Det finns regler för hur lång linan ska vara på prov (vill minnas att det är 10 meter?) men på träning kan den vara längre - om inte annat är det bara att kapa :)

Det går utmärkt att peppa på spår utan röst, om du ser en bloddroppe kan du peka och visa KOLLA VAD JAG HAR HITTAT och visa att det är JÄTTEINTRESSANT och SPÄNNANDE och sedan belöna allt intresse :)

Det brukar gå att köpa nötblod i frysen på Ica om man bara vet var man ska leta. Säg till i charken annars :) Tina, häll upp i mindre flaska/flaskor, sätt på droppkork och låt hunden nosa och undersöka och smaka. Har hunden ätit torrfoder i hela sitt liv kan det vara olidligt spännande med blod, hundar som äter färskfoder eller BARF brukar inte tänka så mycket på det ;)

Lite OT, men nu kom jag att tänka på en släkting till mig som inte ville att man ger hundar rått kött för att hon inte ville att de skulle liksom få "blodsmak" och "bli vilda" :D:D Alltså, inget särskilt illa med denna person, det var så hon växte upp bara och hon predikade inte eller nått, det var mest lite roligt bara :)

Lite OT, men nu kom jag att tänka på en släkting till mig som inte ville att man ger hundar rått kött för att hon inte ville att de skulle liksom få "blodsmak" och "bli vilda" :D:D Alltså, inget särskilt illa med denna person, det var så hon växte upp bara och hon predikade inte eller nått, det var mest lite roligt bara :)

Hahaha!
Alla hundar blir ju per automatik vargar om de får smaka blod :rofl:

Hahaha!
Alla hundar blir ju per automatik vargar om de får smaka blod :rofl:

Jag ska bjuda in personen i fråga när jag fått min valp, så får hon efter matdags hälsa på en liten söt hund med blod (nåja, färskfoderrester) runt munnen :D

On topic: Viltspår verkar vara riktigt roligt. Vad är poängen med särskild sele/lina? Vad är bättre med det jämfört med en vanlig sele/koppel?

Jag ska bjuda in personen i fråga när jag fått min valp, så får hon efter matdags hälsa på en liten söt hund med blod (nåja, färskfoderrester) runt munnen :D

On topic: Viltspår verkar vara riktigt roligt. Vad är poängen med särskild sele/lina? Vad är bättre med det jämfört med en vanlig sele/koppel?

Linan är "särskild" för att det finns regel på linans längd, vanligt koppel funkar liksom inte då. Sen är det mest tycke och smak för hund och förare om material och bredd och tjocklek.

Jag gillar vanliga spårselar eftersom de är såpass "snabba". Enkla och snabba att ta av och på. Ofta har de också mycket reflexer och bra synlighet. Jag har samma sele till vardags som när de spårar, men en del är noga med att spårsele = arbetskläder.

Linan är "särskild" för att det finns regel på linans längd, vanligt koppel funkar liksom inte då. Sen är det mest tycke och smak för hund och förare om material och bredd och tjocklek.

Jag gillar vanliga spårselar eftersom de är såpass "snabba". Enkla och snabba att ta av och på. Ofta har de också mycket reflexer och bra synlighet. Jag har samma sele till vardags som när de spårar, men en del är noga med att spårsele = arbetskläder.

Åhå! Hade inte ens tänkt på det, det kan ju vara rätt schysst att associera "arbetskläder" med arbete för hunden, så vet den när det gäller så att säga.

Nu har vi varit och skaffat en sele! Fick bli en Y-sele, spårselen satt riktigt dåligt (han är alldeles för liten och tanig :D )

Ska kika in internet efter nån bra lina nu!

Nu har vi spårat för första gången :Du
Det gick bra i början, men sen började han bakspåra och vi hamnade i början.

Fick börja om och till slut kom vi fram till klöven. Herr pudel var totalt ointresserad av klöven :grin:
Ska testa igen med en kompis nästa vecka och se om det går bättre!
Har en film om nån är intresserad av att se :o

Nu har vi spårat för första gången :Du
Det gick bra i början, men sen började han bakspåra och vi hamnade i början.

Fick börja om och till slut kom vi fram till klöven. Herr pudel var totalt ointresserad av klöven :grin:
Ska testa igen med en kompis nästa vecka och se om det går bättre!
Har en film om nån är intresserad av att se :o

Jag tittar gärna, om du ids lägga in den. Jag skulle tro att min hund också skulle strunta i en klöv, liksom "var är det smaskiga godiset?!" :D men jag vet egentligen inte. Blev din hund belönad på annat sätt då? Eller - jag antar att klöven är en belöning för de flesta hundar? :o

Jag tittar gärna, om du ids lägga in den. Jag skulle tro att min hund också skulle strunta i en klöv, liksom "var är det smaskiga godiset?!" :D men jag vet egentligen inte. Blev din hund belönad på annat sätt då? Eller - jag antar att klöven är en belöning för de flesta hundar? :o

Lägger upp den imorgon då :) är i stugan nu.

Jag hade lagt dit hans favoritleksak också utifallatt... men den ignorerade han också först, men ville sen bära den till bilen åtminstone. Och så en massa klappar fick han :)

Min hund var inte heller intresserad av klöven till en början (däremot av att spåra!) då har vi fått bygga upp intresse genom att t ex kasta iväg den, kampa lite med den eller allra helst skapa konkurrens med en annan (klövintresserad) hund! Jag har också ofta haft något annat vid klöven, t ex jättegott godis eller en leksak som hunden verkligen gillar.

Min hund var inte heller intresserad av klöven till en början (däremot av att spåra!) då har vi fått bygga upp intresse genom att t ex kasta iväg den, kampa lite med den eller allra helst skapa konkurrens med en annan (klövintresserad) hund! Jag har också ofta haft något annat vid klöven, t ex jättegott godis eller en leksak som hunden verkligen gillar.

Smart tips! Hjälpte dock inte med favoritleksaken nu.. får testa med godis nästa gång :)
Har nu fått tag i blod och två rådjursklövar av en karl på jobbet!

Filmen håller på laddas upp nu!

20160604_150258_5756e804ddf2b357c64b084c.jpg

20160604_151506_001_5756e80d9606ee7a1634247a.jpg

Vad kul att se. Lilla pudeln! Han hittade ju ändå tydligt klöven, även om han inte såg vitsen med den. Har ni spårat nåt förut? Alltså icke vilt, liksom.

Vad kul att se. Lilla pudeln! Han hittade ju ändå tydligt klöven, även om han inte såg vitsen med den. Har ni spårat nåt förut? Alltså icke vilt, liksom.

Ja precis :) ska testa tipset jag fick här ovan och se om det blir något större intresse!

Nä inte det, mer än att jag kastat ut gröna lilla leksaken i skogen och han fått leta upp den :D så jag tänker att det kan bli bättre!

Hur många gånger kan man frysa in och tina en klöv förresten? Tänker att den kanske blir dålig?

Älgklövar kan en del hundar tycka är lite otäcka, de är stora och luktar starkt :)
Prova med rådjursklöven nästa gång! Jag brukar låta mina gnaga lite på dem också, det brukar de gilla.

Jag säger som @AraSlei - rådjursklövar är bättre grejer det :)
Och lek med klöven hemma, "ladda upp den" så att hunden tycker att den är spännande och fantastisk och underbar.

Billy gillade inte att hitta klöven - för det innebar ju att spåret var slut :angel: Ibland kunde han få hitta klöven, sluka en halv kycklingfilébit som superbelöning och sedan fortsätta på ett nytt spår direkt.

Men HUR SÖT var farbrorn?! Jag vill också gå spår för honom! :love:

Lite OT kanske, men hur är det med blod och viltspår nu? Får man köra det hur som helst i skogen nu? Har för mig att man behövde tillstånd från markägaren förr, men att det är borttaget. Eller är jag ute och cyklar?

Men HUR SÖT var farbrorn?! Jag vill också gå spår för honom! :love:

Lite OT kanske, men hur är det med blod och viltspår nu? Får man köra det hur som helst i skogen nu? Har för mig att man behövde tillstånd från markägaren förr, men att det är borttaget. Eller är jag ute och cyklar?

Du behöver alltid tillstånd från markägaren, däremot behöver du inget tillstånd från länsstyrelsen för att få lägga blod i skogen :) Innan behövdes det tillstånd för blod, men ej för blodpulver.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
978
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 546
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V