spegel utanför boxen som sällskap?

Sv: spegel utanför boxen som sällskap?

Herregud, hur dumma tror ni hästar är egt?? :crazy:

Dom ser ju att det är en platt bild, som varken luktar eller säger nåt, dvs en död sak...

Där har du fel! En nordis som stog i vårat stall förut. Ställde sig och speglades sig i förnsterna på ett hus

Jag har oxå läst att om man sätter upp en något som är förmat som en häst. Så tror dom att den är häst eller om man rider i ridhus för första gången så kan hästarna ju titta på speglarna

Ts

jag tror att det hjälper den har iaf. hjälp båda nord svenskarna som har stått i vårat stall vi prövade en gång med att stängsla om hagen och då kunde hon inte gå fram till förnstret. då börgade dom springa i hagen jätte mkt så vi fick stänglsa om i gen och då vart hon lung

Herregud, hur dumma tror ni hästar är egt?? :crazy:

Dom ser ju att det är en platt bild, som varken luktar eller säger nåt, dvs en död sak...

Då är min dam en dum blondin då. För hon ska alltid gå, så att hon ser spegeln på kortsidan i ridhuset, då jag är på handikapplektion och hon har varit ända framme och kikat över kanten. Men det är fortfarande lika lockande att gå på tvären och kolla på hästen i spegeln, trots att hela ridhuset kryllar av "levande" hästar.

Och min kompis häst som vi lämnade hos dressyrtränare på inridning. När vi släppte den i ridhuset efter att ha lastat ur, försökte hon attackera spegelväggen och det gjorde hon hela veckan som hon var där.

MEn vi har nog ovanligt dumma hästar jaa... :crazy:

Jag skötte två hopphästar för några år sedan och den ena hästen var vävare. Hon vävde LITE mindre tack vare att hon hade en spegel utanför boxdöreen.

Men skulle vi åka med andra hästen, fick vi alltid köra upp "vävaren" till en granne, eftersom hon inte kunde vara ensam alls. :(

Hehe, säg det till mitt förra sto, som VARJE gång vi var i ridhuset skulle kråma sig för den snygga pållen i hörnet!!:d Spegeln satt i hörnet och så länge vi gick i "rätt varv så hon såg "honom" framför sig gick det bra, men när man gick åt "fel" håll var hon nästan som ett gem i kroppen för att kunna se ordentligt.....:D

Om man släppte henne lös i ridhuset så var det raka spåret till spegeln, kråma, vika undan svansen, blinka (oavsett om det var "riktig" brunst eller inte), "brumma" och allmänt se ut som en vrålk*t stolla :crazy: ALDRIG har hon betett sig så mot en "riktig" häst, bara mot sin spegelbild! Antingen tror hon verkligen att det är en hingst där, eller så gillar hon sig själv jäkligt skarpt :rofl: :rofl:

Samma med min häst! i flera år har han gått o kollat in den trevlige hästen i hörnet (spegeln) vänder ut o in på sig för att kunna kolla i varje varv :D

Läste nyligen en artikel om att pulsen går ner på hästar som är oroliga i transporten om de har en spegel. Så nog hjälper det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17