zeus
Trådstartare
Jaha, då har unghästen skadat sig igen. Skulle ut och rida idag och tog in lillsnärtan. När jag borstade ett framben såg jag att Guardi hade en isbit hängande mellan frambenen. Tittade närmade och såg att hon var blodig. Tvättade av och upptäckte en reva på 5-6 cm, flikik och ful. Det sticker fram kött med vita prickar i, vilket jag antar är insprängt fett. Jacket "går in från vänster ben mot det högra". Hon är öm och svullen från nerderdelaen av bringan till sadelgjordstaden på vänstersidan och lite svullen på högersidan, dock inte alls lika mkt. Jag vågar inte trycka in fingrarna för att känna hur djupt såret är, utan ringer vet. Jag berättar att jag har misstanke om att hon har sprungit över en pinne (pga hur såret ser ut) eller ev av brodden även om jag har svårt att se hur det skulle kunna ha gått till. Han förklarar för mig att sådana skador kan han inte göra så mkt åt, mer än sy och så. Men han tyckte att jag skulle tvätta såret med koksalt och släppa ut henne igen. Om hon får någon temp skulle jag höra av mig igen.
Sagt och gjort, jag går in och kokar lite koksalt och går sedan ut och tvättar såret igen. Jag tryckte då försiktigt med pekfingret längs såret och hittar ett håll rätt in i hästen. Jag trycker in pekfingret till knogen, sen vågar jag inte trycka längre. Har ringt jourvet igen och pratat in på hans mobilsvar, han har inte ringt upp igen. Det känns som att det borde vara en pinne med ett sådant sår. Hästarna går i princip på ett stort fält, med lite buskar och träd i utkanten. Jag har samlat ihop pinnar och grenar i en hög för att köra ut, just för risken att en sådan sak kan hända. Guardi måste ha racat igenom där. Det finns ingenting annat hon kan ha skadat sig på. Känns som att en vet borde titta till såret och känna efter så att det inte finns några stickor/smuts kvar. Jag tog en medicinspruta och tryckte in pipen för att tvätta, men den kommer ju inte längre in än 1 cm typ.
VAD GÖRA???
Sagt och gjort, jag går in och kokar lite koksalt och går sedan ut och tvättar såret igen. Jag tryckte då försiktigt med pekfingret längs såret och hittar ett håll rätt in i hästen. Jag trycker in pekfingret till knogen, sen vågar jag inte trycka längre. Har ringt jourvet igen och pratat in på hans mobilsvar, han har inte ringt upp igen. Det känns som att det borde vara en pinne med ett sådant sår. Hästarna går i princip på ett stort fält, med lite buskar och träd i utkanten. Jag har samlat ihop pinnar och grenar i en hög för att köra ut, just för risken att en sådan sak kan hända. Guardi måste ha racat igenom där. Det finns ingenting annat hon kan ha skadat sig på. Känns som att en vet borde titta till såret och känna efter så att det inte finns några stickor/smuts kvar. Jag tog en medicinspruta och tryckte in pipen för att tvätta, men den kommer ju inte längre in än 1 cm typ.
VAD GÖRA???