späda ut virkon S för muggbehandling, hur mkt?

Sv: späda ut virkon S för muggbehandling, hur mkt?

Okej, är alsolsprit ett bra alternativ? Vad använde du för sprit?
Jag frågade på apoteket om det fanna alsolsprit i stora flaskor men inte tydligen:grin:

Jag fick sprit utskrivet av veterinären - köpte på apoteket men som sagt, det är ju receptbelagt i såfall.

du kan köra alsol sprit men som sagt, det finns ju bara på småflaska.

Så nu ett lite sammandrag på en aningen äldre tråd:

Vid omslag ska det vara ljusrosa

Vid "tvätt" ska det vara starkare

Någon annan som kan hjälpa? Tänkte själv nämligen prova, men har ponnyn i lösdrift och skulle hellre tvätta än lägga omslag.

Jag måste ännu fortsätta lite på tråden, det intressanta med hela Virkonet är att på burken står det att medlet kan irritera hyn, men att man kan tvätta kojuver med det. Juver är enligt mig (som arbetat med kor) hud, i likhet med all annan :D I morgon ska jag börja behandlingen på fyra rätt så fula karleder..

Ja har spätt ut den så att den blivit ganska rosa. Det har funkat alldeles utmärkt att spraya på min hästs mugg. Som nu nästan har försvunnit, och då hade hon ganska ful och mycket mugg på båda frambenen.

funkar det inte med äppelcidervinäger, det har ju en förmåga att torka ut !
sedan se till att hålla det torrt och borsta och borsta och borsta.....

Ja testade ett spritbandage i natt faktiskt, ja tvättade först med descutan och torkade torrt, sedan blötlade jag bomull med alsolspirt och har låtit det sitta över natten. Linda av idag, och om jag inte inbillar mig, så ser de bättre ut.. (om det inte är så att ögat ser det, de vill se:))

Tänkte lägga ett till spritbandage ikväll, fungerar jodpax bra? Tycker du att ja skall låta de sitta på längre än ett dygn?

Nu skall du ta det lilla lugna, Testa en sak i taget och utvärdera. låt det även gå några dagar mellan att du byter metod. hur skall du annars veta vad som funkat och inte minst ökar du risken för att du får medel som reagerar med varandra på ett oförutsett sätt.

Så du har bara sprayat på, inte tvättat? Alltså skummat upp medlet med handen.

Jag brukar spraya på virkonen och gno in det lite brukar fungera bra.

Mia

Jag har sprayat och ibland även gnuggat. Har en häst som är väldigt less på att jag håller på å pillar på hennes ben så ibland när jag inte is bråka med henne har jag bara spraya! :) Men då har jag å andra sidan klippt håret kring muggen så att det inte är ivägen.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa...
2
Svar
23
· Visningar
4 241
Senast: devere
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka