Sova ensam

Freyja_bus

Trådstartare
Hejsan!

My är ju bara drygt två veckor så jag har inga krav på att hon ska sova ensam, men jag bara undrar hur ni har gjort för att vänja era bebisar att sova ensamma...? My vill helst bara ligga hos mig eller hos sin pappa, och sover inte alls speciellt länge om jag lägger henne i vaggan eller i sin "hundkoja" på soffan. Då sover hon kanske en kvart och sedan vaknar hon, medan hon kan sova i fyra timmar om hon får sova på mamma eller pappas mage. Just nu är det ju bara supermysigt, men det gör ju också att man blir väldigt bunden, så det hade varit skönt om hon kunde sova själv åtminstone något pass på dagen och något pass på natten. Hon sover gott i sin bilbarnstol, men den är väl kanske inte optimal för längre sömnperioder.

Vi har varit ute och gått med vagnen vid fyra tillfällen, och det har gått sådär. En gång sov hon hela turen, men de andra gångerna har hon varit vaken och skrikit massor. En gång skrek hon sig till sömns. Jag antar att jag får ge detta tid också, än så länge innebär ju inte vagnen någon trygghet för henne.

Vi har en vattensäng, så det är omöjligt att låta henne ligga bredvid oss i sängen. Så ska hon vara i sängen med oss får hon sova på någon av oss =)

Hur som helst, hur har ni gjort för att vänja era barn att sova ensamma?

//Julia

Sv: Sova ensam

Simon sov mellan oss bara första natten då vi inte hämtat vaggan än. Sen dess har vi lagt honom i den när han ska sova. Visst har han väl somnat och sovit i famnen och så men vi la ner honom där helt enkelt när det var natt. Vaknade han var det bara att upp och äta och försöka somna om.
Så han var redan van att sova i sin vagga.

Första gången vi gick promenad i vagnen sa han inte ett knyst. Andra gången skrek han en liten stund, då åkte nappen i och vi fortsatte gå då blev han tyst. Lika en endaste gång har han blivit ledsen när vi varit och handlat. Men det är dom enda gångerna han sagt nått i vagn/bilbarnstol.

Nappen har då varit guld värd för oss. Sen hur det blir att vänja av den blir en annan femma;)

Vi lade faktiskt i en vetekudde i vaggan hos honom och bullade upp ordentligt så det blev ombonat. Vetekudden var guld värd!

Har aldrig haft det problemet om hon inte haft hög feber då har hon velat ligga på en. Hon sov i sin egna säng från början och sov gott i vagnen. Och ännu godare i bilen.

Jag gissar det tar ett tag, rutiner kanske är viktigt. Om ni vänjer henne sova på er kanske hon vill fortsätta med det? Kroppskontakt i all ära men att dygnet runt behöva vara hud mot hud då blir man galen :)

Provat ha bärsjal dagtid? Man kan få mkt gjort då, smidigt ta med sig bebis på stan osv, Lova som som en stock i bärsjalen :love:

Alla mina har mer eller mindre sovit ensamma i egen säng från början. De har bara legat hos oss korta stunder på natten. Jag la mitt örngott som luktar mamma som gosefilt och hade sängen bredvid mej i början så jag kunde kolla till och sträcka ut handen.
Sen flyttade vi sängen en bit bort. Sen på dan har vi haft en säng i eget rum där de fått sova middag och vänja in sig i rummet.
Ingen av mina 4 barn har velat sova hos mej utan bara komma och gosa lite och vara med en stund om de varit förkylda eller nåt.

Vi har mestadels samsovit med barnen när de var små. Har haft vaggan vid min sängsida och ibland lagt över bebisen när jag känt att jag behövt räta ut mig. När de blev så stora att vaggan var för liten började vi även göra om nattningsrutinerna, kanske när de var runt 4-5 månader gamla. Mysa en stund med amning/välling, se till att de blev ordentligt sömniga och sedan lägga in dom så de fick somna själva. Ibland har det inte funkat och då har de fått somna hos oss i sängen och vi burit tillbaka dom.

Jag har aldrig varit rädd att få barn som bara vill sova i vår säng, vi har tagit ganska lätt på det. Och barnen sover ibland hos oss båda två, ibland gör en av dom det, och ibland sover de hela nätterna i sina sängar. Lite olika.

jadu, Elivia var aldrig några problem med. Hon sov i princip från början i sin egna korg. Flyttae till eget rum när hon var 4 mån utan problem. Har sovit en del nätter hos oss då hon varit sjuk.

Saga däremot nu 1 mån vägrar sova i korgen. Sover nu sen jag började flaskmata lite första passet på kvällen/natten i sin korg (ca 1½-2h) sedan resten hos mig. Helst som du beskriver det på min mage och allra helst vill hon även ha ett bröst i munnen.
Vagnen sover hon jättebra i så länge den rullar. Funderar på att ställa in vagnen i sovrummet och se om hon sover bättre där. löser sig nog när hon blir lite större. Har ännu inte fått in någon riktigt dygnsrytm.

Alice hatade vagnen tills vi bytte till sittdelen vid 4 månaders ålder. Då vart det plötsligt jättekul.....

Att somna själv eller att sova vidare där vi lagt henne, har varit stört omöjligt. Hon har vaknat efter 5 minuter och gallskrikit.

Så vi har helt enkelt burit, vaggat eller legat kvar där hon somnat vid amning.

Nu har vi tröttnat på detta då hon är 10 månader snart och börjar ju väga en del....

Så vi sökte info på nätet och kom fram till det vi tror passar oss bäst. Hittade en bok som heter Somna utan gråt, skriven av Elizabeth Pantley.
Det är en riktigt human "metod", hon anser sig kunna sömn och att föräldrarna kan sitt barn bäst. Till skillnad från Anna Walhgren som anser sig kunna ditt barn också :angel: ( åh, vad jag kommer bli påhoppad... )

Nu har hon somnat uppe i sängen efter amning 2 kvällar i rad och vi har kunnat gå ner och ha hela kvällen för oss själva.
Vad gör man då? :confused: :rofl:

Lycka till och du vet hur ditt barn fungerar bäst. INGEN ANNAN!!!

Vår son sov i sin spjälsäng från början, oftast testade vi lägga ner han nrä han började bli trött...somnade han var det ju bra men oftast blev det gallskrik. Då somnade han efter mååånga om och men i famnen och sen ner i sängen igen. Lite längre fram när han blev äldre kämpade vi med att försöka trösta han i sin säng. Numera sover han i vanlig säng och kan därmed skutta upp när han vill men konstigt nog har det funkat otroligt bra hittills, händer aldrig att han går ifrån sin säng.

Sen kan jag även tillägga att vår son inte gillade vagnen, ofta var det skrik och tårar när han låg där. Men ibland gick det bra. Han gillade inte heller att åka bil och det var ännu värre för bil måste vi åka och rätt ofta turer på 5-6 mil enkel resa. Är inte så kul att sitta ensam och köra och han bara skrek och skrek och inget blev bra trots en massa försök från min sida.

Ett antal gånger testade jag amma liggandes i vår säng och då somnade han ju automatiskt där men det var totalt omöjligt att ens försöka lyfta över honom till sin egen säng. Han vaknade direkt.

kl

Ska testa det där med vetekudden...

Jag har aldrig provat att låta henne somna i vaggan eller "hundsängen", utan hon får somna hos mig eller sin pappa, och sen lyfter vi över henne, men det brukar inte ta så många minuter innan hon vaknar då.

I natt vaknade hon bara två gånger, så hon sover ju väldigt gott hos oss =) Jag är inte så orolig för att hon bara ska kunna sova hos oss i framtiden, sånt brukar ju lösa sig, men visst hade det varit skönt att få ha sängen för sig själva någon gång... och även att vara lite bebisfri någon gång under dagen!

//Julia

Rasmus sparkade ut mig ur sängen! Så när jag nattammade honom så hade jag hans täcke kring honom, så när han somnade sen lyfte jag över honom i vaggan bredvid min säng. Sen fick han komma över till mig igen sen på morgonen.

Vagnen har vi aldrig haft några problem med, inte ens nu när man tycker han borde tycka de är astråkigt att sitta där när han kan gå, så sitter han där i timmar om det är så.

kl

Wiiiieee nu har hon sovit i liggvagnsdelen i två omgångar i ca 1 timme åt gången!!!

Om en stund ska vi ut och gå i vagnen =)

//Julia

Vi samsov helt de första veckorna men sedan började vi vänja Elias vid att sova ensam genom att lägga ner honom i spjälsängen när han sov. Han fick somna i famnen och sedan lade vi honom. I början värmde vi upp hans säng med en fickvärmare. Det verkade få honom att sova vidare lättare.

Till en början sov han ganska korta stunder själv, men när han har vaknat har vi "bara" sövt om honom och lagt ner honom igen. Numera (han är 3 månader snart) sover han hela nätterna i sin säng. Vaknar någon gång av att han tappat nappen men han somnar om så fort man stoppat i nappen igen.

Mina har det aldrig varit några problem med att få & sova själva, det har bara fallit sig naturligt.

Emil kunde dock inte sova inne dagtid fram tills han var typ ½ året, det var helt omöjligt. Så det var bara till att klä på honom (föddes på hösten, så det var mkt kläder som skulle på jämt...) flera ggr/dag då han skulle sova. Men då sov han iaf ca 3 timmar/gång.

Jesper han sover där man lägger honom & har alltid varit så. Han är snart 5 månader.

vår lille son som nu är 25 dagar har sovit själv och somnat själv 5 dagar i rad. Vi upptäckte att han tyckte om att ligga på en dunkudde så vi la den i vaggan att sova på. BVC sköterskan sa att de ville ha det trångt och där sjönk han ner bra. Ska nu snart prova att ta bort kudden och se hur det går. På dagarna brukar han sova antingen på mitt bröst efter amning eller i spjälsängen, det går med en napp i munnen och speldosa men ingen längre tid ännu tyvärr.

Här samsover vi, och kommer göra lääänge till, men första pojken (som jag för övrigt också samsov med) började sova själv när han blev runt ett år. Han gick själv över till egen säng, och efter ett halvår nånting började han sova i sitt eget rum med, helt på eget val.

Rasmus har sovit med oss i sängen tills han va 3 månader ungefär sen började han o jag väcka varandra hela nätterna så ingen av oss blev utsövda. Så en dag la jag bara över honom i hans säng efter att jag sövt honom (ligger o ammar honom till sömns i våran säng). Han sover jättebra själv o vaknar bara när han behöver mat o somnar snabbt om igen. Såhär i efterhand känns det som att han valde själv på något sätt att sova själv.

I början fick han sova hos oss/på oss hur mycke han ville.

Han har alltid älskat vagnen så jag har inga supertips men testa att lägga henne trångt eller med mycke plats, lite varmare eller lite svalare o se hur hon vill ha det..

Den första bara sov av sig själv. Vi samsov på natten och om jag också sov på fm. Annars funkade vagnen från första stund.

Tvåan däremot... helt andra krav. Skaffade sjal som underlättade livet otroligt mycket. Plötsligt kunde jag göra saker OCH bebisen fick det den behövde.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 572
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar