Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästen har stått i mitt stall i ca 8 år och varit helt ok.Börja med att sparka för kanske 2 månader,pratat med ägarna som bara säger att han är snäll när dom tar ut han(vilket händer högst 1 ggr/mån).Är det inte märkligt!
Fast då återstår ett problem... när det blir min dag att ta in hästarna, och ägarna vägrar ta in sin egen häst.. vad gör jag då?
Fast då återstår ett problem... när det blir min dag att ta in hästarna, och ägarna vägrar ta in sin egen häst.. vad gör jag då?
...!!! hur kan man ge ett sånt råd?? bättre att visa vem som bestämmer genom kropps språk och envishet än att slå hästen!!
om du står och slår hästen så kommer den garanterat att sparka dig! och förmodligen blir rädd för dig när du tar ut den + att den kommer att bli nervös så fort ska släppa ut den!
Tack för alla svaren, känns som att jag har lite mer kött på benen nu. Dock är det inte ett dugg roligt att åka till stallet för jag är den enda som sagt ifrån att hantera den hästen. De finns fler i stallet som ogärna tar in honom just på grund av hans beteende men väljer att göra de för stämningens skull och ägaren är ju ganska "högljudd" av sig. Jag misstänker ganska starkt att ägaren ändå kommer strunta i att ta in sin egen häst för att jag ska bli "tvungen" till det genom att hänvisa till "ingen häst får lämnas kvar ute".
Babe: jag tror inte repgrimma skulle göra så stor skillnad, han lyckas lika bra med träns+kedja också
KL
Nu har jag också fått ett liknande problem som ts.. fast den här hästen står på grund av allvarlig senskada (tror ja de var) och jag vet inte om ägaren tänker ta bort honom eller inte och han är ju rena dynamiten på grund av överskottsenergi. Problemet är att han är helt "galen" att hantera och jag står tyvärr i kollektivstall just nu. Den här hästen hoppar rakt upp i luften hela vägen till stallet, sparkar omkring med benen och stegrar sig trots kedja under hakan. Normalt sett brukar jag inte bry mig, men nu har han börjat slå efter knäna hos dom som leder honom och förösker med alla medel få in bakdelen så pass nära att han kan få in en träff i huvudet. Ägaren vet om det för jag såg henne bli utsatt för hans påhitt. Sist fick jag nog när jag skulle ta in honom för redan vid grinden började han hoppa omkring, spaka med benen.. men värst av allt, han började plöja mot mig och försökte välta mig sidleds (hur lätt är det att leda sån här i oplogad mark?) och så fort jag vinglade till, reste han sig upp och började vifta med frambenen precis som att han verkligen ville slå ner mig. Jag lyckades komma i balans igen och då reste han sig med full styrka och jag tappade honom varpå han vänder om och träffar mig nästan i huvudet med bakbenen. Jag hinner fly till en hage i närheten och då står han bara där och väntar. Och gissa vad hästen gör när man ska ta honom? Jo hela karusellen börjar om igen.
Den här hästen har hållit på ett par månader nu om inte mer.. och jag har meddelat ägaren att jag inte tänker hantera den hästen mer om han ska fortsätta på de där sättet. Men ägarna menar att jag visst ska fortsätta riskera livet för deras häst.. Men det kan dom glömma. Jag har redan problem med styrka i handleden efter en komplicerad fraktur så jag orkar inte hålla busiga hästar och framförallt inte hästar som försöker medvetet skada en. Fast då återstår ett problem... när det blir min dag att ta in hästarna, och ägarna vägrar ta in sin egen häst.. vad gör jag då?