Mineur
Moderator
Det motsvarar nog inte k-märkt exakt, det var det närmaste jag kunde komma på bara, men krångligt lär det bli att renovera oavsett och det är också något de varnar för upprepade gånger i protokollet. Det här är vad jag kan hitta för info om vad som gäller för den här typen av byggnad:Ja kanske, men K-märkningen begränsar ju rätt mycket vad man får göra. Känns ju också som lite av en chansning.. Men visst har man massor med pengar så kan man ju lägga ut lite på något som eventuellt bara blir stående.
"In a listed building, protection extends to the inside, the outside, to any object or structure fixed to the building and to any structure within the curtilage of the building. You need to apply for listed building consent from your local authority to demolish, alter or extend any part of your listed building in a way which affects its character. Routine repairs and redecoration that do not affect the character of the listed building do not normally require consent."
Kan ju vara att det som behöver göras räknas som "routine repairs", men det är sådant man inte vet. Min erfarenhet är att vår local authority är ganska petiga (vilket iofs kan vara bra i sådana här fall för att förhindra att folk renoverar sönder fina gamla byggnader) och svåra att ha att göra med, så jag hade inte vågat eller velat ge mig in i det här för de pengarna. Bara att byta fönster, vilket man lär vilja göra i detta hus då de är englasfönster, är en ganska klurig process om man bor i den sortens byggnader. Vi bor i en som inte är "listed" men väl ligger i ett "conservation area" och bara det gör att det var lite extra jobb när vi bytte fönster för ett par år sedan.