späda ut virkon S för muggbehandling, hur mkt?

sommarvind

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att testa att lägga ett virkon S bandage över natten på mitt sto som har mugg, på båda bak. Hur mycket skall ja späda ut för att det skall vara lämpligt för mugg? Har en pulverpåse på 50 g.

Sv: späda ut virkon S för muggbehandling, hur mkt?

Jag brukar späda vircon sådär lite lagom du ser på färgen o sen slår jag i en skvätt arnika. dränk bomull i detta o linda över natten på mugg. Väldigt effektivt!!

Jag brukar späda vircon sådär lite lagom du ser på färgen

:rofl: Ursäkta men det där var lite roligt. Antagligen ett typiskt svar som TS inte ville ha :D Hur vet h*n vilken färg du menar? (no offence)

TS, jag har aldrig lagt våtvarmt bandage med virkon men när jag har gjort spray har jag blandat enligt vad som står på flaskan för descinficering, ett dosmått till en liter vatten.

Såg nu att du har en dospåse, 50g borde vara till 5 liter vatten då.

Senast ändrad:

hm... okej:D nja.. ja hade nog velat haft ett mer specifikt mått så jag vet att det blir rätt koncentrat... men tack ändå:)

Ja just det, det borde ju räcka till 5 liter.. men någonstans (minns ej vart) så skall man späda ganska svag blandning till mugg?

Ja, som sagt så vet jag inte vad rekommendationen är för våtvarmt omslag men det är ju alltid bättre att det blir lite för svagt än tvärtom i det läget. Det blir ju ganska kraftigt rosa i den vanliga blandningen, så blanda svagrosa istället då om du inte får några klara besked av någon här :)

Jag har använt Virkon S en gång efter Vet inrådan till svår mugg.
Blandade rek dosen för desinfektion och sprayade på. Efter andra behandlingen slog min häst ifrån sig så markant så jag begrep att detta gjorde riktigt ont.
Av den anledningen skulle jag aldrig våga göra nått omslag som sitter på över natten med Virkon S, inte ens med svag blandning.

okej, men virkon s är väll från början till för djurstallar mm? Då kan ja förstå att de gjort ont på din häst om du blandnade "vanlig utspädning"

rätt utpsädd Virkon S sägs vara mirakelmedel för mugg :)

men om ja snart inte får nåt svar här så tror ja ja gör som wrangler säger.. späder svagt ljusrosa..

På förpackningen finns dosangivelser angivna, beroende på om det skall vara tvätt av stallar eller tvätt av djur. Jag skulle om jag skulle lägga OMSLAG dvs inte bara tvätta, mycket hellre lägga ett vanligt spritbandage.

Jag har aldrig haft någon som reagerar alls vid sköljning av mugg med virkon och då har jag ändå blivit rekommenderad att blanda det aningen starkare än dosen som står på flaskan. Riktigt cerise blandning, brukar blanda i en liten plastflaska sen håller jag upp benet och häller rejält över det drabbade området varannan dag och rör det inte för övrigt däremellan. Inget tvättande ingenting. Fick tom rätt på riktigt gammal äcklig minst cm tjock vidrig mugg med djupa sårsprickor som en häst kom hit med på jättekort tid genom att göra så efter råd från veterinär.

Jag skulle däremot tveka att lägga det som omslag eller i alla fall blanda det väldigt svagt om jag skulle göra det.

Jag håller med alla om att det känns bättre att tvätta istället för omslag.

okej, men virkon s är väll från början till för djurstallar mm? Då kan ja förstå att de gjort ont på din häst om du blandnade "vanlig utspädning"

rätt utpsädd Virkon S sägs vara mirakelmedel för mugg :)

För starkt?
1% lösning är för desinfektion. (både för stall och djur)
Testade även 0,5% lösning med samma reaktion.

Vet 2, sa att Virkon S inte är snällt mot huden och hon rek inte det vid mugg, så det där med Virkon S och mugg är nog från Vet till Vet vad de anser.
Vet 2, gav mig preparat på recept som tog muggen direkt och hästen slapp lida.

Om man är osäker eller ej på om det gör ont, så testa att häll det i ett sår på dig själv så får du svaret.
Hästar reagerar olika vid smärta så det enda sättet att få ett säkert besked är ju att testa på sig själv.

Jag fick rådet att av min mkt erfarna hästveterinär att späda virkon med dubbel mängd vatten, om jag minns rätt så var det 10 liter vatten till ett 50 gram kuvert Virkon och den dosen har fungerat för mig. En viktig sak att tänka på sa alltid min veterinär är att Virkon tar bort alla bakterier, båda onda och goda, så efter behandlingen är klar så lägger man ett dofilus bandage några dagar, dvs smörjer in med Dofilus och lindar över för att få tillbaka rätt bakteriekultur i huden.

det var den blandingen jag nu har gjort:) testade på mig själv , och de kändes inget alls. Tvättade du med virkon eller la du ett virkonbandage? Smart det där med dofilus! Skall jag absolut testa:)

Ja testade ett spritbandage i natt faktiskt, ja tvättade först med descutan och torkade torrt, sedan blötlade jag bomull med alsolspirt och har låtit det sitta över natten. Linda av idag, och om jag inte inbillar mig, så ser de bättre ut.. (om det inte är så att ögat ser det, de vill se:))

Tänkte lägga ett till spritbandage ikväll, fungerar jodpax bra? Tycker du att ja skall låta de sitta på längre än ett dygn?

Har du infekterade sår som du kunde testa på alltså? För annars säger inte ditt test särskilt mycket.

infekterade sår? Nej det har jag inte, och andra sidan har inte hästen det heller:)
Jag försöker inte pilla så mycket med det just för att jag vill undvika infekterade sår.

Jag tvättar med descutan och pillar bort det som är löst, sedan spritbandage. Klart att det ev kan svida till lite med alsolpsrit också, men de är ju ingen smärta som man inte kan överleva. Här gäller det ju att ta död på bakterierna och att hästen blir symtomfri. Att det svider dom första sekunderna man lägger på det är nog småpotatis jämfört med vad hela åkomman stör hästen, allt stramande som muggen bidrar med.

Hon har inga öppna sår alls. Om så vore så hade jag bett veterinären att skriva ut något receptbelagt.

Gällande virkonen så har jag inte testat det på hästen än. Skall se om vanliga spritbandage som mackan tipsat om fungerar först.:) få ger det några dagar helt enkelt.

Ja testade ett spritbandage i natt faktiskt, ja tvättade först med descutan och torkade torrt, sedan blötlade jag bomull med alsolspirt och har låtit det sitta över natten. Linda av idag, och om jag inte inbillar mig, så ser de bättre ut.. (om det inte är så att ögat ser det, de vill se:))

Tänkte lägga ett till spritbandage ikväll, fungerar jodpax bra? Tycker du att ja skall låta de sitta på längre än ett dygn?

Kul om det visar effekt, jag har goda erfarenheter som sagt. Jag använder dock inte jodopax utan sprit.....
skulle köra enbart nattetid några nätter, och se om det ger resultat.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa...
2
Svar
23
· Visningar
4 241
Senast: devere
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka