"Sova-Hela-Natten-Kuren"

Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

+ Lena Furgberg

Nu har jag PM:at :)

Senare i hennes metod vill man ju att barnet ska klarar ut gråt själv (som inte är panikgråt), det är ingår ju också i hennes kura-metod. Men nej jag förfasas inte över att barnen ligger och gråter ensamma för det är inte riktigt AW. Jag får kraftfull ångest och ont i magen över hur man med våld tvingar ner ett panikskrikande barn med solfjädern, man avbryter inte dunkandet och ger inte gehör vilket innebär som jag skrev blåmärke, bula och flyttad säng, barnet ger tillslut upp och då firar man föräldrarna som lyckade. Det är så man kan kräkas!!

Föräldrarna skriver att dom mår dåligt av behandling, men AW och hennes lärlingar hejjar och puschar.

Barnet vill inte busa längre för buset är kopplat till den fruktansvärt hemska nattningsmetoden, säger inte det allt? Barnet gråter när man närmar sig övervåningen ( där sovrummen ligger )?

Senast ändrad:

För mig övergår det mitt förstånd hur man kan läsa den där tråden och INTE få ont i hjärtat. Då har man mycket begränsad empatisk förmåga tycker jag. Ett exempel som gjorde mig illamående:

Tror att min fru avstod från att precisera omfattningen av hans huvuddunkande. I morse hade han genom att dunka huvudet i spjälsängen flyttat den 70 cm från väggen. Jag provar tanken hur det vore att med en tolvkilosvikt i sängen dunka mitt huvud i den tills den flyttat sig 70 cm. Vilka känslor skulle få mig att göra så?

Idag har vi lekt med de jämnåriga barnen i kvarteret trots blåmärkena i pannan. Det är tur att vi känner grannföräldrarna bra, annars hade de säkert trott att vi misshandlat honom. Nu bjöd de oss på starkt kaffe istället. Grannar är bra.

Annars har dagen flutit. Inte helt sant. Jag har varit rädd att han har ådragit sig hjärnskador av dunkandet. Har - helt ovetenskapligt - provat hans minne, slutledningsförmåga, motorik och letat järtecken i allmänhet. En medicinsk fackman vi känner gissar att D inte fått några skador, vilket känns lättande. D är nog mest trött och konfys.

Och att i det läget pusha på att de ska fortsätta med kuren. :( Det är helt galet!

Stackars barn!

Yes, folk sitter alltså och läser det där och hejar på att de ska fortsätta som det gör. Vansinne.

PMa gärna länken till mig också.

Metoden går inte ut på att man ska lämna barnen ensamma. Jag undrar fortfarande vad det är för färäldrar som tycker att detta känns OK...:mad:

Fast ingen har väl sagt att den går ut på att barnen ska lämnas ensamma? Jag ska skicka länken så får du se själv hur AW och hennes assistenter och anhängare pushar på och menar att föräldrarna gör heeeeelt rätt.

Tror att min fru avstod från att precisera omfattningen av hans huvuddunkande. I morse hade han genom att dunka huvudet i spjälsängen flyttat den 70 cm från väggen. Jag provar tanken hur det vore att med en tolvkilosvikt i sängen dunka mitt huvud i den tills den flyttat sig 70 cm. Vilka känslor skulle få mig att göra så?

Idag har vi lekt med de jämnåriga barnen i kvarteret trots blåmärkena i pannan. Det är tur att vi känner grannföräldrarna bra, annars hade de säkert trott att vi misshandlat honom. Nu bjöd de oss på starkt kaffe istället. Grannar är bra.

Annars har dagen flutit. Inte helt sant. Jag har varit rädd att han har ådragit sig hjärnskador av dunkandet. Har - helt ovetenskapligt - provat hans minne, slutledningsförmåga, motorik och letat järtecken i allmänhet. En medicinsk fackman vi känner gissar att D inte fått några skador, vilket känns lättande. D är nog mest trött och konfys.
:eek: så grannarna ser att pojken är blåslagen och de tycker synd om föräldrarna? Är folk så urbota korkade?
Det där är väl ändå misshandel? :crazy:
Förstår mig inte alls på AW´s metoder. Du får gärna PM:a länkarna till mig också

PMa gärna länken till mig också.

Metoden går inte ut på att man ska lämna barnen ensamma. Jag undrar fortfarande vad det är för färäldrar som tycker att detta känns OK...:mad:

Citerar åter igen vad jag skrivit tidigare i tråden :)

Calazirya skrev:
Senare i hennes metod vill man ju att barnet ska klarar ut gråt själv (som inte är panikgråt), det är ingår ju också i hennes kura-metod. Men nej jag förfasas inte över att barnen ligger och gråter ensamma för det är inte riktigt AW. Jag får kraftfull ångest och ont i magen över hur man med våld tvingar ner ett panikskrikande barn med solfjädern, man avbryter inte dunkandet och ger inte gehör vilket innebär som jag skrev blåmärke, bula och flyttad säng, barnet ger tillslut upp och då firar man föräldrarna som lyckade. Det är så man kan kräkas!!

Jag är kanske trög, inte vet jag.
Men hur ska barnen kunna sova tryggt i vetskap om att mamma och pappa inte kommer när man "kallar"??

Man kan ju bekräfta sitt barn på olika sätt. Jag skulle aldrig pressa ned mitt barn i sängen och fortsätta göra det trots att barnet fortsätter skrika. Det kallar inte jag att föräldern kommer när barnet kallar. Det kallar jag barnmisshandel. Jag skulle aldrig stå och dra en ramsa istället för att trösta när barnet gallskriker. För mej innebär det en röst som säger åt barnet att hålla käften. Det tycker inte jag är att komma när barnet kallar. Det kallar jag att ignorera barnets behov och skrämma till tystnad.
Det är psykisk misshandel.
Ett barn som lär sig att föräldern kommer när det är något, inte att denne står och ramsar någonstans utan verkligen kommer gör att barnet blir tryggt.

Det låter ju helt fruktansvärt, har hört hennes namn förut men hade ingen aning om hennes metoder mer än att de kritiserats. Någon som skulle vilja PMa mig länken? :)

Det Anna W kritiserats för är mest hennes åsikt att bebisar ska sova på mage, vilken enligt viss forskning visar på ökad risk för PSD (plötsligt spädbarnsdöd) något som AW inte håller med om men samtidigt menar kan lösas med andningslarm.
Jag har bara ögnat genom länken och håller med om att jag aldrig handlat så mot mitt eget barn, det hade varit helt otänkbart. Ska läsa mer och återkommer!
I övrigt anser jag också att man ska läsa t.ex. hennes Barnaboken innan man uttalar sig med en bestämd uppfattning om AW och hennes syn på barn och barnuppfostran. Länken ovan är förfärlig men går stick i stäv mot den bild jag har av Anna W och allt jag läst av och om henne. Jag tror hon/dom gjorde ett bottennapp där, bildligt sagt, och vad jag förstår är den tråden borttagen från forumet?

Det Anna W kritiserats för är mest hennes åsikt att bebisar ska sova på mage, vilken enligt viss forskning visar på ökad risk för PSD (plötsligt spädbarnsdöd) något som AW inte håller med om men samtidigt menar kan lösas med andningslarm.
Jag har bara ögnat genom länken och håller med om att jag aldrig handlat så mot mitt eget barn, det hade varit helt otänkbart. Ska läsa mer och återkommer!
I övrigt anser jag också att man ska läsa t.ex. hennes Barnaboken innan man uttalar sig med en bestämd uppfattning om AW och hennes syn på barn och barnuppfostran. Länken ovan är förfärlig men går stick i stäv mot den bild jag har av Anna W och allt jag läst av och om henne. Jag tror hon/dom gjorde ett bottennapp där, bildligt sagt, och vad jag förstår är den tråden borttagen från forumet?

De har en vana av att sortera bort trådar de inser får AW och hennes metoder att se illa ut. Precis som de har en vana av att banna medlemmar som öppet vågar kritisera.

För mig spelar det ingen roll hur bra boken är skriven, det är vad AWs instruktioner leder till i verkligheten som får mig att känna avsky mot henne. Det plus en del information från min mamma som känt AW IRL.

Det spelar ingen roll att boken i sig är mildare skriven eftersom den är mer generell.

ANNA W har klart och tydligt visat hur man ska använda hennes metoder och då är dom fruktansvärda. Att lätt buffa rumpan, dra vagn över tröskel, lägga hand på ryggen osv är inte hennes påhitt utan har förekommit långt innan hon skrev sin bok. Det är ju sättet hon tycker att man ska kura sina barn, hennes sätt att utföra metoderna, hennes sätt att trycka alla barn i samma form som är så jäkla galen!!

Att hon kritiseras mest för att låta barn sova på magen tror jag inte alls på, kritiken ligger i den håra behandling av små barn. Det här med att råda om aningsalarm har hon lagt till efter kritiken där hon går emot forskning och säger att det inte alls är farligare att sova på mage för spädbarn.

:bow: Tack, även om det inte var alltför munter läsning.

kl
Jag har inga barn själv, så jag har lite svårt att relatera till allt det här med sömnproblematik och sådant. Men jag hade aldrig velat göra så mot mina framtida barn, att fysiskt trycka ner barnet i sängen, låta dem skrika sig hesa och banka huvudet i väggen i ren frustration...

*kl*

Ett tips till nyfikna som inte kommit såg för att PM:a är att googla på hennes namn och blogg borttagna trådar...

Innan det brakade loss där runt 2008-2009 hade jag också läst delar av Barnaboken och tyckte det fanns många bra tankar. Men när jag såg videofilmerna och forumet samtidigt som jag själv hade erfarenhet av att vara förälder till ett känsligt barn med enormt närhetsbehov var det inga tvivel om att hon är fel ute med mycket. Problemet är just det generella "alla barn" och att det där med att sova själva är något barn måste lära sig. Barn somnar i egen säng när de är trygga nog att göra det.

Förlåt men vad spelar något av det du skriver för roll egentligen? Spela jäkla roll om hennes Barnaboken är suverän och jättefin och mysig - hon har inte en enda gång sagt stopp till föräldrarna som låter sitt barn DUNKA SITT HUVUD BLÅTT varenda kväll! Spela jäkla roll om tråden är borttagen - hon har pushat på och hejat på föräldrarna som låter sitt barn DUNKA SITT HUVUD BLÅTT varenda jäkla kväll!

Huuuuur kan man försvara henne som 'pedagog' och person när man till och med läser den förskräckliga tråden och ser att hon faktiskt bara vid ett enda tillfälle opponerar sig emot vad föräldrarna gör - och då är det att de låter barnet sova i en klädkammare hon reagerar på. Ingenting annat.

Människan måste ju vara tokig - hur kan man ens tycka att det där är något annat än barnmisshandel? Hur kan det vara OK att hon skrivit som gjort bara för att tråden nu är borttagen? Tacka fan för att hon tog bort den, hon framstår ju som rubbad i den.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har börjat vakna på nätterna. I natt vaknade jag första gången före midnatt och hade då drömt. Sen vaknade jag ett flertal gånger...
Svar
12
· Visningar
1 380
Senast: Wille
·
Småbarn Det börjar bli helt outhärdligt att inte få sova om nätterna. På 20 månader har vi inte fått sova en enda natt och nu senaste 3 mån har...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Alindra2000
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 053
Övr. Barn Vad är era erfarenheter av denna metod? I lördags beslöt jag mig för att prova detta - Nog för att Oscar sovit hyfsat bra, men när...
Svar
13
· Visningar
2 605
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka