Sparkar med frambenet

Snyggve

Trådstartare
Är inte säker på att den här tråden ligger rätt, men...

Vad kan det bero på att en häst sparkar med frambenet? Antar att det finns hundra förklaringar, men vill gärna höra några :bump: Jag menar inte när man rider nu, utan i stallet. Både i boxen och i stallgången, oavsett om man borstar, sadlar, eller när den står ensam. Det beror mao inte på att den är kittlig iaf :)

Sv: Sparkar med frambenet

Många hingstar gör ju detta så även min valack... Är också nyfiken på anledningen till detta "beteende"...
Dock finns det hästar som frenetiskt kan stå och "skrapa/gräva" med frambenen, vilket inte min gör utan mer står och sträcker det framåt -sparkar, eller hur man skall uttrycka det....:D

Oavsett hur dom gör så undrar man ju varför :) Man kan ju tillrättavisa det ändå, men känns meningslöst om man inte vet varför de gör så..

Nu kan jag bara tala för min häst och för hans del så innebär det inte att han är otålig... Visst, vissa gånger kanske det är att han vill ut, är uttråkad etc, men absolut inte alltid! Som sagt, nyfiken på någon som har en möjlig förklaring till detta beteende!

(Sorry! Detta skulle till TS!)

För att han vill ha uppmärksamhet, kanske? Om han sparkar och du säger åt honom (om du nu gör det) så har han ju fått som han ville!

Hum, har ett sto som väääääldgt gärna skrapar i gången - mycket irriterande då jag aldrig tidigare haft en egen häst som skrapat (brukar ha väluppfostrade hästar (när det gäller gången iaf :angel:) vad gör man egentligen??? Märker mycket väl att det beror på otålighet och rastlöshet hos min tös eftersom hon mycket positivt kikar ut genom dörren och blir urlycklig när hon kommer in i boxen/ut ur stallet. Hjälper inte att SÄGA till henne, typ " Sambrina!! Sluta!", inte heller om man springer fram o skräms lite, inte om man kastar nåt i marken eller liknande. Och har oxå provat att ignorera henne genom att låta henne stå i gången medans jag går o mockar, o putsar o gör mat etc, funkar inte (har stått i en halvtimma)! Funkar ofta bara i 5 min, sen är hon igång igen... Tips?

För att han vill ha uppmärksamhet, kanske? Om han sparkar och du säger åt honom (om du nu gör det) så har han ju fått som han ville!

:D Ligger nog en del i vad du säger det...När jag tänker efter! ;)

Nej, det tror jag inte. Spelar ingen roll om jag säger till henne, daskar till henne, knuffar undan henne eller ignorerar henne. Hon står så glatt och sparkar ändå :crazy:

Detta gjorde min häst med i förra stallet. Står och vevar med frambenen, och när han håller på att tappa balansen börjar han om med andra benet, detta gjorde han även i boxen när han åt.
Enda gången han INTE gjorde det i förra stallet va när jag va i stallet kl 10 (hästarna kom in kl fem i det stallet, vintertid) och jag mockade, då ställde jag honom i gången då gjorde han ingenting.

Och man kan tro att de gäller uppmärksamhet, jag sa till honom varenda gång, funkade två sekunder tills han tagit ett djupt andetag då satte vi igång igen!

Jag flyttade min häst på somrarna, så han gick här hos min bästa kompis för att få mer gräs osv (mager). Eftersom de nu bara va min doft, andra ägarens doft och min bästis familjs doft.
Alltså två dofter han kände och en han kunde koncentera sig på.

Där slutade han veva med frambenen. I förra stallet va de många ägare många människor som kom och gick, och jag tror de gjorde fel i hans lilla skalle!

Nu har jag flyttat honom en gång till så han står hos min granne, plus att jag köpt ut den andra ägaren. Så nu är det min doft och grannarnas doft.

Min man har nu efter ganska precis ett år kolat ner sig totalt. Vet att han inte blir lämnad ensam så jag kan ta in honom själv utan att han får panik. Och han vevar endast vid enstaka tillfällen med frambenen. Då är det när han äter. tror att han på ngt annat vid kopplar av då. Eller ja jag vet inte.

Men slutsats av mitt luddiga inlägg! Han höll på så för att han inte trivdes i stallet. = )
Lycka till med era pållar, och som sagt finns säkert hundratals anledningar till varför era krakar håller på, men detta va varför min gjorde det!

Köpte min häst för ett år sedan. När jag provred henne (fyra gånger) stod hon och vevade med frambenet HELA tiden när man gjorde ordning henne, hon fortsatte med det ett tag, men jag sa inget till henne, utan lät henne hållas.. Nu har hon lagt ner det... Bara när hon badar i sjö eller när jag svampar av henne gör hon så nu eller, när hon blir uppstressad av en motorcykel utanför stallet eller så (hon HATAR motorcyklar). Kan tillägga att det var en ganska stressig miljö där jag köpte henne ifrån...

mitt sto gör oxå så när jag borstar henne och när hon äter....
är oxå nyfiken på varför???

Rider en ridskolehäst mycket som också står och håller på, när han blir ryktad. Först skrapar han bara i spånet men säger man inte till börjar han sparka och till slut försöker han nästan kicka mot en. Jag har alltid trott att det är en blandning mellan uttråkning, otålighet, tiggande och uppmärksamhetssökande. Någon som har någon bättre idé? Som någon sa så känns det dumt att säga till hästen om man inte vet anledningen till beteendet, även om det är en ridskolehäst som kan ha fått vanan inne. Men samtidigt blir han bara värre och värre om man inte säger åt honom..

Nej, det tror jag inte. Spelar ingen roll om jag säger till henne, daskar till henne, knuffar undan henne eller ignorerar henne. Hon står så glatt och sparkar ändå :crazy:

Det krävs ju att du ignorerar henne kanske flera dagar i sträck. En halvtimme är inte lång tid.
Jag har aldrig haft en häst som sparkar, de har provat lite i början, min nuvarande provar ngn gång emellanåt men lägger av direkt eftersom det inte ger önskat resultat.
En polares häst är hemsk, men alla skriker åt honom (:crazy:) när han sparkar, så han får ju massor med uppmärksamhet. Klart han fortsätter.

Rider en ridskolehäst mycket som också står och håller på, när han blir ryktad. Först skrapar han bara i spånet men säger man inte till börjar han sparka och till slut försöker han nästan kicka mot en. Jag har alltid trott att det är en blandning mellan uttråkning, otålighet, tiggande och uppmärksamhetssökande. Någon som har någon bättre idé? Som någon sa så känns det dumt att säga till hästen om man inte vet anledningen till beteendet, även om det är en ridskolehäst som kan ha fått vanan inne. Men samtidigt blir han bara värre och värre om man inte säger åt honom..

Kittlig kanske?

Det kan såklart bero på många olika saker, men t.ex:
*Söker uppmärksamhet (prova ignorera oönskat beteende, beröm så fort hästen slutar vifta med benet)
* Är stressad eller otålig rent allmänt
* Försöker tala om att den inte trivs med något, tex att den är kittlig, rastlös över att stå ensam i stallet m.m

Vi har en häst i stallet som ofta skrapar, även när hon äter. Hon är en ganska lättstressad ocg ung häst, så hon söker nog bara uppmärksamhet på gången samt känner sig stressad när hon äter. Har oxå hört att om de skrapar när de äter så kan det ha och göramed ett gammalt beteende, dvs att hästarna förr i tiden var tvugna att "gräva fram" mat tex under snön, men jag vet inte om det är sant :p

Prova peta till hästens ben med din fot när den skrapar, kanske blir den då förvånad och slutar. Beröm så fort hästen står still.

Det tror jag inte, han håller på så även om man bara är inne hos honom också, eller om han står uppbunden. Annars hade det kunnat vara en bra idé..

Det krävs ju att du ignorerar henne kanske flera dagar i sträck. En halvtimme är inte lång tid.
Jag har aldrig haft en häst som sparkar, de har provat lite i början, min nuvarande provar ngn gång emellanåt men lägger av direkt eftersom det inte ger önskat resultat.
En polares häst är hemsk, men alla skriker åt honom (:crazy:) när han sparkar, så han får ju massor med uppmärksamhet. Klart han fortsätter.

Det ska jag prova, det är nog bra för mitt tålamod också :p Och berömma när hon slutar istället för att bestraffa när hon gör det :D

Prova peta till hästens ben med din fot när den skrapar, kanske blir den då förvånad och slutar. Beröm så fort hästen står still.

Det är det som har funkat bäst, hittills.. Så fort hon sparkade med frambenet höll jag fram mitt ben så hon slog i det. Visserligen slutade hon, men bara så länge jag stod tillräckligt nära för att hindra henne... :crazy: Och det gör man ju inte hela tiden tyvärr.

Det ska jag prova, det är nog bra för mitt tålamod också :p Och berömma när hon slutar istället för att bestraffa när hon gör det :D

Brömmet är inte nödvändigt. Eftersom du ignorerar henne så betyder ju det att du inte "märker" vad hon håller på med, och då blir det konstigt för henne att du berömmer när hon inte "har gjort nåt bra". Förstår du hur jag menar? Bara ignorera henne och bete dig som att hon aldrig gjort så.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka