"Sova-Hela-Natten-Kuren"

Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

För mig spelar det ingen roll hur bra boken är skriven, det är vad AWs instruktioner leder till i verkligheten som får mig att känna avsky mot henne
Personligen skulle jag sluta upp med all bokskrivning och alla instruktioner via forum om mina läror ledde till att föräldrar lät sina barn sova med frätande bajs i blöjan så många mornar att de fick blödande sår och FÖRST DÅ undrar föräldern om hon gör fel om hon faktiskt byter blöjan på morgonen istället för att låta barnet sova i bajset...

Jag hade drabbats av akut "vad fan har jag gjort?!!"-ångest och aldrig mer uttalat mig om barnuppfostran ever again.

Jag hade ju aldrig någonsin öht låtit mitt barn ligga kvar i sängen med en bajsblöja!!!!
Och en sån bajsblöja som beskrivs, med bajs som läckt ut..... Det är ju sjukt!!
Har läst dunka-huvudet-i-väggen tråden och jag känner bara:eek::confused::cry:
Hur kan man göra så mot sitt barn??

Har läst lite mer och undrar lite över en sak....
Vad får en förälder till att kura sin fyra månader gamla bebis????

Jag hade ju aldrig någonsin öht låtit mitt barn ligga kvar i sängen med en bajsblöja!!!!
Det övergår mitt förstånd att en nykter, normalbegåvad människa gör så mot sitt barn.

Det Anna W kritiserats för är mest hennes åsikt att bebisar ska sova på mage, vilken enligt viss forskning visar på ökad risk för PSD (plötsligt spädbarnsdöd) något som AW inte håller med om men samtidigt menar kan lösas med andningslarm.
Jag har bara ögnat genom länken och håller med om att jag aldrig handlat så mot mitt eget barn, det hade varit helt otänkbart. Ska läsa mer och återkommer!
I övrigt anser jag också att man ska läsa t.ex. hennes Barnaboken innan man uttalar sig med en bestämd uppfattning om AW och hennes syn på barn och barnuppfostran. Länken ovan är förfärlig men går stick i stäv mot den bild jag har av Anna W och allt jag läst av och om henne. Jag tror hon/dom gjorde ett bottennapp där, bildligt sagt, och vad jag förstår är den tråden borttagen från forumet?

Det man ska vara medveten om när man läser en bok är att den är grundligt redigerad och genomläst av många personer, alltså ganska lätt att få "allmän", att hon har tagit bort tråden från sitt forum talar ju faktiskt mer till hennes nackdel än fördel, om hon ansåg att de gjorde fel så borde hon på ett tidigt stadium gå in och talat om för föräldrarna att de nog borde tänka över hur de gör. Men tyvärr har jag sett några olika filmer på när Anna W själv vagnar ett barn och nej det är inte heller något jag skulle göra med mina barn. Nu har jag ingen länk till de filmerna, utan såg dem för ett par år sedan från en länk på ett annat forum.

Att man skriver en bok om hur man ska ta hand om barn som är hyfsad betyder inte att man faktiskt gör som man själv har skrivit... Tyvärr..

-kl-

Någon med länkarna får gärna PMa mig, har PMat vindvissla men hon verkar inte hänga på buke dagtid :angel:.

*kl*

Efter att ha läst den här tråden var jag tvungen till att gå in på AWs hemsida och titta lite närmre. Har ni sett vad oktoberkrönikan handlar om?

Men människan ljuger ju...? Hon säger ju att 'Natt 14 tog insomnandet fem minuter (kl 19.21 – 19.26). Det ”pangramsades” en gång och ramsades sedan i två omgångar under natten. Varpå lille D fick väckas kl 7. Något huvuddunkande förekom inte (och hade inte omnämnts sedan kurstarten'. Jag fattar inte, huvuddunkandet skriver de ju om i vartenda inlägg!

Tack niphredil för länkarna :):bow:
Har börjat läsa lite nu i "dunka huvudet i väggen tråden" :crazy:
Jag är glad att Isak inte är läskunnig, han sitter bredvid mig och tittar på film just nu.

Hur kan man göra sådär? "det kändes som ett övergrepp" "men vi är nöjda med natten" Hallå? Hur kan man nöjd över att sonen har skrikit förtvivlat hela natten?
Då har jag inte ens läst halvägs än..:crazy:

Antingen ljuger hon eller alla andra... Suck.
Förstår inte varför man nekar till någonting det finns så många vittnen till och som session finns sparat på nätet? Vad tror hon? Att alla läste är dumma och inte förstår hur google fungerar?

Men människan ljuger ju...? Hon säger ju att 'Natt 14 tog insomnandet fem minuter (kl 19.21 – 19.26). Det ”pangramsades” en gång och ramsades sedan i två omgångar under natten. Varpå lille D fick väckas kl 7. Något huvuddunkande förekom inte (och hade inte omnämnts sedan kurstarten'. Jag fattar inte, huvuddunkandet skriver de ju om i vartenda inlägg!

Natt 14 var en hyfsat bra natt enligt föräldrarna, utan huvuddunk. Varför Anna W valt att bara skriva om natt 14 i sin krönika när fler efterföljande nätter var hemska kan vi ju bara sia om :grin::angel:

Exempel på nätter efter den 14:e

Natt 16
19.44 - 19.50 Läggs. Ramsas x multum.
19.52 - 19.55 Vaknar av att pappa lägger in bebisvakten. Onödigt.
22.15 - 22.20 Vaknar, ramsar. Sänker rösten undan för undan.
23.53 Ramsar kort.
02.13 - 02.15 Gallskriker, ramsar. Sänker rösten undan för undan.
05.13 Gallskriker, ramsar.
06.50 Gallskriker. Svår att lugna. Dunkar i huvudet. Vi gör morgon med hjälp av väckarklockan. Mamma går upp med honom.

Natt 17
19.41 - 19.43 läggs.
19.45 Påminner.
21.04 Vaknar, Pappa utomhus. Skriker upp sig, förtvivlad. Mamma ramsar. FUNKAR INTE! Han börjar dunka -otäckt. Mamma går in.Solfjädrar kort o mjukt. Han lugnar sig nu. Börjar skrika så fort jag vänder mig om. Pappa M tar över och mamma går ut ur rummet. D skriker länge. Pappa ramsar. D dunkar. Okänd sluttid.
22.19 -22.26 Vaknar igen. Pappa ramsar.
01.00 - 01.04 Vaknar dunkar i huvudet. Ramsar. Ej pangramsa.
03.XX En dunkning illskrik.
05.24 - 05.47 Illskrik, ej dunkningar i början. Ramsar. Dunkar. Pappa stänger dörrspringan för att stänga ute det sista ljuset. Det får honom att dunka i huvudet så att sängen studsar. Läbbigt. Ramsar. Lugnar sig i omgångar men börjar igen. Lugnar sig. Låter som om han drar en pinne längs ribborna på spjälsängen. Förstår inte hur ljudet kan vara möjligt på den madrasserade sängen. Inser att han gnisslar tänderna. Ramsar somnar.
06.34- 06.40 Dunkar i huvudet. Ramsar.
06.45-06.55 Vaken vill göra morgon. Dunkar.
07.00 Vi kommer in i rummet. Huvuddunkandet har gjort attt sängen har flyttat sig 70 cm och sedan kilat in sig mellan möbler.

Stackars barn :cry::mad:

Fixat!

/moder teresa

Du är en ängel!

Och vindvissla med :D.

Har läst tråden med huvud-dunkaren nu och man blir ju chockad! Han dunkar sitt huvud så möblerna flyttar sig + att han får blåmärken. Föräldrarna är dessutom oroliga att det kan ge men men ändå fortsätts det. Skrämmande.

06.06-06.23 Vaknar, dunkar. Påminnelseramsar. Mitt under påminnelserramsandet frågar han efter bröstmjölk. Han är avgjort hungrig, men det är inget jag tar hänsyn till eller låtsas ta någon notis om. Jag ramsar vidare. Jag ber min fru om coachning efter en stunds ramsande. Hon tycker om mitt tonfall i ramsandet och råder mig att slå på radion, vilket jag alldeles glömt bort. P2 sände språka på finska så vi bytte till CD. Påminnelseramsar x femtioelva++. D somnar. Min fru stiger upp och gör därmed ljud i huset. D sover.
:crazy: :crazy:
Sjukt var det ju redan innan men varför fortsätta på morgonen, när barnet dessutom tydligt talar om att han är hungrig? Vem kan sova då? Undrar om föräldrarna själva skulle göra det. Knappast.

Ren barnmisshandel i mina ögon, man blir ju illamående av att läsa tråden. :crazy:
Förstår inte varför man är så exakt med tiderna, han är ju bara 16 månader.
Går det ens att ha exakta tider för ett så litet barn?
Inte gick det med Isak alla fall, till viss del ja, men man får ta det som det kommer.

Senast ändrad:

Därför att vakna gör man när föräldrarna bestämmer och det ska göra med pompa, ståt och jubel!!! =/

Han vaknade dels för tidigt och dels i fel sinnesstämning enligt AW

KNAPPLÅN!!

Här sitter en ganska förvirrad och rätt ledsen AW-"fan" som inte vet varesej ut eller in.
Som jag skrev i ett PM nyss till en annan Bukefalist, har jag själv inte levt enligt AW:s riktlinjer: Jag har samsovit i 3 år (!!!), ammat i säkert 4 (...!!!) och burit i Babybjörn tills selen rämnade, alltid varit nära och tillgänglig.
Jag läste Barnaboken när dottern redan var ett par år gammal, och tyckte/tycker den är fantastisk, med tankar om delaktighet, om hur viktigt det är att barn känner sig BEHÖVDA, att "familjen klarar sig sämre utan mig!" som är en viktig tanke i dessa dagar då barn ofta känner sig "ivägen" och utan mening.
Anna svarade personligen på ett antal email från mig (detta var innan jag ens visste att hon hade ett Forum!) - både kärleksfullt och insiktsfullt och hennes råd var, visade det sig, alldeles utmärkta och kloka. Det var råd som handlade om de mest ofattbara ting som hänt i min bekantskapskrets, obeskrivliga ting, och mer nära ting i mitt eget liv. Anna var varm, vänlig, rakt på sak och MYCKET vis.
I hennes Forum, som jag sedemera hittade, höll jag inte med om allt, det gör jag fortfarande inte. Men de forum-trådar som tagits upp här, såg jag ALDRIG under dessa år, jag måste ha missat dem, trots att jag läste det mesta på forumet.
Det jag mest såg, var hur Anna alltid tog Barnets sida, hur hon rakt på sak och utan omsvep, sa ifrån när föräldrar klagade över sina "besvärliga" barn och på hur"jobbiga dom var". Hon tog ALLTID Barnets sida! Alltid! Barnet fick aldrig lämnas ensamt, med obesvarade frågor. Barnets trygghet var allt.
Att barn ska få sin sömn är även för mig en självklarhet! Min dotter är idag 11 år och jag fick nyligen en lapp hem från lärarna om hur viktigt det är att barnen SOVER, för som det är nu orkar de inte med lektionerna utan ligger halvt utslagna på bänklocken. (Det var en lapp som alla föräldrar fick, inte bara jag, eftersom min dotter faktiskt sover många timmar varje natt ...)
NU ser jag dessa länkar, som några lagt in här på Buke, för första gången och självklart förfäras jag! ALDRIG skulle jag låta mitt barn dunka huvudet i väggen!!! Eller ligga med nedkissad/bajsad blöja! Aldrig! Inte heller tycker jag egentligen om den sk Solfjädern, och visst ser jag att hon buffar för hårt på det lilla barnet i videon, även om barnet inte skriker utan mest ser förvånat ut. Att små barn somnar lätt när det "rör sig" i vagne eller bilstol eller liknande, är väl ingen nyhet, även om jag själv inte skulle kört SÅ häftigt över tröskeln med vagnen....
Jag är, nu, både ledsen och förvirrad och vet inte hur jag ska se på det hela. Jag kan/vill inte bortse från de fantastiska, kloka och modiga tankar kring barn och barnaliv som Anna har - och jag kan naturligtvis inte heller skriva under på metoder där små, förtvivlade barn tillåts banka sina huvuden blåa i väggen i desperation!
Så........... Jag bara sitter här och funderar.
I nuläget väljer jag ändå att behålla det underbara, det goda, i Annas texter. Jag gör det. Men jag godkänner inga blådunkade barnahuvuden och inga nerbajsade blöjor i natten.

Senast ändrad:

Ja det är det jag tycker är så knäppt.
Det känns inte som att man kan bestämma och styra så exakt över så små barn.
Alla vet väl att småbarn vaknar tidigt liksom. Finns det någon här som inte får gå upp med pigga barn tidigt på morgonen? :p

Det känns grymt att först hålla på halva/hela natten med att tvinga, hålla fast och ha sig. Sedan väcka honom när han väl sover? Grabben får ju aldrig sova ut.
Det plus allt dunkandet kan ju inte vara bra. :cry:

Jag förstår att du är ledsen och förvirrad. Jag tror absolut att bara barnaboken kan hjälpa och har ju gjort i ditt fall. Men jag väljer att inte stödja henne eller göra reklam för henne eftersom metoderna som hon beskriver är så grymma när ho visar hur man ska hantera barnet.

Jag tycker absolut att du kan spara det goda i Annas texter, men nu vet du också den mörka delen och varför så många verkligen avskyr människan. Det kanske ger en förklaring till varför det finns så mycket agg mot henne.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har börjat vakna på nätterna. I natt vaknade jag första gången före midnatt och hade då drömt. Sen vaknade jag ett flertal gånger...
Svar
12
· Visningar
1 380
Senast: Wille
·
Småbarn Det börjar bli helt outhärdligt att inte få sova om nätterna. På 20 månader har vi inte fått sova en enda natt och nu senaste 3 mån har...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Alindra2000
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 053
Övr. Barn Vad är era erfarenheter av denna metod? I lördags beslöt jag mig för att prova detta - Nog för att Oscar sovit hyfsat bra, men när...
Svar
13
· Visningar
2 605
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka