Spatthäst - värde?

halva priset ca? 20-25? Har en spatthäst som fungerar rätt bra, har sprutats i ena hasen en gång och gått på en metacamkur, i övrigt har jag lyckats hålla spatten i schack, men det var JOBBIGT innan man lärt sig hur, är som en jättelång igångsättning där jag backat av varje gång hästen visat missnöje för tänk om det är spatten som spökar = surig häst som lärt sig hur man maskar. löste det genom att alltid skritta frma hästen minst 15 min och börja jobba succesivt och "bestämma" att hästen inte hade ont, sa man till honom en gång slutade han få ont just vid utgången varje varv och inte blev han halt av det heller. Spatthästar ska hållas i rörelse, gärna lösdrift, och gärna ridas. Vet flera som bytta ägare och fungerat bra, trots spatt. Hade själv inte köpt häst med spatt men det beror mer på mina ambitioner tror jag, hade jag bara velat mysrida och hästen fungerat bra med sin spatt något år eller två hade jag kanske vågat köpa, men inte för några större summor pengar.

Ja men precis. Oron är ju en kostnad i sig, men spatten kar inte kostat särskilt mycket alls. Klart röntgen kostade med, men inte 17 minna jag hur mycket, det var liksom bara en av alla saker som röntgades...

/L

Min kostnad röntgen+Metacam. ca 1500 kr. Men i alla 13 år så fanns oron där om det skulle bli värre, dvs andra hasen också. Nu blev det inte det utan han avlivades av andra orsaker.

Ja, det vet jag.... :crazy: Men OM jag har kvar hästen - hur mycket borde jag få tillbaka?
Det är långt ifrån säkert att det finns något borde i det här fallet. Spatt är ju ett fel som lätt hittas vid besiktning med röntgen och i vissa raser är det ett måste vid köp.
Så om det finns möjlighet för "reklamation" beror bl a på ras och i vilken lagstiftning som affären skett och inte minst när spatten upptäckts och behandlats.

• Gilla
Reactions: Boj
Det är långt ifrån säkert att det finns något borde i det här fallet. Spatt är ju ett fel som lätt hittas vid besiktning med röntgen och i vissa raser är det ett måste vid köp.
Så om det finns möjlighet för "reklamation" beror bl a på ras och i vilken lagstiftning som affären skett och inte minst när spatten upptäckts och behandlats.

+ 1 på den, spatt är ju en färskvara, för raser som är predisponibla för åkomman räcker röntgenplåtar endast 2 veckor från vid försäkring. Så om säljaren börjar konstra, så är det inte ens säkert att TS får en reducering av priset. Jag skulle därför ha lämnat tillbaka hästen om säljaren accepterat detta, och det fort som fan.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 631
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar