Spänd häst

Sv: Spänd häst

visst kan det kännas jobbigt med en sån häst som du har ibland, med framför allt är det roligt! Det är ju kul att ha en häst som kräver perfektion av en, det gör ju att man blir en mycket skickligare och bättre ryttare (jag blev en bättre människa också för den delen:)) det hade kunnat vara min gamla häst du beskriver, håll oss gärna uppdaterade skulle vara jättekul att få följa er.

ps. hoppas du provar övningen där man rider upp genom volten, jag tror ännu mer på att hon kommer att gilla den efter vad du skrev om att hon gillar rutiner och veta i förväg vad som skall hända

Visst är det jobbigt att ha en häst som är känslig, men det är oerhört lärorikt. Det tvingar mig till att göra rätt. Damen tolererar INGA halvmesyrer :D Minsta lilla jag hamnar fel med vikten, visar vägen för sent eller eller blir för hård i handen, så drar hon huvudet rakt upp och blir stel som en planka. Dock är hon lika tydlig åt andra hållet, så fort jag rättar mig så blir hon nöjd och glad och går tillbaka till rätt form.

Så jag kan inte skylla på att jag har en "dum häst" - kräver jag att hon ska gå i form så kräver hon att jag gör absolut rätt och då är hon hur samarbetsvillig som helst. Det går absolut inte att tvinga henne till något - det är ju ett sto ;), utan saker och ting får ta den tid det tar.

Igår när jag tränade i ridhuset så gjorde jag inte din övning, men gjorde en likartad. Jag började med serpentinbågar i trav för att lägga in 8-volt som omväxling till serpentinbågarna. Har inte ridit 8-volt tidigare pga att vi haft lite problem med styrning (jag visat vägen för sent...). Övningarna funkade finfint och hon behöll formen hela tiden även i 8-volten. Så jag var jättenöjd med ridpasset igår. Damen såg också nöjd och belåten ut efter avslutat arbete och det kändes bra.

/Lizzie

Låter som du har ett bra upplägg på gång. :) Det med rutiner är nog väldigt viktigt, jag var så dum att jag tog in min andra häst först här om kvällen och lämnade arrow kvar ute. DET skulle jag inte gjort, han blev helt hysterisk och galopperade sanslöst omkring. :eek:

Jag fick stå ock skrika på honom i nån minut innan jag kom igenom, men då galopperade han upp till mig. Stackarn skakade och hjärtat bultade. :crazy: Men han blev hyfsat lugn då han förstod att jag var där, och helt avslappnad då vi kom in i stallet till älskade kompisen.

Det är skillnaden mot förr, han kan bli rädd, men han kan varva ner väldigt snabbt igen. förr var han rädd i en timme efteråt.

Men var förberedd på att det tar tid och att det kommer bakslag. det ar naturligt. Ge inte upp hoppet för det. :)

Idag kom blomstermedlet Higly Strung som jag beställt. Tinkturen innehåller "Agrimony, Aspen, Bluebells, Chamomille, Chicory, Cherry Plum, Cobber Beech, Impatiens, Rock Water, Scleranthus, Vervain, Wild Oat.

Doseringen är 12 drp 3 ggr dagligen. På min förra häst så vände det efter 3 dgrs användning. Från att vara hypernervös och stressad, till att vara normalt cool som hon hade varit tidigare innan en lång skadeperiod.

Jag hoppas innerligt att dessa droppar gör någon verkan på min Dam. Idag tog jag en promenad med henne. Nu har grannen släppt sina hästar i den hage som är utmed vår gata och en bit av landsvägen. Hagen är väl cirka 1 hektar så de har en bit att kuta på. Eftersom staketet går utmed vägkanten så kommer ju hästarna VÄLDIGT nära. Naturligtvis blev min häst totalt superhispig när kusarna kom och ville spana. Dessutom så blev ju grannens hästar busiga och sprang som galningar i hagen. Min fick ju spel och jag hade fullt sjå att inte tappa taget, samtidigt som jag skulle hålla mig ur vägen för att inte bli översprungen :crazy:

Det tog mig 20 minuter att gå 500 meter, jag var helt slut. Värst blir det för min arm när hästen rycker och slänger sig och snurrar runt som en vettvilling.

Men, men det är väl bara att träna och se glad ut. Får väl släpa ut Damen på en promis varje dag tills hon inte reagerar längre och hoppas på att blomsteressensen gör sitt :smirk:

/Lizzie

Pållan är ett polskt halvblod, har full stam på henne, nästan 50 % fullblod och resten trakhener. Funderar ibland på om det är fullblodet som tittar fram när hon blir spänd :angel: De som ser henne första gången tror ofta att hon är renrasigt fullblod.

Har också börjat fundera på fodringsdelen. Hittills har hon fått 0,5 kg havre, 1 kg korn och 0,5 betfor + 10 kg hö. Har nu köpt hem Krafft Groove 125 och håller bort att plocka bort havren mot Grooven istället. Jag har aldrig råkat ut för någon häst som blir "tokig" av havre, så jag vet inte riktigt hur de brukar bete sig då. Men tänkte att det kanske inte skadar att testa och se om Grooven kan ha en lugnande inverkan på damen.

/Lizzie

Min häst (som för övrigt hette Lizzie!) var fbl/hbl, dock reggad som halvblod, men när vi köpte henne fick hon havre. Då såg hon spöken överallt, både i ridhus, paddock och ute. Allt var jätteläskigt och det var svårt att få henne att slappna av (hon var dessutom lite understimulerad då förvisso), men bara genom att ta bort havren, blev hon många hekto lugnare. Sen när hon blev mer stimulerad, försvann det mesta av spökena, även om hon fortfarande var känslig, och på uteritter kan ju allt vara farligt fortfarande, men ridhus och paddock blev ofarliga då iallafall.

Vilket fint namn din pålla hade ;)

Hur snabbt märkte du skillnad när du tog bort havren. Tar det långt tid på hästen att coola ner sig?

Min får iofs fortfarande korn, har lite kvar som jag vill göra slut på *snål* men ska köpa lucern i helgen och vänja in det för att till slut byta ut det helt mot kornet.

/Lizzie

Tack för tipset!

Jobbar damen mycket från marken och det funkar bra. Det som är svårast är att hantera hennes spändhet när man rider. Jag har en MYCKET alert dam, både på gott och ont. Hon blir spänd snabbt som sjutton och jag behöver tips på hur man hanterar detta. Försöker hålla mig lugn själv och klappa henne lugnande på halsen. Men det är lite jobbigt att sitta på ett nervöst vrak som är färdig för explosion.

Värst är det när jag är ute och rider och möter andra hästar. Då flippar hon ur helt, gör helomvändning och ska efter den andra hästen. Försöker man få henne att koncentrera sig på att gå rakt fram så stegrar hon sig :crazy: . Hon får som värsta separationsångesten.

Vet att mycket ligger hos mig som ryttare, minsta lilla JAG spänner mig och blir nervös så blir ju hon etter värre... :angel:

/Lizzie

Tycker det låter som om hon inte heller har respekt för dej och lyssnar på dej. Dels kan det göra en lite osäker häst ännu nervösadre, men det blir också illa om en osäker leder en osäker (dej)

Kan du prova att ta lite strider där du klarar dem, tex göra upp med kompisar att rida emot och sen ska din gå vidare snällt, när du är beredd kan du lättare sätta hästen på plats, för det handlar om det.

Låt inte hästen köra med dej.

Det finns en hel del trådar med bra tips när det gäller att rida spända hästar bla på dressyrforumet. Vet att jag skrivit om det flera gånger. I korthet var lugn själv, rid i varje sgteg, åk inte även om hon spänner sej, motionera regelbundet och låt inte hästen stå flera dagar. Var lugn och bestämd och kräv att hon gör det du begär oavsett om hon är spänd. Håll henne syselsatt med att tex rida olika vägar, osv så att hon inte hinner tänka för mycket.

Tycker det låter som om hon inte heller har respekt för dej och lyssnar på dej. Dels kan det göra en lite osäker häst ännu nervösadre, men det blir också illa om en osäker leder en osäker (dej)

Kan du prova att ta lite strider där du klarar dem, tex göra upp med kompisar att rida emot och sen ska din gå vidare snällt, när du är beredd kan du lättare sätta hästen på plats, för det handlar om det.

Låt inte hästen köra med dej.

Det finns en hel del trådar med bra tips när det gäller att rida spända hästar bla på dressyrforumet. Vet att jag skrivit om det flera gånger. I korthet var lugn själv, rid i varje sgteg, åk inte även om hon spänner sej, motionera regelbundet och låt inte hästen stå flera dagar. Var lugn och bestämd och kräv att hon gör det du begär oavsett om hon är spänd. Håll henne syselsatt med att tex rida olika vägar, osv så att hon inte hinner tänka för mycket.

Hur menar du att jag ska sätta hästen på plats? Du får gärna ge mig handgripliga tips :bow: Jag är nämligen inte ett dugg rädd eller osäker när jag hanterar henne från marken. När jag miljötränade henne i veckan för att vänja henne vid grannens hästar så blev hon ju apstressad och rädd när hästarna sprang som idioter i hagen. Där spelade det ingen som helst roll att jag var hur lugn och trygg som helst. Jag hetsade inte upp mig, blev inte rädd - men det är fasen inte lätt att försöka lugna en 500 kg tung häst som är helt blockerad av stress och som jag inte fick kontakt med. Vad är nästa steg? Piska upp hästen???!!

Ditt ovanstående tips att träna möte med häst. Det har jag tränat och det funkar när jag är på marken, men inte när jag sitter på :crazy:

Du får gärna tipsa om länkar från dressyrformumet. Jag har sökt på "spänd häst" men inte hittat några andra bra trådar.

Igår var jag i alla fall i väg och tränade för första gången på en främmande plats - gick kanonbra. Fick skritta henne från marken cirka en kvart, men sedan hade hon slappnat av så pass att jag kunde sitta upp och hon var fokuserad på mig. Trots att vi var på en utebana och det fanns massor att bli distraherad av. Får jättebra hjälp av min tränare att få hästen koncentrerar på arbete. Min tränare tyckte att min Dam skötte sig helt suveränt för att vara borta och träna för första gången. Så hon hyser hopp om oss :D .

/Lizzie

Där spelade det ingen som helst roll att jag var hur lugn och trygg som helst. Jag hetsade inte upp mig, blev inte rädd - men det är fasen inte lätt att försöka lugna en 500 kg tung häst som är helt blockerad av stress och som jag inte fick kontakt med. Vad är nästa steg? Piska upp hästen???!!

Nej det tror jag inte någon på allvar skulle föreslå så klart, "sätta hästen på plats" i den situationen är ju att inte ge sig. Klämma in hästen mellan ben och tyglar och inte låta den ta sig någonstans förän den lyssnar, och när den gör det igen, fortsättaa rida enligt planen, d.v.s forsätta med uteritten som tänkt, det viktiga är ju att visa hästen att den aldrig slipper undan arbete för att den stressar upp sig, det blir ju automatiskt att belöna dåligt beteende. Samt visa att man som ledare är trygg och lugn och snäll fast hästen börjar hoppa. Det var viktigt för min häst att känna sig trygg med, att hon kunde bete sig illa utan att riskera åka på en däng

Nej det tror jag inte någon på allvar skulle föreslå så klart, "sätta hästen på plats" i den situationen är ju att inte ge sig. Klämma in hästen mellan ben och tyglar och inte låta den ta sig någonstans förän den lyssnar, och när den gör det igen, fortsättaa rida enligt planen, d.v.s forsätta med uteritten som tänkt, det viktiga är ju att visa hästen att den aldrig slipper undan arbete för att den stressar upp sig, det blir ju automatiskt att belöna dåligt beteende. Samt visa att man som ledare är trygg och lugn och snäll fast hästen börjar hoppa. Det var viktigt för min häst att känna sig trygg med, att hon kunde bete sig illa utan att riskera åka på en däng

Hålla hästen mellan hand och skänkel är det jag försöker med just vid möte med andra hästar. Har funkar bra vissa gånger, men andra gånger så har hon varit så snabb med att stegra sig och sno runt att jag inte hunnit reagera. Inser att det jag som måste hinna bli snabbare.

Min fråga om hur jag ska "sätta hästen på plats", gällde just när jag ska miljöträna henne utmed hagen och hon flippar ur när hästarna i springer. Då är jag på marken och leder henne. Jag är tryggare i mig själv då, behöver inte oroa mig för att ramla av :angel: .

Men som sagt - det är inte lätt att försöka lugna en hysterisk 500 kg kuse som vill springa efter de andra hästarna som drar iväg i full galopp... :crazy:

Jag anser INTE att "piska upp" henne är något alternativ - då har jag fått en fiende för livet och allt arbete att skapa förtroende är förstört. Hon blir ju livrädd när de andra hästarna springer iväg åt andra hållet. Hjälper ju knappast att slå en häst då...

/Lizzie

Jag anser INTE att "piska upp" henne är något alternativ - då har jag fått en fiende för livet och allt arbete att skapa förtroende är förstört. Hon blir ju livrädd när de andra hästarna springer iväg åt andra hållet. Hjälper ju knappast att slå en häst då...

kanske inte för livet, jag slog min häst i panik en gång och efter ett halvår började hon bli hanterbar igen :angel: tror som sagt inte att någon skulle ge dig rådet att slå hästen. sätta på plats för en sån här häst är ju helt enkelt att aldrig ge sig, fortsätta kämpa tills hästen lyssnar och gör som man säger och inte låta den komma undan när den blir rädd. Det var enda sätte att vinna över min häst att aldrig aldrig ge mig, så när hon började lita på mig så visste hon ju att det inte var någon mening med att bråka för hon vann aldrig något på det och det skulle bara bli jobbigare

kanske inte för livet, jag slog min häst i panik en gång och efter ett halvår började hon bli hanterbar igen :angel: tror som sagt inte att någon skulle ge dig rådet att slå hästen. sätta på plats för en sån här häst är ju helt enkelt att aldrig ge sig, fortsätta kämpa tills hästen lyssnar och gör som man säger och inte låta den komma undan när den blir rädd. Det var enda sätte att vinna över min häst att aldrig aldrig ge mig, så när hon började lita på mig så visste hon ju att det inte var någon mening med att bråka för hon vann aldrig något på det och det skulle bara bli jobbigare

Är det så att det är fara för mitt liv eller om hon blir helt ohanterbar och hon riskerar att skada sig själv eller andra. Då är det befogat att rappa till kusen. Har ett sånt där långt grimskaft med läderflärp längst ut. Det är ganska effektivt när det finns risk att bli översprungen m.m. Då har jag klastchat till på bogen för att få upp kontakten igen och visa att det absolut inte på något sätt är tillåtet att en komma för nära mig.

Hon har heller aldrig fått som hon velat genom att bråka. Har jag bestämt att damen ska jobba så får hon göra det på ett eller annat sätt. Dock kanske jag reviderar planen på vad hon ska gör utifrån vilket humör hon verkar vara på. Jag väljer mina strider om man säger så ;). Jag vill veta säkert att jag klarar av att reda upp situationen och "vinna" innan jag ger mig in i något typ av arbete med damen. Känner jag att jag inte är på humör för en viss situation så utmanar jag inte ödet utan damen får jobba med något annat. Men hon slipper inte undan.

Märker man att hästen inte är på humör redan när man gör iordning hästen, så kanske jag väljer att lägga ner planen på värsta dressyrpasset och ridet ut istället eller hittar på något annat jobb för henne.

Jag kanske verkar lite mesig, men innan jag köpte pållan förra året så hade jag en skadad häst i 3 år innan det slutade med avlivning förra sommaren. Hade inget annat att rida under denna period, alltså är jag inte speciellt sadelfast än så länge. Blir bättre med tiden ju mer jag rider.

Enligt min tränare så ska jag inte utmana damen för mycket för det finna MYCKET humör i min dam och det är att be om problem att utmana henne. Problem som jag i dagsläget inte kan reda ut. Vi tar en liten bit i taget (med tränarhjälp) och det får ta lite längre tid i stället. Så länge jag har hästen "med mig" så är hon nöjd (både tränare och häst ;) )

/Lizzie

jag tycker du låter klok! jag har ju som sagt haft en precis likadan själv och tillslut måste man sluta lyssna på alla know-it-alls (typ jag då :angel: ) och lyssna på hästen och sig själv och bena ut rellationen därifrån

jag tycker du låter klok! jag har ju som sagt haft en precis likadan själv och tillslut måste man sluta lyssna på alla know-it-alls (typ jag då :angel: ) och lyssna på hästen och sig själv och bena ut rellationen därifrån

Lyssna på andra kan jag alltid göra. Även om jag sedan gör min egen grej som passar mig och min häst :D . Men man kan få fina tips från andra, tips som man kan modifiera till att passa en själv..

Ikväll ska det bli en dust med damen igen. Promenad på vår gata med grannens hästar i hagen... Ska dock vänta tills det mojnat lite. Idag blåser det väldigt mycket på Närkesslätten, men det brukar lugna ner sig efter kl 20-snåret. Så framåt kvällningen är det dags för miljöträning. Om grannens hästar stod still i hagen skulle det inte vara någon fara :angel: - men de tycker ju att det är hur kul som helst när jag kommer gående med en häst på släp. Så de galopperar som galningar och brallar så mycket de orkar, sickna kusar :p .

/Lizzie

Vilket fint namn din pålla hade ;)

Hur snabbt märkte du skillnad när du tog bort havren. Tar det långt tid på hästen att coola ner sig?

Min får iofs fortfarande korn, har lite kvar som jag vill göra slut på *snål* men ska köpa lucern i helgen och vänja in det för att till slut byta ut det helt mot kornet.

/Lizzie

Jag märkte väl skillnad ganska direkt från havren. Någon vecka max. Sen hängde nog allt ihop, så svårt att säga vad som var effekt av vad.
Men det gick relativt fort.
Korn fick hon dock fortfarande. :)

.

Igår var jag i alla fall i väg och tränade för första gången på en främmande plats - gick kanonbra. Fick skritta henne från marken cirka en kvart, men sedan hade hon slappnat av så pass att jag kunde sitta upp och hon var fokuserad på mig. Trots att vi var på en utebana och det fanns massor att bli distraherad av. Får jättebra hjälp av min tränare att få hästen koncentrerar på arbete. Min tränare tyckte att min Dam skötte sig helt suveränt för att vara borta och träna för första gången. Så hon hyser hopp om oss :D .

/Lizzie

det var också en grej med min lilla lizzie, på utebanor var hon lugn (när havre var borta oså) men ridhusen lite läskigare. Gissar att hon kände mer kontroll över situationen ute, att hon kunde se/höra mer, och därmed lugnare. Inte så instängt. Men vad vet jag om vad som pågick i hennes huvud. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar