Spatthäst - värde?

halva priset ca? 20-25? Har en spatthäst som fungerar rätt bra, har sprutats i ena hasen en gång och gått på en metacamkur, i övrigt har jag lyckats hålla spatten i schack, men det var JOBBIGT innan man lärt sig hur, är som en jättelång igångsättning där jag backat av varje gång hästen visat missnöje för tänk om det är spatten som spökar = surig häst som lärt sig hur man maskar. löste det genom att alltid skritta frma hästen minst 15 min och börja jobba succesivt och "bestämma" att hästen inte hade ont, sa man till honom en gång slutade han få ont just vid utgången varje varv och inte blev han halt av det heller. Spatthästar ska hållas i rörelse, gärna lösdrift, och gärna ridas. Vet flera som bytta ägare och fungerat bra, trots spatt. Hade själv inte köpt häst med spatt men det beror mer på mina ambitioner tror jag, hade jag bara velat mysrida och hästen fungerat bra med sin spatt något år eller två hade jag kanske vågat köpa, men inte för några större summor pengar.

Ja men precis. Oron är ju en kostnad i sig, men spatten kar inte kostat särskilt mycket alls. Klart röntgen kostade med, men inte 17 minna jag hur mycket, det var liksom bara en av alla saker som röntgades...

/L

Min kostnad röntgen+Metacam. ca 1500 kr. Men i alla 13 år så fanns oron där om det skulle bli värre, dvs andra hasen också. Nu blev det inte det utan han avlivades av andra orsaker.

Ja, det vet jag.... :crazy: Men OM jag har kvar hästen - hur mycket borde jag få tillbaka?
Det är långt ifrån säkert att det finns något borde i det här fallet. Spatt är ju ett fel som lätt hittas vid besiktning med röntgen och i vissa raser är det ett måste vid köp.
Så om det finns möjlighet för "reklamation" beror bl a på ras och i vilken lagstiftning som affären skett och inte minst när spatten upptäckts och behandlats.

• Gilla
Reactions: Boj
Det är långt ifrån säkert att det finns något borde i det här fallet. Spatt är ju ett fel som lätt hittas vid besiktning med röntgen och i vissa raser är det ett måste vid köp.
Så om det finns möjlighet för "reklamation" beror bl a på ras och i vilken lagstiftning som affären skett och inte minst när spatten upptäckts och behandlats.

+ 1 på den, spatt är ju en färskvara, för raser som är predisponibla för åkomman räcker röntgenplåtar endast 2 veckor från vid försäkring. Så om säljaren börjar konstra, så är det inte ens säkert att TS får en reducering av priset. Jag skulle därför ha lämnat tillbaka hästen om säljaren accepterat detta, och det fort som fan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar