Sovande häst på bar backe

Sv: Sovande häst på bar backe

Mina fodras både ute och inne men föredrar maten ute och när de sover stående är de oftast på berget bredvid ligghallen, under ett par träd. Vattnet står utanför ligghallen.

Ligghallen är torr och ren och ligger bara ett par meter ifrån deras favoritplats för spaning. Men de är ändå helst ute.

Fast poängen som jag ser det är ju att dom då väljer att stå/ligga ute. Inte att dom gör det för att dom inte kan ta sig in i ligghallen eller för att den är så äcklig att dom undviker den därför.

mina älskar att ligga i hallen och sover alltid där vid alla väder utan mat eller vatten i hallen. vill de inte gå in gillar de antagligen inte läget på hallen...
men hur många pållar vill eg gå in i stallet om de har fri tillgång på hösilage och vatten i hagen en klar/kall dag? enda gången mina står vid grinden är när maten är slut, annars får jag helt enkelt hämta dem, å i denna hagen finns bara ett mindre vindskjul som inte används mer än på sommaren.
men en geggi å lerig hage gillas iaf aldrig av mina pållar...grävmaskiner å grus är väl enda lösningen isf.

Det är inte farligt för hästarna att ligga på marken. De håller värmen på ett helt annat sätt än människor, -därför kan man inte jämföra oss med dem. De blir erbjudna en fin ligghall iallafall.
Vindskydden där jag har min häst används oftast på sommaren när de vill ha skugga.

Sen är det ju så att hästar är flockdjur med stark flyktinstinkt. Att ligga och sova är egentligen "farligt" för hästarna.. och att då ligga i ett vindskydd utan syn överallt är ganska riskfyllt. Därför lägger sig många hästar på mer öppna ytor, så att de ser ordentligt och minst en häst står och "håller koll" och lägger sig ned när någon annan ställer sig.
Våra hästar är inte vilda...

Men om hästarna flyttas ofta som pulkaskurks erfarenhet TRE ställen.

Om hästar bor på ett o samma ställe i många år eller växer upp med trygga hästar så används en rätt placerad o välskött ligghall.

Ingen av mina hästar har någonsin lagt sig ute. Unghästar blir trötta o de behöver vila mer o då får man fixa det på ett eller annat sätt.
hästar som släpps ut väldigt tidigt eller anser att de inte har ngt val lägger sig ibland.

Min ena häst går på lösdrift med 30 Polo-hästar och ett halvblod till. Han och det andra halvblodet kan ibland sova inne eller stå i ligghallen då det är nederbörd och/eller vind. Polohästarna gör nästan aldrig det. De går in bland träden istället. Men jag har också sett min häst ligga ute i snön även om någon annan är i ligghallen.
Han gör som hans ledare gör. Han är rätt ung. Och som alla ungar blir han väldigt trött PANG!. Så han kan sova var som helst, ensam utan flock. För de har ibland lämnat honom och gått.:p

Sommartid har jag haft min andra häst där ibland på bete. Han går varje kväll in i huset och ska vara inne. Han fyller 30 år nu. Och har väl rotade vanor. På andra beten har han stått vid grinden på kvällen. Huset är perfekt t honom!

De står dock alla ofta i ligghallen sommartid för inseksskydd/skugga, även polohästarna.

Polohästarna(Argentinska importer) tror jag ofta föds ute, lever mer vilda än svenskfödda hästar. Hos oss har de bla off-säsong halva delen av året. Då går de på lösdrift och kommer in för att skos och få vetvård. Annars går de ute och visiteras och fodras bara. Så att de hellre står ute beror nog mkt på att de helt enkelt är vana att leva så.

Vi har ett stooort, halmat hus med stor öppning som ligger på en höjd men lite vindstilla.
En vinter frös det så det var knögligt i hagen innan snön kom. Då lade stallägaren ut mjukt material i strängar som stigar genom hagen. Super för alla våra oskodda!

Min lösdriftare fick bo inne nattetid och i vanlig rasthage en v nyss för sårvård. Han blev himla lycklig av att komma ut på lösdriften igen. Trots snöfall, mörker, kyla etc..
Han är högblodigt halvblod..
Min häst som vill in är Islandskorsning. ;)

Senast ändrad:

Tror också på placering av ligghall och trygghet i flocken är avgörande.

Flyttade min nyss till lösdrift, det tog nog närmre en månad innan jag började se tecken på att hon faktiskt sov i ligghallen. Var hon sov, om hon sov, innan dess vet jag inte. Jag skulle dock inte vara bekväm med att hon alltid skulle lagt sig ute, då är något fel. Om hon däremot skulle varierat sig, ja, det är något annat. Vi har mat utanför o vatten inne i ligghall, så det inte fryser.

Numera sussar min såhär gott i ligghallen. :p
381688_10151269366254784_978137747_n.jpg

Kl
Det säger sig väl självt att rapporterar TS svårigheter / problem för hästarna gällande bekväm access till ligghallen , kan man inte svara att "det är helt normalt de vill sova ute"?
Vad hästarna väljer måste väl rimligen baseras på att alla val är tillgängliga dem utan problem ?

Håller med Wrangler !

Senast ändrad:

Usch, det är så knepigt när man har väldigt olika syn på saker och ting :(
Hoppas du kan försöka påverka till en annan syn på djurhållning därborta.

Men som tröst vill jag ändå påstå att det finns ganska många hästar som väljer bort ligghallen trots att man gett dem alla förutsättningar för att trivas.
Vi har grusat hagen där den är väldigt lerig, ligghallen är tillräckligt stor, ströad, stora öppningar som vetter åt det håll så de kan se större delen av hagen och runtomkring, en ordentlig luftspalt mellan väggar och tak så luften "fastnar" inte där och blir fuktig och dålig, ligghallen är ljus så de ser ordentligt.
Ändå är min grabb inte speicellt intresserad av ligghallen, rädd för den är han inte och han är definetivt högst i rang så det är inte heller ngt problem.
Hos mig har han stått på 3 olika ställen med 3 olika ligghallar och innan dess har han också gått på lösdrift men aldrig varit speicellt intresserad av ligghallarna annat än några få ggr man hittat honom liggandes där och vila.

Men det är klart, han har ju blivit "tvingad" till att stå skyddad för att få ngn mat så han kanske tycker att det skyddet han får då räcker till.

Men jag upplever ändå att det är många fler än han som har trevliga ligghallar som ändå inte används så mkt om man inte "lurar" in dem med mat eller så.

Tack pulkaskurk för uppmundrande ord och ja, det är verkligen inte lätt när man har så pass olika syn på hur en lösdrift ska skötas. Nästan ingen idé att ens diskutera eftersom man bara får höra att man kanske borde flytta hästen till en box om man vill ha alla dessa "bekvämligheter". Saker som jag ser som vår skyldighet att ge en häst på lösdrift ser dom som onödig lyx och fjant. Om man jämför vår lösdrift med många andra här så är den bra. När jag klagar inför dom andra som har sina hästar i samma hage (alla belgare) så har dom alla hemska berâttelser att komma med om hur det varit på andra lösdrifter. Jag vågar helt enkelt inte flytta min häst till en annan lösdrift nâr jag dessutom bor precis bredvid och kan gå till honom vilken tid som helst på dygnet och hålla koll. Till ett stall är också uteslutet eftersom hâsten inte kan jobbas mer utan endast promenadridas och det finns inga stall hâr som har hâstar ute i hage på vintern utan i bästa fall 1 till 2 timmar i pyttesmå gruspaddockar i bästa fall och jag vâgrar att ha min häst i box 23 av dygnets 24 timmar.

Mina unghästar sover varje dag i lösdriften , och den mockas varje dag. Dom kan lägga sig ute på marken och sova mitt på dagen ibland. Men oftast vill dom mysa ner sig i spånet =)

Mina hästar älskar sina ligghallar på sommaren. De tillbringar alla varma soliga dagar i hallarna, nästan så att jag blir orolig för att de äter för lite ;)

Men på vintern så används liggarna mest som toalett eller lekrum om det halt/hårt ute.
Regn, snö, vind och kyla tycks inte vara lika jobbigt för dom som sol, värme och insekter.

Konstigt det där, mina hästar brukade jag få tvinga ut ur lösdriften och stänga igen på dagarna när det var fint väder. De fodrades ute, men när de hade ätit sig mätta gick de in igen. :)

*lånar*

Sen jag ordnade min ligghall har jag gjort dessa generella iaktagelser.

* Samtliga unghästar som vuxit upp här har använt ligghallen till att liggande sova/vila i året runt. Vid ungefär 4-5 års ålder upphör detta och hästarna börjar ligga ute. (Året runt)

* Från ca 5 års ålder används ligghallen mest frekvent sommartid som skygg mot sol och insekter. Vintertid används den ytterst sporadiskt i princip endast som toalett.

Övrigt: Vintertid serveras vatten i närheten av och inne i ligghallen. Ytterst lite foder serveras inne i ligghallen. Dock finns det alltid lite där för den häst som önskar gå dit och äta. Huvuddelen av fodret serveras en bit bort från ligghallen. Ligghallen är sammanbyggd med stallet och det finns förbindelse emellan. Ligghallen är vintertid sammankopplad med en ca 5 hektar stor hage som även erbjuder naturligt skydd i form av skog på ca 1 hektar. Resten av hagen är öppet fält.

Förra året var det en väldigt regnig höst och vi fick så mycket vatten att det bildades en sjö utanför ingången till ligghallen. En lersjö.. Då användes inte ligghallen överhuvutaget av någon häst. Jag hade då två 1½ åriga unghästar här inhysta för lösdrift över vintern, samt min egen 2½ åriga unghäst och en 4 årig unghäst. Det var första gången jag hade så lerigt utanför lösdriften att detta problem uppstod.

Eftersom hästarna inte ville vada över lersjön för att gå in i ligghallen så valde jag att stalla upp samtliga hästar på stall. Mitt resonemang gick då utt på att om inte hästarna frivilligt vill gå in och ligga där. Något som alla unghästar gjort tidigare om åren, så kunde jag inte med bästa vilja mena att jag hade en fungerande lösdrift. Jag kom alltså fram till att lösdrift inte fungerade detta året och det blev klassisk uppstallning på box varje natt.

Det är inte tillåtet att hästen får ont i hovarna pga underlaget. Antingen får man ha en ny hage när det frusit eller så får man sko på sådant vis att hästen inte blir ömfotad. Belastningsfång är en stor risk! Djurskyddslagen!!!

Håller helt med dig!
Men svensk djurskyddslag gäller inte i Belgien...vet inte vad de har för lagstiftning där?

Tror också på placering av ligghall och trygghet i flocken är avgörande.

Flyttade min nyss till lösdrift, det tog nog närmre en månad innan jag började se tecken på att hon faktiskt sov i ligghallen. Var hon sov, om hon sov, innan dess vet jag inte. Jag skulle dock inte vara bekväm med att hon alltid skulle lagt sig ute, då är något fel. Om hon däremot skulle varierat sig, ja, det är något annat. Vi har mat utanför o vatten inne i ligghall, så det inte fryser.

Numera sussar min såhär gott i ligghallen. :p
381688_10151269366254784_978137747_n.jpg
Så ska det se ut- som om man ville ligga där själv:angel:

Göörmysigt:bow:

Underbar bild!!! När jag bygger eget stall så ska jag ha en sådan :love:

Om det finns snö att ligga i tycker jag inte det är lika illa som att ligga i gegga eller på hård is, känns mer hygieniskt.
Visst skulle jag tycka att det borde gå att göra ett och annat för att dom ska kunna ligga på bättre underlag, men det är inte alltid så lättsamt att få till i praktiken, och det är en hel del jobb ändå som det alltid är med hästar, så jag har ändå förståelse för att lösdriftsägare nog tycker de gjort vad de kan när de skaffat en ligghall (och förhoppningsvis håller den med strö och hyfsat ren) och i övrigt täcker basbehoven så att säga.
Man kan ju inte alltid styra hur hästarna gör!

Däremot tycker jag det är kanon om man KAN ta in hästarna och låta dom sova i box om de börjar se loj ut av misstänkt sömnbrist. Det måste man ju ha oavsett om de blir halta eller sjuka.

Funderade själv på om det är större risk för t ex urinvägsinfektion när dom ligger i smuts eller kyla? (Och om hästarna förstår att de borde sova på bättre underlag om de råkar ut för det?)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 066
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 993
Senast: Jamtland
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 444
Senast: Marty
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 279
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka