lizzie
Trådstartare
Sv: Spänd häst
Vårt samspel blir bättre och bättre. Jag har inte haft henne så himla länge (sedan augusti 2006) och jag tror aldrig att hennes tendens att lätt spänna sig kommer att försvinna. Utan jag måste lära mig att hantera det. Hjälper ju absolut INTE om jag också blir spänd och nervös Jag är väl medveten om att jag måste hålla mig cool i alla lägen, men ibland är det inte så lätt.
Däremot så vill jag att hon ska lära sig att klara av att träffa på andra hästar utan att flippa ur... hur ska jag annars kunna tävla damen .
Jag har börjat ge damen Krafft Groov 125 och håller på att ta bort havren, även om hon bara fick 0,5 kg så kanske det sätter sig i skallen på henne.
Jag har ingen erfarenhet av häst som inte funkar på havre så jag vet inte alls hur de brukar bete sig. Men min förhoppning är ju att min ska coola ner sig lite om jag tar bort havren.
/Lizzie
Jag känner igen ditt problem. Jag har också en häst som kan bli mycket spänd och nervös helt plötsligt. Oftast är det olika plötsliga ljud som får honom att stelna till.
Har det blivit bättre eller sämre under tiden du ridit henne, hennes osäkerhet har säkert även mycket med dåligt förtroende för ryttaren. Jag har ridit hästen i ett år nu och jag tycker att den senaste tiden har vi utvecklat vårat samspråk med varandra och han litar mer och mer på mig.
Vi har dessutom tagit bort allt foder som innehåller havre och har istället gett ett pelletsfoder helt utan havre som fungerat väldigt bra. Jag tror fodet heter cool och är speciellt framtaget för lite spända och nervösa hästar som inte kan äta havre. Att sedan komplettera med lusern, som någon nämde tidigare, för att hon ska hålla hullet samt att ev med lite rapsolja är mitt tips.
Vårt samspel blir bättre och bättre. Jag har inte haft henne så himla länge (sedan augusti 2006) och jag tror aldrig att hennes tendens att lätt spänna sig kommer att försvinna. Utan jag måste lära mig att hantera det. Hjälper ju absolut INTE om jag också blir spänd och nervös Jag är väl medveten om att jag måste hålla mig cool i alla lägen, men ibland är det inte så lätt.
Däremot så vill jag att hon ska lära sig att klara av att träffa på andra hästar utan att flippa ur... hur ska jag annars kunna tävla damen .
Jag har börjat ge damen Krafft Groov 125 och håller på att ta bort havren, även om hon bara fick 0,5 kg så kanske det sätter sig i skallen på henne.
Jag har ingen erfarenhet av häst som inte funkar på havre så jag vet inte alls hur de brukar bete sig. Men min förhoppning är ju att min ska coola ner sig lite om jag tar bort havren.
/Lizzie