Sparkar vid utsläpp vad göra

Sv: Sparkar vid utsläpp vad göra

Hur bär man sej åt för att lära en häst att sparka på en när man släpper den??? Jag har hållit på med hästar i 40 år,och har aldrig haft en häst som sparkat efter mig så det tror jag inte beror på mig.Han har vart skadad i en hov är inte friskförklarad,kan ha värk,långsökt men vem vet. Jag bryr mej inte längre kan inte ha såna hästar i mitt lilla stall.Jag har inackorderingar för att jag tycker det är roligt,och så ska det förbli.

Jag tror inte på att hästen är elak, däremot är den antagligen väldigt glad över att få komma ut och har antagligen en väldig överskottsenergi med tanke på att den vart skadad och jag bara antar att den stått ett tag då också.

Har hästen stått där i 8 år tycker jag iallafall det är drastiskt att bara kasta ut den och kalla den elak.

Han verkar kolugn,skrittar iväg nåt steg medans jag vänder mej för att stänga,sen smäller det.Falska jävla häst

Det är bättre med sånna hästar att vända hästen, backa ifrån hästen så du ser vad den gör, man vänder sej inte om ens för att stänga grinden, man vänder sej om först när hästen gått iväg en bra bit. Vänder man sej om så får man skylla sej själv.

Ta in hästen, vänd hästen, stäng grinden, gå iväg in en bit med hästen, släpp hästen och backa därifrån och håll koll på vad hästen har sina ben.

Tycker du har en väldig tråkig attityd, man svär inte åt hästar. Så otrevligt, låter väldigt illa.

Senast ändrad av en moderator:

Usch då, stackars häst säger jag bara. En häst blir inte elakt sådär över en natt. Varför inte försöka hitta källan till problemet istället? Djur är inte som människor. Falsk hästjävel? Nej, det låter bara förskräckligt att säga så!!

Min pålla är jag väldigt strikt med att man ALLTID ska vända innan hon släpps då hon var och varannan dag gör glädjebump när hon släpps i hagen. Men inte sjutton menar hon att sparka åt någon. Hon är bara en pigg blivande 19 åring som njuter av att få komma ut.

Visst kan du "kasta ut" hästen. Men det tar ju nån/ett par månader innan den "försvinner" antar jag, så problemet kvarstår troligen ett tag till och nån lösning behövs ju under tiden.

Kanske ägarna släppa ut hästen i fortsättningen? Om de lägger ner lite jobb, tid och tanke på detta kanske problemet löser sig.

Eller om hästen nu är ursnäll så länge den har grimma på sig- kan du inte gå ut ur hagen, stänga grinden och SEN släppa hästen?

En häst sparkar inte någon av glädje!
Oavsett hur pigg den är.

Men nu är det ju faktiskt så att hästar gör glädjeskutt, benen flyger ibland åt olika håll när den är väldigt pigg eller glad. Desamma som när hästen gör sina glädjeskutt om man är ute och galopperar, eller är inte det av glädje heller?

Desamma på tex löshoppningar så är det många hästar som när man skickar iväg dom sparkar av rena farten, även min snälla hästs ben flyger iväg vid löshoppning.

Tror inte det minsta på att en häst efter 8 år helt plötsligt i hagen vänder ssej in och siktar in männskan och sparkar. Då är det nåt fel i huvet på den isåfall och den verkar ju vettig i all annan hantering.

Naturligtvis gjorde jag det,eftersom jag visste att han är dum.Mina egna kan jag släppa hur som helst,dom skulle aldrig sparka när jag är i närheten.

då har du ett oerhört dåligt säkerhetstänk. vilken häst som helst kan sparka till om den blir glad eller rädd eller vad som helst. Finns ingen hästmänniska i min värld med erfarenhet och säkerhetstänk som släpper hästarna rakt ut i hagen. Antalet olyckor som hänt på detta sätt är otaliga.

om det bara är du som släpper ut hästen, aldrig ägarna, så tycker jag det är en konstig inställning av dig att skylla på ägarna att hästen inte är uppfostrad, att den är dum, elak osv. Jag skulle inte vilja råka ut för dig som inackordering, minsta lilla djuret agerar utanför ramarna så åker man ut? :confused:

Nu missförstod du mig. Min häst sparkar aldrig efter nån men eftersom hon bockar och bumpar är det onödigt att utsätta sig för risk. Låt mig också poäntera att under de sex år jag ägt henne har ingen blivit sparkad. Man ska ALLTID ALLTID ALLTID vända hästen emot sig innan man släpper. Det var bara det jag ville understryka.

Senast ändrad:

Han behöver sättas på plats! Ta ett spö slå till han så hårt du kan när han gör det! Men det måste ske direkt när han sparkar, helst innan han hinner få upp benen. Så brukar de sluta. Men du måste ta i så han får ont och funderar. Akta dig bara han kan bli förbannad och sparka en gång till för att visa vem som bestämmer, men då är det bara att vara där med spöt igen. Men endast ett rapp räcker. Man ska ju inte överdriva! Lycka till...

...!!! hur kan man ge ett sånt råd?? bättre att visa vem som bestämmer genom kropps språk och envishet än att slå hästen!!
om du står och slår hästen så kommer den garanterat att sparka dig! och förmodligen blir rädd för dig när du tar ut den + att den kommer att bli nervös så fort ska släppa ut den!
slå inte en häst i utbildnings syfte! posetiv förstärkning framför negativ! ex; slår man hästen framför ett hinder så vill den tillslut inte hoppa alls. beröm över hinder gör det roligare att hoppa.

slå aldrig en häst när den ska lära sig ngt!

Hur bär man sej åt för att lära en häst att sparka på en när man släpper den??? Jag har hållit på med hästar i 40 år,och har aldrig haft en häst som sparkat efter mig så det tror jag inte beror på mig.Han har vart skadad i en hov är inte friskförklarad,kan ha värk,långsökt men vem vet. Jag bryr mej inte längre kan inte ha såna hästar i mitt lilla stall.Jag har inackorderingar för att jag tycker det är roligt,och så ska det förbli.

Ja hur du bär dig åt kan ju bara du svara på.
En häst börjar inte sparka bara "för att" utan de gör det av en anledning.
Har du så lång hästvana så borde du vara tillräckligt kunnig för att veta hur man beter sig i situationen och också kunna läsa av VARFÖR hästen gör sådär.

En häst börjar inte regelbundet sparka åt folk för att de har ont (såvida du inte gör något som direkt orsakar smärta på hästen), däremot kan den säkerligen sparka bakut pga att den har överskottsenergi om den brukar motioneras mkt i vanliga fall.
Och vet man att det är så, så vänder man som sagt inte arslet till den hästen.

Givetvis ska man inte ha hästar som är farliga om man inte vill det, men detta är ju ett problem som kommit nyligen och som kommit när DU har hanterat hästen.
Att skylla det på hästen eller hästägaren visar ju bara på hur du är som person.
Det är de som skyller på andra som lär sig minst.

...!!! hur kan man ge ett sånt råd?? bättre att visa vem som bestämmer genom kropps språk och envishet än att slå hästen!!
om du står och slår hästen så kommer den garanterat att sparka dig! och förmodligen blir rädd för dig när du tar ut den + att den kommer att bli nervös så fort ska släppa ut den!
slå inte en häst i utbildnings syfte! posetiv förstärkning framför negativ! ex; slår man hästen framför ett hinder så vill den tillslut inte hoppa alls. beröm över hinder gör det roligare att hoppa.

slå aldrig en häst när den ska lära sig ngt!

Om man piskar till hästen när den gör fel, blir den inte rädd. Men slår man på den när den inte förstår vad den gör för fel, då blir den rädd! Man har 3 sekunder på sig, sedan förstår den inte vad den har gjort!

Om man piskar till hästen när den gör fel, blir den inte rädd. Men slår man på den när den inte förstår vad den gör för fel, då blir den rädd! Man har 3 sekunder på sig, sedan förstår den inte vad den har gjort!

Fast har man tillräckligt stor kunskap om hästar och hästarnas kroppsspråk, så räcker det att man schasar undan hästen med kroppen när den gör sådär.
En häst som sparkar i hagen på grund av att människan är lägre i rang och inte läser av hästen ska INTE bestraffas.

Sen har man aldrig några 3 sekunder på sig, tar det tre sekunder för en att agera så har det gått för lång tid och då bör man träna upp sin reaktionsförmåga innan man börjar bråka med hästen.
Tillrättavisning ska ske DIREKT när hästen sparkar, och inte tre sekunder efteråt.

En tillräckligt högmodig häst tar inte kroppspråket heller utan att försvara sig!! Den vill INTE förlora sin rang utan strid!! Och då kan det helt plötsligt bli farligt att vara snäll och prata hästens språk.

Fast har man tillräckligt stor kunskap om hästar och hästarnas kroppsspråk, så räcker det att man schasar undan hästen med kroppen när den gör sådär.
En häst som sparkar i hagen på grund av att människan är lägre i rang och inte läser av hästen ska INTE bestraffas.

Sen har man aldrig några 3 sekunder på sig, tar det tre sekunder för en att agera så har det gått för lång tid och då bör man träna upp sin reaktionsförmåga innan man börjar bråka med hästen.
Tillrättavisning ska ske DIREKT när hästen sparkar, och inte tre sekunder efteråt.

Men det är ju hästen som alltid ska vara lägst i rang, de ska aldrig få veta hur starka de är!

Klart man ska tillrättavisa direkt, men om man inte har det förberätt så har det gått tre sekunder och då bestaffas hästen istället för att tillrättavisas. Så menade jag. Jag menar såklart inte att man ska tillrättavisa efter 3 sekunder. Jag fattar väl att hästen sparkar och inte tre sekunder efteråt

En tillräckligt högmodig häst tar inte kroppspråket heller utan att försvara sig!! Den vill INTE förlora sin rang utan strid!! Och då kan det helt plötsligt bli farligt att vara snäll och prata hästens språk.

Jag håller med! Hästar slåss ju med varandra och det är inte som våra slag. Och när hästar slåss skiter de i hur ont det kommer göra på den de sparkar, biter. Alltså dör de inte om man klipper till de en gång för att tillrättavisa de! Men man ska inte tillrättavisa mer än en gång, och det behövs inte heller om man tillrättavisar på rätt sätt! Om de gör något mer ska man såklart tillrättavisa de för det med!

Man ska heller aldrig tillrättavisa mot huvudet!

Jag håller med! Hästar slåss ju med varandra och det är inte som våra slag. Och när hästar slåss skiter de i hur ont det kommer göra på den de sparkar, biter. Alltså dör de inte om man klipper till de en gång för att tillrättavisa de! Men man ska inte tillrättavisa mer än en gång, och det behövs inte heller om man tillrättavisar på rätt sätt! Om de gör något mer ska man såklart tillrättavisa de för det med!

Jag hade två som slogs som f*n när det var mat dax och man var ibland i mitten och till dom gick jag inte ut utan en pisk att försvara mig med. Och när jag tagit plats i hagen så jagade jag iväg hästen/arna som muckade. JAG leder flocken och JAG tolererar INTE att dom ens tänker tanken att peta mig från den positionen..

Ska jag genom kroppspråk visa min status så har jag hästarna alldeles för nära.. Deras ben räcker mycket längre än mina och Deras fötter gör betydligt ondare än mina.. Mina hästar tränas genom att dom ska inte gå framför mig, dom går efter. Min position i hagen har jag berättat om. Och när jag gör nåt med dom så ska dom vara uppmärksamma på vad jag gör, dom har hela dagarna på sig i hagen att göra vad dom vill men i hanteringen så rä det mina regler iaf.

Folk får tycka att det är elakt, men jag jamsar inte med ett ton häst.. Det gör av erfarenhet alldeles för ont.

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Hästmänniskan Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: jezzibell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30