardenner som skall köras i skogen. JA det hade jag valt.
 
Sv: Spiltor.

Håller med dej fullständigt! Och har mina hästar som du har det:)

Dom har ett vindskjul i hagen och kan gå in i stallet och lägga sej i väl uppströdda halmbäddar i sina boxar när dom vill dygnet runt mellan okt-april ungefär..

Skulle ALDRIG ställa mina hästar i spilta. Anser att detta är helt förkastligt och vet en större ridskola där hästarna är ute kanske 1-2 timmar dag och sedan står de (förutom lektionerna då) i sina spiltor och glor in i väggen då dom inte ens har fönster att se ut genom.. Djurplågeri är vad det är:mad:

Till er andra; hur tror ni att ett flyktdjur känner sej när det står fastbundet med sin flyktväg blockerad och där ev "faror" finns bakom den? Bara för att en häst verkar cool och lugn betyder det inte att den inte upplever en inre stress av att stå så. Sedan tror jag inte att någon häst mår bra av att ha en grimma som sitter åt mer eller mindre över nacken så länge.

Och som vanligt tänker inte folk i övrigt på hur oerhört viktigt det är med rörelse för att cirkulationen ska fungera i kroppen på en häst. Man bara pratar om hur den reagerar psykiskt. Men en häst som står still på detta sätt kan aldrig fungera som den ska i kroppen. Det betyder inte att den blir dålig på en månad, det kan ta lång tid innan människan ser på hästen att något är fel. Men att utan att blinka utsätta sina hästar för detta och tro att det inte påverkar hästens cirkulation, organ och matsmältning är rent naivt. En häst fungerar inte som en människa, bara för att vi kan ligga i en säng hela natten utan problem så betyder inte det att hästen kan det!
 
Sv: Spiltor.

Toffel skrev:
Skulle ALDRIG ställa mina hästar i spilta. Anser att detta är helt förkastligt och vet en större ridskola där hästarna är ute kanske 1-2 timmar dag och sedan står de (förutom lektionerna då) i sina spiltor och glor in i väggen då dom inte ens har fönster att se ut genom.. Djurplågeri är vad det är:mad:

Jag förstår inte detta, bara för att man sett en dålig hästhandhavande i samband med spiltor så är alla som har spiltor djurplågare. Jag har sett en ryttare dra i bettet på häst så det såg ut som hästen skulle klyvas, så alla som rider med bett är enna :devil: djurplågare. Själv rider jag självklart med bettlöst. Fy f-n för ryttare som rider med bett!!!

Till er andra; hur tror ni att ett flyktdjur känner sej när det står fastbundet med sin flyktväg blockerad och där ev "faror" finns bakom den? Bara för att en häst verkar cool och lugn betyder det inte att den inte upplever en inre stress av att stå så. Sedan tror jag inte att någon häst mår bra av att ha en grimma som sitter åt mer eller mindre över nacken så länge.

Nu får du förklara för mig, hur mkt längre kan en häst komma på en flyktväg i en box jämfört med en spilta? Och hur spänner du fast en grimma då dina tydligen sitter åt i nacken?
 
Sv: Spiltor.

Tänk er att ni har coola ardenner som går ut i sina stora hagar kl 07.00. Kl 10 tas dom in och går sedan i skogen och drar stock. Dom kommer hen vid 16-17 tiden. Får då mat och 2 timmars vila i en box. Sedan så flyttas dom in i sin spilta där dom får resten av maten. Vad tror ni att en sådan häst gör på natten? Flyr? Ne, via våran bevaknings kamera så har vi själva med egna ögon sett att dom VILAR. Tänka sig dom VILAR och VILAR inget annat än VILAR. Det måste vara konstiga hästar jag har. Men så är det dom VILAR dom rackarna.
 
Sv: Spiltor.

Nej men fy! Har du hästar som kan koppla av i en spilta!:eek: Dom måste ha något fel någon stans:confused:
 
Sv: Spiltor.

Grimmorna på mina hästar sitter inte alls åt i nacken, sen har dom aldrig på sej sina grimmor mer än när jag hanterar dom. Så det är lugnt... Men det är inte naturligt att ha en grimma på sej så mkt, och en grimma är inte viktlös så den påverkar garanterat den känsliga nacken negativt många ggr. Det tryck som blir utav klossen som alltid ser till att repet till grimman är spänt gör ju inte saken bättre direkt.

Jag är inte för boxar heller, men hellre att hästen kan "rusa runt" i en box om den blir skrämd än att sitta fast med en vägg framför sej. Jag tror att antingen kan man sätta sej in i hur en häst måste uppleva saker och känna empati och förståelse för det, eller så kan man inte.

Jag skulle inte låsa in mina hästar i en liten bur (box) heller, med undantag för Gudrun och liknande. Men det blir då kanske 2-4 nätter per år och det tror jag verkligen inte att någon häst (som inte uppenbart hatar det) tar skada utav. Men cirkulationen i form av rörelse är mkt viktig för hästens hälsa och då hjälper det inte hur lugn hästen tycks vara, den tar skada ändå fysiskt, förr eller senare. Detta förnekas gärna. Men låter det verkligen så orimligt att en häst med samma anatomi nu som för tusentals år sedan och som är ett stäppdjur gjort för ständig rörelse, skulle ta skada av mkt stillastående? För mej kan det inte bli mer logiskt och även om man inte vet så skulle jag aldrig chansa och "ev" utsätta mina hästar för enorm brist på cirkulation.

Att ha stalldörren öppen så hästarna kan gå in precis när dom själva vill är väl det optimala. Men så länge människans ego går före hästens välbefinnande kommer man inte uppnå det optimala. Och visst, ex med ridskolan är ju extremt. Dom flesta har säkert fönster. Skrev inte heller att det alltid är djurplågeri med spiltor utan jag menade den ridskolan:smirk: Men jag tycker att det alltid är osunt och orättvist med uppstallning av hästar. Det är min åsikt....

Undrar (allvarligt menat) hur många av er som har era hästar uppstallade, som skulle sätta en hund eller katt i en transportbur anpassad efter det djurets storlek hela natten eller mer, och kanske även fastbundet? Det är faktiskt nog väldigt få som ens skulle komma på tanken (även med tävlingshundar) men att låta en så fri varelse som hästen stå i en liten trång bur (för det är det) utan att tycka att det är det minsta konstigt:( ja, det är för mej ganska underligt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spiltor.

Jag vet faktiskt flera mycket seriösa hunduppfödare och hundförare som låter sina hundar sova i just bur. Hundarna går gladeligen in i sina burar och är mkt trygga där, själv har jag så stora hundar så det fungerar inte att ha dom i bur. Och när det gäller hästarna så tror jag att dom som diskuterar i denna tråd är på oerhört olika nivå och använder sina hästar på oerhört olika sätt. Jag skulle gärna ha mina unghästar på lösdrift, men tävlingshästar på hög nivå ALDRIG. GOD JUL!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 069
Senast: mamman
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp