Sparkar vid utsläpp vad göra

Sv: Sparkar vid utsläpp vad göra

Jag hade två som slogs som f*n när det var mat dax och man var ibland i mitten och till dom gick jag inte ut utan en pisk att försvara mig med. Och när jag tagit plats i hagen så jagade jag iväg hästen/arna som muckade. JAG leder flocken och JAG tolererar INTE att dom ens tänker tanken att peta mig från den positionen..

Ska jag genom kroppspråk visa min status så har jag hästarna alldeles för nära.. Deras ben räcker mycket längre än mina och Deras fötter gör betydligt ondare än mina.. Mina hästar tränas genom att dom ska inte gå framför mig, dom går efter. Min position i hagen har jag berättat om. Och när jag gör nåt med dom så ska dom vara uppmärksamma på vad jag gör, dom har hela dagarna på sig i hagen att göra vad dom vill men i hanteringen så rä det mina regler iaf.

Folk får tycka att det är elakt, men jag jamsar inte med ett ton häst.. Det gör av erfarenhet alldeles för ont.
.

Jag håller med helt och fullt. Har det precis så just nu. Två av hästarna, två valackar slåss så fort jag släpper ut de. Men de är ju hästar och får sköta det där själva!
En häst ska ALDRIG få reda på hur starka de igentligen är! För då är kört och de kommer att utnyttja det!
Och dessutom så gör man inte så mycket med de, så de timmar man håller på med de så ska de lyssna fullt hela tiden, busa och bråka kan de göra i hagen med sina kompisar resten av dagen! Jag bestämmer och de ska lyda under mig. Så fort jag kliver in i boxen, hagen, leder, rider på de eller vad jag än gör ska de ha fullt fokus på endast mig! Står för min åsikt!!

Sen har man aldrig några 3 sekunder på sig, tar det tre sekunder för en att agera så har det gått för lång tid och då bör man träna upp sin reaktionsförmåga innan man börjar bråka med hästen.
Tillrättavisning ska ske DIREKT när hästen sparkar, och inte tre sekunder efteråt.

Du har tyvärr fel, och Ladysassa har rätt ang. detta. Man har gjort forskning på detta , både på häst, hund och även delfiner, och konstaterat att de behöver max 5 sekunder i fråga om respons på beteenden (vare sig det är positiv eller negativ respons) för att koppla ihop sammanhanget.
så rör du dig inom 5 sekunders gränsen så funkar det utmärkt.

sen tycker jag dock det är ett mkt märkligt råd att ordinera att spöa till hästen som har arslet mot hanteraren i denna situation, och tro att man sak få bort beteendet. knappast, snarare får man en motreaktion när hästen responderar och försöker komma ifrån obehaget.
Problemet är som sagt lätt löst genom att enligt vanligt sunt förnuft aldrig släppa hästen rakt ut i hagen utan vända den runt, se till att den står lugnt, har kontakt och är uppmärksam på föraren, innan den knäpps loss. föraren kan då knäppa loss med hästen mot sig, och krypa under tråden på en halv sekund. sen kan hästen göra vad f-n den vill så vitt jag anser. problemet är löst.

Senast ändrad:

Du har tyvärr fel, och Ladysassa har rätt ang. detta. Man har gjort forskning på detta , både på häst, hund och även delfiner, och konstaterat att de behöver max 5 sekunder i fråga om respons på beteenden (vare sig det är positiv eller negativ respons) för att koppla ihop sammanhanget.

sen tycker jag dock det är ett mkt märkligt råd att ordinera att spöa till hästen som har arslet mot hanteraren i denna situation, och tro att man sak få bort beteendet. knappast, snarare får man en motreaktion när hästen responderar och försöker komma ifrån obehaget.
Problemet är som sagt lätt löst genom att enligt vanligt sunt förnuft aldrig släppa hästen rakt ut i hagen utan vända den runt, se till att den står lugnt, har kontakt och är uppmärksam på föraren, innan den knäpps loss. föraren kan då knäppa loss med hästen mot sig, och krypa under tråden på en halv sekund. sen kan hästen göra vad f-n den vill så vitt jag anser. problemet är löst.

Där har du ju den delen att hästen ska vara uppmärksam mot människan. Jag trodde knappt att det fanns dom som släppte hästar utan att vända dom mot sig.. Ska hela hästen förbi den som släpper så finns det både tänder, framfötter, kropp och bakben som snabbt kan snygga till människan. Värre är det om hästen är släppt och sen kommer i full kareta bakåt och slår då är ett spö alldeles utmärkt.. Det finns dom som gör så när man ska hämta en annan häst. Jag har haft en här..

Jag har en inackordering somm sparkar efter mej när jag släpper ut honom i hagen,han är sur och verkar satsa på att träffa.En gång träffa han handen och nu sist kände jag håret fladdra så det är nära.Han är skit lydig när jag leder och vid annan hantering så det känns som han passar på när han vet att jag inte kontrollerar han. Har ingen lust att få skallen insparkad så, har ni nåra tips?

Jag har aldrig haft någon sådan häst, men det första jag skulle göra är att ta på mig hjälm/skyddsväst för säkerhetsskull ett tag vid utsläpp. Jag skulle ha grimma och grimskaft på hästen, gå ut som vanligt (dvs tänka igenom hur det ska gå till steg för steg, inte på vad som kan hända), gå in i hagen, vända runt hästen, stänga grinden och sedan stå lugnt, be hästen sänka huvudet och sedan knäppa loss honom. Det kanske du redan har provat, men det skulle jag börja med.
Du kanske kan förbättra eran relation så att du kan be hästen om saker även utan utrustning? Det skulle hjälpa er en hel del i hagen skulle jag tro.
Lycka till :)

Jag trodde knappt att det fanns dom som släppte hästar utan att vända dom mot sig..

Med de egna hästarna gör jag så, men med andras och på ridskolor osv gör jag inte så. Rekommenderar självklart ändå att man vänder runt hästen.

Det är inte frågan om att spöa hästen utan att tillrättavisa. Man behöver bara peta till den en gång isåfall. Det handlar inte om att randa upp hästen, för det är helt FEL! Jag fick intrycket av att hon som har problem med hästen hade provat att vända hästen mot staketet o.s.v. Men jag kanske fick fel intryck, men det borde man veta och ha lärt sig om man har hållt på med hästar i 40 år eller hur länge hon sa att hon hade hållt på.

Och jag menar bara att man kan sätta i verk att man bär ett spö så fort man ska leda ut en sådan häst, ifall den skulle göra något. Och hon hade ju hållt på med hästar länge så hon vet nog när det är rätt eller fel att tillrättahästen med spöet! Och det är endast en gång. Och om hästen sparkar tillbaka så kan det vara så att den ska visa sig högre i rang än henne! Och det är enligt mig helt FEL! Hästen ska lyda under människan.

Och när hästen gör fel så dör den inte av att man tillrättavisar den med spöet, titta bara på när hästar tillrättavisar. Vissa kickar bara till de och då träffar det där det träffar, om det så är på ett ben eller i huvudet. Det bryr ju inte de sig om! De kan så klart skadas, men vad jag menar är att människan kan aldrig åstadkomma en sådan tillrättavisning som en häst kan! Därför kan spöet vara till bra hjälp!

Åhja, en tillrättavisning hästar emellan börjar ju aldrig med att dom sparkar skiten ur varandra. Om man tar sig tid att kolla ser man att dom alltid varnar först.
Eller - vissa individer ger sig rakt på. Men dom är för det mesta lite vrickade också.

Men framförallt så är det här ju inte TS häst. Att ge rådet att gå på den med pisk då känns ju inte helt genomtänkt.

Visst ska man kunna säga till hästen om den nu faktiskt siktar in sej och medvetet sparkar männskan. Då skulle jag också ha med ett spö ut för att kunna hålla undan hästen. Men innan man ens tänker tanken att ta till spöt så får man ju faktiskt vara medveten om varför hästen gör som den gör, är den bara glad och lycklig över att komma ut så ska man inte ta till spöt annat än försöka hålla undan hästen. Få den på lite avstånd.

Tror faktiskt inte på om hästen är frisk att den börjar helt plötsligt sparka och ta över över männskan efter 8 år i stallet. Antagligen är det överskottsenergi och då är det inte en superide direkt att använda spöt när den skuttar iväg. Risken är väldigt stor att hästen istället blir väldigt stressad vid utsläppen, och kan istället börja skynda ännu mera in i hagen och bli farlig på det sättet.

I vanliga fall så ska man inte acceptera att hästen skuttar iväg brevid än ens om den är lite pigg, men denna hästen har stått en hel del fattar jag det som plus att det är galet kallt ute nu. Överskottsenergi gör hästar knepiga.

Åhja, en tillrättavisning hästar emellan börjar ju aldrig med att dom sparkar skiten ur varandra. Om man tar sig tid att kolla ser man att dom alltid varnar först.
Eller - vissa individer ger sig rakt på. Men dom är för det mesta lite vrickade också.

Men framförallt så är det här ju inte TS häst. Att ge rådet att gå på den med pisk då känns ju inte helt genomtänkt.

Jag menar inte att de sparkar skiten ur varandra utan att de kan sparka till en gång för att de inte har tagit något annat.
Alla är väl inte vrickade bara för att de sparkar direkt, de vet inte hur de ska bete sig kanske.

Men varför är de ok att använda pisk när man rider för att driva på om inte till att tillrättavisa? Eller får man inte använda misk som drivning ibland?

Visst ska man kunna säga till hästen om den nu faktiskt siktar in sej och medvetet sparkar männskan. Då skulle jag också ha med ett spö ut för att kunna hålla undan hästen. Men innan man ens tänker tanken att ta till spöt så får man ju faktiskt vara medveten om varför hästen gör som den gör, är den bara glad och lycklig över att komma ut så ska man inte ta till spöt annat än försöka hålla undan hästen. Få den på lite avstånd.

Tror faktiskt inte på om hästen är frisk att den börjar helt plötsligt sparka och ta över över männskan efter 8 år i stallet. Antagligen är det överskottsenergi och då är det inte en superide direkt att använda spöt när den skuttar iväg. Risken är väldigt stor att hästen istället blir väldigt stressad vid utsläppen, och kan istället börja skynda ännu mera in i hagen och bli farlig på det sättet.

I vanliga fall så ska man inte acceptera att hästen skuttar iväg brevid än ens om den är lite pigg, men denna hästen har stått en hel del fattar jag det som plus att det är galet kallt ute nu. Överskottsenergi gör hästar knepiga.

Jag håller med. Men även om den är glad så ska den inte sparka nära människan!

Jag menar inte att de sparkar skiten ur varandra utan att de kan sparka till en gång för att de inte har tagit något annat.
Alla är väl inte vrickade bara för att de sparkar direkt, de vet inte hur de ska bete sig kanske.

Men varför är de ok att använda pisk när man rider för att driva på om inte till att tillrättavisa? Eller får man inte använda misk som drivning ibland?

Det jag menade var att dom varnar innan dom sparkar. Och jag tolkade ditt tips som att inte varna först - utan ge hästen ett rapp först.

Hur folk bör använda sina spön låter jag vara osagt. Men man använder dom inte otillåtet på andras hästar, och om man i det här fallet ändå ska fråga kan man ju lika gärna be ägarna korrigera hästen med den här metoden själva. För metoden är farlig, även om ex en longerpisk skulle användas.

Det jag menade var att dom varnar innan dom sparkar. Och jag tolkade ditt tips som att inte varna först - utan ge hästen ett rapp först.

Hur folk bör använda sina spön låter jag vara osagt. Men man använder dom inte otillåtet på andras hästar, och om man i det här fallet ändå ska fråga kan man ju lika gärna be ägarna korrigera hästen med den här metoden själva. För metoden är farlig, även om ex en longerpisk skulle användas.

Klart de varnar, det var inte så jag menade! Men om de inte tar en tillrättavisning så blir de sparkade eller bitna.

Jag ser det såhär, att det är personen som släpper ut hästen måste kunna få korrigera hästen. Eftersom att sparkarna är riktade mot henne och inte ägaren. Sen om hästen gör så mot ägarna med det vet inte jag. Men hästen måste få respekt för henne. Och hon behöver inte använda ett spö utan hand och röst. Vems ansvar är det om hon skulle få en spräckt skalle när den sparkas? Jag tycker att om man har fått ansvar för att släppa ut en häst så måste man få tillrättavisa den om den gör fel för sin egen säkerhet och hästens med för den delen. Inte slå och sparka utan tillrättavisa. Och hur man tillrättavisar beror helt på hur individen är. Är den nervös kanske det räcker att säga nej. Är den lite mer lullig kanske man faktiskt får slå till den lite. Hästar är ett flockdjur och har en rangordning, men så fort människan är i närheten är det den som bestämmer!

Det är inte frågan om att spöa hästen utan att tillrättavisa. Man behöver bara peta till den en gång isåfall. Det handlar inte om att randa upp hästen, för det är helt FEL! Jag fick intrycket av att hon som har problem med hästen hade provat att vända hästen mot staketet o.s.v. Men jag kanske fick fel intryck, men det borde man veta och ha lärt sig om man har hållt på med hästar i 40 år eller hur länge hon sa att hon hade hållt på.

Och jag menar bara att man kan sätta i verk att man bär ett spö så fort man ska leda ut en sådan häst, ifall den skulle göra något. Och hon hade ju hållt på med hästar länge så hon vet nog när det är rätt eller fel att tillrättahästen med spöet! Och det är endast en gång. Och om hästen sparkar tillbaka så kan det vara så att den ska visa sig högre i rang än henne! Och det är enligt mig helt FEL! Hästen ska lyda under människan.

Och när hästen gör fel så dör den inte av att man tillrättavisar den med spöet, titta bara på när hästar tillrättavisar. Vissa kickar bara till de och då träffar det där det träffar, om det så är på ett ben eller i huvudet. Det bryr ju inte de sig om! De kan så klart skadas, men vad jag menar är att människan kan aldrig åstadkomma en sådan tillrättavisning som en häst kan! Därför kan spöet vara till bra hjälp!

Och återigen: menar du på fullt allvar att när hästen vänder arslet till, eller har arslet mot utsläpparen eftersom denne inte vänt den mot grinden, så är det en god ide att rappa till den över rumpan?
vansinne.

Och återigen: menar du på fullt allvar att när hästen vänder arslet till, eller har arslet mot utsläpparen eftersom denne inte vänt den mot grinden, så är det en god ide att rappa till den över rumpan?
vansinne.

Hur svårt är det att läsa det som faktiskt står utan att fylla på med egna fantasier och sedan svara på det.

Jag svarar när vi pratar om samma saker.

Men TS har skrivit att hästen sparkar efter henne när hon vänder ryggen till. och ditt råd är att rappa upp den på rumpan när den gör så.

hur går det ihop? den kan ju knappast sparka om den står vänd MOT människan eller hur? Hur menar du att man ska göra?

Du smiskar väl inte med spöet direkt? Du börjar väl med sits,skänkel,röst och slutligen om dessa tre ignoreras så petar man till med spöet, Eller?

Hästar svarar på upptrappade signaler då dessa är logiska för hästen. Däremot avbryter inte en ledarhäst upptrappningen för än den lägre i rang viker sig.
upptrappningen kan gå så fort med subtila signaler att vi människor inte riktigt hänger med men det är extremt sällan som det bara smäller direkt och då handlar det om hästar med lynnesfel.

Du smiskar väl inte med spöet direkt? Du börjar väl med sits,skänkel,röst och slutligen om dessa tre ignoreras så petar man till med spöet, Eller?

Hästar svarar på upptrappade signaler då dessa är logiska för hästen. Däremot avbryter inte en ledarhäst upptrappningen för än den lägre i rang viker sig.
upptrappningen kan gå så fort med subtila signaler att vi människor inte riktigt hänger med men det är extremt sällan som det bara smäller direkt och då handlar det om hästar med lynnesfel.

För det första så pratade vi inte om ridning utan om två hästar.

Att de varnar först genom att blänga tex och sedan fäller ner ett öra, sedan två tex. Och var efter den andra hästen inte tar det vänder de ruman till och sparkar eller så biter den.

Nej jag fattar väl med att en ledarhäst inte viker sig mot en lägre rangad som uttnyttjar den eller är ivägen. Endast om de börjar bli gamla och inte känner att de kan leda flocken längre.
Nej men det jag menar är att visa har inte så mycket tålamod och när de har lagt öronen bakåt smäller det om den andra inte har flyttat sig. Ett sto hemma lägger öronen bakåt och skrynklar ihop hela näsan och blänger samtidigt sedan smäller det!

Men TS har skrivit att hästen sparkar efter henne när hon vänder ryggen till. och ditt råd är att rappa upp den på rumpan när den gör så.

hur går det ihop? den kan ju knappast sparka om den står vänd MOT människan eller hur? Hur menar du att man ska göra?

Men det står ju tydligt att hon har vänt den mot sig och den sparkar ändå. Gå tillbaka och kolla på alla henns inlägg på sida ett!!!

Jag ser det såhär, att det är personen som släpper ut hästen måste kunna få korrigera hästen. Eftersom att sparkarna är riktade mot henne och inte ägaren. Sen om hästen gör så mot ägarna med det vet inte jag. Men hästen måste få respekt för henne. Och hon behöver inte använda ett spö utan hand och röst. Vems ansvar är det om hon skulle få en spräckt skalle när den sparkas? Jag tycker att om man har fått ansvar för att släppa ut en häst så måste man få tillrättavisa den om den gör fel för sin egen säkerhet och hästens med för den delen. Inte slå och sparka utan tillrättavisa. Och hur man tillrättavisar beror helt på hur individen är. Är den nervös kanske det räcker att säga nej. Är den lite mer lullig kanske man faktiskt får slå till den lite. Hästar är ett flockdjur och har en rangordning, men så fort människan är i närheten är det den som bestämmer!

Jag hade aldrig tillåtit att någon tillrättavisade min häst på det sätt du förespråkar utan att jag är införstådd med det.
Förhoppningsvis har man i förväg gått igenom hur eventuella korrigeringar ska ske.
Men den viktigaste anledningen till att jag inte tycker man ska stå bakom en häst som sparkar och piska den, är ju givetvis att det är livsfarligt!

Men det står ju tydligt att hon har vänt den mot sig och den sparkar ändå. Gå tillbaka och kolla på alla henns inlägg på sida ett!!!

Och hur skulle det gå till rent tekniskt, att den sparkar om den har framdelen vänd mot henne? med frambenen då eller? så har jag inte tolkat det hela. så jag fortsätter ifrågasätta vad TS egentligen gör som gör det möjligt för hästen att sparka. och TS verkar ha hoppat av tråden : )

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Hästmänniskan Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: jezzibell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30