Sovande häst på bar backe

daphna

Trådstartare
Kanske har jag lagt tråden fel?
Mitt varmblod går på lösdrift med 5 andra mindre och rustikare ponnies/hästar.
Det finns en ligghall som är halmad men den ligger i en del av hagen som är väldigt lerig så hästarna går aldrig dit nu under den värsta geggiga tiden samt när det fryser blir marken så knögglig precis framför ligghallen så det gör ont i hovarna (alla hästar är utan skor). Dessutom fodras hästarna i en annan del av hagen och det är där dom mest är (har min häst inhyrd så jag kan inte ändra på några rutiner även om jag velat).
Min fråga âr: är det ok för hästen att ligga ner och sova på marken nu när det är kallt, vått och lite geggigt även på dom mest "skonade" delarna av hagen? Jag menar det måste ju vara kallt att ligga direkt på marken! Alla hästar ligger ner hos oss i bland och nu även tom min som är den dominanta, dom turas om att ligga ner. Jag har aldrig sett min ligga ner nu på vintern men jag ser på hans päls att han legat ner. Jag vet att hästar inte ligger och sover länge men ändå, usch, jag hade föredragit att han legat ner i en massa torr halm som han gjorde när han stog i box. Ville bara höra era erfarenhet ang detta. Tack.

Sv: Sovande häst på bar backe

Hos oss använder de flesta ligghallen som matplats och toalett, sover gör de ute ;)

Så nej jag skulle vilja påstå att hästarna hos er är fullt normala.

Om jag inte skulle lägga in maten i ligghallen så skulle min häst nog aldrig gå in där, han är en utehäst enligt honom själv.

Tack puklaskurk, för ditt svar! Hade det varit min hage hade jag också fodrat i lighallen i alla fall vid dåligt väder så som hällande regn och storm men icke hos oss får dom stå ute och äta hur vädret än är. Men det verkar dock ändå som att dom helt klart föredrar att vara ute förutom på sommaren för att komma undan broms och annat otyg, det âr väl enda tillfället då dom går in där och stannar där sjävmant.

Det är också väldigt vanligt, att ligghallen främst används på sommaren som skydd mot flugor och andra jobbiga otyg!

Så hästar verkar generellt ha större problem av insekter än "dåligt" väder.
Dem resonerar inte alls som oss bekväma människor ;)

Min ligger också gärna ute trots tillgång till ligghall, hittade ett perfekt avtryck i snön format som min ponny haha :).

Ja det är intressant att studera dom:). Dom har helt klart en annan inställning till väder och vind än vad vi människor har.

Har man en ligghall där de trivs så ligger de där.
Att ha det som TS beskriver är inte särskilt djurvänligt. Jag lovar att hästarna skulle använda ligghallen om det fodrades lite närmare, och underlaget var bättre.

Att ha det som TS beskriver är inte särskilt djurvänligt. Jag lovar att hästarna skulle använda ligghallen om det fodrades lite närmare, och underlaget var bättre.

Håller med om detta och anser att prio 1 definitivt är att ordna det så att hästarna lätt kan ta sig in och ut ur ligghallen och att den är inbjudande och tillräckligt stor så att alla hästar törs och trivs med att vistas där.

Det låter inte som att det är så i TS fall, knöggel och lera så att hästarna inte vill gå där.... inte okej!

Men det sagt så, visst kan dom välja att ligga ute ändå. När jag var ute med lunch till mina idag hade ett av fölet lagt sig i maten på snön istället för att gå in och lägga sig i hallen. Hans mamma stod inne i hallen och han går gärna in där men hade ändå valt att lägga sig ute.
Då är det inte mycket man kan göra MEN förutsättningarna för att använda hallen måste vara bra för att man ska kunna vara säker på att det är hästens första val.

Mina hästar kommer in på box 6-8 timmar/natt också annars hade jag nog blivit lite nojjig ändå av att se honom ligga ute...

Ja CK, det var min spontana reaktion också, men hon som har hagen gör det som är enklast för henne så av lathet fodrar hon där det är enklast för henne och att göra ligghallen mysig är direkt överkurs. Det är jag som insisterade på att halma ligghallen, ingen av dom andra bryr sig om sånt inte heller om ligghallen âr skitig eller ej. Så är det ofta här i Belgien, folk har en helt annan inställning till skötsel av häst och den går tvärt emot hur jag tycker det ska vara. Hon som har hagen har sin egen häst där men om han sover ute på bar backe eller i ligghallen bekymrar henne inte ett dugg, inte heller att hästarna står och äter i leran, inte heller att badkaret med vatten allt som oftast âr tomt dâr dom äter, nej dom kan väl gå till det karet som finns vid ligghallen på andra sidan hagen men det är bara det att dom aldrig går dit eftersom den delen är så himla geggig men hon är överygad om att dom går dit om dom vill dricka eller använda ligghallen. Jag ger min häst vatten 3 - 4 ggr om dagen själv för att vara säker på att han dricker...

Våra använder boxarna med torv när det är kletigt och regnar. Vid minusgrader går dom oftast upp på berget vid skogen på natten.
En av de 4 sover helst ute oberoende väder. Men boxarna är alltid populära att kissa i;)

Lösdrift i all ära men då ska det skötas och det gör det inte på det stället.

Finns det inget annat stall du kan stalla upp din häst i? Lösdrift eller box, hellre box på ett bra ställe än en kass "Lösdrift" tycker jag.

Du är ju en betalande kund och borde kunna ställa lite krav, oavsett vad dom tycker. Eller är det brist på stallplatser och stallägarnas marknad i Belgien?

Ligghallen är relativt stor och mysig i sig och alla 6 får plats, men som sagt det är för jäkla geggigt utanför men att det skulle hindra hästarna att ta sig in i ligghallen tycker hon som har hagen bara är löjligt... och ingen av dom andra hästägarna reagerar heller, jag är i klar minoritet.

Håller helt med dig wrangler! är en lång historia varför min häst nu är på lösdrift, innan stog han i ett professionellt dressyrstall. Och att hitta ett vettigt stall i detta land är snudd på omöjligt än vârre med lösdrift. Jag bor precis bredvid lösdriften så jag går till min hâst minst 3 ggr/dag annars skulle jag aldrig i livet ha kvar honom där.

Usch, det är så knepigt när man har väldigt olika syn på saker och ting :(
Hoppas du kan försöka påverka till en annan syn på djurhållning därborta.

Men som tröst vill jag ändå påstå att det finns ganska många hästar som väljer bort ligghallen trots att man gett dem alla förutsättningar för att trivas.
Vi har grusat hagen där den är väldigt lerig, ligghallen är tillräckligt stor, ströad, stora öppningar som vetter åt det håll så de kan se större delen av hagen och runtomkring, en ordentlig luftspalt mellan väggar och tak så luften "fastnar" inte där och blir fuktig och dålig, ligghallen är ljus så de ser ordentligt.
Ändå är min grabb inte speicellt intresserad av ligghallen, rädd för den är han inte och han är definetivt högst i rang så det är inte heller ngt problem.
Hos mig har han stått på 3 olika ställen med 3 olika ligghallar och innan dess har han också gått på lösdrift men aldrig varit speicellt intresserad av ligghallarna annat än några få ggr man hittat honom liggandes där och vila.

Men det är klart, han har ju blivit "tvingad" till att stå skyddad för att få ngn mat så han kanske tycker att det skyddet han får då räcker till.

Men jag upplever ändå att det är många fler än han som har trevliga ligghallar som ändå inte används så mkt om man inte "lurar" in dem med mat eller så.

Här går dom bara in i lösdriften ibland, trots att det utfodras både kraftfoder och grovfoder i närheten, däremot så har jag sett att dom
ugglar där inne om det är något som är läskigt.

Därav kör stallägaren ut stora rundbalar med halm på lite olika ställen i hagen som är ca 10 ha. Mycket uppskattat av unghästarna som brukar
ligga och vältra sig i halmen. :)

Senast ändrad:

:bow:
Det finns bestämmelser om att ytor runt matplatser o i synnerhet runt ingången till ligghallen ska vara väl dränerad av en anledning.
Även placeringen ska vara sådan att hästarna VILL vara i ligghallen= känner sig trygga.

De flesta som påstår att deras hästar ej väljer att vara inne mer än sommartid uppfyller inte kraven.

Det är inte farligt för hästarna att ligga på marken. De håller värmen på ett helt annat sätt än människor, -därför kan man inte jämföra oss med dem. De blir erbjudna en fin ligghall iallafall.
Vindskydden där jag har min häst används oftast på sommaren när de vill ha skugga.

Sen är det ju så att hästar är flockdjur med stark flyktinstinkt. Att ligga och sova är egentligen "farligt" för hästarna.. och att då ligga i ett vindskydd utan syn överallt är ganska riskfyllt. Därför lägger sig många hästar på mer öppna ytor, så att de ser ordentligt och minst en häst står och "håller koll" och lägger sig ned när någon annan ställer sig.

Du är ju en betalande kund och borde kunna ställa lite krav, oavsett vad dom tycker. Eller är det brist på stallplatser och stallägarnas marknad i Belgien?

Jag måste sätta mej emot detta lite. Stallägaren erbjuder en viss service som är avtalad och passar det inte är kunden fri att gå till någon annan. Men att komma och kräva något som inte riktigt är befogat :confused:

Hade hästarna farit illa av förlite mat, dynga upp till knäna osv så hade man fått anmäla det. Men vad det verkar som så har de en okej hage och ett skydd de kan gå in om de vill. Sen är det upp till stallägaren var hon väljer att fodra.

Hellre en sådan lösdrift som Ts berättar att hon har än ett stall med frimärkshagar och bara några få timmars utevistelse.

Sen tycker jag det är konstigt att hästar ska vilja vara i hallen än utomhus. Är inte hela tanken med lösdrift just att hästen ska vara ute? Dessutom är de flyktdjur och i en lösdrift kan de inte fly på samma sätt.

ENDA gången jag sett hästar stå inne i en hall utom vid fodring var när det blåste mycket och enda stället de hade lä var just i hallen :grin: Dvs deras hade låg väldigt öppet.

Och för att inte glömma bort; ts bor i ett annat land där de har en annan syn på hästhållning.

Senast ändrad:

Mina fodras både ute och inne men föredrar maten ute och när de sover stående är de oftast på berget bredvid ligghallen, under ett par träd. Vattnet står utanför ligghallen.

Ligghallen är torr och ren och ligger bara ett par meter ifrån deras favoritplats för spaning. Men de är ändå helst ute.

Jag måste sätta mej emot detta lite. Stallägaren erbjuder en viss service som är avtalad och passar det inte är kunden fri att gå till någon annan. Men att komma och kräva något som inte riktigt är befogat :confused:

Hade hästarna farit illa av förlite mat, dynga upp till knäna osv så hade man fått anmäla det. Men vad det verkar som så har de en okej hage och ett skydd de kan gå in om de vill. Sen är det upp till stallägaren var hon väljer att fodra.

Eh... nej! Om man hyr ut lösdriftplats så får man väl banne mig se till att hästarna kan ta sig in i lösdriften och inte behöva bada i gyttja, stappla fram på knöggel eller ligga ute i vätan om de inte vill!

Och det minsta man kan begära är att fodret inte trampas ner i lera och hästarna måste äta i skit.

Man kan inte kräva något annat än det man avtalat om nej, men man kan banne mig kräva DET -dvs en torr och säker ligghall och tjänligt foder samt fri tillgång på vatten vilket jag förmodar var tjänsten TS köpte.
Ska TS behöva åka dit och vattna sin häst själv när stallägaren ska tillhandahålla den tjänsten?

Jag struntar fullkomligt i vilket land det gäller, TS uttrycker oro över hur det funkar på stället och med rätta! Om jag skulle flytta till Spanien skulle jag inte gå med på att låta min häst stå inne dygnet runt och trycka i den stärkelse bara för att många gör så där.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 066
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 993
Senast: Jamtland
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 444
Senast: Marty
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 279
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund