Sova på rygg eller på mage

Tora

Trådstartare
Jag har ju själv inga barn så jag har aldrig funderat på detta men blev lite förvånad när jag läste att man här i Sverige låter barnen sova på mage. Tydligen har man dock numera rekommenderat att barnen skall sova på rygg.

Mina brorsbarn och min kusins barn (vad är de till mig?) har alltid sovit på rygg. Jag har som sagt aldrig reflekterat över hur barnen här sover (små barn alltså).

Är det någon som kan förklara skillnaden och är det bara här i Sverige som man har haft som tradition att låta barnen sova på mage?

När jag pratade med min mamma (hon är alltså inte svensk) så sa hon att hon är uppvuxen med att barnen skall sova på rygg. Det var aldrig några rekommendationer eller så men det kändes helt naturligt att låta barnen sova i ryggläge.

Men vad är skillnaden som sagt och varför har man rekommenderat magläge?

Mvh

Tora
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Pga av att den plötsliga spädbarnsdöden minskade i antal döda barn när man började rekommendera sovning i ryggläge. Så man antar att det har något slags samband och därför bör barn sova i ryggläge tills de själva kan vända sig (då kan man ju inte bestämma läget själv).
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Din kusins barn - Kusinbarn

Dina barn och din kusins barn - tremänningar
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Tror att det har med kräkning att göra.. om barnen låg på mage kom det ut om de skulle kräkas. Låg de på rygg fanns risken att de skulle dra ner det i lungorna.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Jag lade min dotter på sidan.. Så hon låg varken på mage eller på rygg. Jag tror när hon föddes så sa dom att dom skulle ligga på ryggen.. Och det var 5 år sen. Men jag vart så nervös sista tiden så jag lade henne lite lätt på sidan med hjälp av en filt bakom hennes rygg..

Mvh
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Tror att det har med kräkning att göra.. om barnen låg på mage kom det ut om de skulle kräkas. Låg de på rygg fanns risken att de skulle dra ner det i lungorna.

Men det verkar som om de rekommendationerna är något speciellt för Sverige eller finns de i andra länder också? Någon som vet? Jag har bara hört om i Tyskland, Frankrike, Slovakien och Tjeckien (de har ingen speciell rekommendation alltså men ryggläge är det som används mest, enligt de bekanta jag har pratat med).

Mvh

Tora
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Jag lade min dotter på sidan.. Så hon låg varken på mage eller på rygg. Jag tror när hon föddes så sa dom att dom skulle ligga på ryggen.. Och det var 5 år sen. Men jag vart så nervös sista tiden så jag lade henne lite lätt på sidan med hjälp av en filt bakom hennes rygg..

Mvh

Det var en intressant lösning. En form av framstupa sidoläge kanske?

Mvh

Tora
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Jag bor i Finland och här rekommenderas att barnen sover på sidan.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Samma här. På vårt BB la de nyfödingarna på sidan. Han låg på sidan i ca tre veckor (jo, vi bytte ju sida lite då och då :angel: ) och sen ville han ligga på magen.

Magläge är att föredra för då sover de bättre och blir starkare i kroppen och slipper platta nackar.

Ang PSD så spelar det ingen roll om de ligger på mage, rygg eller sidan. Eller upp och ner för den delen. Dör de så dör de, oavsett. :crazy: "De" vet faktiskt inte om det var just rekommendationen om ryggläge som minskade antalet dödsfall i PSD, för samtidigt kom de med rekommendationerna om att inte samsova, inte ha för varmt i rummet, att inte röka, mfl.

Det man ska ha i minnet är att det är otroligt få barn som faktiskt dör i PSD. Är man orolig tycker jag att man ska ha ett andningslarm.

Och jag tycker det är intressant att så många genast anammar rekommendationen om att lägga bebisen på rygg och samtidigt så få anammar rekommendationen om att inte röka. Det har aldrig förr varit så många kvinnor som röker som nu, även gravida. Rör inte min cigarett, ungefär. :cool:
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

När mamma fick brosan för 18 år sedan och la han på sidan på BB så fick hon en utskällning av BM. Dom skulle ligga på rygg och därmed basta.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Magläge är att föredra för då sover de bättre och blir starkare i kroppen och slipper platta nackar.

Ang PSD så spelar det ingen roll om de ligger på mage, rygg eller sidan. Eller upp och ner för den delen. Dör de så dör de, oavsett. :crazy: "De" vet faktiskt inte om det var just rekommendationen om ryggläge som minskade antalet dödsfall i PSD, för samtidigt kom de med rekommendationerna om att inte samsova, inte ha för varmt i rummet, att inte röka, mfl.
Källa? tiotiotio
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Första veckan hade jag Li på rygg och sida, sen har hon fått sova på mage. Dels för att hon själv vill det, har vi försökt vända henne till rygg när hon somnat har hon vaknat och vart jättearg, hon ville/vill inte sova på ryggen. Första månaden satt jag uppe med henne till sena nätterna för att jag inte vågade ha henne på mage utan uppsikt. Nu vänder hon sig själv hur man än gör så det blir alltid på mage, och jag har gett upp att sitta och vakta henne när hon sover på mage, det är inte hållbart i lägnden.


Har fått mycket skäll på BVC över detta, att jag låter henne sova så. Men vänder jag henne vaknar hon och blir arg och ledsen.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

När vi låg på neo berättade man att i majoriteten av fallen med psd handlade om koldioxidförgiftning, dvs att barnen för av att andas in sin utandningsluft, vilket kan hända om de ligger påmage och får huvudet neråt och inte kan vända tillbaka själv, ellér har för varmt i form av kuddar och täcken som fde hamnar under eller får kudden över huvudet.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Näe, utan en källa till att "de" inte vet att rekommendationen om ryggläge har påverkat minskningen av PSD. Det är ju vad man alltid hört, att efter att de börjat rekommendera ryggläge igen sjönk dödsfallen i PSD kraftigt.
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Läste på bvc att fallen med psd sänktes med 25% när bebisarna fick börja sova på rygg istället. Barnen kanske inte sover lika djupt eftersom naturliga sovställningen egentligen är magläge.. Nu tvingar vi bebisarna på rygg, och bebisarna bara slumrar och vaknar i ett, klart dom inte dör då ;). Ibland blir det så att vissa bebisar inte sover ALLS, så fr o m 2 veckors ålder fick våran bebis ändå sova på mage, och då började hon sova hela nätter nästan med det samma. Men hon hade en del krångel med magen- rena tortyren att ligga som en platt fisk på rygg då!
 
Sv: Sova på rygg eller på mage

Ja det kan man säga att hon gjorde. Det var den bästa lösningen för mig så slapp jag vara nerös över allt som hade berättas.. Det funkade jätte bra. Man märker det idag hur hon har legat för hon sover på sidan nu haha

Mvh
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 512
Senast: Imogen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 828
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 720
Senast: Dino
·
Småbarn Jag lärde mig precis i en annan tråd här att man i Österrike rekommenderar att inte låta barn som inte kan sätta sig själva sitta (annat...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp