Sovande häst på bar backe

Sv: Sovande häst på bar backe

Jag har varit och sett på (skulle jag tro) en av landets finaste ligghallar(Mellby). Inga hästar där låg på bar backe inte. Därför är jag övertygad om hallen är bra nog så går de in.

Jag har varit och sett på (skulle jag tro) en av landets finaste ligghallar(Mellby). Inga hästar där låg på bar backe inte. Därför är jag övertygad om hallen är bra nog så går de in.
Absolut är det så. Är det geggigt och jäkligt utanför ligghallen så undviker de flesta hästar att gå in i den (detsamma gäller kor t ex. ) Sedan är läget på ligghallen en aspekt också förstås.

Absolut är det så. Är det geggigt och jäkligt utanför ligghallen så undviker de flesta hästar att gå in i den (detsamma gäller kor t ex. ) Sedan är läget på ligghallen en aspekt också förstås.

Och relationen i flocken vs. utrymme i ligghallen... Är det riktigt illa kanske en rackarns häst schasar bort alla andra även i en stor ligghall. :/

Och relationen i flocken vs. utrymme i ligghallen... Är det riktigt illa kanske en rackarns häst schasar bort alla andra även i en stor ligghall. :/

Så sant, så sant :) Det är mycket som ska klaffa i en lösdrift. Mycket knepigare än man tror...

Tyvärr finns det en del som tror att lösdrift bara är ett smäcka upp ett skjul någonstans, slänga in lite halm och sen är det klart och hästarna kan gå där hur som helst utan att man behöver göra något. Vill man ha en lösdrift där hästarna trivs och mår bra så får man lägga ned lite möda på det också, möda som din stallägare inte verkat vilja lägga om det är så att hästarna badar i lera utanför ligghallen och det är så pass illa att hästarna hellre sover ute, oavsett väder.

Att fixa till underlaget utanför lösdriften är inte så svårt och behöver inte vara så dyrt heller. Man skrapar bort den värsta leran så man kommer ned till stabil mark sen täcker man med grus. Då är ler-problemet löst på den ytan där leran är som värst och hästarna kan röra sig in och ut utan att verken drunkna i lera eller bryta benen när det fryser på. Vill man ha det lite lyxigare kan man börja grunda med sand, markduk osv under grusen, men att bara skrapa bort och sen hälla på ett lass grus kan göra mycket bara det.

Jag hade antingen bett om förbättring, eller sett mig om efter ett annat stall.

Klart en häst väljer att va ute det är ju deras urinstinkt födda i det fria dom är ju GJORDA för det inte att stå inne mer eller mindre länge utan att kunna röra på sig! Vissa verkar tro att det är som att ställa ut människor nakna i snön..Det är inte människor så är det bara fast vissa verkar tro det. Så länge dom har mat o vatten så är det bra o ligghall då förstås o buskar o träd för knott o mygg . Varför hålla på med en massa tjafs i onödan som dom inte ens förstår sig på. Varför sliter vissa hästar av sig täcken tex. Hästar som står med täcken i bra väder helt galet för att den kan bli smutsig.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 066
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 993
Senast: Jamtland
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 444
Senast: Marty
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 279
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka