Spetsad på pinne?

Sv: Spetsad på pinne?

Svårt att säga på rak arm, den bedömningen måste man ta från fall till fall. Viktigt då att djurägaren vågar undersöka såret o kan ge en vettig beskrivng av läget (inte alla som tex vet skillnaden mellan knä o has).
Sårskador som inte behöver sys eller inte bör sys kan oftast vänta om de inte är nära led eller dyligt.
PL

Oj vad många som har skrivit, kul! Har iaf sprutat hästen nu och än så länge lever hon:D! Tror jag skickade in kanylen med lite för stor kraft. Svårt att veta hur hårt man behöver trycka. Nåja, imorgon ska jag sätta i den lite mjukare. Hon var pigg och glad idag när jag tog in henne för att spruta henne. Likadant i morse då hon pep och skuttade lite när hon blev utsläppt. Skönt att hon inte är allmänpåverkad. Såret rinner däremot massor, och det bler superkletigt mellan frambenén och ner på benet. Det värsta är att hon alltid ligger ner och sover, vilket gör att i kletet sitter också torv på morgonen. Därför tar vi sårrengöringen på morgonen, så får såret vara förhållandevis rent under hela dagen (de går ute minst 7-21). Vet sa att jag skulle göra rent och spola 1-2 gånger om dagen. Jag gör nu bara rent 1 gång om dagen, då det känns som man annars stör läkningsprocessen. Jourvet tyckte man skulle göra rent med flera dagars mellanrum medans medan vet 2, som var på plats, tycker 1-2 gånger per dag. Så vilket är bäst??

Funderar förövrigt på att ringa vet igen för en rakning. I morse då jag skulle göra rent såret försökte jag spola bort kletet i säker 10 minuter. Ändå sitter mkt kvar. Jag sa till vet då han kom att jag gärna ville ha rakat, med tanke på hur mkt som rinner ur såret. Han tyckte inte att det behövdes el om han inte ville göra det. Känns inte så bra att det sitter klet så där, det är som en kaka. Borde bli en massa bakterier i det... En annan tanke jag har är hur mkt av såret man ska pilla upp för att såret ska läka ordentligt. Det känns ju dumt att pilla så långt upp man når med fingret. Då petar man ju upp det som börjat läka. Jag har sett till att det är öppet i öppningen + några cm upp.

Var visst mkt funderingar jag hade:p! Får nog ringa vet igen!

Kom ihåg att spruta hästen i boxen. Aldrig i stallgången. Och att vara två. En som håller hästen, gärna utifrån boxen och du som står inne ska ha möjlighet att ta dig ut omg om nåt händer, hästen ska vara vänd från öppningen...

Bara så länge du står i boxöppningen och sprutar och kan hoppa ut om hästen chockar!! Då vet man aldrig vilket håll hästen kommer gå åt.

Ett tips är att först göra ordentligt rent och sen smörja med en riktigt fet salva typ idomin el liknande där sårvätskan rinner (inte i såret såklart), då fastnar inte lika mkt klet i pälsen. Lättare att göra rent eftersom det inte stelnar lika mkt och huden blir inte "bränd". Smörj på ett tjockt lager varje dag efter rengöring.

Aha, det är därför man ska stå i boxen. Stod faktiskt i stallgången idag, men ska stå i boxen imorgon.

Bara så länge du står i boxöppningen och sprutar och kan hoppa ut om hästen chockar!! Då vet man aldrig vilket håll hästen kommer gå åt.

Nej, det vet man inte, men om man ställer hästen med näsan i öppningen anser iaf jag att det är större risk att den springer ut än om man har den åt ett annat håll. Men saker kan alltid hända. Viktigast är att man själv + medhjälpare kan ta sig undan. En häst som chockar kan man inte göra något åt ändå förrän det är över, men skador på häst och annat kan åtminstone begränsas om den blir kvar i boxen jämfört med om den kommer loss:crazy:

Usch det här låter liknande det som jag gick igenom i höstas med min pålle.... :(Fast hans sår var mycket värre dock.... Till mig sa vet. att jag skulle spola två gånger/dag i ca en vecka och sen minska med jodlösning 1ml/l. Men de såret var 30!cm djupt... Vet problemet med kletet..... inge vidare direkt :crazy:, jag fick rekomenderat vaselin... gick åt många tuber kan jag säga....

Så... Jag skulle ha följt vets råd om spolning... det är ju också lite för att det inte ska "stänga" sig för tidigt, det ska ju läka innifrån. :)

Hoppas att det går bra...

Då tror jag att jag spolar rent ca 2 ggr om dagen oxå, åtminstone veckan ut. Då får man åka och köpa vaselin då! Tog in hästarna precis och svullnaden i muskulaturen är mkt bättre! Knappt någon feber ikväll heller!

Ja, verkligheten är inte så trevlig alla ggr. Men bättre att känna till riskerna än att stå handfallen då det händer, kanske tom på fel ställe (hage, stallgång etc) :crazy:

Min stallägare hälsade så gott till er idag! Hon tipsade även om att det kan vara idé, om donnan inte har sårfeber och alltför ont vill säga, att hon rör lite på sig. Du kan ju höra med vet om de håller med.

Jaa, tur att det är ett nytt år, med ny försäkringsperiod...

Ja, jour vet sa oxå att det är bra att hon rör på sig. De går ju ute (minst) 7-21, så där blir det mkt naturlig rörelse. Om hon är feberfri i helgen tänkte jag gå en liten runda. Det märks att det rinner ut en massa ur såret då hon rör på sig i hagen. Igår kväll när jag kom hem från jobbet hängde en gulröd 1 dm lång istapp mellan benen. Jag tog in henne för att ge henne sprutan och värmde tappen lite och klippte bort den. Det var blod/var/sårvätska. På morgonen är det dock inte alls samma mängder klet, så det är nog bra att de går ute så mkt som de gör. Svullnaden i muskulaturen är nästan borta nu! Hälsa och tacka! Ses på lördag!

Tips på bra salva att lägga på runtom för att skydda huden från sårvätskan är Helosan, den är smidigare att jobba med än Idomin tycker jag. Den är också bakteriedödande om jag inte minns fel. Fick det skötselrådet av veterinär som behandlade en av mina pållar som fått ett rejält sticksår av en pinne.

Har inte läst riktigt alla inlägg här så om du får ursäkta om du ev fått detta råd tidigare.

Skönt att höra att din häst är på bättringsvägen i a f:)

Nu fick inte min häst ett så extremt sticksår som din, hennes kunde inte satt sig bättre, eller hur man ska utrycka det. Men denna syn möttes jag av en dag när jag skulle ta in min häst från betet.

sticksret-1.jpg

Svansen lös i blodrött för att den var så indränkt i blod...och hela bakbenet var rött. Men såret låg i en vinkel neråt bak mot svansen, var endast 5-7cm djupt. Inget skit i såret, lite vävnad som skulle tas bort med vårtmedel hör och häpna enligt råd från vet. vitt vaselin under såret för att transportera bort sårvätska m.m så att det inte frätte på huden.

Såg ut så här efter tvätt
sticksrilret070601.jpg

det svarta var vävnad, hade troligtvis spetsats av en pinne....flughuva under nattetid i hage med inte så mkt buskage kunde tydligen vara lite problematiskt.

Så om jag hade varit du hade jag kletat in en massa vaselin vid sårets mynning och sårvätskans "färdväg" Vaselinet håller bättre än helosan och idomin m.m tycker jag.

080525039l.jpg

Syns inte så mkt nu ett år efter, hon har en grop där, tog ca 1 månad att läka trots juni/juli månad och varmt ute.

Många lyckönskningar till dig och din häst. Håller tummarna

Jösses, skulle bli rädd om det var så mkt blod. Såret såg ju inte så farligt ut tvättat. Skönt att det läkte så fort trots att det var sommar! Guardis öppningshål håller på att läka ihop, jag får inte längre in vare sig vattenslangen el medicinsprutan. Kan inte pilla upp det heller, det sitter som berget. Får ta ut vet nästa vecka om det behöver skäras upp lite. Idag hade det dock inte runnit lika mkt. Guardi hade feber idag igen, hon har annars varit feberfri sedan i onsdags. Suck, vill bara ha en frisk häst.

Var observant. Om såret håller på att läka ihop vid huden, kan det finnas mycket innanför, så att säga. Speciellt om hästen har feber idag igen. Kan vara tecken på problem.

Norrland

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 213
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 202
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka