Sparka hästen.

Sv: Sparka hästen.

Då förstår jag hur du menar. Men jag tror inte att bestraffning per definition kommer en stund efter, utan både bestraffning och korrigering är ju en form av negativ förstärkning. Men absolut- hästar behöver korrigeras i samband med det oönskade beteendet.

Fast jag tycker inte en korrigering behöver vara en negativ förstärkning, jag tycker även det kan vara att man "visar vägen" tydligare eller liknande...

Men nu är vi inne på vad ord betyder för oss, vilket iofs är viktigt eftersom det är föremål för många missförstånd här på buke. Men det känns kanske inte som den ursprungliga frågan?

Du verkar ha samma inställning till hästhantering som jag, tydligt och basic. :)

Skogstroll verkar i många trådar ha fått en väldigt negativ inställning till allt som kan tolkas ha vagaste koppling till nh-tänk. Det är nog därför h*n säger emot fast det knappast finns något att säga emot.

Att lära hästen stå stilla är väl det första man gör, oavsett inriktning. Man måste ju kunna sitta upp, hälsa på domaren, ta av skrittäcket, knyta loss lassot eller vad man nu gör i sin gren. Och värja sig mot en häst som försöker springa på en hoppas jag alla gör, inget konstigt med det. :grin:

Jag kan klatcha till i en situation som kräver det, om hästen hoppar framåt mot mig av någon orsak, försöker bita mig eller liknanade. Det betyder inte att man håller på med en massa fuffenshantering och smiskar hästen kors och tvärs. Ja gör lite dressyrövningar från marken också, typ sidvärtsrörelser, ryggning, stå kvar och sånt med. Kalla det vad du vill. :D Men sparka hästen, det gör jag inte.

Inser att jag uttryckte mig lite galet när jag skrev att hästen skulle förtjäna att jag slår den.
Självklart menar jag inte slå den som misshandla, men om hästen biter mig kommer min hand upp automatiskt. Inte alltid för att röra hästen, den kan reagera utan att jag rör den. Men om hästen fortfarande sitter kvar i min arm, ja, då kan jag nog smälla till den så att den släpper.

Det är inget som jag hoppas göra men situationen kan kräva det.

Blir jag uppträngd i väggen av en häst, ska jag då bara stå där och låtsas som ingenting? "näe, han flyttar väl på sig när han är klar, och jag är blå i huvudet..." Det är inte riktigt så jag ser på det.
Hästen ska ha respekt för mitt utrymme, på samma sätt som jag ska ha respekt för dess. Jag ser ingen respekt om någon tränger upp mig mot väggen. Djur som människa.

Men sparka hästen, det gör jag inte.

Det händer att jag gör det.
Om jag har händerna fulla med t.ex. foder och hästarna anfaller.
Då så förvarar jag mig med en spark.

Så gör ju hästarna mot varandra när de försvarar sin mat.
Så det är ett språk som de förstår.

Självklart puttar man bort hästen om den knör. Men jag gillar inte när man använder sig regelrätt av negativ förstärkning. Det gör dom inte själva i flocken. Jag gillar inte heller när man bestraffar ett flyktdjur för att det följer sina instinkter. Att begära av en häst att den ska stå helt stilla i stallgången utan att röra sig känns också enbart som maktmissbruk.

EH?
Vilken hage har du tittat i?
Mina hästar använder negativ förstärkning iaf. Flyttar sig inte en häst när den ska så kastar sig den andra hästen efter och biter om den får tag, de kan även sparkas eller liknande.

Du får gärna tycka att det är maktmissbruk att lära en häst att stå helt still, men där är våra åsikter väldigt skilda.

ställen där det kan vara viktigt att hästen kan stå helt still är tex, när man sadlar, selar, sätter på vagn, duschar, behandlar med ET, är hos veterinären, sitter upp, sitter av, halt i dressyr program, vid exteriörbedömmning, öppnar en dörr, öppnar hagen, möter någon när man är ute o rider och vill prata några ord med, verkar och sätter på skor, lindar benen, sätter på skydd/reflexer/boots och även när man ser att hästen håller på att orsaka sig själv en olycka genom att den kanske fastnat i nåt eller liknande så kan man snabbt ge komandot "stå helt still" och där undvika en olycka.

Situationerna är oändliga där detta kan användas, ett ställe är transporten, när man lastar ur, det är ju mkt folk på tävlingar och står det tex ett barn utanför så är det förbaskat bra att kunna stanna hästen när som så att det inte händer en olycka.

Och eftersom det tar ca 10-15 min som mest att lära in så tror jag inte att hästen har så mkt emot det, eller att det skulle vara så enormt onaturligt.

Jag kan även flytta min dams fötter några mm med mitt kroppspråk, det är något som alla hästar som ska visas får lära sig och det är väldigt användbart när ET kommer, på distansbanan när de ska ta pulsen eller när jag tex ska få hästen att stå bara liiiiite mer optimalt mellan skaklarna, för att göra det lättare för både hästen och mig.

Givetvis försvarar man sig med alla medel i en exceptionell situation, blir jag attackerad är i princip alla medel tillåtna som får hästen att backa undan. :bow:

Sånt händer ju extremt sällan, har aldrig behövt sparka någon häst hittills iaf. Är inte extrem åt något håll, tycker mkt av vår kommunikation med hästarna är fysisk så ser inget fel med att skärpa till tonen då och då. Men jag är ändå mkt noga med att ha regler för hur jag får bete mig mot hästen i vardagen, just pga att jag sett mkt otrevlig hanetering i vissa fall av folk som hållit på med hästar under många år och på nåt sätt tappat perspektivet.

Mina hästar är iaf betydligt nöjdare i stallgången när de lärt sig att mna ska stå still, även utan att vara fastbunden jämfört med när de bara stod kvar för att grimskaften höll kvar dem i början. När de själva har ansvaret för att stå stilla finner de sig i det och står och njuter av borstningen istället för att tänka på att försöka gå in i boxen och äta eller till de andra i hagen.

Vi lär hästarna en massa saker som de inte hade gjort annars. De hoppar hinder lika höga som de själv, de sprattlar runt en timme om dagen i en "korrekt" dressyrform, de tränar galopp, trav, distans, western, står instängda ensam i en box och allt vad vi hittar på. Det tycker jag är betydligt större maktmissbruk än att be den stå och slappna av stilla medan man borstar eller hämtar grejer. :crazy:

Det är ju det lättaste som finns för en häst, förstår inte varför du reagerar på det. Min häst kan spansk skritt, buga och alla möjliga trick, att stå kvar när jag släpper grimskaftet är det enklaste, mest användbara och mest basic. Visst jag kan låta henne bara gå i hagen så hon slipper mitt "maktmissbruk", men då ifrågasätter vi ju hela ridsporten.

Att begära av en häst att den ska stå helt stilla i stallgången utan att röra sig känns också enbart som maktmissbruk.

Vi kan ju byta ut stilla mot "stå kvar".

Annars så begriper jag inte varför man inte skulle kunna kräva samma saker av hästar som av en hund.

Plats, ligg, stanna, spela död o.s.v.
Vad är problemet?

Jag har inte den relationen med min hund heller. I vargflocken säger man inte till varandra att sitta,ligga eller rulla runt.

Nej jag vill verkligen ha ett svar på varför en häst inte ska få röra sig alls när du ställt den där du vill ha den? Varför du korrigerar den.

Ja, varför får hästen inte galoppera alls när ni skrittar? Tycker det är en konstig fråga, och väldigt förvirrande för hästen.

Säger du aldrig till din häst vad den ska göra? Rider du på den? Ska hästen bara vara "lite" lydig, men inte lyssna för noga, eller vad är din ståndpunkt i det hela?

Sedan tycker ju de flesta hundar att det är roligt med trickträning, lydnadsövningar osv. Väldigt glada när man säger nåt till dem eller ger dem nån uppgift. :)

Jag kommer under våren att gå en "kurs" i hur förhållandet med hästen kan fungera i "icke hierarki". Kan återkomma då. Detta är under sin uppbyggnads fas än så länge. Jag tar skogspromenader med hästarna ibland ja. Men det tycker dom är roligt, och vi går tillsammans, på lika villkor. Hästen får ibland välja väg osv. Vägrar den gå, väntar jag. Hästar är som sagt flyktdjur och om dom vittrar fara är det pga sina instinkter. Jag som människa måste bevisa för hästen att jag kan ta viktiga beslut och är någon att lita på. Att jag är en god spejare. Detta tar lång tid. Jag stressar inte i mitt förhållande med djuren.

*kl*

Jag håller med i att man aldrig bestraffar en häst för att den följer sin instinkt, men jag låter aldrig hästen gå över mig, aldrig. Leder jag en ouppfostrad häst som bokstavligen går på en så har jag de enkla kraven att hästen ska stanna när jag ber den, gå fram när jag säger till att det är okej, och backa när jag ber den. Om hästen springer över mig i någon situation (om hästen har full panik så är det klart att man inte kan korrigera det, det förstärker bara rädslan, och hästen är borta innan du hinner göra något) så visar jag snabbt vem som är ledaren i "flocken", slår till hästen lätt på bogen och går emot. Sen backar jag hästen för att veta att hästen är med på noterna.

Det kallar jag inte att vara dum mot hästen. Tittar man in i vilken hästhage som helst där det går två eller fler hästar så flyttar sig aldrig den ranghöga hästen för någon annan, och försöker någon göra det, ja då smäller det.

Sen så ska hästen korrigeras i samma sekund som den gör något fel, annars kan hästen inte koppla korrigeringen eller berömmet till sitt beteende.

Självklart puttar man bort hästen om den knör.

Tja jag har puttat och puttat och puttat. Men även om jag är en tung människa så kan jag inte knuffa bort min häst. Han sätter sina 900 kilo emot och bryr sig inte ett skvatt... fast om jag ber snällt så flyttar han sig för en viftning eller ett tryck med handflatan. Att korrigera genom att putta på hästen funkar inte i mitt fall i alla fall.

Men jag gillar inte när man använder sig regelrätt av negativ förstärkning. Det gör dom inte själva i flocken.

Nähä?

Det gör då våra hästar i hagen. Inte bara ibland heller. Händer att hästar "ställer" andra hästar i en viss position till exempel, och nog sjutton blir det en negativ förstärkning när unghingsten inte accepterar att min vuxne valack (som är ledaren i hagen) inte känner för att leka just nu. Då får sig den unge valpen ett hugg om han inte ger sig. Vad är det om inte negativ förstärkning?

Jag gillar inte heller när man bestraffar ett flyktdjur för att det följer sina instinkter.

Just det här är svårt. Om hästen blir fullständigt vettskrämd är det ju inte så mycket att göra. Men oftast blir ju en skapligt trygg häst inte vettskrämd på en gång utan mer orolig och lite skvättig. Då kan de gott och väl kontrollera sig själva så pass att de inte springer över andra hästar eller människor. Men en panikslagen häst är en annan sak.

Att begära av en häst att den ska stå helt stilla i stallgången utan att röra sig känns också enbart som maktmissbruk.

Maktmissbruk är det förstås om du ställer hästen i tid och otid bara för att. Att lära hästen att stå still på givna kommandon är däremot en given del av till exempel inkörningen. Det blir livsfarligt för såväl häst som kusk och omgivning om inte en körhäst kan stå stilla. Och det finns väl ingen ryttare som accepterar att hästen inte står still vid uppsittning? Och inte heller någon ryttare som aldrig gör halt? Varför skulle det vara mer maktmissbruk att kräva att den står stilla i någon annan situation?

Jag har efter drygt 25 år med hästar ALDRIG sett en häst "ställa" någon annan häst på ett ställe och tvinga den att stå kvar i samma position.

Min häst kan tycka att det roligaste som finns är att "leka" - helt lös i paddocken. Skulle han själv få välja vad vi skall göra är det nog det han uppskattar mest. Den leken går ut på att han följer efter mig och härmar mig. Följa-Jenny liksom. Jag går åt höger och han följer med, vi går slingriga banor och gör halter och båda står precis helt stilla. Och ja - om han flyttar sig så korrigerar jag honom. Trots det väljer han glatt att följa med mig i övningarna.

Så hästen uppfattar nog inte stillaståendet som maktmissbruk...

För övrigt har jag - o hemska människa - slagit till min häst med raspen, ett kvastskaft, grimskaft och gud vet allt... men jag har - o ännu hemskare människa - inte dåligt samvete över det. Situationerna då detta har skett har varit sådana att en kraftfull tillsägelse varit oerhört befogad. Raspen fick han över rumpan när han som unghäst klämt fast mig mot en boxvägg så att jag tappade andan... och ja - jag prioriterar att kunna andas framför att inte slå min häst.

Kvastskaftet fick han som en påpetning bakifrån när han envisades med att backa och backa och backa. I stället för att ställa mig bakom och försöka "putta" fram honom dit det var meningen att han skulle stå så möttes han av att kvastskaft som med en lätt rappning (smällde inte ens) talade om för honom att matte inte accepterade att han gjorde så.

Grimskaftet VET han att han får över näsan varje gång han försöker springa förbi mig. Han vet att hans plats alltid är bakom min hand när jag leder honom och han vet exakt vad som händer om han försöker gå förbi. Då snurrar jag grimskaftet i handen och han får det över näsan om näsan är på fel ställe när grimskaftet hunnit ett varv.

Vill ni ha närmare uppgifter om vem jag är så att ni kan kontakta djurskyddet kan detta ombesörjas. Jag menar att det här är sund hästhållning och jag tar inte till något övervåld alls. Tvärtom är jag mycket mildare än vad hästarna är mot varandra i hagen.

Jag har efter drygt 25 år med hästar ALDRIG sett en häst "ställa" någon annan häst på ett ställe och tvinga den att stå kvar i samma position.

Nej inte i exakt samma position - men jag har definitivt sett hästar ställa varandra i en viss del av hagen etc.

Och min fråga återstår fortfarande, kan du verkligen mena att alla som kör sina hästar borde sluta kräva att hästarna står stilla?

I så fall vill jag aldrig mer köra - för då blir körningen (ännu mer) livsfarlig.

För mig är det skillnad på att be en häst stå stilla medans man spänner för en vagn, när det finns en bra anledning, mot att inte tillåta hästen att röra sig när man borstar den på stallgången. Ett steg åt sidan, vad spelar det någonsin för roll?

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka