Spetsad på pinne?

Sv: Spetsad på pinne?

I värst fall kan det finnas rester av pinnen kvar. En bekant hade en liknande skada hos en unghäst för ett par år sedan. Dv var ute och behandlade i ett par omgångar men hästen blev ej bra. Remitterades till slut in för ultraljud där rester av pinne kunde upptäckas ganska djupt in i vävnaden. Det blev operation.

Det sattes inte in någon drän på din häst för att hålla såret öppet?

Nej inget drän tyvärr. Får nog bli klinik näste vecka, om inte febern har försvunnit. Ska bli "intressant" att se vad som händer de närmaste dagarna med tanke på att hon fick sin sista dos antibiotika idag. Hoppas att hon inte blir sämre...

Ta en ordentligt stor tuss med jodopaxindräkt bomull och gnid och gnussa ordentligt över sårområdet så att du blöter upp och får bort sårskorpan (Låter som att det kan ha läkt ihop utifrån och stängt in en massa tråkiga bakterier...), sen rengör du såret som vanligt med Koksalt, jodopax, väteperoxid, alsollösning etc eller vad du nu blivit rekommenderad av di behandlande veterinär.

Blanda Koksalt vatten 80 mml och väteperoxid 20 mml och ta bort skorpan och spola in i såret .

Den här blandningen svider inte som jodopax gör !

Receptet kommer från Strömholm när min häst blev ormbiten för många år sedan och jag stack upp sprutan 20 mml rakt upp in under huden och spolade detta 2 gånger per dag .
Såret måste läka inifrån dock så låter det som något sitter kvar?

Och en ordentlig undersökning på klinik är det kanske det du ska göra nu så du inte sprutar upp skiten om det finns något kvar ännu längre upp ?

Senast ändrad:

Tack för råden hörni! Ja det blir undersökning på klinik nästa vecka om vet anser det och om hon då har temp. Såret är inte helt ihopläkt utan det rinner fortfarande ifrån det. Får förhoppningsvis hem nya transporten nästa vecka, även om det inte är roligaste sättet att inviga den;)!

Tackar som frågar!
Hästen är pigg och glad och ser ut som vanligt i hagen, rör sig normalt. Hon äter och dricker helt normalt. Har något förhöjd temp, ligger på 38-38,1. Hon var nere på 37,6 då hon gick på penicillin. Svullnaden har gått ner, men det är en liten "bulle" ca 1 dm runt såret. Såret varar fortfarande, dock mkt mindre. Har pratat med min vet (många:p) gånger. Denne tycker att man ska ge kroppen en chans att läka ut av sig självt och att en förhöjning av tempen är helt normal och att detta kan bero på både infektion och inflamation. Vet menar dessutom att kroppen har goda resurser att ta hand om ev flisor som kan finnas kvar. Guardi har de sista 2-3 dagarna varit sur när man borstar (över hela kroppen). Jag vet ej om detta beror på fällning, att kroppen är öm av feber etc... Jag ska iaf ringa till min klinik och rådfråga dom imorgon och se om de har några andra råd att ge än distriktaren.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 213
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 202
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka