spegel utanför boxen som sällskap?

Sv: spegel utanför boxen som sällskap?

det finns ju stall som har tv som sällskap, och det tror jag skulle funka, för min häst blir ju orolig när hon är helt själv, och man kan ju sätta på radion, men då är det ju musik, men om man sätter på tv, och så kanske kommer det vita lögner eller nån såpa där som pratar, då är det ju människor som pratar, och det låter ju likadant som i verkligheten, och då kanske hon tror att det är nån som är i stallet i ett annat rum och så kanske hon lungar ner sig? eller? är jag ute och cyklar?

Min pålle är nog också dum isf!
Varje gång vi rider i ridhus och hon får syn på sig själv i spegelen så blir hon först jätterädd och ska rusa därifrån, och när man sen får henne att gå närmare så kråmar hon sig och håller på.
Värre är det när man ska hoppa mot speglen för då blir hon antingen rädd för "den andra" hästen som kommer hoppande emot henne eller så tror hon att banan fortsätter genom speglen och ska rusa an mot nästa hinder!
Livsfarligt egentligen...:crazy:
Men jag tror att en spegel som sällskap hade kunnat fungera!

Det hela går väl inte ut på att lura hästen att tro att det är en riktig häst på andra sidan spegeln. De hästar som slutar boxvandra/väva av en spegel har ju oftast redan andra RIKTIGA hästar inom synhåll.
Att se sin spegelbild triggar förmodligen något psykologist i huvudet på de flesta djur, åtminstone hästar brukar reagera på ett speciellt sett när de ser sin spegelbild. De fattar liksom inte vad det är de ser.

De reagerar på många olika sätt, det kan man ju se bla av den här tråden. Det viktigaste, som ni flesta redan säkert förstår, är väl att man har en spegel som är av ett material hästen inte kan skada sig på och att man ser till att hästen inte attackera eller hoppar inte i spegeln. Finns ju hästar som hoppat in i ridhusväggen vid löshoppning :crazy:

Anja586 skrev:
min häst blir jätte orolig när hon blir lämnad kvar ensam. läste här att den var en person som hade testat att ha en spegel, har nån annan erfarenhet av det? funkar det? är hästarna så lättlurade? väldigt tacksam för svar!

Funkar bra på vissa hästar, och sämre på andra. Min kompis boxvandrare blev betydligt lugnare med "sällskapet" som spegeln gav. Mitt eget fullblod blev rädd och ville inte gå nära spegeln!

Om du köper en spegel så köp en som är specialtillverkad för hästar, dvs okrossbar, och som sätts upp inne i boxen på en av väggarna. Det är inte billigt, men kan vara värt det.

nevin skrev:
Hehe, säg det till mitt förra sto, som VARJE gång vi var i ridhuset skulle kråma sig för den snygga pållen i hörnet!!:d Spegeln satt i hörnet och så länge vi gick i "rätt varv så hon såg "honom" framför sig gick det bra, men när man gick åt "fel" håll var hon nästan som ett gem i kroppen för att kunna se ordentligt.....:D

Om man släppte henne lös i ridhuset så var det raka spåret till spegeln, kråma, vika undan svansen, blinka (oavsett om det var "riktig" brunst eller inte), "brumma" och allmänt se ut som en vrålk*t stolla :crazy: ALDRIG har hon betett sig så mot en "riktig" häst, bara mot sin spegelbild! Antingen tror hon verkligen att det är en hingst där, eller så gillar hon sig själv jäkligt skarpt :rofl: :rofl:

Samma sak gjorde min hingst när vi var i ridhuset första gången. Riktigt kul att se hans min när han såg snyggingen på väggen längst bort i ridhuset:rofl: Och när vi kom närmare den väggen, eftersom spegeln satt så högt upp så försvann då bilden och han verkligen sträckte på sig allt han kunde för att se vad snyggingen tog vägen:rofl:

I ett av mina gamla stall hade de en hingst, oerhört vacker var den, men totalt bindgalen. Han försökte betäcka spegeln, med följd att han fastnade med benen över sargkanten, och slog sönder hela spegeln:eek: :eek:

Samma hingst hoppade för övrigt in till mitt sto och försökte våldta henne, men se det gick inte! Hon hade ju redan en pojkvän (den i spegeln) så hon spöade upp hingsten efter ordning..... Hon hade broddar på så han vart rätt tilltygad, det forsade blod ur ett framben... Men ärligt talat så tyckte jag inte ett dugg synd om honom, han var så galen så slakt hade passat bäst där!

nevin skrev:
Men ärligt talat så tyckte jag inte ett dugg synd om honom, han var så galen så slakt hade passat bäst där!

men hur kan du säga något sånt?
Ingen häst förjänar slakt...
Isf hade ni kunnat ge honom munkpeppar som stillar hormonerna och testat att uppfostra honom ordentligt!:mad:

man behöver ju inte köpa en special tillverkad spegel att ha I boxen, man kan ju ha en UTANFÖR.

nevin skrev:
I ett av mina gamla stall hade de en hingst, oerhört vacker var den, men totalt bindgalen. Han försökte betäcka spegeln, med följd att han fastnade med benen över sargkanten, och slog sönder hela spegeln:eek: :eek:

Samma hingst hoppade för övrigt in till mitt sto och försökte våldta henne, men se det gick inte! Hon hade ju redan en pojkvän (den i spegeln) så hon spöade upp hingsten efter ordning..... Hon hade broddar på så han vart rätt tilltygad, det forsade blod ur ett framben... Men ärligt talat så tyckte jag inte ett dugg synd om honom, han var så galen så slakt hade passat bäst där!

Allt detta pga en spegel? :confused: Vilken tur att jag aldrig speglar mig. :angel: :p :rofl:

Jag har fattat den som om speglar fungerar bättre på hästar med stereotypa beteenden än på ensamma hästar. Detta beror nog på att de inte gillar när det rör sig när de väver eller krubbiter. Man kan bli åksjuk för mindre...:bump:

Jag står för mitt uttalande och hade du mött honom hade du sagt detsamma.

Han var rent farlig att ha med att göra, kom till stallet som 8-åring eller nåt, var totalt ovan vid att man krävde nåt av honom (som att INTE slå sönder alla boxarna för att komma åt stoet längst bort och som INTE var brunstigt för 5 öre). De ställde honom i utebox för att han skulle få lugn och ro från de andra hästarna, eftersom han blev helt galen, han kunde inte sova, inte äta, han såg ut som ett benrangel efter ett tag!

När de tog ut honom ur boxen fick man se till att ingen häst var ute, eftersom han reste sig och såg till att bli fri så han kunde kuta runt som han ville..... När de red var ridhuset avstängt efter en liten "incident" där ett sto blev skadat pga att han inte tolkade hennes nejsignaler, utan hoppade på ändå....:smirk:

En gång stoppade han trafiken på en genomfartsled i den orten, han hade då brutit sig ut ur sin hingsthage (med riktigt högt staket och rejält med el), haft sönder staketet till ett av ungstona och sedan jagat ut henne på vägen, där han våldtog ett ICKE-brunstigt sto....gång, på gång, på gång.....

Flera försök att uppfostra honom slutade med att ägaren hade blåmärken och sår på fler ställen än man tror är möjligt! Och hon är inte hård mot hästarna... Ingenting fungerade och tro mig hon försökte med ALLT.... I slutet, innan han såldes, gick han med dubbla kedjor, en över nosen och en I munnen, för att man ens skulle kunna ta ut honom för mockning...... Tro nu inte att de provade det utan att prova annat, det var en sista utväg, för att ingen, varken folk eller fä skulle skadas...

Så, jo, jag anser att slakt var det enda rätta. Det var farligt att ha honom, och det är synd om hästen, som inte mår bra av detta överskott på könshormoner - han fick tom utlösning om man spolade hans skap med ljummet vatten!

Han var heller inte godkänd som hingst och hade inte nån möjlighet att bli det. Han var tvungen att prestera något för att kunna ha en chans, men de gånger han var ute på tävlingar så fungerade inget alls.....Han letade bara möjliga våldtäcktsoffer...

Men då hade man ju såklart börjat med att kastrera honom, och ha fasta rutiner på honom och se till så att han fattade att det inte var han som bestämde!
I mina öron låter detta som en typisk häst som har tagit ledarskapet från sin ägare!
Sätter man inte gränser blir de såhär, och eftersom det verkar som om alla var rädda för honom så har väl ingen satt gränser heller?

Nej, på 8 år hade ingen satt honom på plats, och när han sedan kom till oss, var han stor och stark, kunde göra precis som han ville och inte hade jag velat gå i närkamp med en häst som antingen våldtar en eller spöar upp en....:smirk:

Jag tror att kastraktion inte alltid hjälper, vi köpte en gång en liten Welshhingst som hade gått i hela sitt liv, ensam i en hage. När han kom hem till oss var han 17 år, och fick rena k*tslaget av alla hästar. Han var precis likadan, våldtog både människor och hästar. det värsta var när han hoppade på ett 2månaders stoföl.... Hon hade problem med andra hästar sen kan jag säga :eek: I vilket fall så kastrerade vi honom (detta innan han våldtog fölet), inte en uns av ändring... Veterinären rådde oss att prova lugnande, eftersom inget vi gjorde fungerade, så vi hade honom konstant nerdrogad i några månader.... Det slutade med att vi stod mellan avlivning eller binda fast honom inomhus, då våran tränare/vän från Usa erbjöd sig att ta hem honom....

Han blev bättre där nere, men det var inget människan kan ge sig själv beröm för, det var hans fjordston som ordnade det - de gav honom så mycket stryk att han, som normalt var vit, var blodröd hela han!

Så, vad jag vill säga är att vi inte alltid har möjlighet att uppfostra den häst som är för ouppfostrad eller för stor och stark för att vi ska kunna ha en chans, och då är slakt ett alternativ!

Anja586 skrev:
min häst blir jätte orolig när hon blir lämnad kvar ensam. läste här att den var en person som hade testat att ha en spegel, har nån annan erfarenhet av det? funkar det? är hästarna så lättlurade? väldigt tacksam för svar!

har haft som uppgift i skolan att läsa en vetenskaplig artikel. kursen var etologi så min artikel handlade om just vävande hästar.

författaren hade tidigare beteendestuderat vävande hästar o skillnaden på frekvensen vävning hos hästar som hade en spegel i boxen jämfört med social kontakt.. resultatet var att de vävde mindre även med spegeln.
nu i min artikel hade han studerat 6 vävande hästar o satt in en plansch på ett häst huvud i verklig storlek.. han hade även samma plansch fast klippt i 56 delar o den tredje planschen var blank.

resultatet visade att den verkliga bilden gjorde så att alla hästarna minskade sin vävning..

o anledningen till att hästar väver beror ju på att den är frusterad och/eller stressad.
visserligen väver inte din häst men den är ju både frusterad o stressad av att bli lämnad kvar. kanske skulle den vara lugnare med en plansch hos sig?? värt att prova?

inte helt lätt med hästar som inte vill vara själva! de är ju flockdjur.
lycka till!

GOD JUL

hippolina skrev:
han hade även samma plansch fast klippt i 56 delar o den tredje planschen var blank.

va??? jag fattar ingenting!!!

Anja586 skrev:
va??? jag fattar ingenting!!!
hmm.. skrev visst väldigt luddigt. det jag menade var att han hade 3 olika planscher
den första var en verklig bild på ett hästhuvud i verklig storlek
den andra var samma bild som den första men klippt isär i 56 delar o sattes upp huller om buller
den tredje planschen var vit

hoppas jag förklarade så du förstår nu.. hihi

GOD JUL

Jag fattade inte:confused:. assså den andra planchen som ska vara i (56) delar ska dom vara ihopsatta huller om buller på samma yta som planchen är som hel? så du sätter inte dom i ordning fast med mellanrum?:d:)

Ja alltså så att det är samma färger men inte föreställer någon häst antar jag. Så man får veta om det är färgade pappersbitar, en stor fyrkant eller om det verkligen är en bild på en häst som lugnar de vävande hästarna. Så förstod jag det.

Sicken gammal tråd. :D

Nej, på 8 år hade ingen satt honom på plats, och när han sedan kom till oss, var han stor och stark, kunde göra precis som han ville och inte hade jag velat gå i närkamp med en häst som antingen våldtar en eller spöar upp en....:smirk:

Jag tror att kastraktion inte alltid hjälper, vi köpte en gång en liten Welshhingst som hade gått i hela sitt liv, ensam i en hage. När han kom hem till oss var han 17 år, och fick rena k*tslaget av alla hästar.

Det är så helgalna hingstar brukar uppstå. De behandlas annorlunda.

nevin skrev:
Han blev bättre där nere, men det var inget människan kan ge sig själv beröm för, det var hans fjordston som ordnade det - de gav honom så mycket stryk att han, som normalt var vit, var blodröd hela han!

Så, vad jag vill säga är att vi inte alltid har möjlighet att uppfostra den häst som är för ouppfostrad eller för stor och stark för att vi ska kunna ha en chans, och då är slakt ett alternativ

Det är därför hingstar ska behandlas som vilka hästar som helst.

Gott Nytt År på dig Nevin. :banana: Var bara tvungen att visa upp ditt braiga inlägg igen. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor