Sv: Spiltor.

Förstår inte varför du blandar in lösdriften i det hela. Den formen av hästförvaring kan inte mäta sig med spilta/box. Kom med ngr vettiga argument ist, box vs spilta.

Vad för stall har du där hästarna måste känna sådan rädsla så de måste försöka fly. Detta har jag aldrig upplevt i mitt stall, låt gå för att de kan sprätta till, men inte ens när nyårsraketerna smäller så känner de behov av att fly i sina spiltor. Men så är de trygga där.

Sedan grimmornas vara eller inte vara. Jag bär kläder, det fodrar även de ett visst handlag, men jag har haft sedan jag var liten och jag är van. Mina hästar har bärt grimma sedan de var riktigt små men huruvida de upplever grimman kan inte jag svara på då varken jag kan tala med hästar eller är en själv. Men du verkar vara insatt i det. :smirk:

Och ff förstår jag inte varför vissa tycker spilta=för små och trånga, liten/ingen utevistelse, kort uppbindning, ovs.


poff skrev:
Och när det gäller hästarna så tror jag att dom som diskuterar i denna tråd är på oerhört olika nivå och använder sina hästar på oerhört olika sätt.

:bow: :bow: :bow: Jag förstår inte varför inte en häst som går ute 16-17 timmar per dygn och använder natten till att äta/sova (inte boxvandra) inte kan få stå i sin spilta utan måste degraderas till box och 4-6 timmars utevisterse. :p
 
Sv: Spiltor.

Toffel skrev:
Grimmorna på mina hästar sitter inte alls åt i nacken, sen har dom aldrig på sej sina grimmor mer än när jag hanterar dom. Så det är lugnt... Men det är inte naturligt att ha en grimma på sej så mkt, och en grimma är inte viktlös så den påverkar garanterat den känsliga nacken negativt många ggr. Det tryck som blir utav klossen som alltid ser till att repet till grimman är spänt gör ju inte saken bättre direkt.

Jag är inte för boxar heller, men hellre att hästen kan "rusa runt" i en box om den blir skrämd än att sitta fast med en vägg framför sej. Jag tror att antingen kan man sätta sej in i hur en häst måste uppleva saker och känna empati och förståelse för det, eller så kan man inte.

Jag skulle inte låsa in mina hästar i en liten bur (box) heller, med undantag för Gudrun och liknande. Men det blir då kanske 2-4 nätter per år och det tror jag verkligen inte att någon häst (som inte uppenbart hatar det) tar skada utav. Men cirkulationen i form av rörelse är mkt viktig för hästens hälsa och då hjälper det inte hur lugn hästen tycks vara, den tar skada ändå fysiskt, förr eller senare. Detta förnekas gärna. Men låter det verkligen så orimligt att en häst med samma anatomi nu som för tusentals år sedan och som är ett stäppdjur gjort för ständig rörelse, skulle ta skada av mkt stillastående? För mej kan det inte bli mer logiskt och även om man inte vet så skulle jag aldrig chansa och "ev" utsätta mina hästar för enorm brist på cirkulation.

Att ha stalldörren öppen så hästarna kan gå in precis när dom själva vill är väl det optimala. Men så länge människans ego går före hästens välbefinnande kommer man inte uppnå det optimala. Och visst, ex med ridskolan är ju extremt. Dom flesta har säkert fönster. Skrev inte heller att det alltid är djurplågeri med spiltor utan jag menade den ridskolan:smirk: Men jag tycker att det alltid är osunt och orättvist med uppstallning av hästar. Det är min åsikt....

Undrar (allvarligt menat) hur många av er som har era hästar uppstallade, som skulle sätta en hund eller katt i en transportbur anpassad efter det djurets storlek hela natten eller mer, och kanske även fastbundet? Det är faktiskt nog väldigt få som ens skulle komma på tanken (även med tävlingshundar) men att låta en så fri varelse som hästen stå i en liten trång bur (för det är det) utan att tycka att det är det minsta konstigt:( ja, det är för mej ganska underligt...

Men då är ju nästa fråga befogad till dig. Varför stängslar du överhuvudtaget in dina djur. Då kan dom ju inte leva naturligt. Så vidare du inte har en sådär 400-500hektar som dom kan gå på.

Sedan så har JAG iaf. hästar som är kapabla att ha en grimma med 1kg i vikt på sig. Tänk att våran mini shettis fixade även det. Synd att du har så klena hästar.
 
Sv: Spiltor.

Mest för jag är nyfiken (har inget alls emot spiltor av rätt mått). Finns det en anledning till att de sover i spilta istället för box? Med tanke på att du har tillgång till box.
 
Sv: Spiltor.

Jag har spiltan i ren tränings syfte. Ingen häst står där på heltid. Nu har jag fullt i stallet så den ena står där. Men han och dom andra 2 ardennerna turas om att dela på spilatan så även spilthästen får stå i box.Dock så får han alltid kraftfodret där. Sedan så flyttar vi han.
 
Sv: Spiltor.

*lånar knapp*

Vi bara förtydliga några saker som handlar om mjölkkor här, eftersom en del av påståendena här i tråden är felaktiga.

1. Max en tredjedel av Sveriges mjölkkor går på lösdrift, resten är uppbundna. När det byggs nya ladugårdar är nästan 100% lösdrifter, så framtidens kor kommer säkerligen att bo i lösdrifter.

2. ALLA mjölkkor ska gå ute minst 8 timmar om dagen 3 månader per sommar. Denna regel ges inte dispens ifrån, som någon påstod. Min djurskyddsinpektör kände bara till ett fall där en lantbrukare fått dispens, han var 63 år gammal, och kunde inte släppa ut korna pga att kommunen byggde en ny väg förbi hans ladugård. Han fick dispens fram tills han gick i pension, dvs 2 år. Nästa person som ev skulle köpa gården skulle inte fått dispens, utan den var personlig, för att han skulle kunna ha kvar sin inkomst och kunna leva av sina kor fram till pensionen.

3. Alla nötkreatur utom små kalvar ( risk att dom blir sjuka ex lunginflammatoin om det regnar 2 dgr ) och Tjurar äldre än 6 mån (skaderisk, rymmningar och stångningsrisk) ska gå ute varje sommar.


Vad gäller spiltor tycker jag att de är helt OK, bara dom är stora nog. Dom är användbara i uppfostrning och hantering av unghästar, och eftersom det är självklart för mig att hästarna är uta så mycket de får, dvs 12 timmar så tror jag inte att de tar någon större skada av att stå i spilta på natten.
Jag tror nämligen inte att det är så stor skillnad på spilta och box.

Häls Embla
 
Sv: Spiltor.

Hm en liten fråga angående punkt 2.

Finns en bonde här i Hille där jag bor som har en vägg emellan ladan och kohagarna. Dock stänger han av en liten bit när korna går över vägen för att komma in och ut. Nu är det ju som så att det är en väldigt liten väg och jag har för mig att det är dom som har mark på båda sidorna av vägen (vilket i princip alla som bor där har) äger den delen av vägen. Men får man göra liknande om kommunen har lagt väg emelan laddan och hagen?
 
Sv: Spiltor.

Jaaaaaa hoppas de slår igenom..:bump: :bump:
Ridskolorna fr bygga om till boxar inge snack om saken, de får säkert pengar från kommunen=)
 
Sv: Spiltor.

Pengar från kommunen vad drömde du om seddan då?
 
Sv: Spiltor.

EmblaAsk skrev:
2. ALLA mjölkkor ska gå ute minst 8 timmar om dagen 3 månader per sommar. Denna regel ges inte dispens ifrån, som någon påstod. Min djurskyddsinpektör kände bara till ett fall där en lantbrukare fått dispens, han var 63 år gammal, och kunde inte släppa ut korna pga att kommunen byggde en ny väg förbi hans ladugård. Han fick dispens fram tills han gick i pension, dvs 2 år. Nästa person som ev skulle köpa gården skulle inte fått dispens, utan den var personlig, för att han skulle kunna ha kvar sin inkomst och kunna leva av sina kor fram till pensionen

Jag vet flera lantbrukare som har både ungdjur, kalvar och vissa mjölkkor inne hela sommaren, huruvida de har fått dispens eller inte har jag inget bevis för, men det förutsatte jag. Eller så sker det på eget bevåg. Frågan är hur pass mycket kontroll som finns ang detta.
 
Sv: Spiltor.

Man kan ansöka om bidrag ja.

Så jag drömmer inte.

Sen så har amn inte pengar till att bygga om till boxar ska amn inge ridskola ha!!
 
Sv: Spiltor.

Ja man kan ja, men det är oxå allmänt känt för dom som har koll på bidragen att ridskolor får 0,01% utav bidragen som ges inom sport. Så jo jag tycker du drömmer.

Å exakt vad är fel på spiltor? Utetid är viktigare för mig å i det även en bra storlek på hagen.
 
Sv: Spiltor.

Tölva skrev:
Jag vet flera lantbrukare som har både ungdjur, kalvar och vissa mjölkkor inne hela sommaren, huruvida de har fått dispens eller inte har jag inget bevis för, men det förutsatte jag. Eller så sker det på eget bevåg. Frågan är hur pass mycket kontroll som finns ang detta.


Sker nog på eget bevåg. För jag har samma erfarenhet jag, men där jag hade i åtanke har de inga djur längre. Tack och lov.
 
Sv: Spiltor.

Gazzan skrev:
Man kan ansöka om bidrag ja.

Så jag drömmer inte.

Sen så har amn inte pengar till att bygga om till boxar ska amn inge ridskola ha!!
säger desamma, vad drömde du sen då?

de flesta ridskolor är idéella föreningar..
"min" ridskola VILLE bygga boxar till alla, men då krävdes en ny stallbyggnad med ca 15-20 boxar som privathästarna kunde ha.. men det fick dom avslag om och fick inte bygga om.. detta var endast på bygglovsansökan (dvs ansökan som skickas in till kommunen)
och innan var ridhustaket dåligt, mögligt, gick inte igenom besiktningen.. dom sökte bidrag men fick inget men som tur var så vanns 25'000 på bingolotto, 1 vecka innan man beställde ombyggnaden så rymde hästarna och hade sönder ett helt hål på golfbanan (nr 13 såklart) och pengarna gick dit istället.. det tog ytterligare några år innan man skrapat ihop pengar så att ridhustaket kunde byggas om..

och så kan du förklara extremt ingående och sakriktigt MED faktakällor varför boxar är så suuuuuperbra jämfört med spiltor..
 
Sv: Spiltor.

Gazzan skrev:
Man kan ansöka om bidrag ja.

Så jag drömmer inte.

Sen så har amn inte pengar till att bygga om till boxar ska amn inge ridskola ha!!
Jag tycker att det är viktigare att dom får gå ute än att dom står i boxar. Bra spiltor i kombination med ute vistelse är bättre än boxar och ingen utevitelse... De ridskolor som inte har möjlighet att ha sina hästar ute i ordentliga hagar borde inte få finnas!
 
Sv: Spiltor.

moonlightgarden skrev:
Hm en liten fråga angående punkt 2.

Finns en bonde här i Hille där jag bor som har en vägg emellan ladan och kohagarna. Dock stänger han av en liten bit när korna går över vägen för att komma in och ut. Nu är det ju som så att det är en väldigt liten väg och jag har för mig att det är dom som har mark på båda sidorna av vägen (vilket i princip alla som bor där har) äger den delen av vägen. Men får man göra liknande om kommunen har lagt väg emelan laddan och hagen?

Jag var visst lite otydlig...:angel:
Kommunen breddade vägen och höjde hastigheten till 70 km. Svag kurva och dålig sikt, så olycksrisken har blivit skyhög om bonden hade försökt att släppa ut djuren. Och inte så mycket andra byggander så många bilar kör långt över 70 där..Ibland bygger kommunen eller vem det nu är som bygger tunnlar för att djuren ska kunna gå under vägen, men det var inte aktuellt här.... Fråga inte varför, det vet jag inte...

Tölva:
Det är djurskyddinspektören som ska kolla att djuren får komma ut. Det sköts lite sisådär i olika delar av landet, och djurskyddslagen säger att inspektören ska kolla var tredje år...Kommer han då på vintern kan han ju inte veta om djuren går ute på sommaren osv osv..

Häls Embla
 
Sv: Spiltor.

Okej, jo kommunen kommer ju gärna undan med att göra av med mindre pengar trots att dom bör göra av med mer. Vissa delar utav vårat landsuppbyggnad grundades på är ju desvärre på väg bort helt.
 
Sv: Spiltor.

Det är ju vårat privata ansvar att ringa å anmäla dom ställen som inte sköter sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 069
Senast: mamman
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp