Sparkar vid utsläpp vad göra

Sv: Sparkar vid utsläpp vad göra

Har bara läst TS

Vänd hästen emot dig vid utsläpp

Bör också vara extra vaksam på denna häst ,som du nog alla redan är.
Visa absolut inte att du rädd för honom!!

Lycka till:)

Det är nog ingen som tycker det är rätt åt dig när du förklarar som du nu gjort. det är svårt i skrift och när det blir otydligt är det lätt att dra slutsatser. Nu har du ju förklarat tydligt att du faktiskt vänder hästen mot dig och ÄNDÅ lyckas den fixa till det och sparka osv. Självklart är det en fara. Frågan är vad som hänt som Mia_R är inne på, om den inte gjort så tidigare, men oavsett är det ju helt klart olustigt att hantera.

Hästen har stått i mitt stall i ca 8 år och varit helt ok.Börja med att sparka för kanske 2 månader,pratat med ägarna som bara säger att han är snäll när dom tar ut han(vilket händer högst 1 ggr/mån).Är det inte märkligt!

Jag får inte ihop det...
Vem har hanterat hästen mest i ditt stall under de gångna 8 åren, om ägarna tar ut honom högst 1 gg/mån???

Vad har hänt under de sista två månaderna som gjort att hästen väldigt drastiskt ändrat beteende?

Dessutom kan det vara väldigt svårt för hästägarna att försöka ändra ett beteende som kanske inte kommer fram när de hanterar hästen... Om den då beter sig gott finns det ju liksom ingenting att korrigera. Finns det ingen möjlighet att se över det sätt du hanterar hästen på? Eller någon annan i stallet som tar in/ut hästarna som visat sig vara osäker, vilket gjort att hästen tagit över?

KL

Nu har jag också fått ett liknande problem som ts.. fast den här hästen står på grund av allvarlig senskada (tror ja de var) och jag vet inte om ägaren tänker ta bort honom eller inte och han är ju rena dynamiten på grund av överskottsenergi. Problemet är att han är helt "galen" att hantera och jag står tyvärr i kollektivstall just nu. Den här hästen hoppar rakt upp i luften hela vägen till stallet, sparkar omkring med benen och stegrar sig trots kedja under hakan. Normalt sett brukar jag inte bry mig, men nu har han börjat slå efter knäna hos dom som leder honom och förösker med alla medel få in bakdelen så pass nära att han kan få in en träff i huvudet. Ägaren vet om det för jag såg henne bli utsatt för hans påhitt. Sist fick jag nog när jag skulle ta in honom för redan vid grinden började han hoppa omkring, spaka med benen.. men värst av allt, han började plöja mot mig och försökte välta mig sidleds (hur lätt är det att leda sån här i oplogad mark?) och så fort jag vinglade till, reste han sig upp och började vifta med frambenen precis som att han verkligen ville slå ner mig. Jag lyckades komma i balans igen och då reste han sig med full styrka och jag tappade honom varpå han vänder om och träffar mig nästan i huvudet med bakbenen. Jag hinner fly till en hage i närheten och då står han bara där och väntar. Och gissa vad hästen gör när man ska ta honom? Jo hela karusellen börjar om igen.

Den här hästen har hållit på ett par månader nu om inte mer.. och jag har meddelat ägaren att jag inte tänker hantera den hästen mer om han ska fortsätta på de där sättet. Men ägarna menar att jag visst ska fortsätta riskera livet för deras häst.. Men det kan dom glömma. Jag har redan problem med styrka i handleden efter en komplicerad fraktur så jag orkar inte hålla busiga hästar och framförallt inte hästar som försöker medvetet skada en. Fast då återstår ett problem... när det blir min dag att ta in hästarna, och ägarna vägrar ta in sin egen häst.. vad gör jag då?

Fast då återstår ett problem... när det blir min dag att ta in hästarna, och ägarna vägrar ta in sin egen häst.. vad gör jag då?

Lämnar den i hagen.

Det finns två enkla anledningar till det.

• Det är ägarens häst och slutgiltigt ägarens ansvar.
  • Det är ditt liv som står på spel och upp till dig om du vill riskera det eller ej.

Ett kollektivstall bygger på att alla har ungefär samma kunskapsnivå och att alla hästar som ska hanteras är uppfostrade.

I det fallet du beskriver hade jag absolut vägrat befatta mig med hästen. Och jag tycker faktiskt inte någon annan än ägaren ska göra det, hästen är i dagsläget farlig att hantera och det ska man inte utsätta sig för om man inte måste. Ägaren måste, men ni andra - nej.

knapp

Jag håller med dem som tycker att känner du dig inte trygg med hästen, hantera den då inte.
Man får tänka på sin egen säkerhet främst.

Det känns inte särskilt lönt att komma med tips om det är så att TS inte längre har utsläpp på hästen.

Säger som de andra, vägra hantera hästen och låt ägaren sköta det själv. Det är inte din häst, du har inte betalat för att riskera livhanken och vill ägaren att hästen ska ut och in så får h*n fixa det själv.

Håller med övriga, säg till ägaren att du vägrar befatta dig med hästen. Det är inte värt risken.

Vi hade en häst i boxen intill vår egen. Min vän lovade hästens ägare att vi skulle sköta om den de dagar som hon inte kunde komma till stallet.

Hästen som var unghäst, hade förmodligen ont någonstans för han var inte rolig att hantera :eek: Jag brukar inte bli rädd för hästar, men när den hugger efter en när man ska ta på grimman eller borsta och vänder svansen till och sparkar efter en i boxen så boxväggarna skakar och går till anfall i hagen och lyckas sparka en är man inte stor. Hästen uppvisade inte dessa sidor för ägaren, men dock även för andra personer som hanterade honom (sparkade bl a skötaren i magen vid intag från hagen).

Ägaren hade dock full förståelse för att jag inte ville hantera hästen mer än nödvändigt när jag pratade med henne.

Senast ändrad:

Jag har ibland funderat på varför jag riskerar livet på andras hästar när dom beter sig som den du beskriver. Är jag ensam i stallet och vet att jag måste ta in en tokig en så är det hjälm, väst, handskar, träns och lina som gäller. Om någon mer har varit i stallet har jag bett dem att följa med så tar vi varsin lina på varje sida av hästen.

Jag älskar kollektivstall i vanliga fall, men det blir skit jobbigt ifall en häst med överskottsenergi hamnar i boxvila och man är tvungen att leda den ut och in.

På äldre dar har jag lärt mig att uppskatta repgrimma mycket, den är i mina ögon överlägsen kedjan. Stigbett har jag ingen direkt erfarenhet av men det känns som sista utvägen,,,

/B

Tack för alla svaren, känns som att jag har lite mer kött på benen nu. Dock är det inte ett dugg roligt att åka till stallet för jag är den enda som sagt ifrån att hantera den hästen. De finns fler i stallet som ogärna tar in honom just på grund av hans beteende men väljer att göra de för stämningens skull och ägaren är ju ganska "högljudd" av sig. Jag misstänker ganska starkt att ägaren ändå kommer strunta i att ta in sin egen häst för att jag ska bli "tvungen" till det genom att hänvisa till "ingen häst får lämnas kvar ute".

Babe: jag tror inte repgrimma skulle göra så stor skillnad, han lyckas lika bra med träns+kedja också:(

...!!! hur kan man ge ett sånt råd?? bättre att visa vem som bestämmer genom kropps språk och envishet än att slå hästen!!
om du står och slår hästen så kommer den garanterat att sparka dig! och förmodligen blir rädd för dig när du tar ut den + att den kommer att bli nervös så fort ska släppa ut den!

Kanske så är det så att om man har en häst som slår så är bästa sättet att säga ifrån själv...
Och det där NH tjafset med "kropps språk" funkar bara om hästen är mottaglig vilket den uppenbart inte är vid utsläppet...

Hästen är ju snäll i all annan hantering står det ju så jag hade också tat med ett spö om jag varit i samma situation.

Om det är en inakordering i stallet så kan ju TS begära att ägaren ska fostra hästen själv med.

Ha utrustning på dej för att vara skyddad.
Sen när du går in med hästen i hagen tycker jag att du ska ha grimskaft, sen går du in och vänder hästen så att du inte bara släpper den rakt in för då kan dom tro att dom bara kan få springa och göra lite hur dom vill. men det konstiga tycker jag är att han är så lydig annars men just i hagen när du släpper han att han gör så:o
Men så fort ngn av våra hästar har gjort ngt så dumt som är farligt går vi in i hagen och hämtar dom så håller man på enda till då dom fattar. sen ska man alltid prata med dom. gör dom fel säger man till, gör dom rätt kan man prata med dom snällt :) jag brukar prata med dom om lite vad som helst jag (a)
Men man får ju hoppas på det bästa att han skärper sej :D!

Fy, fasen, det där låter inte kul.... Vik dig nu inte för att alla andra riskerar livet för hästen! Otroligt oansvarigt av ägaren att inte ta tag i problemet ordentligt. Att lämna en häst ensam i hagen är aldrig idealiskt, men det är inte ditt problem, när hästen är som den är. Människan får ju ta dit någon som kan hjälpa henne att få ordning på hästen om hon inte klarar det själv!
Fram till dess att ägaren kommer på en lösning hade jag försökt ordna med att ta in och ut hästen lös (alltså typ korridor till en till stallet närliggande hage, om det går att ordna) så att ingen annan kommer till skada.

Vägra hantera den!
Om jag vore den hästägaren skulle jag skämmas ögonen ur mig ifall andra skulle behöva hantera min livsfarliga häst, det där är inget vanligt bus man ska behöva stå ut med utan en häst som är ute efter att skada människan som leder.
Synd att de andra i stallet är för fega för att stå emot hästägaren men det kanske är någon som vågar ta bladet från munnen om du går i spetsen.
Finns det inte någon stallansvarig/stallägare du kan prata med om problemet?

Tack för alla svaren, känns som att jag har lite mer kött på benen nu. Dock är det inte ett dugg roligt att åka till stallet för jag är den enda som sagt ifrån att hantera den hästen. De finns fler i stallet som ogärna tar in honom just på grund av hans beteende men väljer att göra de för stämningens skull och ägaren är ju ganska "högljudd" av sig. Jag misstänker ganska starkt att ägaren ändå kommer strunta i att ta in sin egen häst för att jag ska bli "tvungen" till det genom att hänvisa till "ingen häst får lämnas kvar ute".
Babe: jag tror inte repgrimma skulle göra så stor skillnad, han lyckas lika bra med träns+kedja också:(

Svar till både Ts och RW

Vägra hantera hästen ändå, då får den väl vara kvar ute - det är ägarens problem.

Säg till ägaren nu, att du inte tänker hantera hennes häst för att den är farlig. Påminn en dag före när du har insläpp så hon har koll på att hon får ta in den själv.

Jag har varit i en liknande situation när jag var 11 år :crazy:
Men jag blev helt enkelt för rädd för att ta in den hästen, jag var liten och smal och det var en häst på ca 167 som stog på bakbenen och sparkade mot den som höll i grimskaftet. Min mamma sa också att jag inte fick ta in den hästen.
Ägaren hade satt det i system att komma först ett par timmar efter insläpp så vi barn skulle ta in hennes häst enligt regeln "ingen häst får lämnas kvar ensam ute".

Senast ändrad:

KL

Nu har jag också fått ett liknande problem som ts.. fast den här hästen står på grund av allvarlig senskada (tror ja de var) och jag vet inte om ägaren tänker ta bort honom eller inte och han är ju rena dynamiten på grund av överskottsenergi. Problemet är att han är helt "galen" att hantera och jag står tyvärr i kollektivstall just nu. Den här hästen hoppar rakt upp i luften hela vägen till stallet, sparkar omkring med benen och stegrar sig trots kedja under hakan. Normalt sett brukar jag inte bry mig, men nu har han börjat slå efter knäna hos dom som leder honom och förösker med alla medel få in bakdelen så pass nära att han kan få in en träff i huvudet. Ägaren vet om det för jag såg henne bli utsatt för hans påhitt. Sist fick jag nog när jag skulle ta in honom för redan vid grinden började han hoppa omkring, spaka med benen.. men värst av allt, han började plöja mot mig och försökte välta mig sidleds (hur lätt är det att leda sån här i oplogad mark?) och så fort jag vinglade till, reste han sig upp och började vifta med frambenen precis som att han verkligen ville slå ner mig. Jag lyckades komma i balans igen och då reste han sig med full styrka och jag tappade honom varpå han vänder om och träffar mig nästan i huvudet med bakbenen. Jag hinner fly till en hage i närheten och då står han bara där och väntar. Och gissa vad hästen gör när man ska ta honom? Jo hela karusellen börjar om igen.

Den här hästen har hållit på ett par månader nu om inte mer.. och jag har meddelat ägaren att jag inte tänker hantera den hästen mer om han ska fortsätta på de där sättet. Men ägarna menar att jag visst ska fortsätta riskera livet för deras häst.. Men det kan dom glömma. Jag har redan problem med styrka i handleden efter en komplicerad fraktur så jag orkar inte hålla busiga hästar och framförallt inte hästar som försöker medvetet skada en. Fast då återstår ett problem... när det blir min dag att ta in hästarna, och ägarna vägrar ta in sin egen häst.. vad gör jag då?

Om man inte kunde droga ner en sån häst så att den håller sig på mattan, hade jag satt på mig hjälm och säkerhetsväst, longerlina med kedja över nosen på hästen, dressyrspö och spöat hästen tills den visar tecken på att ge sig/underkastelse om den sparkar efter mig.
Sen tvingat den att backa undan för mig (beröm) och gå fram (beröm), backa undan för mig igen (beröm) och gå fram (beröm) osv några gånger.

Visst får jag ett nervvrak till häst men bara den går försiktigt jämte mig stannar när jag stannar, går när jag går.

Det är inte optimalt men även om hästen är full av energi så ska den sköta sig när man hanterar den. Det är livsfarligt när en häst på 600-700 kg far omkring med benen i luften när man hanterar dem.

Jag skulle verkligen akta mig för att ge rådet att ta till våld i en sån situation. Är man osäker så kan det bli etter värre och RIKTIGT farligt. Nu har hästen säkerliget vant in ett fungerande beteende att skrämmas och bråka och det kan bli oerhört farligt att försöka tukta på det sättet du beskriver. Möjligt att den behöver ett "rejält kok stryk", men då ska det göras av någon som vet vad den håller på med med tajming, belöning, korrigering och allt det där.

Näe, vägra att hantera hästen, eventuella farliga konfrontationer med hästen ska ägaren (eller den ägaren väljer att ta hjälp av) och ingen annan göra.

Skit i vad andra säger, tänk på ditt eget liv och din hälsa.
Lycka till!

Jag har skrivit två inlägg

I det första skriver jag: är det inte din häst - hantera den inte, det är ägarens problem.

I det andra inlägget skriver jag att tillvägagångsättet inte är optimalt, det för att jag vet att de flesta inte kan göra en en sån grej, de saknar kunskap. Och det kan vara farligt - men det är minst lika farligt att hästen sparkar efter en när man hanterar den varje dag.
Min fråga till dig är hur gör du för att få en häst som sparkar efter dig helt respektlöst för att få den att respektera dig igen?

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Hästmänniskan Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: jezzibell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?