Spetsad på pinne?

Sv: Spetsad på pinne?

Ja, hon är bra nu, det är bara lite rosa vid såret (det är lite längre än en månad sedan, runt 10 januari var det).

Stelkrampsskydd är viktigt och mn fick antibiotika och smärtstillande.

Jag vet inte vad hon ahde gjort sig illa på, men det hittades i alla fall ingenting i såret. Men bakterier kan ju finnas utan att det finns främmande föremål!

Min vet rakade rent och sköljde massor med koksaltlösning.

Jag skulle ta hand om såret på egen hand några dagar och om det inte läker fint åka till klinik:D

Lycka till!

Vad skönt! Har du satt igång hästen än, eller måste du vänta ett tag med att börja rida?

Chess: jag vågar nog inte vänta:crazy:. Med tanke på att hon i princip går på ett stort fält, så är de ihopsamlade grenar/pinnar det enda hon kan ha gjort sig illa på. Är därför rädd att vänta då jag inte vill att ev stickor ska börja kapslas in och då bli svårare för vet att hitta/plocka ut.

tack för all hjälp!!!!:bump:

Det bästa är förstås om du kan åka till en klinik eller ett djursjukhus. Misstänker man att det finns stickor eller rester av en pinne kvar så kan det vara bra att försöka konstatera detta med hjälp av ultraljud. Speciellt om de sitter djupare i vävnaden.

Jag tycker inte det är nåt bra med penicillinsalva i sår, speciellt inte om det är streptocillin juvertuber. Hellre allmänbehandling med penicillin.

Då kommer en liten uppdatering. Pratade med vår lokala vet i morse, och han tyckte det var självklart att han skulle komma ut och titta på hästen! Kom just in från vet besöket, hästen står och piggar på sig i boxen! Vet gav lugnade och undersökte såret. Han kom inte in längre än 1,5 dm med fingrarna, men han trodde inte att såret var djupare än så. Han kunde inte känna att ngt föremål skulle vara kvar. Vet tog vattenslangen och stack in den och spolade rent med, det var en syn för gudarna:D! Sen sprutade han henne med stelkramp och Pennovet. Pennovet ska jag spruta i ytterligare 4 dagar. Har såret inte slutat såsa sig efter 10 dagar är det klinik som gäller.

Min häst jag hade för runt 10 år sen,gjorde nåt liknande,han hoppade över ett dike i hagen och blev spetsad av en grövre gren mellan frambenen mot bröstmuskeln ..
Riktigt äckligt var det! Hål rakt in..

Men vet kom ut direkt,spolade rent,satte på dränage och sen penicillinsalva,stelkrampsspruta och jag tror även att han fick penicillinsprutor

Sen boxvila ett par dagar med 15 min promenader ett par gånger om dagen,han var STEL..

Så jag kan tänka mig hur din häst sår ser ut..Men det läker och blir bra!

Lägg absolut inte på penecillin salva!! Gjorde det på ett sticksår för många år sedan och det blev väldigt inflammerat,stäng inte in sår på hästar.Dom läker innifrån och ut..håll rent med koksalt och spola med en spruta.Inte jodopax och liknande om du inte vet hur det ser ut därinne.Möjligtvis väteperoxid om det ser infekterat ut.Om det är djupt kan hästen behöva penicillin fem dagar för att hålla infektion borta. Se till så det inte blir skorpa i början..det måste läka ut!

Hästar kan göra sig illa på allt. Min häst fick ett liknande sår en gång, han gick i en liten beteshage utan mycket träd eller buskar. En äng med endast några barrträd längs ena staketet. Behandlade som din evt beskrev. Man fick riva upp skorpan ibland för att det var så pass djupt att man var tvungen att låta det läka inifrån för att minska risken för inflammation. Det gick snabbt över och läkte fint.

Använde också bara en sån medicinspruta. Det sprutar ganska långt in trots att själva pipen inte är så lång. Det är bra att man inte stoppar in verktygen i såret, det riskerar bara att man stör läkningen och skadar vävnaden. Kroppen är också bra på att göra sig av med stickor och annat på egen hand genom att blöda och på andra sätt transportera bort det.

Sålänge såret inte börjar vara eller svullnar upp plötsligt och mycket så behöver du inte oroa dig. Tempa hästen så ser du om den skulle få feber. Om såret är rent och bara blöder och dessutom svullnaden går ner, är det troligtvis inte infekterat. Om det blir det ska du nog ringa vet, då bör hästen kanske ha antibiotika. Men det är säkert inte ngn stor risk sålänge du tvättar dagligen. Du bör nog se en förbättring inom några dagar. Tex minskad svullnad.

Det spelar ingen roll hur mkt pinnar du plockar. Det kommer alltid att finnas div småsker som kan orsaka sår. Hästar klarar av att få sig en o annan törn och skador, de klarar sig ofta bra. Dessutom är min erfarenhet att det sker FLER skador i små, platta hagar än vad det gör i skogshagar med mkt terräng där hästarna måste lyfta på benen. Risken att hon gör sig illa igen är inte jättestor. Så ta det lugnt bara. :) (säger hon som blev ursinnig på stallägaren (?) när hennes nyköpta livs första häst kom in från hagen med ett hål i bogen)... :angel: :D

Tack för allt stöd hörni, betyder massor!:)

Känns skönt att läsa om era erfarenheter. Själv blir jag väldigt orolig när mina hästar blir sjuka. Särskilt denna dam då det har varit mkt (svåra) skador sedan jag köpte henne då hon var ett halvår. Matte behöver träna på att chilla när snuttan skadar sig! Hon fick antibiotika av vet idag (Pennovet) och jag ska spruta henne i ytterligare 4 dagar. Eller föresten, är pencillin och antibiotika samma sak?! Det ska bli spännande att se hur det går för nybörjarsprutaren att ge spruta till icke sprutälskande häst:p! Men det ska vi nog lösa på ett el annat sätt! Dessvärre är nog såret infekterat, då såret och kletet därifrån luktade riktigt illa då jag tog in henne kl 10.30 idag. Det var konstigt för jag kännde ingenting då jag gjorde rent såret på morgonen (6.30). Ska snart ner och tempa igen!

Ja, jag har fått instruktioner hur jag ska spruta. I trekanten, byta sida varje dag, 20*2 ml med 24hintervall, se till att det inte kommer blod i kanylen, spruta in. Jag hoppas verkligen inte att vet missade ngt, då det är första gången jag ska spruta själv.

Vad skönt att din vanliga veterinär tog det på allvar och kom ut.
Att spruta själv är aldrig kul, jag hatar det. Och det känner hästarna av.

Så djupa andetag och ta det lugnt så kommer det säkert att gå bra.

Lycka till och tänk all skit som kan hända med denna häst är nu gjort.
Det kan endast bli bättre. :)¨

/B

Lycka till och tänk all skit som kan hända med denna häst är nu gjort.
/B

:D Hi, hi, jag brukar tänka så oxå! Sen är det ju mkt positivt att jag pga denna häst har fått lära mig mkt om sårvård:D! Synd bara att man inte kan ta VAH (vård av häst), jag skulle behöva några sådana dagar!:p

Kom ihåg att spruta hästen i boxen. Aldrig i stallgången. Och att vara två. En som håller hästen, gärna utifrån boxen och du som står inne ska ha möjlighet att ta dig ut omg om nåt händer, hästen ska vara vänd från öppningen...

KL Ett sånt här fall bör självklart kollas av vet dock inte nödvändigtsvis akut på jouren. Har lämnat många sårskador till normal arbetstid..
PL

Han kom inte in längre än 1,5 dm med fingrarna, men han trodde inte att såret var djupare än så. Han kunde inte känna att ngt föremål skulle vara kvar. Vet tog vattenslangen och stack in den och spolade rent med, det var en syn för gudarna:D!

Jo nog är det en äkta "koveterinär" :rofl:
Har iof tusen gånger helre en sådan än den hästvet som jag tog ut (i panik då min vanliga inte kunde komma)

Hon var rädd för hästen och gick inte nära förrän han var plegad, behövdes absolut inte!
Rakade alla benen (han hade små rivsår, vet inte av vad)
Tittade lite på sticksåret i leden fram och total ignorerade det stora såret i karleden bak.
Tvättade i princip alla mini rispor från magen och ner?? det kan jag väl göra själv!
Skrev ut medicin, typ till en elefant?
Fick en räkning på 2700 :eek: Detta efter att hon jag pratat med när jag ringde vet sa att det skulle bli max 1500.

Jag ringer inte dom igen om inte hästen är döende!
Det är inte alltid illa med koveterinärer;)

Bra att du håller koll på tempen! Tveka inte att ringa vet för rådfrågning om du känner dig osäker.

raderat! märkte att hästen spetsat sig mellan frambenen och inte i ett framben...

Min valack spetsade också sig på något förra året. Ingen aning vad det kan ha varit, men det hade ialla fall gått igenom täcket och in i bogbenet.

Men det såg bara ut som ett litet sår som blödde.
Jag tog också ut vår distriktare, som är 'ko-veterinär'. Han tvättade rent och jag skulle också ge Pennovet och även Finadyne.
Tyvärr så blev min häst värre, hans framben svällde upp, tjockt och stelt och han fick åka till Djursjukhus där han var i fem dagar.
Där blev han röntgad och han hade en liten spricka i bogbenet.
Han fick lymfangit i frambenet och stod med dränering från såret på bogen.

Han blev till slut trött på att vara på Djursjukhuset och dom ringde och sa, att nu hade han slitit ut dräneringen, och var mycket bättre, så han fick lov att komma hem :D

Han hämtade sig helt och hållet.
Fick åka in med jämna mellanrum och ta röntgen av bogen för att kolla att han läkte ordentligt, vilket han tack och lov gjorde.

Så mitt råd är, att hålla koll så infektionen inte vandrar.
Man vet aldrig vart det kan ha tagit utan en röntgen bild.

Lycka till :bump:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 213
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 202
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka