Söva hästar ?

Mynta2

Trådstartare
Brukar man söva hästar på hårt underlag ? Menar, dom faller ju ganska så tungt. Ser på barnkanalen. Där sövs en häst på inget strö alls. Smällen är ganska hög när den faller. Reportern ser illa berörd ut.

Har aldrig sett en häst sövas, är det vanligt man har inget alls i strö när dom sövs ?? Det lät håårt när den föll.

Sv: Söva hästar ?

Man söver hästar oftast på ett gummigolv och det fungerar bra. Ibland i en "låda" och ibland i en större box. Man håller alltid i huvudet så att det inte dunkar i marken. Hästen faller ofta mjukt och kontrollerat ner, det går inte helt plötsligt.

Större risk är det vid uppvaket då hästen ramlar runt och är okontrollerad. Då brukar man ha madrasserade golv och väggar med eller utan strö. Det händer att hästar skadar sig i uppvaket.
mvh
/Evale

Sv: Söva hästar ?

De jag varit med och söva har ställts mot en fast vägg. Framför är det ett snalt stående galler från golv till tak. Hästen ställs så grimskaftet kan träs ut genom gallret. På andra sidan hästen (den sida som inte är mot väggen) viks en rörlig väg som hålls mot hästen när narkosen börjar verka. Den har de gånger jag varit med hållts med mankraft. Hästen sjunker odramatiskt ned och de som håller den rörliga väggen backar så hästen kan läggas på golvet.
Sedan stroppas benen på sedvanligt sett och hästen lyfts in på operation.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 082
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar