Spårträning

Sv: Spårträning

kl
Jag har börjat med ett enkelt spår och favoritleksak på slutet.
Hunden väntar i bilen och jag går ett kort rakt spår, lägger leksaken som spårslut. Väntar ca 30 min och sedan går vi till spåret. Visar på vad spåret går och följer sedan med när hunden nosar nyfiket i spåret. När vi kommer till slutet så leker vi med leksaken och allt är så roligt. Nästa gång vet oftast hunden vad det är frågan om och kommer ihåg vad roligt det var i slutet och vill göra det igen.

Mat i spåret har vi provat med, men min hund är inte så matglad utan vill hellre bara nosa var spåret tar vägen.

*kl*

hur gör man om man har en för het hund då? som blir så till sig av godis så den bara springer över det? tränar med proppmätt hund?

enkelt man kör rutsystem på dom.

Man börjar o valla av en ruta på 1*1m lägger näring i rutan inget utanför. Denna ruta ska funka som ett jätte stort fotavtryck o där det finns vittring finns det också belöning o få. Detta lär sig ofta hunden snabbt där det luktar finns det gott.

Sen minska du rutan sakta men säkert när du ser hunden jobbar intesivt o inte går utanför nåt.

sen gör du en triangel på samma sätt o till slut gör du en liten triangel o sen går du ut några kliv som ett spår.då viktigt att du lägger näring tätt så hunden hela tiden får vinst i o söka sig ut. I alla spår slut ska det enda ligga en leksak för kamp eller vad ni nu gör eller en lite större näringshög.

då kommer hunden ha som minnesbild att där det luktar finns det gott o få.Sen kommer hunden aldrig få nån fördel i att rusa för då missar man ju allt ändå.
Men denna träning får du en hund som blir ruggigt spårsäker.

Senast ändrad:

Jo, jag känner igen metoden...och som sagt vi kör den på valpar. Godis i pyttebitar i varje fotspår för långsamt tempo o låg nos. Håller dock INTE på med godis i fotspåren mer än precis i början, vid inlärning.
Fortsättningen sen beror på vilken typ av hund jag har haft, min gamle krävde många, små och dolda apporter för att hålla lagom tempo, han fick lära sig att ligga ner som markering och sedan snus på apport plus kort kamp med hans trasa ( inte vid varje spårläggning men emellanåt )

Började med en idiotsak:o i början av vår "karriär"; la ut hans favorit kamprulle som slutapport med tanken att vi skulle avsluta med det bästa...vilket fick till följd att spåret gick i 190 och alla apporter var oviktiga=en släng med nosen "där e en matte" o sen vidare i en himla fart TILLS han kom till "himlen" = hans älskade kamprulle. Inte så smart.

Efter den starten fick jag börja om på nytt med det som jag beskrev; små, dolda apporter av olika material och emellanåt kamp med hans egen trasa som jag hade med mig i fickan, markera genom att ligga ner etc etc. Sen har olika hundar olika sätt att spåra, min ena hund gick högt men missade i stort sett ALDRIG en apport eller gick av spåret medans den andre gick som en dammsugare och mkt långsammare men också mkt säker i spåret. Efter en j-la massa strul (tack vare förståsigpåarna som meddelade att jag måste tvinga vovve att gå med nosen i backen) så bestämde jag mig för att strunta i dem och låta vovve köra på det sätt som var mest naturligt för honom, nämligen högt och med lätt pendling, så gick allt galant. Nog svamlat.

TS verkar mest vilja aktivera sin hund och inte vara så väldigt inriktad på tjänst eller tävling och då är det klart att man kan väl testa lite olika grejer men det kan ju ändå vara bra att ta till sig en del tips så att grunden blir ok. SEN finns det ju hur mycket roligt som helst att träna på:) Personligen tycker jag att uppletande är rätt stimulerande för vovve också, och sök, om man är flera i familjen som tycker det är kul att komma ut o träna.

Åh, tack för sista tipset med triangeln. Det låter logiskt.
Råda blir helt till sig när det är nåt på gång, och VILL verkligen, men kopplar inte alltid. Godis i spåret springer hon oftast förbi, och tar typ var tionde, "Åh, en godis!"

Jag funderar på om hon också blandar ihop det med lekövningen "Leta apis" som är ett slags föremålssök.

Näringsruta förstår hon redan, så jag ska prova med triangel som går ut i ett kort spår. Hur långt ungefär bör jag gå i själva "spåret"?

Går du rutan/triangeln direkt efter att du lagt den, eller låter du rutan ligga motsvarande tid som ett spår?

men fördel då om du lärt in ett långsamt tempo i början är att du kan ställa krav i spåret "du ska spåra långsamt" så gjorde rottisen också rusa när fick börja kampa på slutet. Men då lärde vi in sakta så körde vi det berömde när det gick i rätt tempo.

sakta lärde vi in vid sidan om spåret på promenaderna.

enklast om vi tar det i mellandagarna om du kommer då så kan jag visa rent praktiskt med hunden.

men kan försöka förklara.

jag lägger kanske 4-6 rutor/trianglar vid varje tillfälle jag spårar.

Spelar ingen roll om du tar rutan direkt eller väntar.

sen går jag kanske första gångerna 3-5 steg ut bara o kör det upprepat 4-6 gånger med samma när jag märker hunden börjar bli säker då kliver jag ut längre o längre men hunden får aldrig lyfta näsan ur backen då har man gått lite för långt då har ju hunden tappat lite koncentration.

Ja, fast personligen är jag inte så förtjust i att lägga allt för mycket lydnadskommandon under själva spårarbetet. men det är ju en smaksak förstås.

På tal om heta hundar ( någon nämnde det här ) så vart jag tvungen att plocka bort de flesta "attribut" för att minska på stressen på honom. Vi spårade i halsband istället för sele, kopplade inte på linan vid bilen etc. Med åldern sansade han sig dock och vi kunde spåra i sele utan att han varvade upp.

Tackar för tipset, ska se vad jag hittar där.

Tror dock att dom flesta missförstod min mening med detta:
1 Jag vill ha bollarna just för att hunden inte ska äta upp det han ska hämta utan han ska hämta det jag säger till honom och sen får han belöningen när uppgiften är utförd.
2 Jag är inte ute efter att träna hunden enligt SKKs föreskrifter eller några tävlings eller bruksregler, jag vill ha lite trevlig kvalitetstid med min hund, något som det blir alldeles för lite av mellan varven. Det ska vara lätta enkla saker som inte tar timmar i anspråk att förbereda utan som vi bara kan sticka ut och roa oss med i väntan på att maten blir klar eller i väntan på att Simpsons ska börja på tv.

Någon frågade vad det är för en hund, det är en Bordercollie/Collie/Schäfer kille mitt i trottsåldern.

Mvh
Möller

Jamen då är saken biff, gör honom bara riktigt bolltokig ( vilket inte är särskilt komplicerat...) och så har du garanterat en hund som springer ut o hämtar bollarna:idea: Fast sen är det ju inte säkert att han har ngn som helst lust att lämna över dem till dig:angel:

Tackar för tipset, ska se vad jag hittar där.

Tror dock att dom flesta missförstod min mening med detta:
1 Jag vill ha bollarna just för att hunden inte ska äta upp det han ska hämta utan han ska hämta det jag säger till honom och sen får han belöningen när uppgiften är utförd.
2 Jag är inte ute efter att träna hunden enligt SKKs föreskrifter eller några tävlings eller bruksregler, jag vill ha lite trevlig kvalitetstid med min hund, något som det blir alldeles för lite av mellan varven. Det ska vara lätta enkla saker som inte tar timmar i anspråk att förbereda utan som vi bara kan sticka ut och roa oss med i väntan på att maten blir klar eller i väntan på att Simpsons ska börja på tv.

Någon frågade vad det är för en hund, det är en Bordercollie/Collie/Schäfer kille mitt i trottsåldern.

Möller
Varför inte satsa på uppletande? Det kan ni roa er med i väntan på annat. Kan göras svårare och svårare allteftersom hunden blir duktigare och duktigare.

Min favoritövning som är grymt lätt men suger fint i lilla hundhjärnan är uppletande av föremål. Jag samlar på mig 4-5st av hundens leksaker/apporter/bollar och placerar ut dem i en skogsglänta. Högt och lågt, beroende på hur duktig hon är.
Sen får hon helt enkelt söka efter dem... När hon kommer in med en till mig blir det godis och beröm. Men jag har apportör (golden), det kommer således helt naturligt för henne att göra så. Inget jag behövt "lära" henne.

Ska man låta hunden fatta själv att den ska hålla sig inom rutan eller ska man visa den rätt i början om den går utanför?

Har man stegat upp en ruta så känner hunden själv när dem kommit utanför och vänder tillbaka. Inne i rutan luktar det av dig, utanför luktar ingenting. Ganska facinerande (stavas?) att se hundarna vända in igen och det gör även valpar.:)

Ok, tack så mycket!

Jag blev helt peppad nu av alla bra tips, ska ut i eftermiddag och lägga rutor!:)

Hunden ska ju få chansen o göra fel o rätta till dom själv genom o söka sig in i rutan igen o då bli belönad.

men svävar hunden i det blå och inte letar utanför rutan då kan ja hala in han o börja om.

men en ruta på 1*1m ska det ligga ca 10gobitar sen håller du fokus på en av dom o när hunden hittar den blir du jätte glad drar ur hunden ur rutan o startar nästa på samma sätt.

sen spelar det ingen roll om det är första bobiten hunden tar så ska hunden ur rutan.

Jaha! Jag trodde att hunden skulle få leta upp allihop direkt och sedan var det färdigt. Men det är alltså en godis i taget.

jag funderar och funderar. med min labbe har jag helt enkelt låtit spåret ligga så länge så han tvingas vara noggrann för att inte tappa bort det, men det kommer väl fler hundar så småningom. får jag en till dåre så är det bra att vara lite förberedd.

labben blir fullständigt tokig av godislukt och kan springa över alla bitarna för han har så mycket godislukt i näsan så han inte vet var han ska bli av. med lydnad kan jag få honom att sansa sig, men jag är inte jätteförtjust i att gå med en tumme i ögat på honom när han spårar.

lite bra är det dock att det gör inget om jag "förstör" honom, så det är fritt fram att experimentera. ska prova det där med rutan. hur glad ska man bli när man tar ut honom ur rutan? jag tippar på att han efter 2-3 bitar mest tycker jag är jobbig som hindrar honom i hans matsökande.

ha inte gobitar som luktar för mycket som blodpudding, levergodis eller frolic.

bli glad så han vet att han gör rätt så han inte uppfattar det som att du avbryter han för han gjort fel, är du med?

garanterar dig om du följer detta så kommer du få en lugn hund.
Piru var GALEN i spåret sn körde jqg detta i 3v sen gick han kanon.

Jääkäri körde jag detta från början o går jätte fint i spåret.

Bra tråd!
Så om jag har fattat allt rätt så går jag ut och trampar upp en ruta 1*1 meter, sen lägger jag i 10 godisar innanför rutan. Sen hämtar jag hunden och ställer han utför rutan och säger Sök. När han har tagit EN godis så kallar jag in han igen och sen gör jag om samma sak igen.

Men man ska inte lägga någon godis utför rutan?.
Då måste jag alltid springa före och lägga spåren där jag har gått? annars kan han vell inte veta vart han ska leta?. Men sök och spår är två olika saker?.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 172
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 179
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
770
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna