Har några mindre sparmål men framförallt så vill jag minska matkostnaden eller som jag kallar det stoppa i munnen kostnad. Massa med onödig mat och dricka som köps för min del.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är den totala frånvaron av de där graferna och siffrorna i mitt liv som ger friden. (Obs, du har inte stört friden, siffror om andras pengar är lika ointressanta men påverkar inte heller negativt med stress. )Alla gör såklart sina egna val. Jag är bara ledsen över att det är så vanligt att många kvinnor inte törs.
Såhär ser för övrigt mitt Avanza ut. Tråkiga senaste tre månader, men ändå rejält plus i år. Det behöver inte vara svårare än såhär.
Visa bifogad fil 131238
Som jag skrev tidigare upplever jag att det främst är kvinnor som väljer att spara pengar på ett sätt där pengarna ofta minskar i värde (ingen ränta eller låg ränta i förhållande till inflationen). Fenomenet gör mig ledsen, då så många går miste om mycket pengar i onödan.
Ja, vissa år har det gått dåligt för mig med. Får jag fråga hur många olika fonder du sparar i? Är det fonder eller aktier som har dragit ner siffrorna? När jag började spara köpte jag lite aktier, vilket gick fruktansvärt dåligt har därför övergått till enbart fonder.
Jag är inte alls speciellt påläst när det kommer till fonder för övrigt, det finns många på det här forumet som är mycket skickligare på det än jag är.
Alla gör såklart sina egna val. Jag är bara ledsen över att det är så vanligt att många kvinnor inte törs.
Såhär ser för övrigt mitt Avanza ut. Tråkiga senaste tre månader, men ändå rejält plus i år. Det behöver inte vara svårare än såhär
QDelvis OT: Sjukt stolt att jag nu kollar jag på banklösningar. Jag har tagit i det lite i taget senaste månaderna (efter att ha tänkt att jag vill/borde byta bank i åtminstone tio år, antagligen snarare 15 ). Innan tråden startade hade jag bestämt mig för vilken bank och vad jag skulle göra med en liten och dålig gammal pensionsfond jag har från en tid hos arbetsgivare utan kollektivavtal. Inte gjort det än, någon måtta får det ändå vara på duktigheterna! Men jag kanske gört på måndag. I och med tråden har jag också bestämt var jag vill buffertspara (sparkonto hos coop). Heja mig!
Mvh / manda med utan riktigt vettig orsak ärvd ekonomiångest från min hulda moder
Mina har stigit 5% sedan start (hittar inte när det var? Tror våren 2020). Är 10 kkr där nu. Jag har enbart valt fonder med högst hållbarhetskrav.
Jag avskyr egentligen hela grejen med att tjäna pengar på pengar och tycker väl snarare män bidrar med den giriga inställningen när de går på om sina aktier.
Det är mitt största anti till aktier och fonder jag slits emellan
Jag vet män som ej vågar/vill hålla på med fonder.Jag blir lite ledsen när man inte "vågar" fonder. Jag har aldrig hört en man säga det. Det känns ytterligare som en kvinnofälla? Minst en tredjedel, upp till två tredjedelar av mitt sparande är fonder som växer. Och det är noll avancerade fonder. Jag är inte aktiv. Om jag får över 5000 kr extra väljer jag någon fond att sätta in pengarna på. Jag tror att jag har månadssparande i tre olika? Två på min bank och två på Avanza. Jag tror jag har sju olika fonder för att sprida risken ytterligare. Visst, någon av fonderna går sämre, men sett över tid kompenseras det av andra fonder och pengarna växer! I år, som dessutom har haft några dåliga månader på slutet ligger jag +11,78% på Avanza. Sett över tre år ligger värdeökningen på 40%! Jag tycker det är trist att många kvinnor inte vågar ha fonder.
Så kontrar jag med motsatsen.Det tror jag med.
Dessa trådar tenderar att bli lite skeva och bara de som sparar mycket skrivet vilket får övriga att känna sig dåliga eller skämmas och därför inte vill svara.
Och med din handlingskraft som extrapepp har jag också nu öppnat ett sparkonto där för buffert.Tack för inspiration, nu har jag startat sparkonto på coop!
Och ska avsluta mitt betalkort på Ica (som jag betalar för) och ersätta det med ett coop kort (som är gratis).