Jag är född på 90-talet så...OT
För mig kändes det avigt att ringa för jag hade fortfarande 90 000 inpräntat...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är född på 90-talet så...OT
OT
Men visst måste väl ambulansen också kunna prioritera? Om de upplever patienten som relativt frisk så kan de väl lämna och be dem ta taxi?Ja, eller de som ringer ambulans istället för att ta bilen till akuten eftersom det går snabbare än att vänta i väntrummet.
Aha, då hängde jag med! Jag spånade lite i att det var högra belastning ibland och då kan det blivit fel.Jag förstod bara inte vilken olycka du menade när du undrade om just midsommarafton. Men artikeln kom ut i april så det går nog att utesluta, i texten påstår SOS pressjour att det rörde sig om systemfel vid tidpunkten då larmet ringdes in. Flera liknande rapporter från Skåne och Västra Götaland inkom vid samma tidpunkt enligt pressjouren.
Det tror jag också de kan/de gör.Men visst måste väl ambulansen också kunna prioritera? Om de upplever patienten som relativt frisk så kan de väl lämna och be dem ta taxi?
Jag ringde 112 när en närstående fick tarmvred. Jag vet inte, det var kanske ett taxiärende? Men hen är väldigt hjälpt av att få morfin och dropp. Då släpper det på några timmar.
Jag fick vänta drygt 1,5 timme innan jag fick träffa en sjuksköterska (förutom hon som kom och satte ett id-band om min handled). Då hade jag kommit med ambulans pga hjärtsymtom, iofs är ju ambulanspersonalen sjuksköterskor också.Tja, man är i alla fall redan inne då och har skrivits in.
Jag vet inte riktigt själv eftersom alla de gånger jag åkt in med ambulans har jag varit så borta att jag sovit när läkarna inte varit där, men man får ju minst träffa en läkare/sjuksköterska så fort man kommer innanför dörrarna.
Nu har jag aldrig behövt ringa 112 men jag har för mig att jag läst att väldigt mycket tid och resurser går åt till rena okynnes ringningar, ala det är stopp i mitt avlopp, jag har slut på cigaretter, grannens hund skäller osv. Andra har inte pengar till taxi utan ringer ambulans istället. SOS räknar med att ung en tiondel av alla larm är okynnesringningar, vilket inte är acceptabelt. Jag tycker man ska lagföra/bötfälla de som rent okynnesringer.
En äldre man tex ringde och berättade att en husvagn brann, när polis/brandkår och ambulans var på plats visade det sig att han var irriterad på grannens katt! Jäkla nötter
Hade ramlat av och skadat mitt knä (en fraktur) och sos frågar har du provat om du kan köra... Nej jag kan inte köra jag kan inte ens få in benet i bilen. Har du combi då kan du sitta där bak... nej jag kan inte sitta i skuffen och köra samtidigt, hur lämplig som förare var jag med den smärtan? Har du någon annan som kan köra. Efter mycket mycket tjat ja ja jag får väll skicka en ambulans.
Mvh
Pudlan
Det var ju en fraktur, gjorde säkert ONT. H*n kunde ju inte få in benet i bilen ens.Kunde du inte tagit en taxi?
Ambulanser är för livskritiska situationer. Det är jäkligt obekvämt att bryta benet. Men inte livshotande.Det var ju en fraktur, gjorde säkert ONT. H*n kunde ju inte få in benet i bilen ens.
Ibland måste frakturer reponeras innan transport för att inte skadan ska bli värre.Ambulanser är för livskritiska situationer. Det är jäkligt obekvämt att bryta benet. Men inte livshotande.
Ibland måste frakturer reponeras innan transport för att inte skadan ska bli värre.
Lämpligast är väl att ambulanspersonalen avgör om det är en sån fraktur ...?Och vem avgör om det är en sån fraktur?
Om alla som bryter något eller har jätteont skulle ringa ambulans skulle vi behöva måååånga fler ambulanser.
Självklart inte, men allt för många som skulle kunna ta sig in själva ringer SOS i onödan och upptar då både linjerna och ambulanserna med sånt som inte är akut eller livshotande.Lämpligast är väl att ambulanspersonalen avgör om det är en sån fraktur ...?
Med ONT menar jag att man har så ont att man inte kan åka säkert i vanlig bil eller så ont att man behöver smärtlindring, vilket ges av ambulanspersonal.
Du kan ju inte sitta på ett internetforum och bedöma vilka som ska få ambulanstransport eller ej.