Spänd häst

Sv: Spänd häst

Jag känner igen ditt problem. Jag har också en häst som kan bli mycket spänd och nervös helt plötsligt. Oftast är det olika plötsliga ljud som får honom att stelna till.

Har det blivit bättre eller sämre under tiden du ridit henne, hennes osäkerhet har säkert även mycket med dåligt förtroende för ryttaren. Jag har ridit hästen i ett år nu och jag tycker att den senaste tiden har vi utvecklat vårat samspråk med varandra och han litar mer och mer på mig.

Vi har dessutom tagit bort allt foder som innehåller havre och har istället gett ett pelletsfoder helt utan havre som fungerat väldigt bra. Jag tror fodet heter cool och är speciellt framtaget för lite spända och nervösa hästar som inte kan äta havre. Att sedan komplettera med lusern, som någon nämde tidigare, för att hon ska hålla hullet samt att ev med lite rapsolja är mitt tips.

Vårt samspel blir bättre och bättre. Jag har inte haft henne så himla länge (sedan augusti 2006) och jag tror aldrig att hennes tendens att lätt spänna sig kommer att försvinna. Utan jag måste lära mig att hantera det. Hjälper ju absolut INTE om jag också blir spänd och nervös :angel: Jag är väl medveten om att jag måste hålla mig cool i alla lägen, men ibland är det inte så lätt.

Däremot så vill jag att hon ska lära sig att klara av att träffa på andra hästar utan att flippa ur... hur ska jag annars kunna tävla damen :crazy: .

Jag har börjat ge damen Krafft Groov 125 och håller på att ta bort havren, även om hon bara fick 0,5 kg så kanske det sätter sig i skallen på henne.

Jag har ingen erfarenhet av häst som inte funkar på havre så jag vet inte alls hur de brukar bete sig. Men min förhoppning är ju att min ska coola ner sig lite om jag tar bort havren.

/Lizzie

Jo kornet är ju hyfsat bra för hullet men jag tror ändå att lucernen är ännu bättre faktiskt ;) Det är mycket energi korn!
Nä det är ju inte så lätt om man inte får i de mera men du har inte funderat över att ge 2 olika sorters hö/ensilage? Min får både hö o ensilage o det tycker hon är gott gott :rofl: Då kan man lixom lura i de lite extra bara för att det är gott!
Det är ju många som är emot att ge soja men har du provat det?

Jo kornet är ju hyfsat bra för hullet men jag tror ändå att lucernen är ännu bättre faktiskt ;) Det är mycket energi korn!
Nä det är ju inte så lätt om man inte får i de mera men du har inte funderat över att ge 2 olika sorters hö/ensilage? Min får både hö o ensilage o det tycker hon är gott gott :rofl: Då kan man lixom lura i de lite extra bara för att det är gott!
Det är ju många som är emot att ge soja men har du provat det?

Det är en svår avvägning detta med energi. Energi för att lägga på sig hull, eller energi som gör att de blir stissiga i huvudet.

Jag har väldigt bra kvot på mitt hö (6,5) så jag behöver inte ge just soja för att få upp kvoten. Tar jag bort kraftfodret så faller hon ur och hon är fortfarande tunn så det har jag inte råd med. Hon var extremt mager när hon kom hem till mig.

Tror inte det är någon lösning att släppa henne på bete heller, hon är den rastlösa typen av sig som bara vandrar. Har svårt att slappna av och vila och äta ordentligt när hon är på bete. Det märks på det hö hon får i hagen. Kan inte stå stilla och äta långa stunder...

/Lizzie

Min pålla ligger på en kvot på 8-9, funkar bra för henne.
Hon är oxå den rastlösa typen. Står lixom aldrig stilla i hagen. Men däremot går hon o betar hela tiden. Sambon sa så sent som i morse (är sjukskriven o uppe o vankar halva nätterna) "Hon har inte lyft näsan ifrån gräset en enda gång under hela natten vad jag sett":o

Min pålla ligger på en kvot på 8-9, funkar bra för henne.
Hon är oxå den rastlösa typen. Står lixom aldrig stilla i hagen. Men däremot går hon o betar hela tiden. Sambon sa så sent som i morse (är sjukskriven o uppe o vankar halva nätterna) "Hon har inte lyft näsan ifrån gräset en enda gång under hela natten vad jag sett":o

Jag har släppt mina pållar i en hage med gräs nu ett par timmar på kvällen för att vänja magen på dem. I denna hage så ser Damen grannens hästar från ett annat håll och lite närmare. Det räcker för att hon ska få fullkommligt spel. Trodde hon skulle brotta sig ur hagen :eek: , men hon har respekt för tråden. Sällskapshästen (en shettis) försökte förtvivlat äta av det goda gräset medans Damen for runt som en vivelvind totalt ointresserad av att det fanns gräs :crazy: men hon gjorde förbannat snygga galopp-piruetter runt träden :angel: . Till sist slutade hon kuta, var då totalt genomblöt, och stod och skrek efter grannens kusar istället... Vadå mat - glöm det!

Om några dagar ska grannen släppa sina hästar i sommarhagen. En hage som löper utefter vår gata 200 meter. Det är vår enda väg till och från vårt hus och hur jag ska lyckas ta mig igenom denna gata med grannens hästar kutandes i hagen - det är för mig en gåta. Min pålla kommer bli fullkomligt galen och ännu värre blir det när hästar springer i hagen :crazy: . Får väl hålla på och promenera med henne fram och tillbaka under ett par veckors tid och hoppas hon lär sig så småningom och lugnar ner sig.

/Lizzie

Jag förstår din oro men man kan ju hoppas att hon vänjer sig.
Jag skulle faktiskt prova att köra mycket ledarskapsövningar med henne. Få henne att flytta vissa kroppsdelar när hon blir upprörd. Detta måste du självklart träna när hon inte är upprörd oxå.
Hade jag varit i dina kläder så hade jag faktiskt köpt räddningsdroppar oxå. Jag har sett de ha effekt på min pålla men det var endast för en mycket kort stund. Men det kanske räcker för din om du gör det några gånger när du går förbi hagen och sen har hon lixom gått förbi utan att få spelet några gånger så kanske hon lugnar sig.
Sen är det kanske bra för dig att få de andra på så nära avstånd att du måste träna detta problemet varje dag ;)
Avsätt ett par dagar till att kanske bara promenera förbi hagen gång på gång på gång på gång....

Jag har räddningsdroppar hemma, så jag ska testa att använda dem just första gången vi ska gå förbi hagen. Ska kanske använda dropparna själv också :idea:

Igår så longerade jag Damen på gärdet brevid grannens hästar. Hon var lite spänd i början, men jobbade på fint. Dock får jag jobba henne hela tiden med övergångar för behålla hennes fokus på mig. Hon kunde till och med jobba avslappnat i galoppen. Enda gången som det blev lite brist i koncentrationen var när det kom ett ridande ekipage på allmänna vägen som travade förbi oss på ett avstånd om 100 m. Då saktade jag av och jobbade henne i skritt istället. Ville inte riskera någon typ av explosion med mig hägnades i ett "snöre" :angel: Hon tittade lite, men blev inte galen, utan lydde fint. Bor ju på Närkesslätten så vi har ju vida utsikt runtomkring oss, är både en fördel och nackel. Jag tycker det är skönt att ha koll på omgivningen, men damen vill också spana och då brister hon i koncentrationen...

Visst finns det en fördel med att grannen kommer ha sina kusar gå brevid vår gata. Kommer ju inte undan då utan måste miljöträna och åter miljöträna. Får väl ta den tid det tar för henne att acceptera att det rör sig andra kusar i hagen.

/Lizzie

Du ser det går ju framåt :D
Japp att ta några droppar själv är nog inte fel :D
Lycka till!
/Anna

Du ser det går ju framåt :D
Japp att ta några droppar själv är nog inte fel :D
Lycka till!
/Anna

Testade igår att ge Damen Räddningsdroppar när jag skulle rida ut på en liten tur.

Vet inte om hästar kan "snedtända" på Räddningsdropparna, men hon blev i alla fall ännu värre än i vanliga fall :crazy:

Har beställt annat blomsterenssenes, Bioforce EquiEssence Highly Strung från KÅ-trading. Dessa droppar funkade bra på min förra häst. Så jag hoppas de ska funka på denna donna också.

/Lizzie

låter exakt som min gamla häst och det är ju ett mångbottnat problem och många onda cirklar som måste brytas. Du måste ju arbeta mycket från marken med ledarskap och göra mycket läskiga saker med henne från marken så att hon lär sig att lita på dig, i dagsläget verkar hon inte ha något förtroende för dig alls det är därför hon hänger upp sig så panikartat på andra hästar. Så börja med att gå över preseningar i trånga utrymmen och så vidare, jobba lite klickerträning med henne, bygg helt enkelt upp en rellation mellan dig och hästen spelar inte så stor roll hur du gör det bara du visar hene att du går att lita på. Låt henne aldrig ignorera dig, var alltid hundra procent fokuseradpå hästen när du är med henne (d.v.s håll inte på att prata med kompisar heller i mobilen) och kräv att hon är hundra procent fokuserad på dig.

och så till ridningen. Det gäller ju att komma ihåg att en häst ofta kommer undan att arbeta när den blir rädd för något och en smart häst (jag misstänker att din är en sån) har listat ut detta. Därför gäller det att forsätta rida, tänka framåt och fortsätta med vad man höll på med, inte själv bli rädd utan behålla lugnet och säga "nej" med en lugn men bestämd röst, kräv att hästen skall hålla koncentrationen på vad ni sysslar med. Om hästen lyckas hoppa undan så rider man helt sonika tillbaka till ursprungsplatsen klämmer in hästen mellan skänklar och tyglar och fortsätter att rida, men utan att bli arg för det stressar bara upp ännu mer, lugn och bestämd och ingen långsinthet, så fort ett ögonblick är passerat är det glömt och borta, existera i nuet och framtiden men inte i det förflutna! Det vill säga sticker hästen iväg mot utgången och du får rätt på henne och hon börjar lyda berömm och var helt koncentrerad på att hon nu går bra och på vad du vill att ni skall göra tio meter längre fram, ha inte en tanke på att hon precis var olydig för just nu gör hon vad du säger och det är det du skall vara koncentrerad på, samt ha en förväntan att hn kommer att lyda dig i framtiden (oj så flummigt :p hoppas du förstår)

ok nästa sak är sitsen, tänk inte så mycket på att sitta korrekt, bara andas och slappna av i ditt bäcken och sjunk ner i sadeln och ha en jämn och mjuk kontakt i munnen, tänkt inte, jag måste vara avslappnad, jag måste vara avslappnad,jag måste vara avslappnad, det skapar spänning, bara göra det, andas djupa lugna andetag och sjunk ner i sadeln.

ett bra sätt att få hästen koncentrerad på stunden är att inte ge den tid att bli uttråkad eller tänka på annat. Håll den okuperad med svängar och övningar hela tiden, tvinga den att jobba mentalt hela tiden och skapa en situation som kräver hundra pricents uppmärksamhet hela tiden. ingen dötid i ridpassen!

En annan bra övning som går helt stick i stäv med det förra råden men som också hjälper bra är att hitta en övning som är hyfsat komplicerad och kräver koncentration men som skapar en förutsägbarhet för hästen så att den får trygga ramar att slappna av inom. Min favorit övning är såhär, du riden på den lilla volten i en av ändarna, välj en punkt och varje gång ni kommer till det stället skall ni vända rätt igenom volten på det stället och byta varv. Rid lätt sits i arbetstrav i en lång och låg form, tänk på att sitta ner mjukt och krama om i varje steg, i denna övningen är det mycket viktigt att du har höjd blick för annars kommer ni inte ha någon balans på ett så snirkligt spår och med dålig balans kommer spänningarna. I denna övning kommer ni alltså bara att rida ett halvt varv innan du vänder igenom rakställer sitter om och böjer ästen i andra varvet. Det händer alltså saker hela tiden men båda vet vad som kommer att hända sen och dettta skapar en trygghet och avslappning samtidigt som övningen kräver att koncentrationen bibehålls.

Sen skall det vara kul att träna och bli riden, så träna att springa kavalletti eller att springa över något annat småläskigt och när hästen vågar göra något bli så fjantigt överlycklig ge långa tyglar och pip berömmelser med din mest sockersöta röst, några såna här pass är jättebra motivationshöjare :)

min häst blev helt bäng av haver, det funkade nog som någon form av knark på henne och hon fick snedtändning varenda gång :p jag hade tagit bort det helt, min gick på en müsli och lusern blandning, det var jättebra för henne (samt aromterapi i vattnet :angel: ) hon var också tvungen att ha det otroligt lugnt och tryggt omkring sig, hade henne i ett stressigt stall ett tag och tillslut gick hon inte ens att leda, samt att hon fick magsår. Så hästar som inte kan koppla av mår nog bäst av att ha det lugnt omkring sig. Min var som lyckligast när jag ade henne i en stor flock med ungston i en större hage, då var det hon som fick bestämma och hon växte med det ansvaret.

lycka till jag vet hur det är att ha den galna hästen, man får fokusera på att det är de som är de roligaste hästarna att rida när man väl får rätt på dem :bump:

Tack för alla tips! :bow:

Jag tränar mycket ledarskapsövningar med damen och från marken så funkar det bra. Inga problem med trånga utrymmen, prassliga sopsäckar eller annat som kan upplevas som otäckt (soptunnor, brevlådor osv). Har tränat stenhårt att hon ska gå med sitt huvud vid min axel och gå i MIN hastighet. Så när vi är ute och promenerar så varierar jag min gånghastighet alltifrån att gå med myrsteg till att gå i mycket rask takt. Kan tvärstanna och gå baklänges och hon håller sin placering. Hon är bättre på att gå "fot" än mina vovvar ;)

Jag är noga med att hålla samma rutiner varje dag. Har ett litet stall, bara Damen och ett litet shettissto som sällskap. Shettisen är också i behov av att ha lugnt och ro omkring sig med fasta rutiner. Har inte haft det så bra tidigare i livet.

Det är inge problem att ta ut min stora och lämna kvar den lilla i hagen eller stallet. Det bryr sig Damen inte ett dugg om. Inte heller blir hon stressad på väg hem när shettisen hör oss och börjar gnägga. Kan ha Damen uppbunden utanför stallet och borsta, medans shettisen är kvar i stallet.

När jag rider ut så jobbar jag hästen hela tiden och håller henne koncentrerad på vad jag vill. Prata i mobiltelefon finns inte ens med på kartan! Utan jag måste rida hela tiden. Att skritta runt helt planlöst på långa tyglar är inte heller att tänka på - det blir hon jättestressad av. Då är det mycket bättre att promenera avsuttet.

När jag precis köpt henne så var hon totalt hysterisk och gick inte ens att leda ut ur stallet själv - så hon har gjort enorma framtsteg.

/Lizzie

Vad är ''räddningsdroppar''?

Och visserligen blir hästarna så nära ett problem, men samtidigt en bra möjlighet att träna :)

Kan bara hålla med i det du skriver!
Den största vändningen för mig och min Dam, den kom då jag hittade en centrerad-ridningsinstruktör - plötsligt fick jag nycklar! Och nu lyssnar hon på min mer aktiva, och förhoppningsvis mer balanserade ridning.
Har några ställen där hon tidigare brallat ordentligt, kastat av mig stegrat etc, men med denna tränare har jag fått modet att lita på att jag bara ska rida på, inte tänka på brallet, utan vara än mer tydlig i min vilja att tex göra en volt eller vad vi nu håller på med.
Detta har också gett resultat vid uteritter, jag känner nu att jag kan lita på min häst, hon vill inte få av mig!
Tog bort all havre, gav biomag, men tycker nog att även kornet gav för mycket energi. Nu får hon ganska mycket lucern + lite soja, E-vitamin och selen. Tror också att hennes något större muskelmassa ger henne en större trygghet - hon orkar med mig bättre...
Lycka till!

En häst som går i form, i en låg form, utsöndrar endorfiner? som är lungnande, vilket i sin tur en lugnare häst och har lättare att lösgöra sig.

Minns inte om det var endorfiner men nåt ämne i alla fall.

Vad är ''räddningsdroppar''?

Och visserligen blir hästarna så nära ett problem, men samtidigt en bra möjlighet att träna :)

Det är en blandning på blomsteressenser som kan användas vid nervositet, trauma, rädsla. Till både människor och djur. Om du söker på räddningsdroppar kommer du hitta massor av info.

/Lizzie

Kan bara hålla med i det du skriver!
Den största vändningen för mig och min Dam, den kom då jag hittade en centrerad-ridningsinstruktör - plötsligt fick jag nycklar! Och nu lyssnar hon på min mer aktiva, och förhoppningsvis mer balanserade ridning.
Har några ställen där hon tidigare brallat ordentligt, kastat av mig stegrat etc, men med denna tränare har jag fått modet att lita på att jag bara ska rida på, inte tänka på brallet, utan vara än mer tydlig i min vilja att tex göra en volt eller vad vi nu håller på med.
Detta har också gett resultat vid uteritter, jag känner nu att jag kan lita på min häst, hon vill inte få av mig!
Tog bort all havre, gav biomag, men tycker nog att även kornet gav för mycket energi. Nu får hon ganska mycket lucern + lite soja, E-vitamin och selen. Tror också att hennes något större muskelmassa ger henne en större trygghet - hon orkar med mig bättre...
Lycka till!

Eftersom jag har en Dam som är MYCKET känslig för vikten så har jag sedan i början på mars dragit i att vi ska hålla en kurs i Centrerad ridning i klubben. Fått preliminärt ja från så pass många att vi skulle kunna få tränaren att komma till oss. Men så förra veckan när det börjar närma sig (inbokad kurs 20/5) så började folk droppa av pga olika anledningar. Så vi fick ställa in kursen :( .

Nu rider jag för en dressyrtränare som är jätteduktig och jag får verkligen hjälp med "finliret" så jag "sitter inte i sjön". Utan det var mer att jag ville få ytterligare hjälp med att få ordning på min kropp. Dock ska jag boka in mig hos tränare i Centrerad ridning och åka till henne i stället.

Vet ju med mig att jag måste vara superfocuserad och rida varje meter. Minsta lilla jag slappnar av så ser hon spöken överallt. Att jag sedan skulle behöva gå en kurs i mental träning - det är annan historia ;)

/Lizzie

Min häst har också varit så. Helt skräckslagen för minsta lilla. Han har dock blivit mkt bättre med åren, vilket säkerligen beror på att han blivit äldre och tryggare, men även på medicin som han fått (homeopat-medel, blomster-medel och örter).

Men, den största framgången kom nu efter att vi flyttat. Här är lugnt och fridfullt, och han har blivit SÅ mkt lugnare och tryggare! Han är inte alls lika rädd för saker längre.
Grejen är att hästar behöver tid att smälta saker, återhämta sig efter något läskigt eller upphetsande. Händer det då såna saker hela tiden, vilket det gjorde där han stod förr (dom var helt motor-galna och det var en jäkla kommers varenda dag) sätter det hästen i en konstant sträss, där den aldrig hinner komma i fatt och lugna ner sig. Och ju mer stressad den blir, ju starkare reagerar den på saker den ser eller hör. det blir en ond cirkel!!

Jag anser att man pga detta ska vara oerhört försiktig med vad man utsätter en sån häst för. varje gång du sätter hästen i en situation där den blir rädd och ej kan hantera det som händer så kapar du på dens redan minimala självförtroende. Blir det många såna händelser så hinner den aldrig bygga upp det igen, det bara faller och faller. Så händer ett av två: hästen blir helt galen och avlivas, eller den ger upp och blir apatisk (eller snäll som vissa kallar det......).

Så tänk efter vad du gör med din häst: hur ska du stärka hennes självförtroende, och såklart också hennes förtroende för dig? viktigast är dock hästens, då det är många situationer där DU inte finns med, och då måste hästen kunne lita på sig själv!

Vissa rekommenderar ju flooding, men jag tycker det är helt förkastligt. Istället så ska man göra bara en liten liten bit som är farligt varje dag, och resten ska bestå av trygghet. är hästen tex lugnare i ridhuset så rid där, skritta sen en runda utomhus som avslutning, beröm och gå in.

Jag tycker blomstermedlen är en stor hjälp, men det är bättre att blanda ett individuelt medel än att använda RR. Jag skulle kunne tänka mig att din häst behöver larch, mimulus, aspen och cherry plum. Om hon är hetsig kanske även impatiens.

Bra lugnande örter är kamomill, humla, vändelrot och järnört.

NH har jag ingen tro på. Visst är det bra att hästen ser en som ledare, men det ska inte behövas en massa konstiga övningar för det. Tar jag ut min häst på ridbanan kommer han till mig med sänkt huvud och vill stå nära, går jag följer han mig som en skugga, svänger när jag svänger, stannar när jag stannar. och jag har aldrig tränat NH (jagat hästen omkring eller försökt dominera den på annat sätt), jag har bara behandlat hästen med respekt och medkänsla.

Lycka till!:)

Jag är också övertygad om att hästar behöver lugn och ro för att kunna bygga upp en grundtrygghet. Min lilla shettis har väldigt stort behov av att det är lugnt, inte för mycket hästar, inte så många som håller på med henne, INGA barn :angel: osv. Den lilla ponnyn har fått regelrätt stryk någon gång i sitt tidigare liv helt enkelt :crazy: . Hennes förtroende måste man förtjäna helt enkelt.

När det gäller halvblodet så kom hon från Polen i juli förra året och jag köpte henne i augusti. Så då hade hon fortfarande inte hunnit landa efter resan. Tog någon månad till innan hon coolat ner sig. Att hon är så fixerad vid andra hästar tror jag kan bero på att hon kommer från ett "uppsamlingsställe" där det går 150 st hästar i en stor flock. Nu får hon "bo ihop" med en liten pålle men kan se andra hästar på håll och på vägen. Klart hon undrar det det är för kusar.

Jag är inte heller så förtjust i NH, utan de övningar jag gör är enkla, handlar om ren konsekvens helt enkelt, inte att jaga undan eller dominera hästen. Det ska gå att leda hästen utan att bli översprungen och gå där jag placerar den, hon ska förstå smackningar och när man prooar. Det var en upplevelse att få hem en vuxen häst som inte förstod detta ;) I Polen så använder man inte smackningar och pro utan har andra ljud för drivning och förhållning. Så det var bara att låtsas att man hade en fölunge som man skulle lära det mest grundläggande. Som tur var så har jag en häst som ÄLSKAR att få beröm :D .

Min Dam bryr sig inte ett dugg om motorljud, vilket är tur eftersom vår närmaste granne ständigt har något typ av motorfordon igång, traktor, dumper, bil, grävskopa, motorcross osv. Vi kan möta den mest läskigaste traktor och hon bryr sig inte ett dugg.

Det jag märkt med Damen och som jag tror är bra, är att jag har samma rutiner. Och då menar jag inte att hon får mat på samma tider, utan allt. Intaget sker på samma sätt, borsting sker på samma sätt, kratsar hovarna på samma sätt, utrustningen åker på i samma turordning osv. Jag upplever att hon då blir trygg i att hon vet vad som är på gång och hon är med på noterna.

När jag tränar så åker jag till en anläggning och väljer att rida i ridhuset, även om det finns utebanar, just för att hon känner sig tryggare i ridhuset. Efter avslutat ridpass så promenerar jag henne runt på anläggningen och hon får titta och spana omkring sig. Igår åkte jag till anläggingen och jag hann inte mer än in i ridhuset så började det komma en massa transporter. Det var visst fälttävlansträning på gång. Damen blev superspänd när hon hörde alla ljud, hästar som lastades ur, gnäggade och frustade. Genom springorna i ridhusväggen så såg hon hur det rörde sig utanför. Men jag lyckades faktiskt med att behålla hennes fokus på mig och vi hade ett ridpass som gick jättebra trots alla ljud utanför. Får dock RIDA varje meter. Skritt på lång tygel är ingen idé utan avskrittningen gör jag avsutten.

Ska testa lugnande örter, tror det kan vara bra så hon taggar ner lite, åtminstone så att jag kan börja rida på utebanan istället för i ridhuset ;) Får ta ett steg i taget...

/Lizzie

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar