sover mindre och mindre..

H

Hopphopp

min dotter somnar alltid mellan 6-7 på kvällen.. ( hon är 9 månader)
och innan har hon sovit till 8, vaknat en gång på natten för att få mat men vill stiga upp vid 8, och det är ju helt ok..
men för några veckor sen började hon vakna vid 7 ist.. somnar fortfarande vid samma tid..

men nu den senaste veckan har hon vaknat vid 6.. och det tycker jag är lite väl tidigt att stiga upp..

hur ska man göra för att hon inte ska vakna tidigare och tidigare?
snart kommer hon väl vakna vid 5 om det fortsätter såhär..

det går inte hålla henne vaken längre på kvällen för när hon blir trött kan hon somna vart som typ..
hon tar sin filt och napp och lägger sej på golvet om det kniper:p

går det få henne att sluta vakna tidigare och tidigare?

Sv: sover mindre och mindre..

Jag undar mest hur man får ungen att somna frivilligt!! :eek:

Vår son han kämpar och kämpar. Han ställer sig upp i sängen tills han inte orkar mer. Sen sitter han tills han inte orkar och till slut så ligger han ned och kämpar och kämpar med ögonen för att de INTE ska slå igen :rofl:

Om han vaknar på morgonen klappar jag på hans kudde och säger att han ska sova, och då sover han en timma till ;)

DU får försöka hitta några rutiner som passar dig bättre.
Men vissa barn bara ÄR morgonpigga. Min "tvåa" har alltid varit vaken före kråkorna, det började redan när hpn var bäbis och hon är fortfarande helst uppe vid halv 7-tiden.

Försök förändra rutinerna på att sova middag så att du kan ha henne vaken lite längre på kvällarna, det är nog bästa sättet att förlänga morgnarna.

Vi har samma "dilemma" just nu, dottern är 10 mån. Från att ha vaknat vid 9 på morgonen i flera månader så vaknar hon strax efter 7. Fast när hon sover på förmiddagen så sover hon ca 2.5 timme, innan var det 1.5 timme. Så hon tar igen sömnen ändå. Men jag skulle föredra att hon sover liiite längre på morgonen :p

haha, sån har min dotter aldrig varit:)
när hon blir trött är det bara att lägga henne i sängen med en flaska välling och sen säga god natt när hon ätit färdigt så somnar hon på 2 sek ungefär:)
väldigt skönt är det..

Knapplån..

men som sagt så vill jag gärna inte stiga upp vid sex på morgonen:)
hon vaknar vid sex och är vaken till nio ungefär och då sover hon en timme, som hon alltid gjort, sen är hon vaken till ett och sover middag då och sover mellan 1-2 timmar..
och blir trött igen runt 6-7 tiden..

och som sagt så går det inte att hålla henne vaken, vill hon sova gör hon det:p:D

Jag minns att det var jobbigt runt den tiden, Sam var för pigg för två middagslurar och för trött för en. Det kommer säkert ordna till sig om ett tag när hon börjar sova middag bara en gång. Jag har nyss flyttat fram tiderna en aning eftersom Herrn aldrig somnade före 20 ändå, så nu är det 20 som gäller och sover till 7.30 ungefär, sen middag runt 11-12 på förmiddagen, sover max en timme.

Jag har iofs också en vakengrabb, allt annat är roligare än att sova och när han håller på att slockna slår han sig själv i huvet :rofl: så att han håller sig vaken ett tag till. Därför väljer jag att vänta tills han är trött på riktigt, då lägger jag honom på 10 minuter.

Förstår att 6 känns lite tidigt, vad händer om du säger att ni ska sova en stund till och vägrar att gå upp?

Jag har iofs också en vakengrabb, allt annat är roligare än att sova och när han håller på att slockna slår han sig själv i huvet :rofl: så att han håller sig vaken ett tag till.

hahahaha:rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag brukar göra det.. hon sätter sej eller ställer sej i sin säng när hon vaknar och jag lägger ner henne igen och säger att det fortfarande är natt och vi ska sova lite till, men så fort jag går ut ur rummet ställer hon sej igen.
så håller vi på så tett tag tillsjag tröttnar och sätter ner henne på golvet i mitt sovrum så hon får sitta där och leka medans jag ligger i sängen, sen framåt nio tiden blir hon trött igen och då sover hon en timme i min säng.

men som sagt så vill jag gärna inte stiga upp vid sex på morgonen:)

Ha ha, tänk om det gick att välja, sorry men det funkar inte :D. Våran dotter (1.5 år) har vaknat kl 05-06 sedan hon var halvåret gammal... Det hjälper inte att lägga henne senare på kvällen- vaknar ändå tidigt. Man måste själv se till att komma i säng tidigt på kvällen, vid 21, annars pallar man inte! Och turas om att stiga upp, låta den andre ligga kvar. I morse tänkte "fy fan jag orkar inte, tänk vad skönt om man vore barnlös" :angel:. Efter tre koppar kaffe tycker man ungen är söt igen.

Kan det har med ljuset att göra? Det blir ju ljusare på morgonen igen och det kan förvirra lite. Lille isak som sovit till 9.00 ungefär har flyttat fram godmorgon tiden med ljuset så just nu tycker han att det är morgon mellan 07.00-08.00. Blir jobbigt i sommar när det är ljust dygnet runt! :) :rofl:

nej det har inte med ljuset att göra för hon sover i ett rum utan fönster:p

så där inne är det mörkt dygnet runt om man stänger dörren:)

Elina började också mixtra med sömnen vid 9-10 månader. Nu är hon 10,5 månad och hon somnar ca kl 20 och går upp mellan klockan 4 (!!) och 7. SENAST kl 7. Sen sover hon 2 gånger på dagen. Jag tror det är en övergångsgrej, när hon börjar sova 1 gång/dag borde nattsömnen bli längre. Jag hoppas iallafall på det :)

Ha ha, tänk om det gick att välja, sorry men det funkar inte :D. Våran dotter (1.5 år) har vaknat kl 05-06 sedan hon var halvåret gammal... Det hjälper inte att lägga henne senare på kvällen- vaknar ändå tidigt. Man måste själv se till att komma i säng tidigt på kvällen, vid 21, annars pallar man inte! Och turas om att stiga upp, låta den andre ligga kvar. I morse tänkte "fy fan jag orkar inte, tänk vad skönt om man vore barnlös" :angel:. Efter tre koppar kaffe tycker man ungen är söt igen.

Haha precis så är det :rofl:
För det MESTA räcker det med 3 koppar, ibland dröjer det till efter en rejäl frukost ;)

Känner igen det där... Faktum var att vår dotter fram tills alldeles nyligen (sen i julas egentligen) alltid har vaknat vid 05 och vägrat somna om (och har aldrig roat sig själv så man kan ligga kvar och slöa utan det var till att gå upp med detsamma (ibland fungerade det att läsa bok för henne i sängen en kvart). Dottern är 2 nu, men som sagt sedan nyår vaknar hon vid ca 6 istället och i helgen här har hon vaknat halv åtta!!! Vilken fantastisk upplevelse!

min dotter somnar alltid mellan 6-7 på kvällen.. ( hon är 9 månader)

:eek:

och innan har hon sovit till 8, vaknat en gång på natten för att få mat men vill stiga upp vid 8, och det är ju helt ok..

det går inte hålla henne vaken längre på kvällen för när hon blir trött kan hon somna vart som typ..
hon tar sin filt och napp och lägger sej på golvet om det kniper:p

På riktigt alltså? Gud vilket bekvämt barn, ett sådant vill jag också ha! Tänk att få sova ostört hela natten, vad pigg och glad jag skulle vara då.

Vad händer om ni plockar över henne till er säng, kan hon somna om då?

Fast vad egentligen spelar det för roll om hon vaknar olika tider eller tidigt överhuvudtaget ? Sådär gör våran med, ok hon är nu 1 år, 2 månader. Hon lägger sig mellan 18-19 på kvällen och vaknar allt mellan 05,00-08,00. Sover 1-2 timmar max på dagen. Vaknar 1 gång/natt och vill äta. Jag vill heller inte stiga upp 5 på morgonen, men valet är inte mitt alla gånger. Jag ser hellre till att inte vara vaken alltför sent på kvällen. På så vis orkar jag de tidigigaste mornarna. Har jag nångång nattsuddat så får jag givetvis äta upp det, men då försöker jag vila i samband när hon sover på dagen.

På riktigt alltså? Gud vilket bekvämt barn, ett sådant vill jag också ha! Tänk att få sova ostört hela natten, vad pigg och glad jag skulle vara då.

Vad händer om ni plockar över henne till er säng, kan hon somna om då?

Haha, precis vad jag tänkte också :D
Min monsterunge låter aldrig oss sova :devil:

knapp..

hade hon inte vaknat tidigare och tidigare hela tiden så hade det inte varit några problem, när hon vaknade vid 7-8 tyckte jag det var lagom..
men det blir ju tidigare hela tiden..
det är det jag tycker är konstigt och undrade om mankunde göra nått åt
hon sover ju mindre hela tiden med eftersom hon somnar samma tid på kvällen..

Ja jag har haft ganska så tur eller vad man ska säga:p
hon har alltid sovit bra på nätterna, när hon var en vecka gammal började hon sova hela nätter men det har ju ändras fram och tillbaka sen dess kan man ju säga:D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: malumbub
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: cherie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 183
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 776
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar