Sparkar med frambenet

Sv: Sparkar med frambenet

Mitt ena sto gjorde också så där mycket innan... Hos henne tror jag det var ett sätt att testa/hota. I början lät jag henne hållas, men varje gång avslutade hon sitt skrapande med att försöka hugga eller sparka mig (hon var/är en grym problemhäst som var mycket nära slakt i juni i år hos förra ägaren/uppfödaren). När jag såg sambandet (veva med benet - trampa fram och tillbaka - anfall) så började jag säga ifrån - ordentligt. Så fort hon lyfte på frambenet för att börja, högg jag det och satte ner det mycket bestämt och precis innan sa jag NEJ!. Satte ner hoven och fortsatte med vad jag gjorde.

Hon testade detta många gånger, men till slut var det precis som om hon fattade att det inte var uppskattat. Därför slutade hon med detta och samtidigt även obefogade anfall. Därefter anföll hon BARA om man var jobbig (röra bakdelen eller ännu värre bakhovarna, försökte longera henne, gick in i boxen till henne etc etc) :rofl: :angel: De senaste 4-5 veckorna har jag kommit ifrån stallet utan en skråma!! :bow: :p En granne frågade förra veckan om jag gjort slut med min "våldsamma pojkvän" :eek:

Många hästar jag har träffat sparkar i samband med utfodring att dom blir olåliga och vill ha sin mat fortare. Dock är det ridskolehästar, och då blir det lätt hänt att hästarna utfodras i fel ordning, och många hästar blir irriterade.

Jag har alltid upplevt skrapningar med framhoven som att dom är otåliga, irriterade, ex. en häst som står ensam i stallet brukar ofta skrapa med framhoven lite irriterat när den vill ut till de andra.

Sedan behöver det inte säkert alltid vara negativt, dom skrapar ju också innan dom rullar sig, och för att leta efter gräs under snön på vintern..
Beror ju helt på vilken situation det är.. Jag brukar säga lugnt och bestämt " nej " eller "lugna ner dig" när dom skrapar m.m

Hanna :idea:

Många hästar jag har träffat sparkar i samband med utfodring att dom blir olåliga och vill ha sin mat fortare. Dock är det ridskolehästar, och då blir det lätt hänt att hästarna utfodras i fel ordning, och många hästar blir irriterade.

Jag har alltid upplevt skrapningar med framhoven som att dom är otåliga, irriterade, ex. en häst som står ensam i stallet brukar ofta skrapa med framhoven lite irriterat när den vill ut till de andra.

Sedan behöver det inte säkert alltid vara negativt, dom skrapar ju också innan dom rullar sig, och för att leta efter gräs under snön på vintern..
Beror ju helt på vilken situation det är.. Jag brukar säga lugnt och bestämt " nej " eller "lugna ner dig" när dom skrapar m.m

Hanna :idea:

Men som sagt, hon gör det oavsett om hon står i gången, boxen, sadlas, borstas, pysslas med, blir ignorerad. Ibland känns det som att hon bara gör det, utan att tänka på det. Helt omedvetet. Och när jag säger till blir hon skitsur!! Har aldrig träffat en mer stoig häst innan :eek:

Är du säker på att hästen verkligen trivs ?

Mitt ena sto gör så, slår i boxörren, kan höra det in på morgonen, det är otålighet, hon ska ut bara, kommer man ut så är det lungt men går man ut med höet tex så börjas det igen.

Är inte säker på att den här tråden ligger rätt, men...

Vad kan det bero på att en häst sparkar med frambenet? Antar att det finns hundra förklaringar, men vill gärna höra några :bump: Jag menar inte när man rider nu, utan i stallet. Både i boxen och i stallgången, oavsett om man borstar, sadlar, eller när den står ensam. Det beror mao inte på att den är kittlig iaf :)

Kan vara ett sätt att hota och visa dominans, men eftersom han gör det även när han står själv skulle jag tippa på att han gör det eftersom han inte har nån lust att stå där längre och är otålig. Jag personligen skulle inte tillåta sånt beteende (fast först skulle jag förstås försäkra mig om att hästen inte har ont någonstans) :smirk:

Kan vara ett sätt att hota och visa dominans, men eftersom han gör det även när han står själv skulle jag tippa på att han gör det eftersom han inte har nån lust att stå där längre och är otålig. Jag personligen skulle inte tillåta sånt beteende (fast först skulle jag förstås försäkra mig om att hästen inte har ont någonstans) :smirk:

Att det är hennes sätt att visa dominans tror jag mer på. Hon är en väldigt bestämd och stoig dam, som man ibland blir fullständigt vansinnig på :p

Om vi förutsätter att hon inte har ont - hur skulle du göra för att förhindra det? Med tanke på att inget har hjälpt hittills :(

Är du säker på att hästen verkligen trivs ?

Nej, men jag har (än så länge) ingen annanstans att ha henne. Så jag kan tyvärr inte testa om det beror på det heller :( Men jag letar för fullt efter stallplats, iofs av andra skäl :smirk:

Mitt sto höll på så där jättemycket i början (haft henne sen förra sommaren). Vevade och skrapade väldigt mycket. Tolkade det som otålighet/uppmärksamhet/tiggeri.
Testade tillsägelse, pet på benet, stampa i golvet... men det enda som fungerade på henne var att ignorera det.
Idag ett år senare gör hon så max 1-2 gånger sen slutar hon (i början var det i princip hela tiden).

Sen är det ju olika från häst till häst förstås!

... men det enda som fungerade på henne var att ignorera det.
Idag ett år senare gör hon så max 1-2 gånger sen slutar hon (i början var det i princip hela tiden).

Sen är det ju olika från häst till häst förstås!

Jag håller på att testa det just nu :D Det känns som att hon skrapar/sparkar mindre, men det kan vara inbillning också :smirk: Är inne på min andra dag med ignorering, får se hur det går i fortsättningen! :banana:

Om du redan letar ny stallplats, f ör att du inte trivs? kan hon väl läsa av dig också kanske...

Haha, hoppas de löser sig iaf med ignoreringsbiten!

Om du redan letar ny stallplats, f ör att du inte trivs? kan hon väl läsa av dig också kanske...

Haha, hoppas de löser sig iaf med ignoreringsbiten!

Tack ska du ha :)

Jag trivs egentligen ganska bra, men vill till ett större stall med RIDKOMPISAR! Där jag står nu finns bara min häst och en till som aldrig rids :mad:

Min Sparkar med frambenen när hon är otålig! I påskas fick jag en blåtira av henne. Såg hemskt ut!!! :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka