Spårträning

Sv: Spårträning

du ska inte säga nåt.

du har rätt i början sen ställer du hunden utanför.

så här gör jag.

IMG_6475.jpg

och när hunden blir intresserad av vad som luktar i backen så släpper jag iväg hunden. Detta kallas rofas, vilket jag kör i allt jag gör spår,lydigheten,skyddet. hunden känner en trygghet i det.

när jag står i ro med Jääkäri då kan han i några sekunder kan han vara splitrad kolla på annat men efter en stund känner jag hur han samlar sig o koncenterar sig o då vill han säta nosen i backen. Då får jag en hund som är i perfekt balans för o arbeta.

sen när jag är klart med rutsystemet ser det ut så här.

IMG_6478.jpg

Jääkäri i ett rent foderspår. går med låg nos o missar inget.

IMG_6466.jpg

Pirus spår inge godis förrutom en depå mitt på spåret så jag hinner upp till han o berömma han för fint arbete, detta spår är ca 1,2km långt lyfter aldrig nosen när han spårar.I slutet ligger ett spår apport som han lägger sig vid o inväntar endra kamp eller jakt o få jaga den när jag kastar.

Tjenare Piru! (ursäkta trådkap)

jag måste bara fråga för jag undrar lite, eftersom ditt sätt skiljer sig väldigt åt för hur vi här hemma tränar. När du lär hunden att godis är gott missa inte det, hur får du då intresset för pinnarna? eller är de i själva verket så att ni inte har nå pinnar på IPO(är de väl du sysslar med) spår...? Risken är ju ganska stor att man kan få en hund som missar pinnarna om den nu är väldigt mat glad..

Lite funderingar, men jag tror säkert du har en lösning ;)

bra fråga ska försöka förklara. IPOI har 2apporter IPOII har också 2st sen IPOIII har 3 apporter. storlek 20*100mm

jag börjar med o köra in appoterna hemma postivt o ligga o markera dom. Allra flesta har påvisning av appoter i IPO. då gör jag så att jag lägger ut appotern hemma o lägger hunden framför den hunden ska ligga med appotern mellan frambenen.

sen när han markerar dom fint inne då flyttar jag ut o kastar den släpper hunden o han ska liggmarkera den. När allt sånt sitter gör jag enkla raka spår med 5-6 appoter i när han kommer vid en apport så lägger han sig för den är förknippad med nåt skoj. I apportspåren finns inga godisar med.

sen när allt detta klickar flyttar jag helt enkelt ut apporten i det riktiga spåret.

på detta vis får jag en hund som spårar kanon o lägger sig vid varje apport.

sen försäkerhets skull har jag lärt in kommandot "visa" också i fall det är högt gräs eller den inte syns apporten då lägger hunden nosen på apporten.

det körde jag också in vid sidan om.

faktiskt på Rottweiler SM när jag tävla det trodde jag han la sig fel men apporten låg vid hans bog då sa jag visa o han la nosen på apporten så det rädda 10p. Det fick man beröm för av domaren att hunden påvisa apporten för en på ett trevligt sätt.

Har nu varit ute med hunden och skulle testa att söka!

Han sprang utför rutan typ hela tiden, testade flera gånger.
Ska jag trampa upp en fyrkant och trampa inut den? eller ska jag bara trampa upp en fyrkant?
Hur vet han att det just är korven han ska leta efter? (jag använde korv) tänk om det är en vante eller leksak han ska leta efter?. Bara och få bort han efter han tagit EN korv var svårt, han sprang runt som en dåre..

Jag måste göra något fel:crazy:

Givetvis ska du valla av en ruta. Rutan ska ju föreställa ett jättestor fotavtryck.

sen är det självklart om hunden hittar en gobit o sen fattar han ju att det ligger fler efter stund.

sök=hög nos

spår=låg nos

givetvis denna övning är spår alltså låg nos.

Tror att dina spårövningar är lite överkurs för någon som just börjat intressera sig och bara vill sysselsätta sin hund...risken är att du rör till det i onödan för personen i fråga och att denne i sin tur rör till det för hunden! Så som du skriver kan man lätt vimsa till det och blanda ihop sök och spår, men det är intressant läsning dock.

Vad jag kommer ihåg från våra första spårövningar ( med vuxen hund ) så var det inte så märkvärdigt; hunden satt i bilen, man gick själv ut antingen ett kort rakt spår eller med någon enstaka öppen vinkel, i skogsmark och med vinden i rygg. Gick på spåret snett från sidan, inga påvisningar mer än ett kort "spår"kommando. Man BEHÖVER ju inte lägga in några apporter alls i spåret ( förutom slutapporten )till en början, hunden blir väl så aktiverad ändå.

inte för att verka uppkäftig, men är det så mycket att tänka på egentligen? jag fattade inte alls att det skulle vara särskilt svårt, utan började med ett spår i en park (!) och gick därefter raskt vidare till spår med knepiga vinklar, över vattendrag och spår som legat flera timmar i regn. och jag har aldrig haft problem med tapp eller bakspår. nu har jag i o f s inte spårat tävlingsmässigt med rätt antal apporter osv, men jag upplever det som om vi människor ofta gör det svårare än det är.

Nåja, du har ju Labrador och de är troligtvis lättare att spåra med än de flesta raser verkar det som :angel: Bara tuta och köra. Jag har aldrig krånglat hälften så mycket som de bruksmänniskor jag stött på ;)

nu spånar jag bara lite, men kan det inte vara en idé att prova ett spår innan man krånglar till det med godis? en del hundar spårar ju helt spontant med låg näsa. min schäfer har alltid varit mycket noggrann, trots mina jag-är-nybörjare-men-provar-ändå-spår. det häftigaste jag sett i spårväg var en korsning bayersk/hannoveransk viltspårhund, hon spårade perfekt i sitt livs första spår, som om hon aldrig gjort annat.

Men hon var väl äldre när du började att spåra med henne? Då har hon redan ett stort bagage erfarenhet med sig.

Tror att dina spårövningar är lite överkurs för någon som just börjat intressera sig och bara vill sysselsätta sin hund...risken är att du rör till det i onödan för personen i fråga och att denne i sin tur rör till det för hunden! Så som du skriver kan man lätt vimsa till det och blanda ihop sök och spår, men det är intressant läsning dock.

.

Jag tyckte det var jättebra tips. Precis vad min hund behöver tex, med "rofas" och koncentration.
Hur blandas spår och sök ihop i Pirus text? Det är väl snarare i allmänt tal många inte kan hålla isär de två? Jag håller med om att det inte gör något vad man kallar det om man bara gör det på kul, men som tävlingsgrenar betyder det ju helt olika saker.

En del som ser Råda vimsa till det och springa rätt över ett spår för att sedan på långa omvägar sniffa sig fram till spårslutet tycker att hon är "jätteduktig" medan jag själv känner mig typ som matadoren i Tjuren Ferdninand...
(Som ett litet tillägg)

Jag körde istort sett exakt likadant som PIRU vid inlärning av spår med min valp.

Det var så min instruktör lärde ut och det funkade kanon. :bow:
För mig som börjat träna seriöst med hund nu(min valp), så tyckte jag detta var super enkelt och jätte bra sätt, inte alls överkurs för en 'lekman'-går liksom inte att misslyckas.

Men alla är väl olika..:angel:

Vad jag kommer ihåg från våra första spårövningar ( med vuxen hund ) så var det inte så märkvärdigt; hunden satt i bilen, man gick själv ut antingen ett kort rakt spår eller med någon enstaka öppen vinkel, i skogsmark och med vinden i rygg. Gick på spåret snett från sidan, inga påvisningar mer än ett kort "spår"kommando. Man BEHÖVER ju inte lägga in några apporter alls i spåret ( förutom slutapporten )till en början, hunden blir väl så aktiverad ändå.

Fast sådär har jag gjort med min och hon har då inte förstått någonting. Hon har liksom inte fattat varför hon skulle spåra just där när det finns en massa andra saker som luktar.

Jag har nu lagt lite rutor och det funkar kanon!

Vill du förklara varför man ska ta ut hunden efter varje godisbit?

Jag kan svara för mig själv där, jag tar inte ut efter den första, men jag vänder och går innan allt godis är slut, och detta för att jag vill skapa ett intresse för övningen helt enkelt. Istället för att hunden blir klar, gäspar, tittar sig omkring och går, så vill jag ha en hund som tänker, "Nej vänta, det finns godis, hallå, får jag gå till ruuuuuuutan!"

Aldrig sagt att du ska ut hunden efter varje godis.

du ska ha ca 10godisar sen välja en o när hunden tar den så tar du ut hunden vare sig det blir den 6 gobiten hunden tar eller en första.Hunden ska vara intensiv hela tiden därför vill du inte hålla på för länge i varje ruta.

Beror väl på vilken nivå man vill lägga sig på.

jag lämnar inget åt slumpen är alldeles för petig för sånt.

men ser man till Pirus tävlingar så ligger dom på riktigt höga poäng o några av dom på riktigt svår mark som jord o sand.

efter som de är så petiga på tävlings så gör jag så här.Sen har jag ju lärt i spåret på samma sätt med boans Rottweiler också gick inte många rutor innan han gick 300m spår så det behöver inte alls vara speciellt jobbigt eller knövligt men du får en spårsäker hund det är ett som är säkert.

sen tycker inte jag det gör nåt om man bara ska spåra för skoj o ändå lägga en god grund som denna för det är inte speciellt svårt.
sen blir det ju så mycket roligare för man kan lita mer i spåret på sin hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 172
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 179
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
770
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka