Frejameja

Trådstartare
Hejs!

Jag tänkte kolla om vi kunde samla alla våra spartips i en tråd här? Vet att många försöker vända på slantarna som jag för att få det att gå ihop och det hade ju varit smidigt att få en bra överskådlig tråd med tips och knep i vardagen för att få ekonomin att gå runt bättre.

Ett knep jag har tänkt börja med är att bara hyra bil när jag behöver den, vid storhandling av mat och när man behöver åka och hälsa på någon längre bort. Även samåkning har jag kollat en del på, finns en bra sajt som heter www.gomore.se som verkar bra, men jag har inte testat det än. Någon annan här kanske har mer erfarenhet kring det och vill dela med sig?

SÅ kära vänner, vad har ni för spartips? :)

Jag har fått lära mig att man inte blir rik på inkomsterna utan utgifterna, så förutom sparande försöker jag göra åt med så lite pengar som möjligt varje månad.

I och med att jag måste ha bilen varje dag så försöker jag köra bränslesnålt, det är väl vad jag gör i stora drag tror jag.

Byt glödlampor/halogenlampor mot led-lampor. De gjorde vi i stor stil (ca 20 halogenspots byttes mot led-dito) för ett tag sedan och vi har räknat ut att vi därigenom sparar ca 700 kWh om året. Fast det förutsätter ju en investering i led-lampor förstås.

Jag storhandlar via nätet, kostar mig 129:- att få det packat, hemleverans och buret till dörren. Borde vara billigare än att hyra bil för samma ändamål.

Jag storhandlar verkligen då, köper alltid mat så det räcker en månad. Det enda som behöver fyllas på då är fil, grädde, bröd, smör och mjölk.

Har bara LED lampor, tvättar utan förtvätt, har hyreslgh så jag stortvättar i tvättstugan när jag tvättar sängkläder och handdukar, gör mycket storkok, soppor, pyttipanna på matrester som jag sparat i frysen. Köper mat som är nedsatt i pris pga datum. Handdiskar det jag orkar ( varmvatten inåg i hyran men det är enkelt att använda sig av diskmaskinen för ofta ) Ser till att ha full diskmaskin när jag väl använder den.

Tvättar med såpa och utan sköljmedel. Hängtorkar tvätten och använder torktumlaren så lite som möjligt. Cyklar överallt istället för att ta bussen.

Kommer inte på mer just nu

Jag storhandlar via nätet, kostar mig 129:- att få det packat, hemleverans och buret till dörren. Borde vara billigare än att hyra bil för samma ändamål.

Jag har tänkt att testa börja beställa hem mat, är det enkelt? Håller varorna bra kvalitet? Verkar ju himla bra!

Jag har tänkt att testa börja beställa hem mat, är det enkelt? Håller varorna bra kvalitet? Verkar ju himla bra!

Ja jag har testat två levernatörer hitills och alltid varit nöjd med kvaliten på varorna jag beställt. Glömde tillägga att det är ganska enkelt när man väl fått in snitsen på det. Första gången är man lite lost och det tar lite längre tid att hitta alla varor men sedan går det fort.

En sak som är bra att tänka på när ni handlar mat från nätet är att kolla priserna! Jag testade under en period för att spara tid då det stod att det inte var någon extra kostnad om varorna hämtades på plats men slutade när jag insåg att allt utom mjölken kostade mer om det handlades via nätet jämfört med om jag gick in själv och plockade ihop sakerna. Det som störde mig här var att det inte stod något om att varorna hade ett annat pris via nätet, hade det stått något om att de skulle ta ut en avgift för administration mm så hade jag kanske fortsatt men då tycker jag också att det är bättre att sätta en summa per tillfälle istället för att höja priset på varje vara.
Annars håller jag med om att det är smidigt, efter första gången... :)

Hejs!

Jag tänkte kolla om vi kunde samla alla våra spartips i en tråd här? Vet att många försöker vända på slantarna som jag för att få det att gå ihop och det hade ju varit smidigt att få en bra överskådlig tråd med tips och knep i vardagen för att få ekonomin att gå runt bättre.

Ett knep jag har tänkt börja med är att bara hyra bil när jag behöver den, vid storhandling av mat och när man behöver åka och hälsa på någon längre bort. Även samåkning har jag kollat en del på, finns en bra sajt som heter www.gomore.se som verkar bra, men jag har inte testat det än. Någon annan här kanske har mer erfarenhet kring det och vill dela med sig?

SÅ kära vänner, vad har ni för spartips? :)

Mina råd är väl inga unika. Ha bra energisnåla vitvaror, häng gärna tvätt istället för att tumla, tumla drar väldigt mycket. Ha bra, moderna fönsterglas, led-lampor som några skrivit, gärna med dimbar så slipper man full styrka hela tiden. Storhandla, även storpack kött och sånt även om man bara är en eller två och frys in. Köpa tex lax vid påsk och jul vid nedsatt pris och frys in i mindre bitar (mkt billigare än de 4-pack bitar lax vi tidigare köpte).

Ät mycket grytor med massa rotfrukter, som fyller ut, samt nyttigt och gott. Gör en budget :-).

Gör en budget så att du får koll på utgifterna och inkomsterna.
Om pengar bara försvinner så skriv upp allt du köper och gå igenom det sen och fundera på vilka köp som faktiskt var helt onödiga och upprepa dem inte.
Handla inte bara för att det är billigt utan köp bara det du verkligen behöver ha.
Gör en inköpslista inför mathandlingen och köp inget som inte står på listan. Storhandla hellre en gång i veckan än många småhandlingar. Varje gång man är i en affär finns risken för onödiga inköp. Gör matsedel och planera inköpen efter den så att maten inte hinner bli för gammal. Kolla priserna och bli prismedveten. Det kan skilja mycket i pris mellan olika affärer.
Gå igenom alla försäkringar, abonnemang, avtal och dylikt och kolla upp om du kan få bättre och billigare villkor någon annanstans.
Ha olika konton för olika saker. Ha ett matkonto där du sätter över de pengarna som ska gå till mat, ett klädkonto, ett sparkonto, ett räkningskonto osv. med direktöverföringar vid lön så får du bättre koll på vad pengarna verkligen går till.

En enkel sak för att spara pengar är att inte köpa påsar varenda gång man handlar i matbutiken.
Använd påsar du redan har igen eller köp tygpåsar, kanske kan du sy snygga själv av tyg du redan har?

Låt säga att en påse kostar 1,50-2 kr/styck så blir det en slant/år.

Räkneexempel baserat på 1,75kr/st, 2 påsar/vecka:
1,75*2*52veckor= 182 kr/år.

Visst man kanske får köpa lite soppåsar (billiga & dugliga till det finns på Willys) men nog tror jag man sparar både kronor och miljö.

Svårt ge konkreta tips när man inte vet förutsättningarna men det är dem små utgifterna som lätt drar iväg alltid bra att ha som grundplåt.
Lycka till!

Tillägg: Kolla dina fakturor du har många gånger betalar man fakturaavgifter som man enkelt kan slippa genom att anmäla autogiro eller använda e-faktura.
Bankkontons avgifter är med en enkel effektiv post att kontrollera, själv har jag flera olika banker till olika saker.
Dock inte alltid man har den möjligheten beroende på sin livssituation men en liten tanke.
Lite jobb för ganska mycket sparande på onödiga utgifter.

Kolla över vad ni har som dras varje månad om det är någon kostnad där som är onödig. Säg att ni för två år sedan var långtidssjukskriven och då beställde netflix via autogiro men idag sällan eller aldrig tittar... Eller om ni har flera avdrag till olika behjärtansvärda instanser, när ni kanske själv är i den sitsen att ni verkligen måste vända på varje korvöre... då kanske det är dags att stänga av avdragen till hjärt och lungsjukas förening, cancerfonden, röda korset.... vad det nu är om ni betalar 100-150 i månaden till varje ställe. Mor och far har tagit bort varsin kombilott och var sin postkodvaddetnuheter och bara en betalar till hjärt och lungsjukas förening och bara en betalar tll cancerfonden. De har sparat ett par hundra kronor på att se över sina avdrag.

Jag ska också sätta mig nån dag. För jag tror att jag har ett och annat jag inte använder så ofta...

jag tror man spar väldigt mycket pengar på att göra matlista och handla efter den 1-2 gånger i månaden! Jag vet med mig själv att varje gång jag är i affären åker nåt onödigt kraffs ner i korgen! Dock lever jag inte som jag lär, jag och karln är än så länge särbos så det blir lite halvkrångligt men 1/3 får vi vårt hus och då tänkte vi försöka bli duktiga i alla fall med den biten!

Kolla dina fakturor du har många gånger betalar man fakturaavgifter som man enkelt kan slippa genom att anmäla autogiro eller använda e-faktura.

Det här kan bli en ganska rejäl slant faktiskt! Våra utgifter minskade med 150 kr i månaden när vi flyttade över allt som gick till e-faktura. Plus att vi slipper alla papper och kuvert = mindre sopor och mindre miljöpåverkan. Win! Enda negativa är att vi aldrig får nån post längre :angel:

Annars håller jag med @Fille, matlistor är superbra! Både rena inköpslistor och planerade maträtter. Då är det lättare att hålla koll på vad som finns och vad som behövs köpas. Dessutom är det lättare att ta sig upp ur "pastaträsket" om man skriver ner lite listor.
På mattemat kan jag även tipsa om att äta mer säsongsbetonat. Är det potatisskörd så köp mycket potatis (men självklart inte mer än vad som kan tas om hand!).

Ytterligare ett spår på samma tema är sophantering. Där kan man spara in pengar genom att återvinna mer, ha kompost (kan verkligen rekommendera en bokashi-kompost, suveränt!). Nu bor vi visserligen i lägenhet och betalar en schablonavgift som inte går att påverka, men vi har fått ner våra hushållssopor till en-två påsar per månad. Det är mestadels kattsand och dammsugarbehållarens innehåll.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 944
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?