Det finns regler för hur lång linan ska vara på prov (vill minnas att det är 10 meter?) men på träning kan den vara längre - om inte annat är det bara att kapa
Det går utmärkt att peppa på spår utan röst, om du ser en bloddroppe kan du peka och visa KOLLA VAD JAG HAR HITTAT och visa att det är JÄTTEINTRESSANT och SPÄNNANDE och sedan belöna allt intresse
Det brukar gå att köpa nötblod i frysen på Ica om man bara vet var man ska leta. Säg till i charken annars Tina, häll upp i mindre flaska/flaskor, sätt på droppkork och låt hunden nosa och undersöka och smaka. Har hunden ätit torrfoder i hela sitt liv kan det vara olidligt spännande med blod, hundar som äter färskfoder eller BARF brukar inte tänka så mycket på det
Lite OT, men nu kom jag att tänka på en släkting till mig som inte ville att man ger hundar rått kött för att hon inte ville att de skulle liksom få "blodsmak" och "bli vilda" Alltså, inget särskilt illa med denna person, det var så hon växte upp bara och hon predikade inte eller nått, det var mest lite roligt bara