Spännande hus till salu-del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här vill jag bo. En kollegas familj har ett (helt fantastiskt) hus längre in på vägen så jag har åkt förbi detta stället ett par gånger.
http://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-kallsjo-falkenbergs-kommun-akerholmen-126-9384260

Men de där 86 ha mark hade jag inte behövt, hade nöjt mig med gräsmattan runt huset :p Stället kostar 9,5 milj men kan säljas i delar. Ligger även ute ett förslag där det kostar 4,9 milj och "bara" har 23 ha mark med. Undra vad det hade kostat med typ 2-3 ha? :angel:

Det är så sorgligt och tråkigt när/om fungerande (=möjliga att försörja sig på) lantbruksfastigheter styckas upp och bostadshuset med en (för liten) plätt mark runt förvandlas till "hästgårdar".
Resterande mark brukar hamna hos "någon" stor markägare i trakten, som successivt samlar på sig många hundra hektar, och som dominerar över bygden på så sätt. Inte sällan så planteras vackra, och för biologisk mångfald viktiga, naturbetesmarker igen med granskog av dessa dominanter.

Unga människor som vill bedriva verksamhet i de gröna näringarna, hästrelaterat, eller annan verksamhet, har fått allt svårare att hitta fastigheter som är möjliga att köpa.
Därför är det så sorgligt när bostadshus med några få hektar stycka av.

Det är så sorgligt och tråkigt när/om fungerande (=möjliga att försörja sig på) lantbruksfastigheter styckas upp och bostadshuset med en (för liten) plätt mark runt förvandlas till "hästgårdar".
Resterande mark brukar hamna hos "någon" stor markägare i trakten, som successivt samlar på sig många hundra hektar, och som dominerar över bygden på så sätt. Inte sällan så planteras vackra, och för biologisk mångfald viktiga, naturbetesmarker igen med granskog av dessa dominanter.

Unga människor som vill bedriva verksamhet i de gröna näringarna, hästrelaterat, eller annan verksamhet, har fått allt svårare att hitta fastigheter som är möjliga att köpa.
Därför är det så sorgligt när bostadshus med några få hektar stycka av.

Exakt där sitter vi. Vi (jag) vill gärna ha lite djur, några hästar, lite nötdjur och kanske ett par grisar och höns, men allt vi hittar så är grannbonden där och köper loss marken och så säljer man gården med 2 hektar mark. Och det är inte lönt för något överhuvudtaget.

Grannens gård - som jag satte ut här för jag ville ha hästgrannar, ;-) , hade 17 hektar mark varav 5 ungefär var åker. Inget märkvärdigt hus, från 2008 men smått, en lagård som måste göras iordning för att kunna användas, och gammelhuset som inte går att använda. Ganska högt pris. Det såldes på 20 DAGAR. Längre bort men närmare staden finns en gård som vart till salu i SNART ETT ÅR. Stort fint hus, stall med 6 fina boxar, bra uthus för övrigt OCH pyttiga 3 ha mark. Samma pris. Om folk kunde förstå att en hästgård behöver 10 ha mark för att det ska vara vettigt.

Här vill jag bo. En kollegas familj har ett (helt fantastiskt) hus längre in på vägen så jag har åkt förbi detta stället ett par gånger.
http://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-kallsjo-falkenbergs-kommun-akerholmen-126-9384260

Men de där 86 ha mark hade jag inte behövt, hade nöjt mig med gräsmattan runt huset :p Stället kostar 9,5 milj men kan säljas i delar. Ligger även ute ett förslag där det kostar 4,9 milj och "bara" har 23 ha mark med. Undra vad det hade kostat med typ 2-3 ha? :angel:
Hu, vad mycket mygg och knott det ska vara där på sommaren. Och lera på vintern. Det ser ut som hela gården är omgiven av våtmark. Men byggnaderna var fina!

https://www.bukowskisrealestate.com/till-salu/sagolik_nybyggd_hastgard_invid_en_sjo_701607/bilder
:eek::eek::love::love::love:
5149379.jpg

5149425.jpg

it's adorable!! :love: Titta på inredningen! :love:
5149419.jpg

5149411.jpg

Och kolla detta söta hus med gästrummen
5149433.jpg

Det är allt man vill ha även om man kanske vill bo där direkt :D:love::love::love:

Och så fint att folk fortfarande bygger nytt som ser ut såhär, de är verkligen fina!

[QUOTE="Asko, post: 17623678]Det är allt man vill ha även om man kanske vill bo där direkt :D:love::love::love:[/QUOTE]
Ser att jag missade ett inte där :cautious: menade att även om man kansle inte vill bo där själv så är det väldigt fint!

https://www.bukowskisrealestate.com/till-salu/sagolik_nybyggd_hastgard_invid_en_sjo_701607/bilder
:eek::eek::love::love::love:
5149379.jpg

5149425.jpg

it's adorable!! :love: Titta på inredningen! :love:
5149419.jpg

5149411.jpg

Och kolla detta söta hus med gästrummen
5149433.jpg

Det är allt man vill ha även om man kanske vill bo där direkt :D:love::love::love:

Och så fint att folk fortfarande bygger nytt som ser ut såhär, de är verkligen fina!
Fint vid första anblick men.. För det första usch vad mycket spindlar det ska bli i det där huset.. :nailbiting:
För det andra, planlösningen på bottenvåningen är ju hemsk? Fyra små rum som man bara kan ta sig in i genom att gå igenom de andra rummen.. nej hade nog föredragit en liten hall därimellan.

Fint vid första anblick men.. För det första usch vad mycket spindlar det ska bli i det där huset.. :nailbiting:
För det andra, planlösningen på bottenvåningen är ju hemsk? Fyra små rum som man bara kan ta sig in i genom att gå igenom de andra rummen.. nej hade nog föredragit en liten hall därimellan.
Planlösningen håller jag med om dock, inte smart alls :confused::meh: där hade de kunnat göra mycket bättre ifrån sig. Kanske därför de vill flytta, de har upptäckt att det inte funkar :grin:
Men spindlar? Hur vet du det? :o:confused:

Planlösningen håller jag med om dock, inte smart alls :confused::meh: där hade de kunnat göra mycket bättre ifrån sig. Kanske därför de vill flytta, de har upptäckt att det inte funkar :grin:
Men spindlar? Hur vet du det? :o:confused:
Trähus fullt med vrår och små skrymseln överallt, speciellt med planket. De brukar trivas där. Livrädd för spindlar :(

Det verkar vara svårsålt det där stället. Jag har sett det till salu för något/några år sedan... Eller så är det de nya ägarna som inte trivs pga alla spindlar :D
Eller planlösningen :cautious: tyvärr så rackar det riktigt ned på byggnaden för mig. Vilket är ju synd då det är fint i övrigt. Det kan ju vara läget också :p

Grannens gård - som jag satte ut här för jag ville ha hästgrannar, ;-) , hade 17 hektar mark varav 5 ungefär var åker. Inget märkvärdigt hus, från 2008 men smått, en lagård som måste göras iordning för att kunna användas, och gammelhuset som inte går att använda. Ganska högt pris. Det såldes på 20 DAGAR. Längre bort men närmare staden finns en gård som vart till salu i SNART ETT ÅR. Stort fint hus, stall med 6 fina boxar, bra uthus för övrigt OCH pyttiga 3 ha mark. Samma pris. Om folk kunde förstå att en hästgård behöver 10 ha mark för att det ska vara vettigt.
De räknar väl med att få arrendera det som grannbonden köpt upp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 079
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar