Sv: Spiltor.

*knapplån*

Jag har min ardenner i spilta, pga många skäl.. Boxförespråkarna är mer än välkommna att mocka hos henne.. Det går åt 20kg halm/dag och då äter hon upp 10 av dom, gräver ner höet och skiter på det.. Så det är en bekvämlighets fråga, samt att som åke sa, men vill inte åka efter en ardenner som är bakskygg, man får inte heller problem att binda upp som många boxhästar har, lyhörda över förflyttningar i sidled, vilket endel boxhästar aldrig verkar lära sig. Självklart är det viktigt med utevistelse, men får min ardenner välja så är hon hellre inne i sin spilta än ute i hagen, smiter från hagen för att gå in.. Det är tryggt i spiltan. Hon blir orolig i box. Och dom står absolut inte bara still i en spilta utan dom kan faktiskt röra på sig. Lägger man ett mjukare golv ex. trä så håller dom sig fräschare i benen.

Hade en häst som boxvandrade, han trivdes bättre i spilta, blev lugnare och tom fick hull..

Jag har hellre mina hästar i en rejäl spilta än en för liten box, där hästen kan mer eller mindre bara kan snurra runt sin egen axel.

Ang kor så finns det mååånga kossor som fortfarande står bundna, men det finns likaså där som på hästar minimimått på utrymmet. Finns nog lika många hästar som inte får gå ut under vintern utan stå i sin lilla box hela dagarna, förutom när dom rids. Men dom står fortfarande ca 22tim/dygn och kollar i väggarna.. Dom är det synd om!

*duckar* kommer nog saker flygande strax..
 
Sv: Spiltor.

Det kommer inget flygande från mig utöver detta :bow:
 
Sv: Spiltor.

Jag förstår inte hur Ridsportförbundet tänker när de ställer sig emot Djurskyddsmyndigheten i den här frågan. Om det inte var för omöjligheten att träna och tävla utan att vara medlem i Ridsportförbundet hade jag gått ur i protest.

Hästar är flyktdjur, att säga att en häst blir tryggare i en spilta verkar mycket konstigt, tryggast är en häst ute i det fria med fri sikt åt alla håll och "fri luktväg" för att känna, se och höra faror på avstånd. Helst vill alla hästar (nej, det går faktiskt inte att säga emot det) vara fria, och i sällskap av andra hästar.
Att vi sedan har flyttat och avlat hästar från varmare klimat till våra kalla och dessutom vill använda hästen för vår njutning/vinning innebär att vi måste anpassa vissa delar av hästens vardag för att passa klimat och användningsområde. Är vi inte då skyldiga att göra anpassningen så smidig och naturlig för hästen som möjligt? Har hästen för kort päls, eller blir för svettig vid ridning/körning/etc, så att det finns risk att den blir sjuk innan den torkar, så måste vi klippa och använda täcken. Är klimatet för hårt för det arbete och typ hästen är av, så ställer vi den på stall delar av dygnet. Att då inte använda sig av en ändamålsenligt stor box och hagar där hästen kan röra sig fritt så många timmar som möjligt per dag är inget annat än ett hån mot hästens natur.

Att ridskolor för att uppfylla kraven om dagligt utevistelse (och förbud mot spiltor) måste flytta sin verksamhet är för mig självklart. Hästar hör inte hemma i stadsmiljöer. Vill vi dessutom verkligen lära våra barn och ungdomar på ridskolorna att det är okej att behandla hästarna på ett för dem onaturligt och skadligt sätt bara för vår egen njutnings skull?
Hästsporten har länge hyllats för att den lär barn och ungdomar att visa omtanke, ta hänsyn och ansvar. Är det inte dags att vi inkluderar hästarna i den omtanken och hänsynen?
 
Sv: Spiltor.

mul skrev:
*knapplån*

Jag har min ardenner i spilta, pga många skäl.. Boxförespråkarna är mer än välkommna att mocka hos henne.. Det går åt 20kg halm/dag och då äter hon upp 10 av dom, gräver ner höet och skiter på det.. Så det är en bekvämlighets fråga, samt att som åke sa, men vill inte åka efter en ardenner som är bakskygg, man får inte heller problem att binda upp som många boxhästar har, lyhörda över förflyttningar i sidled, vilket endel boxhästar aldrig verkar lära sig. Självklart är det viktigt med utevistelse, men får min ardenner välja så är hon hellre inne i sin spilta än ute i hagen, smiter från hagen för att gå in.. Det är tryggt i spiltan. Hon blir orolig i box. Och dom står absolut inte bara still i en spilta utan dom kan faktiskt röra på sig. Lägger man ett mjukare golv ex. trä så håller dom sig fräschare i benen.

Hade en häst som boxvandrade, han trivdes bättre i spilta, blev lugnare och tom fick hull..

Jag har hellre mina hästar i en rejäl spilta än en för liten box, där hästen kan mer eller mindre bara kan snurra runt sin egen axel.

Ang kor så finns det mååånga kossor som fortfarande står bundna, men det finns likaså där som på hästar minimimått på utrymmet. Finns nog lika många hästar som inte får gå ut under vintern utan stå i sin lilla box hela dagarna, förutom när dom rids. Men dom står fortfarande ca 22tim/dygn och kollar i väggarna.. Dom är det synd om!

*duckar* kommer nog saker flygande strax..

Ardenner är en av de raser som med fördel trivs och fungerar bäst i lösdrift, tillsammans med raser som russ, fjordingar, islandshästar mfl.
Vad kommer sig problemet för henne att vistas ute?
Trivs hon inte med sina hagkompisar? Ges inte fodret ute? Är det en ny hage? Är hon ovan att vara ute?
Att kobönder ofta får dispans och kan kålla kor inne året om är ett misslyckande för beslutsfattarna anser jag.
Eller att hästar fortfarande befinns i samma situation på vissa instutitioner.
Inget av detta gör saken bättre för framåtsträvande djurhållning.
Vi bör alla arbeta för att ge djuren ett så naturligt liv som det är möjligt.
 
Sv: Spiltor.

Tyvärr kan inte lösdrift erbjudas i vårt stall.. En arbetande häst vill jag inte ha i lösdrift heller för den delen. Ardennern är unghäst och skulle mycket väl kunna gå där om det fanns, inte för jag tror att hon skulle vilja vara ute då heller.. Hon smet tom från sommarbetet och var hittade vi henne? I stallet..

Hon går i samma hage med samma kompisar och samma rutiner som förra vintern.. Hon får frukost ute, men iom att vår djurskyddsinspektör vänligt men bestämt sa att vi inte fick fodra ute överhuvudtaget så går dom in vid 16-17tiden och äter em hö.. När hon ätit frukosten och du kommer ut i hagen så skulle hon mer än gärna följa med hem..

Hon har varit ute mycket, men vill hellre vara inne.. Varmare och tryggare..
 
Sv: Spiltor.

Att det är och blir så mycket bakterier i marken och gegga, med hö i. Vi var tvugna att göra en betongplatta med höhäck, så vi kunde spola av och hålla rent. Det fick inte bli geggit heller..
 
Sv: Spiltor.

weeanna skrev:
Att ridskolor för att uppfylla kraven om dagligt utevistelse (och förbud mot spiltor) måste flytta sin verksamhet är för mig självklart. Hästar hör inte hemma i stadsmiljöer. Vill vi dessutom verkligen lära våra barn och ungdomar på ridskolorna att det är okej att behandla hästarna på ett för dem onaturligt och skadligt sätt bara för vår egen njutnings skull?
Hästsporten har länge hyllats för att den lär barn och ungdomar att visa omtanke, ta hänsyn och ansvar. Är det inte dags att vi inkluderar hästarna i den omtanken och hänsynen?

Kan ta upp ridskolan där jag ridit som längst..
för några år sedan ville ridskolan bygga om, privatstallets boxar var lite för små, de lämnade in förslag och sökta bidrag för att bygga ett helt nytt privatstall och göra det nuvarande privatstallets boxar till ponnyboxar åsh på så sätt få boxar i hela stallet.. men dom fick inte bygglov till det pga brandrisk och närhet till hamnen med oljecisterner och allt.. så det blev större hästboxar i privatstallet och nu har storhästspiltorna fått lite mera bredd, stallgången är breddad och allt fungerar fint..

detta är ett stall utanför stadskärnan, hästarna går på 6-8 veckors bete på somrarna och vilar en del på loven (enstaka lugna uteritter förekommer)

skulle detta stall behöva bygga boxar skulle dom behöva ta bort all uthyrning av privathästboxar, då skulle en mycket stor del av inkomsten bortfalla (ca 45'000kr/mån) och det skulle då vi ridelever vara tvugna att skjuta till med.. möjligt? näe, inte precis :(

hästsporten ska vara tillgänglig för ALLA, inte bara dom som har råd att betala 200 kr/lektion för nybörjarkurser..
 
Sv: Spiltor.

mul skrev:
Att det är och blir så mycket bakterier i marken och gegga, med hö i. Vi var tvugna att göra en betongplatta med höhäck, så vi kunde spola av och hålla rent. Det fick inte bli geggit heller..

Har aldrig hört talas om. Själva idén gillar jag men genomförtbart, inte hos mig iaf. Betongplattan var det ett måste? Gick det inte med enbart höhäck?
 
Sv: Spiltor.

Nope, fick egentligen inte ge morgon höet ute heller.. Fick modifiera sanningen lite.. Betongplattan var ett måste och med enbart en höhäck skulle det bli så mycket spill att det kvittade, utan kunde ge direkt på marken. Framför allt så hade vi varit tvugnga att flytta höhäcken, så det inte blev geggit under, när dom står och trampar på samma ställe..

Tanken är god, men inte genomförbar i vår kommun iaf..
 
Sv: Spiltor.

Vi ställer ju ut rundbalar i hagen och det har ingen gnällt på.Är det någon som vet om det kommer att bli förbjudet eller inte med spilta?
 
Sv: Spiltor.

Jag skulle aldrig få för mig att öht ställa mina hästar i spilta om det inte var dödskris.
Även om de har lång utevistelse så ska de trots allt stå där rätt upp och ner ett par timmar, i boxen kan de röra sig mer
 
Sv: Spiltor.

nej, det är inget bestämt ännu men enligt en artikel på ridsportförbundets hemsida (länken finns i den andra spilt/box-tråden)
och där diskuteras det om lag på utevistelse och om spiltor.. dvs inget är bestämt ännu.. och där står det även att 3 av 4 ridskolor då måste bygga om om man inför en lag mot spiltor, oavsett om hästarna trivs eller inte.. så det talar ganska mycket emot spiltlagen..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spiltor.

hästar kan röra sig i spilta, och ligga ner med benen utsträckta... och mig veterligen ramtar ingen häst runt, runt, runt i boxen om man inte placerat ingång, krubba, hönät och vattenkopp i olika hörn.. och det blir mest belastningar på hästen när den får gå på en liten liten volt hela tiden..

de boxhästar jag känner står stilla lika mycket som spilthästar jag känner.. detta även om de har grejerna i olika hörn..

men man gör helt som man själv vill.. dock tycker jag inte att man ska rösta för en lag mot spiltor om det inte kan bevisas att en stor del av spilthästarna blir sjuka, lider och skadas i spiltor..
 
Sv: Spiltor.

Fast du måste ju hålla med om att en häst i box har mer sysselsättning, de kan kolla ut genom fönstret (det kan spilthästar också) men de kan också kika ut i gången vad som händer. Jag tycker det blir lite isolerat och hästarna går emot sin natur i spilta där de inte har ngn möjlighet att kolla 'upp' allt som en boxhäst kan göra
 
Sv: Spiltor.

vad har du sett för spiltor då? man kan mycket enkelt ta ner de höga väggar som spilthatare tror att alla spiltor har och låta hästarna titta runt i stallet.. man kan låta de främre 80 cm vara varannan galler och varannan vägg så kan hästarna både ha ett hörn ifred och titta runt i stallet.. för dom har grimskaft som ska vara av en viss längd så att dom kan ligga ner, titta runt och sträcka på sig..
 
Sv: Spiltor.

Är ju bara för dom att vrida på huvudet lite så ser dom, dom har ju inte samma syn som oss människor. Min hälsar gladeligen på mig efter hon vände på huvudet när hon stog i spilta så nog såg hon mig allt. Klia sig på röven kunnde hon oxå göra i spiltan så nog ser dom allt som händer förutsatt att dom vill.
 
Sv: Spiltor.

Du får nog lägga ut en bild på hur det ska se ut när det handlar om spiltor.

Folk tror ju tydligen att man ska ha dåliga spiltor bara för att man trivs med dom...
 
Sv: Spiltor.

Uppradade spiltor med galler på båda sidorna som jag sett de flesta.
Jag tycker många spilthästar blir avstängda på ngt vis och lättare irriterade
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 070
Senast: mamman
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp