Sparkar vid utsläpp vad göra

Sv: Sparkar vid utsläpp vad göra

Jo, jag såg ditt tidigare inlägg, det var bra.
Helt omöjligt att säga hur jag skulle göra, eftersom jag inte sett hästen i den situationen. Med det som utgångspunkt skulle jag fundera på att ge mig på någon form av metod. Sen tror jag en metod kan vara helrätt i händerna på en person och helt fel i en annans.

Eller kanske skulle jag komma fram till att det är för farligt och kanske till och med ta bort hästen.

Senast ändrad:

För det första; har man häst på kollektivstall ska den gå att hanteras av alla, funkar inte det så får man antingen hantera sin häst själv eller flytta.

För det andra; det är inte någon annans sak att "uppfostra" andras hästar utan det är ägarens sak att tillse att den går att hantera!

Jag skulle bli skogstokig om ngn jäkla klant satte på sig en rustning för att sedan spöa skiten ur min häst! Då får man se till att springa mkt fortare än jag gör och sedan aldrig visa sig inom synhåll om man är det minst lilla rädd om skinnet + jag skulle polisanmäla idioten på direkten samt kräva skadestånd för veterinär mm.

För det första; har man häst på kollektivstall ska den gå att hanteras av alla, funkar inte det så får man antingen hantera sin häst själv eller flytta.

För det andra; det är inte någon annans sak att "uppfostra" andras hästar utan det är ägarens sak att tillse att den går att hantera!

Jag skulle bli skogstokig om ngn jäkla klant satte på sig en rustning för att sedan spöa skiten ur min häst! Då får man se till att springa mkt fortare än jag gör och sedan aldrig visa sig inom synhåll om man är det minst lilla rädd om skinnet + jag skulle polisanmäla idioten på direkten samt kräva skadestånd för veterinär mm.

håller med om att man inte får göra så.

däremot hade jag tagit på mig hjälmen och tagit med mig ett spö för att ha det i självförsvar!

å andra sidan så varför riskera sitt liv eller andras med en stållig häst?
vad gör ägaren åt problemet som uppkommit?
att inte få lämna en ensam häst ute -regeln, då får hon väl skynda sig att ta in den då, så att den inte blir ensam ute!

Jag har läst HELA dina inlägg och det är det ena jag svarat på, ingen ska "uppfostra" andras hästar utan att bli ombedda och det ska :devil: inte gå till som du beskriver det heller! :mad:

Jaha och varför skriver du då att man inte ska uppfostra andras hästar till mig? Det har jag aldrig sagt, jag har uppmanat att man inte ska hantera andras livsfarliga hästar.
Hur är det med läsförståelsen?

Ponera att hästen inte har någon som helst respekt för människan och går till attack oprovocerat. Att droga ner den hjälper inte.
En sån häst är livsfarlig och den bör avlivas om man inte får bukt med problemet, inom en snar framtid.

Hur skulle du hantera problemet? Avliva hästen direkt?

Jag undrar om du verkligen har upplevt hur en elak häst utan respekt för människan, som har bestämt sig för att attackera, uppför sig? Det är monster jag pratar om, som siktar och sparkar med syfte att skada/slå ihjäl. Alltså hästar med grova lynnesfel. Detta gör dom varje dag i all hantering och det blir knappast bättre snarare sämre.

Jaha och varför skriver du då att man inte ska uppfostra andras hästar till mig? Det har jag aldrig sagt, jag har uppmanat att man inte ska hantera andras livsfarliga hästar.
Hur är det med läsförståelsen?

QUOTE]

Om man inte kunde droga ner en sån häst så att den håller sig på mattan, hade jag satt på mig hjälm och säkerhetsväst, longerlina med kedja över nosen på hästen, dressyrspö och spöat hästen tills den visar tecken på att ge sig/underkastelse om den sparkar efter mig.

....är inte det ett sätt att hantera en häst, dock ett mycket dåligt sätt att göra det på .....
min läsförståelse får dessa inlägg till att riktas genom att man ska inte hantera andras hästar, men i nästa inlägg så beskrivs det ganska ingående hur du skulle hantera den genom att rappa den med dressyrspöt.
men du menar en annan sak?
vilket jag har svårt att se på raderna med din text, vill du utveckla hur du menar...?

Hur är det med din egen läsförståelse?!
Jag har svarat på ditt inlägg där du skriver följande:
Om man inte kunde droga ner en sån häst så att den håller sig på mattan, hade jag satt på mig hjälm och säkerhetsväst, longerlina med kedja över nosen på hästen, dressyrspö och spöat hästen tills den visar tecken på att ge sig/underkastelse om den sparkar efter mig.
Sen tvingat den att backa undan för mig (beröm) och gå fram (beröm), backa undan för mig igen (beröm) och gå fram (beröm) osv några gånger.

Visst får jag ett nervvrak till häst men bara den går försiktigt jämte mig stannar när jag stannar, går när jag går.
Fattar du inte ens vad du själv skriver, eller sov du när du skrev det här? Sitt för :devil: inte och kom med så idiotiska råd på nätet för du vet aldrig vem som försöker följa dem och misshandel är banne mig både ett lagbrott och rent vidrigt omänskligt som aldrig ska rekommenderas varsig muntlig, skriftligt eller demonstrativt!

Jag ger inga råd på nätet utan att känna varsig häst eller ägare eller omständigheterna till hur det har blivit på det här viset, så pass mycket har jag i huvudet och vad det gäller felhanterade hästar har jag tyvärr sett en hel del, så du behöver inte försöka tala om för mig hur en häst beter sig.

Om en häst skulle vara elak med syftet att skada människor finns det än mindre anledning att rekommendera fysiskt våld för den matchen är det ingen större konst att tippa segraren av, oavsett dina spön och kedjor. Jag tror vad jag vill på att du skulle komma levande ur en sån omgång som du sitter och förordar om det rörde sig om en verkligt aggresiv häst som är ute efter att döda, vilket det inte rör sig om här. :grin:

Skriv din roman och sen kan du ju även upprepa dina frågor till Pula för jag kan då inte läsa dem nånstans.

Du kan ju börja med att svara på den frågan jag har ställt till dig, du läser tydligen bara varannan rad?

Hur skulle du hantera problemet? Avliva hästen direkt?

Jag undrar vem som bara läser varannan rad? :crazy:

Jag har svarat, läs några ggr tills du fattar, jag ger inga råd till en okänd på nätet utan att känna hästen, ägaren eller omständigheterna till varför det blivit som det blivit! :mad:

Det handlar inte om livsfarliga, elaka hästar här i tråden, vill du hitta på olika scenarier så får du leka det med någon annan, men ge inga idiotråd till okända på nätet, tar du ansvar för dina "tips" och ev konsekvenser av dem?! :grin:

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Hästmänniskan Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: jezzibell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II