Sv: Sövas?
Jag instämmer! Jag tror
absolut att det skiljer sig från barn till barn hur enkelt det är. Det skiljer sig också från vecka till vecka, år till år även med samma barn. När barnet i perioder behöver mer kontakt/närhet så ger man ju sitt barn det (om man inte är katastrofförälder
)
Samtidigt så är det nog så ibland att många är rädda för att
prova. Eller tja, jag utgår väl från
mig själv där ... jag trodde faktiskt
inte att det skulle fungera att lägga sonen själv i sängen och bara köra "nattningsprocedur" och sen gå ut. För fram tills vi (jag) införde det så hade jag legat bredvid honom vid varje sovstund, dag som natt och buffat rumpan, hållit om osv. Och det tog
minst 20 minuter, ofta längre stund innan jag kunde smyga mig iväg därifrån. Om han vaknade fick man börja om processen. Om jag hade utgått från
erfarenheten vi hade under de första månaderna så hade jag dragit slutsatsen att det går
aldrig med honom. Men jag var helt enkelt så himla less på att vara
bunden att ligga bredvid honom så många och långa stunder för att han skulle sova så jag var beredd att prova något annat; att liksom kasta åt sidan mina misstankar.
Vår son sover inte heller hela nätter. Han läggs oftast vid 19.30. Ibland kan han vakna till redan efter någon timme och får då nappen direkt (då gäller det att INTE låta honom ligga och vakna
helt). Oftast sover han gott till framåt 23-24, sen är det dags för napp (nattmål tills för ca någon dryg månad sen). Och sen sover han relativt gott till framåt 03-04 (sällsynta gånger ända till framåt 05-06) då det är dags för amning igen. Han kan vara på väg att vakna till flera gånger under natten, men eftersom han sover med spjälsängen ställd direkt mot vår säng så lägger jag bara en hand på honom så somnar han om.