Sparka hästen.

Sv: Sparka hästen.

Jag tycker det är fel att slå en häst hårt, men däremot om en häst biter eller backar på en tycker jag det är okej att lägga handen på hästen och och klatcha till LÄTT, men med det menar jag ABSOLUT INTE att man ska SLÅ hästen

Om du läst inläggen i den här tråden har ingen krävt att det skall råda kadaverdisciplin heller. Det som har diskuterats är om det är rätt att lära hästen att den ska stå stilla på kommando och att den DÅ inte får ta ett steg åt något håll.

Fast jag har sett hästar sparka varandra, bita varandra, hota varandra, rentav jaga en annan häst x antal varv i hagen innan den jagade i panik sprang genom staketet.
Jag tycker fortfarande inte att hästen ska få springa på mig om den blir rädd, jag är som sagt inte så bred så den borde kunna springa bredvid i så fall. Den har ju ändå oftast tid med att se upp för träd och dyl, då borde den ju kunna akta mig med?
Jag tror knappast att någon här menar att de går ut i hagen, eller in i boxen, och säger åt hästen att "nu står du still tills jag säger annat", och så går de därifrån för att, tja, rensa ogräs, och står inte hästen kvar när de kommer tillbaks så får den se på fan.
Men det kan vara skönt att veta att hästen står där jag ställde den medans jag går och hämtar hjälmen som jag kanske glömde i rummet bredvid. Inte sagt att den ska stå som en staty och inte får vifta på näsborren, men ändå på samma ställe. Gör den det så får den veta att den är jätteduktig!
Samma sak när man ex sitter upp. Jag har lite småtaskig balans just i detta tillfälle och fulllkomligt avskyr när hästen går iväg när jag hänger i luften. Både för att det blir svårare att kravla sig upp, och det finns en ökad risk att jag dimper ner för tungt i sadeln, vilket jag tycker gör ont i deras ryggar. Dessutom vill jag inte att den ska få för sig att det är okej att bara gå iväg då, för vad hindrar den från att trava/galoppera iväg nästa gång?
Sen finns det ju en hel del tillfällen där det är jättebra att kunna få hästen att vara still, som när unghästen fastnat i staketet. Hade han inte varit still så hade det inte bara varit lite skav på pälsen som följd av detta...

Hästar är stora djur, barn ska inte springa runt benen på dom utan att man får vara beredd på att det kan hända olyckor.

KL
Jag håller med många i denna tråd :D

det är hårfina gränser och det sunda förnuftet får råda. Vi skaffade hästar för att tämja dem, alltså kan vi redan från början utgå från att de INTE kommer reagera eller agera som vildhästar och vi kommer aldrig kunna ha dem som vildhästar heller. En promenad ihop med en liten parvel till människa är inte naturligt. Inte att gå i hagen heller.

Men sen kan vi anpassa den redan tämjda tillvaron så att de iaf kan få vara hyfsat normala hästar där deras beteenden får vara så naturliga som möjligt till en viss gräns. Kom ihåg, vi har redan stängt in dem en gång...

Hanteringsmässigt anser jag att hästen ska klara av att stå stilla på gången, uppbunden. Att hela tiden korrigera den BARA för att man absolut vill att den ska stå lös tror jag inte ger nån lycklig häst. Har man den uppbunden så blir korrigeringarna mycket färre, den sitter ju fast och rör sig inte så långt. Är den lös så måste den ju korrigeras för varje "felsteg" för att inte hinna smita undan.
Sen att stå stilla vid uppsittning eller selning - tja, det är ju ändå en uppgift och tar max några minuter.

Att leda sin häst: Eftersom jag är en liten parvel som tvingat min häst att bo i box och i hage så måste jag även tvinga den att respektera mig oavsett situation. Försöker den gå PÅ mig så viftar jag med handen eller alt rycker i grimman om den inte lyssnar på finare hjälper än så. har tom använt pisken några gånger *skämmes*
MEN med tanke på att hästen helt brutalt tänker mosa mig med sina fyra stenhårda hovar och 560 kg så struntar jag i om den blir rädd av min lilla futtiga pisksnärt.

Är den rädd för något så är ju tanken att den ska söka "skydd" och stöd hos mig, inte springa över mig. Springer den över mig - tja då har jag ju misslyckats oxå som kompis eller vad jag ska kalla mig själv. Genom att tala om för hästen hur den ska bete sig även i skrämda situationer så visar man hästen att man är "ledare", att man är någon att lita på. Man kan ju inte avvika i sitt beteende bara för att hästen blir rädd! Snarare tvärtom, ju mer skärrad häst, ju tydligare hjälper och regler. Börjar man ist dalta med hästen när den reagerar med rädsla så blir det ju bara ännu räddare eftersom matte OXÅ beter sig annorlunda.
Bättre att ta ned en rädd häst på jorden med ett morrande eller en dask i bringan och få sans i den innan det barkar iväg i panik. För konstigt nog, de hästar jag sett som drabbats av panik är de hästar vars matte står i andra änden av linan och säger "men luuugn, sååååja såååja" och knappt vågar hålla i sin häst som dansar runt, då hittar ju hästen ingen trygghet någostans och får panik.
Istället för någon som rycker tag i den och visar pondus och säger med hela kroppen "nu skärper du till dej, det är inte ens farligt, sluta larva dej!!"

Häftigaste situationerna jag varit med om är när treåriga hingsten bara efter några dagar i min ägo och u min hantering vänder sig till mig i en skärrad situation. Han fnyser och dansar runt runt när våra hundar tokskäller på honom (jag utsätter honom alltså för hundarna för att visa att de bara skäller o låter illa, de kommer inte döda honom)
Hingsten dansar som sagt var runt runt runt men jag bara håller honom o rycker i grimman om han är på "väg bort". Jag viftar med pisken varje gång han kommer för nära mig. Han håller hela tiden ett vakande öga på hundarna men snart står han blickstilla o tittar på mig. Jag bara står. Manar sen på honom o han sänker huvudet o går närmare hundarna utan att bli rädd o söker stöd hos mig rent mentalt.

En annan dag är vi ute o rider o kommer till lite rinnande vatten. Hingsten dansar runt återigen så tillsist hoppar jag av och säger bara åt honom "lägg av nu!" och så går jag före och vips hoppar hingsten över vattnet som han nyss var LIVRÄDD för. Han steppar lite till men jag ruskar bara om lite i bettet och han stannar o låter mig hoppa upp.

Så jag tror att ibland kan lite rejälare "handtag" vara av större betydelse för ömsesidig respekt och trygghet än vad en smekning eller en mjuk röst kan vara.

Angående det att hästen står still i farliga situationer;

jag tror inte en häst som redan hunnit bli lite rädd lyssnar till kommandot ex. "stilla", utan den reagerar nog mera på ens egen reaktion, och tryggheten till personen.
Då min häst fastnade i grimskaftet och började "panika" var det bara att tala lugnt och den stod blickstilla. Så har det varit för mig i de farliga situationer jag varit med om.
Säkert funkar det om hästen bara vill gå iväg, men borde stå stilla.

Hästar är stora djur, barn ska inte springa runt benen på dom utan att man får vara beredd på att det kan hända olyckor.

Det skall inte hända olyckor för hästarna skall vara så väldresserade att de står stilla.
Så det skall kunna springa både barn, hundar och katter runt benen på hästarna.
Det skall de ha koll på.

Jag viker mig inte för mina hästar.
De jobbar för mig, jag är chef för jag betalar deras mat.

Så du tycker inte att hästar behöver kunna uppföra sig mot människan på marken då?
Typ inte springa över och mosa den eller stå där den är ställd för att det är bra när man skall spänna för vagnen.
I all typ av brukskörning så är det a och o att hästen kan stå stilla oavsett vad som händer runt omkring.

Korrigera är INTE att prygla.
Korrigera kan vara en så enkel sak som att "ställa tillbaka".

Eller daska till med samma kraft som massor av hästägare envisas med att använda när de klappar sina hästar.
Mina skulle tro att de fick stryk om jag gjorde så.

:bow::bow:

Ja om det är en situation där människan kan komma till skada så tycker jag att man kan drämma till den.

Med de hästarna jag har idag så har jag aldrig behövt göra något sådant.

Jag hade dock en mkt speciell arabvalack en gång i tiden som anföll, och honom har jag drämt till, för att situationen då krävde det. Hur rätt det var vet jag inte, jag var 13 år gammal och mina föräldrar köpte kort sagt en livsfarlig häst till mig. Jag gjorde säkerligen fler fel än rätt med den hästen, men jag vann iaf hans hjärta, och han älskade mig väldigt mkt. Han fortsatte dock att anfalla andra personer, och var direkt farlig om inte jag var i närheten.

Jag hade haft en häst innan, i 6 månader, snäll som en ridskolehäst då... Så det var ju knappast något lämpligt köp.
Men jag redde ut honom, och han är än idag den hästen jag har älskat mest av alla, dock börjar min hingståring komma ikapp :p

Så du tycker jag gör fel för att jag sätter ord på det jag gör?
Då kan jag säga att du och jag troligtvis är så långt ifrån varann som 2 människor bara kan bli :)

maxifuffi: Tack så mkt!! Jo jag är av samma åsikt, det kan ju bli rent av livsfarligt om hästen inte står still när det är ett måste! Mina lär jag även att vänta på hjälp om de fastnar på något sätt.
Väldigt bra den dagen då svängeln lossnade från vagnen!

du är inte ensam om att ha henne på dig ;) hon var på mig också om att jag ville ha min häst still när hon var lös. men då var jag tydligen en ryttare som var kontrollfreak som inte lät min häst ha någon frihet och var nedbruten psykiskt xD då jag kan tilllägga att det är ett sto som har VÄLDIGT mycket vilja :grin: haha

så det är ingentligen någon ide att bry sig om henne . hon är person som är så beronde hur andra sköter sina hästar, så de hinner inte tänka på sitt eger istället. Hon kanske är avundsjuk på att våra hästar kan stå till utan att hållas :idea:

jag tror inte en häst som redan hunnit bli lite rädd lyssnar till kommandot ex. "stilla", utan den reagerar nog mera på ens egen reaktion, och tryggheten till personen.
Då min häst fastnade i grimskaftet och började "panika" var det bara att tala lugnt och den stod blickstilla. Så har det varit för mig i de farliga situationer jag varit med om.

Helt sant. Inte kan du komma helt uppstressad och frenetisk och tro att hästen ska stå still för att du säger det, eller bli lugn för att du är där för att hjälpa.
Men oftast så reagerar du som hästmänniska som så att du ska vara lugn och tala lugnande till hästen när den är rädd.
Då, om du har ex kommandot "stilla" inlärt så kan du säga det med lugn röst om hästen rör sig. Sen kanske den inte står blick still för det, utan behöver påminnas. Funkar kanske inte på väldigt stressade individer och så, men jag tror definitivt att den lyssnar bättre om man har kommandot inlärt än om man inte har det :)

ett tillägg, hästen förknippar säkert ordet stilla med lugn och beröm.
Om det är rätt inlärt.. tyvärr hör man många ropa irriterat åt sin häst "stå still!"

:)

Ja, det är sant.. Men frågan är då om det verkligen är ett inlärt kommando? Eller om det är något som vi människor kläcker ur oss just när hästf*n har myror i benen och vägrar stå still en halvminut..?
För kommandot borde ju läras in när hästen är lugn snäll o still, och inte när vårat tålamod börjar tryta.. Det är ju inte många hästar som lyssnar just då, eller ja, de svarar ju inte rätt på det i det tillfället.

Hej kimmis håller helt med dig det är direkt farligt att låta hästen gå över gränsen och ta egna initiativ. De måste få reagera tycker jag men inte mer än det. Mina ston går i flock och fostrar varandra därefter det utnyttjar jag i min träning, man får mycket gratis då. Men även om hästarna bråkar med varandra kring höhögarna så nuddar dom mig inte ens, de springer häldre genom staketet för att komma undan den ranghöge än att ta vägen över mig.

Vildhästar i flock flyr inte ifrån sin ledare, inte heller över denne de ser hur ledaren reagerar och litar på dennes omdömme. En häst som "går på" en människa har alltid bristande respekt för denne enligt min erfarenhet. Det kanske låter fånigt men när jag marktränar hästarna och även i hagen och på andra platser så "härmar" jag hästarna för att sätta dem på plats. De går undan om jag backar emot dom, tänker på var jag har blicken och kan ge ifrån mig olika ljud eller sänka huvudet och de lyssnar faktiskt på detta om jag kombinerar olika signaler i mitt kroppsspråk och var jag placerar mig själv.

Men till den första frågan så nej det låter inte OK att sparka eller slå på en häst för att den blivit rädd men efterssom man inte vet hur situationen var så är det svårt att uttala sig. Däremot är det ok tycker jag att korrigera en häst som hoppar på mig om den gör det för att trängas, inte om det inte finns ngn annan väg och jag själv har placerat mig tokigt...

Om man börjar tidigt med en unghäst (med en unghäst menar jag max 3 år) så kan man lära dom att stanna så fort ngt är läskigt, det används inom körvärlden. för varje ny sak vi utsätter en unghäst för så tar vi bara ett litet steg låter den stanna och fundera, går några steg och stannar igen, den lär sig att om ngt låter så slutar det om dom stannar tex vilket har följt hästarna upp till vuxen ålder. visst kan de trampa lite om det är ngt riktigt otäckt som kommer upp men oftast tvärnitar dom bara och står orörliga som statyer en stund eller tills det läskiga är borta. Detta upplever jag dock svårare att lära vuxna hästar....

Jag kommer under våren att gå en "kurs" i hur förhållandet med hästen kan fungera i "icke hierarki". Kan återkomma då. Detta är under sin uppbyggnads fas än så länge. Jag tar skogspromenader med hästarna ibland ja. Men det tycker dom är roligt, och vi går tillsammans, på lika villkor. Hästen får ibland välja väg osv. Vägrar den gå, väntar jag. Hästar är som sagt flyktdjur och om dom vittrar fara är det pga sina instinkter. Jag som människa måste bevisa för hästen att jag kan ta viktiga beslut och är någon att lita på. Att jag är en god spejare. Detta tar lång tid. Jag stressar inte i mitt förhållande med djuren.

Ursäkta mig men det finns inget "på lika vilkor" i ett flockdjurs värld inte ens i människans värld. I en hästflock finns väldigt tydliga hierkastiska regler. och mitt "nya" sto blev ställd på en plats i hagen av ett annat sto och hon FICK inte flytta sig från den punkten på 20 minuter när hon försökte blev hon tillbaka motad tills hon stod kvar där och slappnade av. När det "högre" stoet tyckte att hon hade lärt sig så fick hon gå och äta igen. Studera en hästflock med individer som har gått ihop ett tag så lär du dig massor...Förstår inte varför det skulle vara fel att använda sig av samma taktik själv när den fungerar....

aha okej, är inte så insatt i körvärlden.
Men det låter ju fint iaf :)

heartstring:

precis, man borde vara lugn, men har sett många som är irriterade och rycker hästen i munnen och säger stilla, då den redan är stressad.
Altså då de försöker lära den att stå still..

nog tror jag att det är bra att ha kommando för att stå still, men jag tror man kommer väldigt långt med att bara själv vara lugn :)

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka