Sparka hästen.

Sv: Sparka hästen.

Därför att har jag ställt hästen på ett ställe och sagt till den att stanna så ska den göra det. Precis som i vilket dressyrprogram som helst.

Det är så basic så det finns inte.

Jag korrigerar den för att hästen ska stå där den står. Går hästen 1 steg framåt så backar jag den ett steg. Många stannar bara hästen, men då har ju hästen redan fått igenom det den vill, den har tagit ett steg redan, genom att flytta tillbaks den så vinner den ingenting på att ta ett steg, tvärtom så blir det bara jobbigare.

Jag vill heller inte hålla på o sätta fast min häst helatiden, det är tex mkt smidigare att raka hästen i nacken, tofsarna i öronen osv om hästen är helt lös och "naken".

Varför var denna fråga så viktig för dig? Det är knappast så att det är synd om hästen för att jag säger "back" till den när den har tagit ett steg framåt.

Aldrig tagit en endaste lektion för en "horsemanshiptränare" så jag har ingen anning om vad det går ut på.

Men om du tycker att varje halt man gör är shit så får det stå för dig.
Jag personligen tycker det är väldigt bra om man får stopp på hästen när man ska det, det blir så himla farligt annars.

Jag behöver då inte smälla till mina djur för att vi ska fungera ihop. Jag behöver inte använda våld alls faktiskt.

Aha!:idea: Horsemanshit!

Så du tycker inte att hästar behöver kunna uppföra sig mot människan på marken då?
Typ inte springa över och mosa den eller stå där den är ställd för att det är bra när man skall spänna för vagnen.
I all typ av brukskörning så är det a och o att hästen kan stå stilla oavsett vad som händer runt omkring.

Korrigera är INTE att prygla.
Korrigera kan vara en så enkel sak som att "ställa tillbaka".

Eller daska till med samma kraft som massor av hästägare envisas med att använda när de klappar sina hästar.
Mina skulle tro att de fick stryk om jag gjorde så.

Nej det behöver inte jag heller.

Och kollar du vad jag har skrivit så har jag aldrig skrivit att jag har slagit mina hästar.

tvärtom, så kan du läsa att om jag behöver röra vid dem överhuvudtaget när jag korrigerar så ser jag det som ett stort misslyckande.

Även min häst är inkörd, där är det som Inte_ung skriver extremt viktigt att hästen står still!! Jag selar och sätter på vagn själv, så jag har ingen som kan hålla i hästen åt mig.

Senast ändrad:

:bow::bow::bow:
Kimmis87 verkar vara vad jag kallar en sund hästmänniska! Om man inte lär en häst stå still så kommer den en vacker dag att göra sig själv illa i människor närhet (trassla in sig i tömmar, kasta sig ur transporter el dyl.) och då har man verkligen varit "elak" mot hästen och inte gett den en ärlig chans!

Du läste uppenbarligen inte så noga vad jag skrev.
Jag skulle aldrig slå en häst för att den blir rädd!
Hoppar däremot hästen på mig så slår jag den då, oavsett varför den gjorde det.

De 2 sakerna har inte med varann att göra.
Det är alltså beteendet som man i så fall korigerar, inte rädslan. Rädsla går inte att korrigera. Man måste helt enkelt lära hästen att saken den är rädd för inte är farlig, och det är en helt annan process.

Du skriver "drämma till" samt "slå". Det är dessa ord jag reagerar på.
Jag smeker mina hästar när jag "klappar" dom. Men vad har det med saken att göra? Jag sätetr inte ord på hur jag och mina djur fungerar ihop. Vi bara gör det. Jag ber dem att hjälpa mig, vi samarbetar. Ibland bestämmer hästen vägen, ibland jag. Jag sysslar inte med tävling eller annat. Jag anser att man kommer längre med tålamod.

Ja om det är en situation där människan kan komma till skada så tycker jag att man kan drämma till den.

Med de hästarna jag har idag så har jag aldrig behövt göra något sådant.

Jag hade dock en mkt speciell arabvalack en gång i tiden som anföll, och honom har jag drämt till, för att situationen då krävde det. Hur rätt det var vet jag inte, jag var 13 år gammal och mina föräldrar köpte kort sagt en livsfarlig häst till mig. Jag gjorde säkerligen fler fel än rätt med den hästen, men jag vann iaf hans hjärta, och han älskade mig väldigt mkt. Han fortsatte dock att anfalla andra personer, och var direkt farlig om inte jag var i närheten.

Jag hade haft en häst innan, i 6 månader, snäll som en ridskolehäst då... Så det var ju knappast något lämpligt köp.
Men jag redde ut honom, och han är än idag den hästen jag har älskat mest av alla, dock börjar min hingståring komma ikapp :p

Så du tycker jag gör fel för att jag sätter ord på det jag gör?
Då kan jag säga att du och jag troligtvis är så långt ifrån varann som 2 människor bara kan bli :)

maxifuffi: Tack så mkt!! Jo jag är av samma åsikt, det kan ju bli rent av livsfarligt om hästen inte står still när det är ett måste! Mina lär jag även att vänta på hjälp om de fastnar på något sätt.
Väldigt bra den dagen då svängeln lossnade från vagnen!

Mina unghästar kör över mig på Tonåringars vanliga vis.
Och då så måste jag freda mig så att jag inte gör mig illa.

jag håller med dig, en rädd häst springer visst på andra hästar, vare sig högre eller lägre i rang. en panikslagen häst ser knapt vart den befinner sig, den har bara en enda tanke i huvudet och det är flykt.

att då bestraffa hästen i ett sånt läge är helt vansinnigt. :mad:

det enda den där gubbjäveln lärde hästen är att kor är farliga men människor är ännu farligare. människor är riktigt onda och oförutsägbara. jättebra verkligen. :grin:

visst händer det att jag skriker till mina hästar om dom far i väg i rädsla, men det handlar ju inte alls om bestraffning utan om att jag försöker bryta igenom rädslan och få kontakt med dom! vilket oftast funkar. men att slå eller sparka en rädd häst är befängt. :crazy:

Det är för mig skillnad på att säga ifrån till varandra såsom djur gör till varandra. men på samma sätt kommer ju hästen ibland att säga ifrån till mig. Att slå sitt djur till lydnad är inte samma sak, och att tvinga ett djur att stå helt stilla är vrickat. Tänk om hästen står obekvämt och måste byta ställning?

..... att tvinga ett djur att stå helt stilla är vrickat. Tänk om hästen står obekvämt och måste byta ställning?

Då så får den stå ut.
Den får välja ställning när den ställs.

Hästar är skapta för att kunna stå stilla länge och t.ex. sova.
Stilla är dock ändå oftast att inte lämna sin plats.
Men hästar har mycket lättare för att förstå att det är att ha kvar alla fötter där de står.

Det går inte att köra häst alls om man inte först lär hästen att kunna stå stilla.
Körning med häst är en uråldrig syssla så det är nog inga problem alls för hästen.

Jag tror att du missförstått kimmis. Det är väl inte så konstigt att man ber en häst stå helt stilla? Det är supersmidigt när man ska kravla sig upp i sadeln, i trånga situationer, när man ska öppna en dörr osv. Hästar har oftast inga som helst problem med det, så jag ser inte problemet?

Ett djur kan man aldrig bestraffa överhuvudtaget är min åsikt, ett djur förstår inte sådant.

Och som sagt, jag har aldrig sett en panikslagen häst, bara rädda hästar, och så länge hästen bara är rädd så har den en hjärna där uppe, och då förväntar jag mig att den ska användas.

Har hästen panik så hinner man som människa inte göra nånting, hästen är redan borta innan man hinner säga eller göra nånting.

Jag tycker att ditt inlägg är klokt, men jag undrar vad du definierar som bestraffning? Säg att flocken blir skrämd när du är i hagen, och en av hästarna är på väg att springa in i dig. Vad gör du då?

Själv skulle jag vifta med armarna och hojta till, för att den ska uppmärksamma mig. Kommer den så nära att den rör mig skulle jag skicka ut en arm för att försöka markera att jag faktiskt står där. Om samma sak händer på en promenad accepterar jag ALDRIG någonsin att hästen går på mig, oavsett hur rädd den blir. Den får springa förbi mig, bredvid mig eller backa undan, men inte gå PÅ mig. Det är ju livsfarligt! I ett sådant läge skulle jag absolut putta bort den och ryta till.

Om hästen hoppar till, men håller sig inom sitt område (överallt utom just den kvadratmeter jag står på), skulle jag inte säga pip. De har rätt att bli rädda, men de måste komma ihåg var jag finns.

Jag tror att du missförstått kimmis. Det är väl inte så konstigt att man ber en häst stå helt stilla? Det är supersmidigt när man ska kravla sig upp i sadeln, i trånga situationer, när man ska öppna en dörr osv. Hästar har oftast inga som helst problem med det, så jag ser inte problemet?

Nej jag förstår inte heller problemet?

För mig är det ju användbart iomed min sjukdom så kan jag ju trilla lite närsom och trillar jag då in under hästen så är det ju väldigt bra om hästen står HELT STILL tills att jag har kravlat bort.

Ett straff kommer ju efteråt, ta tex en sån sak som när man var dum när man var liten och tex fick gå till sitt rum och skämmas, eller kanske fick utegångs förbud. Båda dessa saker händer ju en bra bit efter själva händelsen, och är därav ett straff.

Hur ska en häst förstå att den inte får gå på mig om jag straffar den 5 min efter att den går på mig? Jag tror inte de förstår det alls.

Jag använder mig iaf aldrig av straff när det handlar om djur, jag använder mig av korrigering, vilket är att man rättar till det som blev fel direkt.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka