"Sova-Hela-Natten-Kuren"

Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Jag gillar inte heller tonen i "Dunka-huvudet-blått-tråden". Jag skulle (naturligtvis inte) utsätta mitt barn för vad föräldrarna utsätter sitt barn för. Dock fanns problemet innan SHN-kuren.

Jag har inte hunnit läsa de andra trådarna.

Efter att ha läst både Barnaboken & Sova hela natten-boken har jag tagit till mig många goda råd, men jag har inte köpt hela paketet. Det jag egentligen starkt ogillar med Barnaboken är AWs inställning att mammor ska vara hemmafruar - kanske en trevlig tanke men jag tror att det resulterar i en massa missnöjda mammor & det tror jag inte är bra för barn. Det känns helt enkelt otidsenligt för mig - dessutom skulle det vara riktigt svårt att få ihop ekonomiskt.

Det är väl inte direkt en önskan att kvinnor ska vara hemmafruar, snarare att små barn ska slippa Dagis. Själv arbetade hon hemifrån, med sitt skrivande, och jag tycks minnas att jag läst att hon tycker att kvinnor i barnafödande ålder ska fundera på hur de kan lösa Dagisfrågan genom att arbeta hemifrån. Inte att de ska sluta arbeta.
Detta kunde ju då gälla även Männen, tycker man.......
Jag arbetar ju också hemifrån och hade Dagmamma till min dotter, från cirka 4 års ålder. Jag är jättenöjd med den lösningen, hon slapp ett stökigt, stojigt Dagis och fick vara några timmar om dagen hos en fantastisk Dagmamma som tog dem med ut i skog och mark, ned till sjöstranden för att bada om somrarna, allt i harmoni och lugn och glädje. Ett privilegium, anser jag idag, som jag är enormt tacksam över, men som man aldrig kan ta för givet.

Nu kanske tråden kommer på glid, men lite OT iaf :)

Alla förskolor är inte stökiga och stojiga. Jag ser inte alls problemet med att låta barn gå på förskola. Förskolan kan vara både givande och utvecklande för barnen.

Senast ändrad:

Visst, absolut, men i vårt fall var det inte så. Det finns fantastiska Dagis och mindre bra Dagis, och så finns/fanns det Dagmammor, där barnen ändå fick uppleva att fungera i grupp med andra barn i olika åldrar. Skillnaden var/är att Dagmamman kunde ta med sig barnen ut i skog och mark, gå ner till stranden med fika en solig dag och bada med ungarna. Samma Dagmamma arbetar idag på Dagis och får inte göra något av ovan nämnda.... Barnen stannar inne, på Dagisområdet. Punkt slut. Lite tråkigt.... Honberättar också om hur extrem skillnaden är i barnens Uppförande på Dagiset jämfört med hemma hos henne, när hon var Dagmamma.

Nu kanske tråden kommer på glid, men lite OT iaf :)

Alla förskolor är inte stökiga och stojiga.

Tumme upp. Dagis behöver inte vara något negativt. Min grabb älskar att vara på dagis. Han springer dit på morgonen och visst är det en lite större barngrupp än vad jag helst skulle önska men jag är övertygad om att det är bättre för mitt barn att vara i förskolan sina 5-6 timmar/dag än att vara hemma hela dagarna. Jag själv å andra sidan var omöjligt att ha på dagis så mamma fick fixa plats hos en dagmamma. Jag hatade dagis.

Att jobba hemifrån är det säkert många som vill, men det innebär ju inte att alla kan det. Jag skulle jättegärna göra det, maken också men hur och om det går att lösa är ju en helt annan fråga.

Ja så kanske det är, men det lät på dig i ditt inlägg som om alla förskolor var stökiga och att man ska välja dagmammor. Därav så blev det lite OT och ett svar :)

Dock fanns problemet innan SHN-kuren.
Jaha? Ingen här påstår att det uppkommit pga kuren utan bara det störda i att man uppmuntrar föräldrarna att inte ingripa om man inte tror att han skadar sig. Följdaktligen låter föräldrarna barnet dunka sitt lilla huvud under förutsättningen att han inte gallskriker samtidigt.

För mig är det obegripligt att man kan känna nåt annat än avsky för den såkallade pedagogiken AW lär ut.

Senast ändrad av en moderator:

Isak älskar också sitt dagis.
De är ute mycket, både på området och utanför dagis.
En gång i v är det utflyckt till lekpark/skogen eller något annat.
Ungarna älskar det och får komma ut och se annat än dagis.
En gång i v går de också till bibblan och läser saga. Även det väldigt populärt.

Men jag gick också hos dagmamma.
Enda minnet jag har av dagis är att alla ungar slogs.
Så det var ju inte så lyckat.

Kl.
Jag kan inte annat än undra vad det gör med ett litet barn. Vilka spår det sätter... Näe jag mår verkligen dåligt av sånt här. Stackars stackars barn...
Och ja, kanske har hon andra vettiga tankar i böcker och på forumet. Men helt ärligt har jag jäkligt svårt att ta något hon tycker eller skriver om på allvar. Det känns skitsamma liksom.

I skrivande stund ligger jag bredvid min lilla dotter på 6 månader. Vi samsover och jag älskar det. Hon med. Nyss vaknade hon till och grät. Jag gick in, ammade och ligger nu nära nära. Håller hennes varma lilla hand. Visar att jag finns här alltid. Ger trygghet.
Och fy f*n vad bra det känns!

Ja så kanske det är, men det lät på dig i ditt inlägg som om alla förskolor var stökiga och att man ska välja dagmammor. Därav så blev det lite OT och ett svar :)

Det var inte meningen! :) Jag vet själv varken ut eller in i frågan, bara luftar lite tankar! Jag hade jättetur med vår Dagmamma, andra Dagmammor skulle jag kanske inte velat lämna mitt barn till, alla gånger....
Anna W har lite tankar kring Dagis som jag tyckte var intressanta och tänkvärda, kan inte ta upp allt här, man får nog läsa tankarna i Barnaboken om man vill ;) Men det handlade mycket om hur barn lämpas över i Dagisets händer som något som är "i vägen", ett hinder för övriga familjens fungerande, medan det borde vara tvärtom, dvs att barnen är viktiga i familjen. Dagiset är konstruerat på ett annat sätt än ett Hem, en slags förvaring som ett hem inte utgör på samma sätt. Om barn sen funderar över detta vet jag inte. Men det finns en lång och intressant tankegång kring detta i hennes bok, som även tas upp av Maria Montessori i hennes tankar kring Daghemmens utformning. Anna W tar upp detta i slutet av sitt kapitel "Dagis eller vad?" i Barnaboken. Jag läste den och har tänkt mycket på innehållet. Det är absolut tänkvärt!
OBS att jag i denna intressanta tråd inte tar ställning eller argumenterar för eller emot. Jag luftar tankar och funderingar, inget annat. Som det ska vara i ett bra forum! :)

Ja, alltså, AW verkar så stenhårt köra på att bara för att barnet NU sover hela nätter så betyder det automagiskt att hennes kurer är bra. Men jag menar, barn kan vänja sig vid massvis med förskräckliga saker. Det betyder ingenting.

Kl.

I skrivande stund ligger jag bredvid min lilla dotter på 6 månader. Vi samsover och jag älskar det. Hon med. Nyss vaknade hon till och grät. Jag gick in, ammade och ligger nu nära nära. Håller hennes varma lilla hand. Visar att jag finns här alltid. Ger trygghet.
Och fy f*n vad bra det känns!

Jag har också liknande minnen! Min lilla dotter var förkyld, influensa kanske. Hon var knappt 2 år. Inget hjälpte. Vi var förtvivlade. Hon grät, kunde inte sova, natten gick.... Jag sa: Vill du sova på mammas mage? Jaaa! sa hon och kravlade över på mig i sängen. Hon somnade, lugnt och tryggt, trots eländet. Jag minns att jag tänkte, då, att DETTA måste jag alltid minnas, hur underbart det är att kunna hjälpa sitt lilla barn! Jag låg där, med min älskling på min mage, sovande.
(Nej, jag vill INTE att hon ska må dåligt för att jag ska känna mig viktig! Som någon antytt i en annan tråd...)

Men det handlade mycket om hur barn lämpas över i Dagisets händer som något som är "i vägen", ett hinder för övriga familjens fungerande, medan det borde vara tvärtom, dvs att barnen är viktiga i familjen
Ja, och jag kan känna att det är vatten värt att hon säger så när hennes metoder uppmuntrar människor att låta sina barn göra våld på sig själva utan att man ingriper. Hur viktigt är barnet då egentligen? Det känns ju som att barnet bara ska anpassas in absurdum efter föräldrarnas vilja och vad som passar dem, ingen hänsyn tas till barnets välmående eller önskningar.

usch ju mer jag läser ju mer chockad blir jag.
Hur kan man resonera som att barnen har olater, försöker tvinga föräldern att stanna i rummet osv :cry: Stackars barn!

Jag tror Anna rekommenderar att så små barn ska sova 11 timmar varje natt. Minst.

Men det kan man väl inte bestämma bara sådär?? "Sådär, nu har mamma/pappa bestämt att du ska sova 11 timmar i sträck....Var så god och lägg dig och sov vare sig du vill eller ej"
Läste om en som kurat sitt barn, och barnet var 4 mån!!! och sov 12 timmar på natten....
Barnet måste ju vara fruktansvärt hungrigt när det vaknar.

Och att bara stoppa ner sin unge i sängen igen och ramsa fastän barnet säger ifrån om att det är hungrigt. Hur dum får man bli egentligen???
Man somnar ju inte direkt om själv om man är hungrig.

Men AWs åsikter om dagis grundar sig väl på hur det var när hennes barn var små och då var det väl mer förvaring medan det nu har utvecklats till en ordentlig pedagogisk verksamhet. Då mer förvaring, nu mer skola.

Men det kan man väl inte bestämma bara sådär?? "Sådär, nu har mamma/pappa bestämt att du ska sova 11 timmar i sträck....Var så god och lägg dig och sov vare sig du vill eller ej"
Läste om en som kurat sitt barn, och barnet var 4 mån!!! och sov 12 timmar på natten....
Barnet måste ju vara fruktansvärt hungrigt när det vaknar.

Och att bara stoppa ner sin unge i sängen igen och ramsa fastän barnet säger ifrån om att det är hungrigt. Hur dum får man bli egentligen???
Man somnar ju inte direkt om själv om man är hungrig.

Nej nej, men hör har AW faktiskt en poäng, den att barn MÅSTE få sin sömn, få sova. Man svälter inte ihjäl av att sova 12 timmar! Det är allmänt erkänt idag att barn OCH tonåringar sover för lite, inte alla, men många. I min dotters skola skickas som sagt ut lappar om att föräldrarna måste se till att barnen kommer i säng och SOVER, för som det är nu är många barn helt slut om dagarna, ligger i bänkar och på golv (!!) och orkar inte tänka två rediga tankar på raken, eftersom föräldrarna låter dem stanna uppe sent och sms:a och allt möjligt. Samma sak gäller de riktigt små barnen, som inte sover. Hur man ön vrider och vänder på metoder, så finns det massor av barn och föräldrar som är nära - eller över! - bristningsgränsen av sömnbrist och en förtvivlans över hur man ska få det lilla barnet att sova.
HUR man sen når sitt mål är en annan femma.

Alla mammor och pappor har tyvärr inte möjlighet att arbeta hemifrån. Jag är själv uppvuxen med en ensamstående mamma & jag hade (så vitt jag minns) full förståelse för att hon behövde jobba för familjens överlevnad. Jag tillbringade mina dagar hos dagmammor. De var säkert trevliga & bra men jag avskydde samtliga, så min son ska få gå på dagis och inte hos någon dagmamma när det är dags för det. När jag var 8 år insåg jag att ingen kunde göra något åt om jag gick hem efter skolan och inte till dagmamman - min mamma jobbade & dagmamman hade andra barn att ta hand om.

Nej absolut inte! Alla vill inte jobba hemifrån heller. Och Dagmammor är inte några änglar per automatik....! Vår var, och det är jag evigt tacksam för!
Fick du vara hos dagmamma även som skolbarn? Tror inte man får det nu, varesej hos dagmamma eller på dagis. Då är det Fritids som gäller.

Senast ändrad:

Just det, AW pratar om dagis!
AW har barn som är i min ålder och det är otroligt stor skillnad på dagis och förskola ( även om det även idag kallas dagis i folkmun ). Är det viktigt att hela livet och alla platser ser ut som ett hem? Tryggheten ska väl inte enbart återspeglas i hemmamiljö sas?

Nej förskolan är inget hem, det är en plats där barn får chans att utforska, leka, klättra, umgås med andra barn lära m.m och det på ett helt annat sätt än vad som kan göras hemma. Jag förstår inte riktigt hur du menar med att det inte är som hemma och att detta i sig skulle vara tokigt för barnen om jag ska vara riktigt ärlig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har börjat vakna på nätterna. I natt vaknade jag första gången före midnatt och hade då drömt. Sen vaknade jag ett flertal gånger...
Svar
12
· Visningar
1 380
Senast: Wille
·
Småbarn Det börjar bli helt outhärdligt att inte få sova om nätterna. På 20 månader har vi inte fått sova en enda natt och nu senaste 3 mån har...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Alindra2000
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 053
Övr. Barn Vad är era erfarenheter av denna metod? I lördags beslöt jag mig för att prova detta - Nog för att Oscar sovit hyfsat bra, men när...
Svar
13
· Visningar
2 605
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka