Spänstighet

S

Singapore Sling

undrar om hästens spänstighet går att träna upp på något sätt? Hur isåfall?
Vill också gärna ha tips på "styrketräning", alltså övningar och saker man kan göra för att bygga muskler. Hela kroppen, men mest rygg, rumpa o bakben..
Tips och övningar i massor tack;)

Sv: Spänstighet

Singapore Sling skrev:
undrar om hästens spänstighet går att träna upp på något sätt? Hur isåfall?
Vill också gärna ha tips på "styrketräning", alltså övningar och saker man kan göra för att bygga muskler. Hela kroppen, men mest rygg, rumpa o bakben..
Tips och övningar i massor tack;)

Studsövningar är väldigt bra! Speciellt många irad och kanske lite blandade höjder. Men man ska inte hoppa alldeles för mycket på det då det är väldigt ansträngande, men blanda med annat också och låt vila lite emellan. Ja och sen så kan man ju köra kombinationer, bomövningar, travhoppa (väldigt nyttigt!) älskar det ;) Ja det är väl det jag kommer på. Men som markarbete är det jättebra att försöka trava och galoppera över bommar! Bygger jättebra muskler, spec ryggpartiet. :idea: Och ja annars är det ut i skog & mark ge sig ut och klättra och hoppa över lite stockar, cantra på åkrar! Ja det finns massor, spec ute i skogen! Lycka till! :D

min ridlärare sa att jag skulle hoppa studshinder en gång i veckan..

det funkar nog

hoppa studshinder och serier med ganska korta avstånd, så att hästen måste korta ihop sig och hoppa upp sig.

Spännstighet kommer ju som sagt från rumpan. Få hästen att arbeta riktigt i skritt och trav från början. Jag börjar alltid min skritt med att kolla att hästen är med mig. Sen några bakdelsvändningar och skänkelvikningar även i trav känn att hästen är med dig hela tiden. korta steg så samlar den sig lättare. :bump: Öva upp spännstigheten först i lite dressyr så går allt lättare sedan. Har själv provat studsövningar men om ej spännstigheten finns så kan den ju inte bromsa upp själv över bommarna. Då slutar det oftast med att man bara håller emot. Det tar lite tid men ack så kul det är nu när man tar den lilla förhållningen och man känner att hästen niger med bakbenen. Lycka till:banana:

*kl*
Travhopp ger mycket! Studs är som sagt oxå bra!

För att bygga upp muskler på rygg och bakdel är tex klättring JÄTTEBRA!! :D:D Lycka till!!

Studsar är ju såklart superbra.. likaså skritthoppning. Har du möjlighet att bygga upp studsar ute i en lite uppförsbacke så är det ännu bättre :) kör hårt o lycka till

Om du vill bygga upp muskler (och kondis) är det väldigt bra att träna i en backe!

Krävs lite utrustning, men denna övning görs en del i de holländska stallarna:

Sätt ut en studs på endast två hinder ca 3,5 meter efter nerhoppet på en bank. (avstånd till hindret avpassat efter hästens storlek försåss). Denna är en variant på plyometrisk träning som tex friidrottare/höjdhoppare använder för att bygga exposivitet i avstampet. Studen behöver inta vara så hög. Med häst på utbildningsnivå MSV hoppar jag nerhopp, ca 70 cm, studs, ca70 cm och sista hindret 90cm. Gör den några gånger med korta pauser emellan så har du definitivt kommit åt en hel del "nya muskler" på din häst. De blir fort trötta, jag brukar ta 2 rundor, skrittpaus, 2 rundor lite längre paus med inslag av travarbete, 2 rundor till, trava av. Det ska göras i långsamt tempo så de hinner tänka och se sig för. Trav över banken brukar räcka. När hästen har lärt sig övningen kan ´man höja studsen litegranna.

Är det meningen att det först studshindret ska vara ett galoppsprång efter banken?

jag tolkar det som att det ska vara studs ner från banken, dvs man landar och hoppar direkt studshindrena utan galoppsprång emellan.

gamila skrev:
Krävs lite utrustning, men denna övning görs en del i de holländska stallarna:

Sätt ut en studs på endast två hinder ca 3,5 meter efter nerhoppet på en bank. (avstånd till hindret avpassat efter hästens storlek försåss). Denna är en variant på plyometrisk träning som tex friidrottare/höjdhoppare använder för att bygga exposivitet i avstampet. Studen behöver inta vara så hög. Med häst på utbildningsnivå MSV hoppar jag nerhopp, ca 70 cm, studs, ca70 cm och sista hindret 90cm. Gör den några gånger med korta pauser emellan så har du definitivt kommit åt en hel del "nya muskler" på din häst. De blir fort trötta, jag brukar ta 2 rundor, skrittpaus, 2 rundor lite längre paus med inslag av travarbete, 2 rundor till, trava av. Det ska göras i långsamt tempo så de hinner tänka och se sig för. Trav över banken brukar räcka. När hästen har lärt sig övningen kan ´man höja studsen litegranna.

kräver även extra bra balans hos ryttaren, annars gör det mer skada än nytta

Jag slår ett slag för studs! fast gör det bara kanske 3-4 gånger i varje varv, för hästarna får mjölksyra i benen, efter du är klar är det viktigt att du travar av hästen länge efteråt så att det inte samlas slagg produkter i benen! lycka till!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar