Spänner sig vid krav

Friggan

Trådstartare
Hej!
Min häst har varit väldigt spänd och stressad vid uppsittning, samt under första delen av ridpasset.
Jag har nu i princip ridit in henne från början, lärt henne att slappna av i samband med uppsittning genom att be henne sänka huvudet framåt-neråt, vilket har fungerat väldigt bra.
För några dagar sedan red jag henne barbacka. Istället för att bara låta henne gå på långa tyglar och slappna av, som jag gjort tidigare för att visa henne att det är okej med ryttare på ryggen, så började jag arbeta henne lite, ställa lite krav.
Mitt krav var helt enkelt att hon skulle flytta bakdelen ett steg, och alltså trampa under sig.
Så fort jag bad om detta spände hon sig, började stressa, och gjorde i princip allt för att slippa flytta bakdelen det steget. Hon förböjde sig, gick iväg, ryggade, flyttade framdelen, styrde in i väggen så hon inte kunde flytta bakdelen, och ja. Försökte komma undan helt enkelt.
Hon är en väldigt bekväm häst som gärna slipper arbeta om hon kan komma undan, och eftersom jag har blivit lite rädd för att påverka henne ordentligt, eftersom jag förväntar mig en överreaktion, så tror jag att hon har lärt sig att "lura" mig, och lärt sig att om hon spänner sig så slipper hon arbeta.

Jag hade gärna velat ha lite tankar om vad man kan göra åt detta. Jag vill ju verkligen att hon ska kunna arbeta i en form som är bra för henne, och då kan hon inte spänna sig och stressa. Samtidigt måste hon ju lära sig att hon måste arbeta, och att det kravet inte försvinner när hon spänner sig.

Så, några tankar, erfarenheter eller något? :)

Sv: Spänner sig vid krav

tycker det låter som din häst inte riktigt förstår vad du vill att den ska göra, så istället blir det virrvarr av alltihopa? om det rör sig i början av passet så kan det även vara pga av sadeltvång.

Förutom Stiletts inlägg, som jag håller med.

Jobba din häst från marken. Innan du sitter upp, använd ett dressyrspö, peta på inre bak så hästen gör en framdelsvänding. Du håller i inner tygel. När du slutar peta och ptroar, så ska hästen stå still.

Gör om i bägge varven.

Tack för svaren!
Sadeln kan dock inte vara problemet eftersom jag red barbacka just då.

Det låter iofs vettigt att hon kanske inte förstår, då hade hennes reaktion varit ganska normal. Men hon har alltid förstått det innan? Förra gången jag red henne så testade jag också, och då förstod hon och flyttade sig. Det känns som att om det är någon yttre omständighet, som det var nu senast, som gör att hon är lite mer spänd, och jag då försöker få henne att arbeta, så blir hon sur och försöker komma undan. Just för att hon är väldigt bekväm, och känner jag mig själv rätt så har det säkert fungerat innan. =)

Blandrastik, bra tips, det ska jag testa. Har försökt få henne att göra framdelsvändning från marken, och det fungerar väl när hon är på bra humör. Men oftast försöker hon gå iväg istället. Men om man befäster rörelsen från marken så blir det ju säkert lättare från ryggen också.

våran ponny lider av sadeltvång..och detta visar hon även barbacka (oavsett om det är en liten eller större ryttare), just i samband med uppsittning och sedan en stund innan hon blir varm.

Jag missuppfattade begreppet "sadeltvång", har nu läst lite om det och det kan mycket möjligt vara så att hon lider av en låg grad av sadeltvång, just pga att hon spänner sig i samband med uppsittning, och tidigare också i samband med sadling.
Men, eftersom hon spänner sig när jag ställer krav under hela passet, och vid tillfället när jag red senast, var avslappnad vid uppsittningen, så tycker jag inte riktigt att det förklarar allting.
Det kan ju säkert vara förklaringen till att hon stressar upp sig i början av passet och att det tar ett tag för henne att slappna av oftast, men just att hon spände sig när jag ställde krav pågick under hela passet.

men fundera på det oxå du skrev i din andra tråd som jag läste att det är ett ungsto du rider? hur gammal??

Du har ändå bara ridit hästen i 1,5 månad, du som ridit in? det kan ju vara så att du inte har hittat hennes knappar och hon blir stressad för att hon inte förstår exakt vad du begär av henne

Du har nog blandat ihop mig och en annan person nu =)
Min häst, Blesa, är född 2001 och alltså 9 år gammal. Jag har ägt henne snart ett år :)

jag måste verkligen ha sovit igår... :S

Nu hittar jag inte ens tråden jag läset först, haha såg iaf att du inte skrivt den jag ska ha sett :S Får be om ursäkt :) helt snurrig mitt i natten :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 555
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5