I de stall jag haft häst i där grovfoder ingått i stallhyran, har det inte stått i kontraktet att det "ingår Xkg hö" i de fall där det funnits en begränsning av mängden som ingår. Det har stått något i stil med "ingår upp till Xkg" eller "ingår grovfoder, dock max Xkg/dag". Formuleringarna har varit olika för olika stall, liksom hur många kg maxgränsen är, men inte gått att tolka på annat sätt än att det är den mängd hästen behöver som ingår men om hästen behöver mer än Xkg kostar det extra. Om maxgränsen är 15kg men min häst bara ätit 10kg, är 10kg vad som ingått i stallhyran. Det hade definitivt inte varit ok att försöka "lägga undan resten till senare". På samma sätt som det inte hade varit ok att ta med mig ett par säckar havre när jag flyttade från det stall där havre ingick i stallhyran (min häst åt inte havre, så med ett "rätt att spara det som ingår"-tänk hade jag ju haft havre innestående...).
Foder lär ju köpas hem i den mängd som behövs till stallet. Om grovfoder ingår upp till 10kg i hyran, men stallet är fullt av mindre ponnyer som bara äter 4kg/dag, lär ju mängden som tas hem åtminstone i viss mån anpassas efter det. (Det kan förstås se olika ut beroende på förvaringsmöjligheter etc, men åtminstone torrhö är ju ibland svårt att förvara om det ska hålla sig fräscht. Många behöver köpa hem det i omgångar.) Det blir ju helt orimligt, i mina ögon, om de "ej utnyttjade kilona" ska kunna "hämtas ut vid ett senare tillfälle" - och helt omöjligt för stallägaren att planera/styra upp foderinköp. Det är svårt nog för stall att gå runt någorlunda, som det är idag (även många större anläggningar, iom behov av personal etc som uppstår när anläggningen blir tillräckligt stor...).