Sparkar vid utsläpp vad göra

Sv: Sparkar vid utsläpp vad göra

Och hur skulle det gå till rent tekniskt, att den sparkar om den har framdelen vänd mot henne? med frambenen då eller? så har jag inte tolkat det hela. så jag fortsätter ifrågasätta vad TS egentligen gör som gör det möjligt för hästen att sparka. och TS verkar ha hoppat av tråden : )

Det hon skrev var att hon vände på hästen innan hon släppte den (med huvudet mot sig). Och sedan skrittade den iväg några steg och sen kickade henne utan förvarning. Allt står ju tidigare i tråden.

Hon har avslutat tråden och har slängt ut hästen för att hon tyckte den var falsk. Om du kunde läsa hade du uppfattat det, istället för att mala på!

japp det har jag läst och då skriver du att man ska rappa till den.

vilket jag tycker är idioti.
sorry.

japp det har jag läst och då skriver du att man ska rappa till den.

vilket jag tycker är idioti.
sorry.

Så du skulle bara låta den sparka åt dig, det är ju tydligt att det inte står rätt till i skallen på den hästen!

Nej jag skulle lösa det effektivare än att rappa till den i rumpan när den sparkar mot mig.

imponerande bedömning av dig som inte ens sett hästen. är du synsk och kan se vad som pågår utan att vara närvarande : ) Mycket märkligt att klassa en häst som dum i huvudet utan att ha sett den, och ordinera spö för att den är knäpp helt enkelt.

Senast ändrad:

Jag håller med om att det borde gå att göra på ett bättre sätt.Jag har också svårt att förstå hur den ska kunna sparka om man leder in den och vänder den om och sedan stänger grinden mellan sig och hästen innan man kopplar lös den.

Många av oss hästmänniskor har alldeles för dåligt säkerhetsmedvetande rent allmänt.

Jag håller med om att det borde gå att göra på ett bättre sätt.Jag har också svårt att förstå hur den ska kunna sparka om man leder in den och vänder den om och sedan stänger grinden mellan sig och hästen innan man kopplar lös den.

Många av oss hästmänniskor har alldeles för dåligt säkerhetsmedvetande rent allmänt.

Det är ju inte så smart om den försöker slita sig. Skönt att trassla in sig i ett elstängsel om man inte hinner släppa!

Hur tycker du att man ska göra istället då?

Förresten stänger man väl för sjutton av elen vid in- och utsläpp?

Nej jag skulle lösa det effektivare än att rappa till den i rumpan när den sparkar mot mig.

imponerande bedömning av dig som inte ens sett hästen. är du synsk och kan se vad som pågår utan att vara närvarande : ) Mycket märkligt att klassa en häst som dum i huvudet utan att ha sett den, och ordinera spö för att den är knäpp helt enkelt.

Den har ju redan sparkat flera gånger och hon ska/har gjort sig av med den. Jag har inte träffat hästen men hon skriver ju att den är falsk. Så jag hade ju rätt och detta utan att vara synsk.

Jag har aldrig sagt att man ska använda spö på alla hästar i alla lägen det är dina fantasier som spökar igen! Utan vad jag skrev i ett tidigare inlägg var att man får anpassa det efter individen.

Det är tydligt att vi har olika uppfattningar hur man ska hantera olika situationer och vi lär ju inte komma fram till något som passar oss båda. Jag står för mitt sätt och jag respekterar din åsikt men jag anser att man måste vara pragmatisk i sin hästhantering dvs man använder den metoden som krävs för individen du hanterar. För hästar är precis som människor, ingen individ är lik den andra!

Hur tycker du att man ska göra istället då?

Förresten stänger man väl för sjutton av elen vid in- och utsläpp?

Menar du att man ska stänga grinden mellan sig och hästen och släppa den sen? Var har du lärt dig det?

Det handlar inte om elen. Det är ju inte att rekommendera att stänga av och på elen om man skulle glömma sätta på den igen. Det lär hästarna komma på rätt fort.

Jag menar att man ska hålla i trådarna med ena handen medans man vänder runt hästen och sedan släpper hästen med framdelen emot sig. När man släppt backar man bakåt samtidigt som man håller grinden framför sig och lätt som en plätt stänger.

Jasså? Glömma sätta på elen? Det låter mycket oansvarigt och det är något som hittills inte förekommit i det stall jag står i.

Alla är inte glömska och/eller slarviga. Dra inte alla över en kam är du snäll.

Min fråga är fortfarande hur du tycker att man ska släppa hästen på säkraste sätt?

Jag menar att man ska hålla i trådarna med ena handen medans man vänder runt hästen och sedan släpper hästen med framdelen emot sig. När man släppt backar man bakåt samtidigt som man håller grinden framför sig och lätt som en plätt stänger.

Jasså? Glömma sätta på elen? Det låter mycket oansvarigt och det är något som hittills inte förekommit i det stall jag står i.

Alla är inte glömska och/eller slarviga. Dra inte alla över en kam är du snäll.

Min fråga är fortfarande hur du tycker att man ska släppa hästen på säkraste sätt?

Javisst det är jätte bra att släppa hästen så det har jag inte sagt något annat om. Men du har uppenbarligen inte läst hela tråden.

Hemma öppnar jag boxdörrarna till alla hästar de går ut genom stalldörren själva. Sedan stänger jag bara stalldörren. Klart! Ingen häst rusar eller sparkar. Alla lunkar lugnt och försiktigt ut.

Det sättet som du skriver om är toppen om man inte känner hästarna eller har en bit att gå till hagen. Det är nog ett av de säkraste sätten. Men det hjälper ju inte om man har en falsk häst som kommer tillbaka och sparkar på en. Vilket var det som tråden handlar om!

Jag har varit i många stall och alla har gjort olika. Alla gör olika och det får man anpassa efter stall, miljö och hästar! Jag har aldrig påstått att alla är slarviga och glömska men springer man och stänger av och på strömmen ökar risken för att något sådant ska hända.

Jodå jag har allt läst hela tråden.

Man springer inte och sätter av/på elen hela tiden. När man tar in hästarna stänger man av elen och när man släppt ut alla igen på morgonen sätts elen på igen.

Det enda man faktiskt kan styra själv är sin egen hästhantering. Och hur andra gör eller inte gör är upp till dem. Jag talade bara helt enkelt om hur jag gör ;)

Jodå jag har allt läst hela tråden.

Man springer inte och sätter av/på elen hela tiden. När man tar in hästarna stänger man av elen och när man släppt ut alla igen på morgonen sätts elen på igen.

Det enda man faktiskt kan styra själv är sin egen hästhantering. Och hur andra gör eller inte gör är upp till dem. Jag talade bara helt enkelt om hur jag gör ;)

Bra då är vi klara då!

Den har ju redan sparkat flera gånger och hon ska/har gjort sig av med den. Jag har inte träffat hästen men hon skriver ju att den är falsk. Så jag hade ju rätt och detta utan att vara synsk.

Jag har aldrig sagt att man ska använda spö på alla hästar i alla lägen det är dina fantasier som spökar igen! Utan vad jag skrev i ett tidigare inlägg var att man får anpassa det efter individen.

Det är tydligt att vi har olika uppfattningar hur man ska hantera olika situationer och vi lär ju inte komma fram till något som passar oss båda. Jag står för mitt sätt och jag respekterar din åsikt men jag anser att man måste vara pragmatisk i sin hästhantering dvs man använder den metoden som krävs för individen du hanterar. För hästar är precis som människor, ingen individ är lik den andra!

Faktumet att TS påstår att en häst är falsk lägger det väl på samma nivå som din bedömning, att djuret bara är elakt, dumt och knäppt i huvet som du skriver : ) Jag köper inte det och därför så tar jag inte dina råd som vettiga så enkelt är det.

jag har aldrig sagt att du ordinerar spö på varje häst. Jag ifrågastätter din ordination på denna häst.

Precis som du säger får vi nog vara ense om att vi är oense. Vad som krävs för individen i fråga anser jag inte att du kan bedöma på distans tillräckligt väl för att rekommendera att den får ett spö i arslet samtidigt som den sparkar mot dig. Möjligtvis får du ett par utsparkade tänder, men det är nog enda bonusen, ser noll bonus i fråga om att ha lärt hästen ngt vettigt eller komma tillrätta med problemet på det sästtet faktist.

Faktumet att TS påstår att en häst är falsk lägger det väl på samma nivå som din bedömning, att djuret bara är elakt, dumt och knäppt i huvet som du skriver : ) Jag köper inte det och därför så tar jag inte dina råd som vettiga så enkelt är det.

jag har aldrig sagt att du ordinerar spö på varje häst. Jag ifrågastätter din ordination på denna häst.

Precis som du säger får vi nog vara ense om att vi är oense. Vad som krävs för individen i fråga anser jag inte att du kan bedöma på distans tillräckligt väl för att rekommendera att den får ett spö i arslet samtidigt som den sparkar mot dig. Möjligtvis får du ett par utsparkade tänder, men det är nog enda bonusen, ser noll bonus i fråga om att ha lärt hästen ngt vettigt eller komma tillrätta med problemet på det sästtet faktist.

TS borde ju veta det bättre än dig om den är falsk eller inte. Finns falska hästar precis som människor....

Hon ber ju om råd och då måste man ju rimligtvis få göra en bedömning. Det är 700kg bruksdjur som tål en tillrättavisning med spö. Jag tycker personligen att folk daltar för mycket med hästarna. Istället för att tillrättavisa en gång ordentligt. Men det är min uppfattning, det har inget med dig att göra utan jag menar generellt. Och jag säger inte att andra metoder inte funkar utan folk har full frihet att själva välja metod efter sitt eget tycke!

Men vi behöver ju inte diskutera detta mer för att TS har gjort bedömningen att hästen är elak och den ska bort från hennes stall. Problemet löst:D

Nej jag är kvar,blev bara lite ledsen att en del tyckte det var rätt åt mej.Jag ber om ursäkt för att jag svor om hästen,jag var upprörd och tänkte mej inte för.Ska klargöra några saker,hästen stod vänd mot mej när jag släppte honom och samtidigt som jag vände mej om så gjorde han en helomvändning på bakdelen och sparka mej.Att jag vände mej om berodde på att det är djup snö och lätt att ramla när man backar.Hästen sparkar inte bakut av glädje det ser jag.Första gången han sparka efter mej tog jag in honom i stallet och tog ut honom en gång till med långpisken med.Han sparka då med åt mej men inte förrän han var utom räckhåll,så jag har aldrig straffat honom,eftersom jag inte kommer åt honom när han sparkar.Jag har också hästar som sparkar bakut och busar men jag har alltid vart noga med att säga ifrån,inget bus när jag är i närheten,det är en av grunderna i hästuppfostran,eller....sen håller jag med om att man inte ska jamsa sådant,bättre säja ifrån ordentligt en gång.Det är stora djur vi håller på med.

Nej jag är kvar,blev bara lite ledsen att en del tyckte det var rätt åt mej.Jag ber om ursäkt för att jag svor om hästen,jag var upprörd och tänkte mej inte för.Ska klargöra några saker,hästen stod vänd mot mej när jag släppte honom och samtidigt som jag vände mej om så gjorde han en helomvändning på bakdelen och sparka mej.Att jag vände mej om berodde på att det är djup snö och lätt att ramla när man backar.Hästen sparkar inte bakut av glädje det ser jag.Första gången han sparka efter mej tog jag in honom i stallet och tog ut honom en gång till med långpisken med.Han sparka då med åt mej men inte förrän han var utom räckhåll,så jag har aldrig straffat honom,eftersom jag inte kommer åt honom när han sparkar.Jag har också hästar som sparkar bakut och busar men jag har alltid vart noga med att säga ifrån,inget bus när jag är i närheten,det är en av grunderna i hästuppfostran,eller....sen håller jag med om att man inte ska jamsa sådant,bättre säja ifrån ordentligt en gång.Det är stora djur vi håller på med.

Du ska väl inte vara ledsen? Alla borde ju förstå att du kan bli upprörd. Och att du vill att det ska fungera.

Jag ser faktiskt inte vad du skulle kunna göra anorlunda om han gjorde en snabb bakdels omvändning.

Har du kvar hästen än?

Ja den är kvar,men ägarna sköter den själva,tills dom tar bort han(från mitt stall).Jag tycker det är lite olustigt för dom är inga hästmänniskor och verkar inte förstå att han kan va farlig.Det är två till som blivit sparkade av honom men inte ägarna själva,som viserligen är dom som hanterar honom minst,så jag hoppas att det inte händer nåt allvarligt.Dom tar ut honom vänder stänger elgrinden och släpper,lite farligt i sej men vad gör man.

Det måste vara ngt fel på hästen, en tumör? Om den har stått i ditt stall i 8 år och sedan börjar med sånt här de senaste två månaderna måste ju ngt hänt som påverkar. Veterinär?

Ja den är kvar,men ägarna sköter den själva,tills dom tar bort han(från mitt stall).Jag tycker det är lite olustigt för dom är inga hästmänniskor och verkar inte förstå att han kan va farlig.Det är två till som blivit sparkade av honom men inte ägarna själva,som viserligen är dom som hanterar honom minst,så jag hoppas att det inte händer nåt allvarligt.Dom tar ut honom vänder stänger elgrinden och släpper,lite farligt i sej men vad gör man.

Skönt att du slipper bli utsatt för det mer! Det är ju synd, men de inser de ju ifall han skulle försöka med något. Inte konstigt att de inte har märkt de om de inte hanterar han så mycket.

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Hästmänniskan Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: jezzibell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?