Sova på mage

black_darling

Trådstartare
Herman 4 månader har börjat vända sig från rygg till mage nu :D Hittade honom liggandes på mage (vaken) i sin säng nu på morgonen. Nu är jag lite orolig att han ska somna på mage, eller vända sig på natten. Får de sova på mage nu, eller är det fortfarande stor risk för plötslig spädbarnsdöd? Ska tillägga att han ej vänder sig åt andra hållet, alltså från mage till rygg.

Lycklig bebis :laugh:

34163_1446500635486_1022275615_1296676_3290918_n.jpg
 
Sv: Sova på mage

Det finns några såna här trådar, sök i forumet om du vill ;)
Man brukar väl säga att man kan låta dom sova på mage om dom kan vända sig själva.
 
Sv: Sova på mage

I min by dog en pojke alldeles nyligen, han var ca ett halvår, i plötslig spädbarnsdöd. Sen dess har jag nojor på natten att Ellen ska somna på mage. (Det enda man hittat som gemensam nämnare för plötslig spädbarnsdöd är värme och sovande på mage).
 
Sv: Sova på mage

Amanda har inte velat sova på rygg, hon har varit helt hysterisk så fort man lagt henne på rygg, så hon har sovit på mage hela sitt liv (snart fem månader). Min bvc sköterska säger "bättre att hon sover på mage än att hon inte sover alls" vilket jag fullständigt håller med om. Från tre månader kunde hon vända sig till rygg, blev dock hysterisk när hon hamnade på ryggen så jag har fått puffat upp med kuddar för att hon ska sova. Man kan ju inte vaka över dem jämnt när de lär sig vända sig, största risken har gått över vid fyra månader, men säker kan man ju förstås inte vara.
 
Sv: Sova på mage


Skulle precis skriva det. Den största gemensamma nämnaren är rökning. Av de som dör i psd har ca 49 % sovit på rygg och ca 51 % sovit på mage (svenska siffror för något år sedan), så det är ju inte något att orda om egentligen.

Det sägs ju nu att man inte eg vet vad det var som gjorde att psd sjönk så kraftigt, i och med att man gav flera råd samtidigt. Men media mfl har hårdnappat på det där med att sova på rygg/mage. Samtidigt som man sa att bebisarna skulle sova på rygg, sa man även att man inte ska samsova, inte röka i sovrummet och några andra råd som jag inte kommer ihåg. Men det som fastnat hos precis alla är att inte sova på mage...

Den passiva rökningen är farligast av allt.

Båda mina har sovit på magen, med andningslarm. Men ärligt talat hade jag använt larm även om de hade fått sova på rygg. Ryggläge är absolut ingen garanti för att bebisen inte ska dö i plötslig spädbarnsdöd.

Pojkbebisar är något överrepresenterade och det är "värst" mellan 2-10 mån.
 
Sv: Sova på mage

När Isak började vända sig på mage sov han också så.
Vi lade honom på rygg och han vände sig på mage i sömnen.
Fick ju ha extra koll på honom men det gick bra.
Kan ni inte ha ett andningslarm då?
 
Sv: Sova på mage

En till risk faktor är om mamman föder barnet tidigare än beräknat och om barnet är underviktig vid födseln (det kan den ju vara även om man går över men oftast beror det på något t ex rökning).

"kl"
Min son har sovit på mage sen han var två månader, han sov knappt innan det. Han hatar fortfarande att ligga på rygg han är nu drygt tio månader.
 
Sv: Sova på mage

En till risk faktor är om mamman föder barnet tidigare än beräknat och om barnet är underviktig vid födseln (det kan den ju vara även om man går över men oftast beror det på något t ex rökning).

"kl"
Min son har sovit på mage sen han var två månader, han sov knappt innan det. Han hatar fortfarande att ligga på rygg han är nu drygt tio månader.

Det har du såklart rätt i. :)
 
Sv: Sova på mage

Och jag mitt dumma nöt, som inte röker, tänkte inte ens på den passiva rökningen.

Usch, jag blir så ledsen när jag tänker på lille pojken. Det var minnesgudstjänst i veckan.

Sov i frid, du lilla pyre.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 111
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 670
Senast: Tualma
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 620
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 809
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp